Ollikken`s debut

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ollik

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2009
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Inspirert av så mange andre fine anlegg på denne tråden så trur eg at eg skal prøve meg sjøl :) Kanskje man tilogmed kan få noken tips og tricks av dere mer erfarne.

    Eg e det man kan kalle heilt grønn på Hi-fi. Etter et par år med kombinasjonen CV og NAD (bass, bass, bass) , ble eg for et halvt års tid siden (Des 09) introdusert for noe klarere lyd på lytterunde i Bergen by med ein bekjent hi-fi entusiast.
    Det endte med spontankjøp av et par Triangle Altea Ex fra Musik-Magazinet på Engen.
    Man snakker ikkje hi-fi, men en klar oppgradering likevell. Og CVene røk på dør.

    Herifra kan man si at det ballet på seg, min gamle NAD C352 strakk ikkje heilt til følte eg, og ein brukt integrert Accuphase E-306V tok dens plass i racket. Dette er ein solid forsterker og dobbelt så stor både i vekt og i fysisk størrelse.
    Etter utallige runder på bruktbørsen ser oppsettet slik ut idag:

    Ved Accuphasens side står en Sony XA50ES cd spiller, denne funker kun som drivverk og får hjelp av en Cambridge Audio DacMagic 1.

    Nyskjerrig som eg e så tok det ikkje lang tid før oppsettet fekk eit nytt medlem i familien, denne gangen var det vinyl som skulle utforskes ;D. En Pro-Ject RPM 1.3 flyttet inn i racket, oppgradert med Ortofons 2M red MM PU. RIAAen er en Pro-Ject tube box. Gamlingenes platesamlinger er raidet og eg har gått til innkjøp av en del nye plater også.

    Av kabler kan eg nevne Van den Hul the Name og Qed balanserte XLR, høgtalerkabler er av merket Monster.

    Grunnet flytting til nybygget leilighet så legger eg kun ut noken bilder som ein liten forrett her. Når flyttesjauen har roet seg lover eg bilder av høgere kvalitet :)
     

    Vedlegg

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    506
    Velkommen på anleggsiden.
    Fint at du legger ut bilder og tanker du også.

    Følger trådens utvikling. :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hepp, lekker forsterker og "uslitelig" drivverk. Hadde forgjengeren xa5es og disse gir skikkelig pengeskap-følelse i bruk. Moro å følge med videre det her! ;)
     

    Ollik

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2009
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Det var nettopp det "uslitelige" drivverket som gjorde at eg turte å satse på den spilleren:)
    Det, og anbefalinger fra andre hi-fi guruer.

    Lytt til erfarne fjellfolk er det noe som heter ;)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Lekkert utstyr, pøs på med flere bilder!!
     

    Stoffe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.03.2006
    Innlegg
    98
    Antall liker
    1
    Ser ut som et supert anlegg - og for et kvantesprang du har tatt fra NAD og CV!

    Jeg har samme vinylspiller som deg, et fremragende stykke avtaster til prisen etter min mening, og oppgraderingen fra versjon 1.2 til 1.3 var et stort skritt i riktig retning ( har begge). Jeg opplevde en vesentlig forbedring med skifte av pickup til Ortofon 2M Blue, og det geniale er at du kun behøver å skifte nålhuset/pickuphodet. Storebror Blå spirer langt bedre, er langt mer oppløst og mer støyfri enn lillebror Rød. Ikke meningen å sette griller i hodet på deg, men du vet hvordan det fungerer på dette forumet...:)

    Gratulerer med et supert oppsett!
     

    ou812rh

    HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.847
    Antall liker
    18.306
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Fin start på tråden din og pøs på med flere bilder :)

    OU812
     

    Ollik

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2009
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Stoffe skrev:
    Ser ut som et supert anlegg - og for et kvantesprang du har tatt fra NAD og CV!

    Jeg har samme vinylspiller som deg, et fremragende stykke avtaster til prisen etter min mening, og oppgraderingen fra versjon 1.2 til 1.3 var et stort skritt i riktig retning ( har begge). Jeg opplevde en vesentlig forbedring med skifte av pickup til Ortofon 2M Blue, og det geniale er at du kun behøver å skifte nålhuset/pickuphodet. Storebror Blå spirer langt bedre, er langt mer oppløst og mer støyfri enn lillebror Rød. Ikke meningen å sette griller i hodet på deg, men du vet hvordan det fungerer på dette forumet...:)

    Gratulerer med et supert oppsett!
    Må ikkje sei sånt Stoffe;) Det er farlig...immunforsvaret mitt er ikkje særlig standhaftig mot basiller...
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Flott at du legger ut en presentasjon av anlegget, ollik! Ser riktig lekkert ut :)

    Gleder meg til en lytt når du kommer iorden med flyttingen, og så får vi se om vi får satt opp vinylriggen...

    mvh
    SOA
     

    Ollik

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2009
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Endelig har eg kommet meg inn i min nye leilighet. Anlegget var såklart det første møbelet som kom på plass:)

    Ingen vits å gå rundt grøten her, legger ut nye bilder med en gang:



    Oversiktsbilde mot sweetspot.



    Et lite bilde fra sweetspot. Med korrekt lesk på bordet:)



    PUen. Ortofon 2M Red, på ein Pro ject Rpm 1.3
    RIAAen er en Pro Ject Tube box



    Accuphasen E-306V, gammel, men god.



    En blomst, rett og slett. Er ingen botaniker akkurat.



    Triangle Altea Ex, gode høyttalere med en fin mellomtone. Ønsker meg nye likevell:S



    Sony XA50ES, som Accuphasen er den gammel, men har vist seg å være god. Brukes som drivverk og er koblet sammen med en Cambridge DACmagic med en VdH The Name digital coaxkabel. Til Accuphasen brukes Qed XLR.



    Musikksmaken er noe variert, denne velkjente artisten har mange bra låter:)



    Accuphase, Sony, også denne blomsten igjen da.

    Som dere ser av de første bildene, er det fortsatt ganske tomt i mitt nye rede. Dette resulterer i en del gjenklang i rommet som eg håper med tiden vil gå seg til ettekvert som at veggene får mere pryd på seg.
    Platespilleren trenger fortsatt noe justeringer. Venter bare på "SOA" no, som eg håper kan få tyne de siste godtonene ut av en såpass rimelig spiller som RPM 1.3.

    På strømsiden har eg ein padde fra Monster med strømfilter og overspenningsvern, denne står i veggen på egen 16amp kurs som eg fekk lagt opp med tanke på anlegget, og kun det:)


    Slik står det til altså. Det er første oppsett, og neppe siste. Stay tuned;)
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.605
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lekkert oppsett og fine bilder :).. Og det drivverket er en kommende klassiker :)
     

    Ollik

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2009
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Sliter sånn med gjenklang, imorgen kommer gardiner opp, satset på at ting blir mye bedre da. :)

    Noen som har noen gode tips på andre ting eg kan gjøre? Veggene burde få litt pryd, men ka kan eg bruke?
    Vil desverre ikkje at stuen ska se ut som eit lydstudio :mad:
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Hvis du vil bruke litt penger, finnes det pene romakustikkløsninger som ikke får stua til å se ut som et lydstudio. Men det koster selvsagt mer enn bare å henge opp noen tepper, eggekartonger (du sa at det ikke skulle se ut som et lydstudio, eggekartonger på veggene får det bare til å se ut som det har klikka for deg :) ) og slikt. Teppe på gulvet er i hvert fall en god plass å begynne.
     

    Ollik

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2009
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    I et lite impulsivt øyeblikk ikveld presterte eg å ringe på en annonse på her på sentralen.
    Annonsen var "Sonus Faber selges" og lokasjonen var Sandviken, Bergen.

    En liten kjøretur og noken låter på spilleren hjemme hos selger var allt som trengtes.
    Resultatet ser dere på bildene ;D







    Takk til Aragon for ein hyggelig handel :) Det blir visst seint ikveld og ;)
     

    Vedlegg

    ou812rh

    HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.847
    Antall liker
    18.306
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Man of action :) SF er nesten alltid en fryd for øyet. Hvordan spiller de sammen med Accuphase forterkeren? Gratulerer Ollik :)

    OU812
     

    Ollik

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2009
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    ou812rh skrev:
    Man of action :) SF er nesten alltid en fryd for øyet. Hvordan spiller de sammen med Accuphase forterkeren? Gratulerer Ollik :)

    OU812
    No har eg kun hørt SF på oppsettet hos selgeren, som var et nuforce oppsett, så mangler nok litt sammenligningsgrunnlag.
    Men her hjemme med Accuphasen synes eg dei spiller varmt og fyldig. Mellomtone og diskant er godt oppløst, bassen virker fast:)

    Et par meir erfarne lytteører enn mine hadde nok hatt en annen oppfatning, muligens meir mot den kritiske siden? :p

    Fortsatt sliter eg litt med gjenklang i rommet, men har fått opp gardiner bak lytteposisjon og eg har fått prydet veggene med litt malerier så det kommer seg ;D

    Neste på ønskelisten min no er nye høyttalerkabler med spade terminering, noen som har noen anbefalinger som ikkje koster skjorten? :D
     

    Ollik

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2009
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Det e kaos i stuen.

    Har lenge gått og lurt på hodetelefoner, for å unngå å plage naboen for mye i de seine nattetimer.
    Ettersom dette ikkje e noke hast, har eg i motsetning til mine vanlige impulskjøp, funnet ut at eg skal ta meg bedre tid. Rett og slett høre litt rundt.



    Hodetelefonene eg har fått prøve ut er Sennheiser HD600 og Grado SR125 blant annet. Men desse var egentlig veldig like i lyden, til uken håper eg å få meg tid til å vandre litt rundt i Bergen`s musikkbutikker og muligens få lyttet på noen andre merker. Har hørt varmt om AKG :)





    Var så heldig å fekk låne ein hodetelefonforsterker av typen Little dot MKIII av ein kompis ut uken:)
    Den tar seg virkelig godt ut i stuen synes eg. En nydelig stykke rørforsterkeri.
    Det må nevnes at min venns kone synes den var heslig :-\
    Kossn man kan mene noe sånt om denne skjønner eg ikkje, ho om det ;) hehe
    Hodetelefon forsterker må vertfall til, for å prøve så koblet eg hodetelefonene rett til utgangen på både forsterkeren min og til cd spilleren uten å få eit resultat eg var særlig imponert over.
     

    Vedlegg

    Ollik

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2009
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    No har det vært stille her en stund. Men det har likevell ikkje vært stille i stuen:) Stor takk til SOA som tok seg tid til å stille opp og hjalp både meg og ManiaX med å sette opp platespillerene våre skikkelig. Her lært eg en god del, og forbedringer utover dei justeringene vi foretok er undervegs :)
    Har også hatt en HRT Music Streamer II+ i hus, denne ble desverre ikkje lenge da eg ikkje syntes dette var verdt det i forhold til at eg ikkje bruker å spille av fra data ved lytting...

    Kanskje eg ombestemmer meg ein gang...
     

    Ollik

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2009
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Har plassert høyttalerene mine skikkelig idag.
    Dette med plassering har jo såklart ikkje vært ukjent for meg. Men då eg hadde en kompis på besøk idag og han mente at vokalen va "malplassert" i lydbildet, då va det fram med meterstokken.
    Dette måtte vi finne ut av...



    Vi startet helt på nytt. Målte oss 66cm ut fra bakveggen for begge høyttalerene, og ingen vinkling



    Så her ble det seende ut.

    Disse høyttalerene skal definitivt ikkje spilles slik. Høyre høyttaler dominerte totalt, men dette har vell med veggen på siden å gjøre går eg utifra?



    Vi forsøkte oss fram med en del vinkling og litt fram og tilbake, 3 cm om gangen



    Slik ble resultatet. Dei står no 71cm fra bakveggen med bakerste spike. Litt toe in er det.
    Dersom noen har noen gode tips på plassering av disse høyttalerene mottas det med takk ;D

    Ollik
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn