Politikk, religion og samfunn Om høytider og kirkeklokker

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
300 meter oppe i gata ligger et kirkebygg, jeg har min terrasse vendt i den retningen. I dag er det et strålende utepilsvær, og jeg spiller Jethro Tull på et godt musikkanlegg. Men det er fullstendig håpløst å nyte verken vær, øl eller musikk, grunnet regler for bruk av kirkens klokker:

§ 4. På spesielle dager og tider i kirkeåret.
På høytidsaftenene, dvs. på julaften, påskeaften og pinseaften, ringes det i ca. 5 minutter og kimes det i ca. 5 minutter avvekslende og med en pause imellom på 1-2 minutter i til sammen en time, vanligvis mellom kl. 17 og 18.
De holder altså på i en hel time med denne fullstendig meningsløse og enerverende støy midt i et boligområde, dersom jeg hadde enten fyrt opp en gressklipper eller Black Sabbath på PA-høyttalere ute på min terrasse, hadde det i dag vært ulovlig. Jeg finner denne unødvendige støy både irriterende og ødeleggende for en hver uteaktivitet. Noen som har gode forslag til hvordan man kan få slutt på dette tøyset?

Mvh
Håkon Rognlien
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
300 meter oppe i gata ligger et kirkebygg, jeg har min terrasse vendt i den retningen. I dag er det et strålende utepilsvær, og jeg spiller Jethro Tull på et godt musikkanlegg. Men det er fullstendig håpløst å nyte verken vær, øl eller musikk, grunnet regler for bruk av kirkens klokker:

§ 4. På spesielle dager og tider i kirkeåret.
På høytidsaftenene, dvs. på julaften, påskeaften og pinseaften, ringes det i ca. 5 minutter og kimes det i ca. 5 minutter avvekslende og med en pause imellom på 1-2 minutter i til sammen en time, vanligvis mellom kl. 17 og 18.
De holder altså på i en hel time med denne fullstendig meningsløse og enerverende støy midt i et boligområde, dersom jeg hadde enten fyrt opp en gressklipper eller Black Sabbath på PA-høyttalere ute på min terrasse, hadde det i dag vært ulovlig. Jeg finner denne unødvendige støy både irriterende og ødeleggende for en hver uteaktivitet. Noen som har gode forslag til hvordan man kan få slutt på dette tøyset?

Mvh
Håkon Rognlien
Dempe kirkeklokkene med bitumen eller annet dødt materiale, kanskje? Fylle dem med byggskum?
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Kirkeklokker et avleggs.
Kan ikke folk ha en kirkeapp på telefonen hvor de blir minnet om denne viktige stund.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.411
Jeg har bodd 150 meter fra en kirke i snart 50 år og kirkeklokkene forstyrrer overhode ikke.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
For å se det positivt, kan du ikke se på kirkeklokkene som en referanse på naturlig, uforsterket lyd? Ta deg en time fri fra denne fæle narkotikamusikken og lytt på klokkenes klang!

Eller, kanskje ikke :)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.183
Jeg skulle vel ønske at jeg kom på noe morsomt og treffende jeg kunne skrive som svar på trådstarters bønn? Men nei. Jeg har ingenting.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har bodd 150 meter fra en kirke i snart 50 år og kirkeklokkene forstyrrer overhode ikke.
Det er jo fint for deg, men kanskje ikke til så mye hjelp for de som føler det annerledes. :)

Jeg syns kirken skal få markere høytidene sine, men også at de kan ta hensyn til helligdagsfreden. Kanskje de kunne ha en lydløs varsling på store blinkende neonskilt øverst i kirketårnet isteden for bjeller som kimer og driver folk til vanvidd.

the-bells-the-bells.jpg
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Du tolererer sikkert flystøy høyt over gjennomsnittet. Da bør du ha toleranse for kirkeklokker noen få dager i året. Evt kan du flytte. Det kan nok ikke kirken :)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.411
^ Eller enda bedre, avskaffe helligdagene. Mye bedre for næringslivet også, slippe dette maset om fridager eller helligdagsgodtgjørelse.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.909
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå bor jeg slik til at jeg ikke hører kirkeklokkene, men det er tre dager i året at denne høytidsringningen pågår, og den prakktiseres jheller ikke likt overalt. På godt og vondt er dette en del av vår kultur, uansett hva vi velger å tro på eller ikke. Du er helt sikkert ikke alene om å irritere deg, men vi trenger da ikke bli helt kulturløse oppi vår moderne egoisme... Kanskje du heller skal være glad for at det ikke er en moske du har i nabolaget...:cool:

Når det gjelder det med antall helligdager, så hadde jeg en sjef som gikk og surka for akkurat det samme, med at vi hadde altfor mange helligdager her til lands. Som innbitt høyremann var det særlig 1.mai som fikk han til å gå av skaftet. Da vi fikk tak i en internasjonal oversikt over helligdager rundt omkring, som helt klart viser at Norge faktisk er i den lavere ende hva angår nasjonale og regionale helligdager, ble det stille på det gnålet....
 
Sist redigert:

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.656
Antall liker
4.302
Sted
Bartistan
Hmmm... det har åpenbart ikke falt meg inn å irritere meg over nidarosdomen, ila kirke pluss et par kapeller i tillegg, dann og vann.
Heldigvis ligger alle synderne såpass langt unna at det ikke er snakk om nærfeltslytting ;)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
300 meter oppe i gata ligger et kirkebygg, jeg har min terrasse vendt i den retningen. I dag er det et strålende utepilsvær, og jeg spiller Jethro Tull på et godt musikkanlegg. Men det er fullstendig håpløst å nyte verken vær, øl eller musikk, grunnet regler for bruk av kirkens klokker:
Det er en menneskerett å få nyte Jethro Tull i fred!
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Apropos.


Home
Home again
I like to be here
When I can
When I come home
Cold and tired
It's good to warm my bones
Beside the fire
Far away
Across the field
Tolling on the iron bell
Calls the faithful to their knees
To hear the softly spoken magic spell
 
Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
En time tre ganger i året? Vel vær glad det ikke er sang fem ganger hver dag!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.659
Antall liker
21.466
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Påskemorgen slukker sorgen, er det ikke så det heter?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Det er berre å flytte. Eg høyrer kyrkjeklokkene annankvar søndag, dessutan jule- og påskeaftan kl 1700. Men ikkje når det bles.
Selge barndomshjemmet fordi de bygde en kirke i nærheten etter 40 år...?? Tru'kke det, gitt. Jeg har ingen problemer med den vanlige gudstjeneste-bjellingen selv om jeg strengt tatt mener at en sms til de som ønsker det, hadde vært en bedre løsning i et sekulært og moderne samfunn. Det er de timelange maraton-ringingene som popper opp på vårparten jeg ikke kan fordra.
Godt jeg har dårlig audiell hukommelse. Jeg slutter nemlig å være irritert når de endelig gir seg for dagen. :)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Kirkebrenning var jo populært en periode. Kanskje ikke blandt Jethro Tull fans først og fremst...
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Kirkebrenning var jo populært en periode. Kanskje ikke blandt Jethro Tull fans først og fremst...
Jethro Tull-fans er ganske snille. Vi sitter hjemme og gremmes litt, så er hele greia forbi helt fram til pinse. Så gremmes vi litt til. Det aller verste vi finner på, er å sutre litt til en bitte liten gjeng med nerder. :)
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.066
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Håper virkelig man ser sin besøkelsestid og tar knekken på støypraksisen fra isbilene før man går etter kirkeklokkene.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Håper virkelig man ser sin besøkelsestid og tar knekken på støypraksisen fra isbilene før man går etter kirkeklokkene.
Tror nok jeg ville ryddet hele nabolaget, om isbilen sto utenfor og dinglet med bjellene i en time i strekk, ja.

Jeg mener, noen sekunder nå og da, eller 10 minutter hver søndag morgen fra kirken, det er innafor. Jeg er ikke så pirkete når det kommer til stykket. Det er bare sånn at bjelleklang går greit en viss tid, men ikke som akkompagnement til hele formiddagen/ettermiddagen når man ønsker å kose seg litt på verandaen, eller ha døren åpen ut mot våren.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.659
Antall liker
21.466
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En gang for lenge siden bodde jeg og en gjeng Schlumberger-kolleger på et hotell i Milfordhaven i Wales. Det hadde digre peiser som luktet surt i alle rom, ihjelbrukte madrasser, vegg til vegg-tepper over alt inklusive bad og WC. Vi kjørte knallhard pub til pub helt til stengetid 23 og iallefall jeg var i seng fullstendig utkjørt ca. klokka 2321.
Klokka 24 fant jeg ut at hotellet lå vegg i vegg med kirken. Den slo klokka hver hele og halve time hele natta. Det gjorde faktisk vondt.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Fyr opp anlegget noe alvorlig når forsamlingen (alle tre) har kommet seg inn.

 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.237
Antall liker
286
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Flytt eller klag til kirkevergen. det første er nok enklest.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
300 meter oppe i gata ligger et kirkebygg, jeg har min terrasse vendt i den retningen. I dag er det et strålende utepilsvær, og jeg spiller Jethro Tull på et godt musikkanlegg. Men det er fullstendig håpløst å nyte verken vær, øl eller musikk, grunnet regler for bruk av kirkens klokker:

§ 4. På spesielle dager og tider i kirkeåret.
På høytidsaftenene, dvs. på julaften, påskeaften og pinseaften, ringes det i ca. 5 minutter og kimes det i ca. 5 minutter avvekslende og med en pause imellom på 1-2 minutter i til sammen en time, vanligvis mellom kl. 17 og 18.
De holder altså på i en hel time med denne fullstendig meningsløse og enerverende støy midt i et boligområde, dersom jeg hadde enten fyrt opp en gressklipper eller Black Sabbath på PA-høyttalere ute på min terrasse, hadde det i dag vært ulovlig. Jeg finner denne unødvendige støy både irriterende og ødeleggende for en hver uteaktivitet. Noen som har gode forslag til hvordan man kan få slutt på dette tøyset?

Mvh
Håkon Rognlien
Men det er da kirkeklokker på Black Sabbath også, hvis det var låten du tenkte på...
 
Topp Bunn