Om næringsstoff-hysteriet (noe forbannet tull)...

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
582
En ting er sikkert, vår kropp har behov, og ett av disse behovene er å få i oss det kroppen trenger. Uten næringstoffer, intet live - dem er således livsnødvendige.

Forskjellige næringstoffer har forskjellige oppgaver i vår kropp, de er derfor viktige av diverse grunner. Hvor mye vi skal ha i oss av hvert enkelt næringstoff varierer veldig fra stoff til stoff, derfor finnes det referanseverdier som er den mengden man anser er den beste og man anbefaller en mengde som ligger litt over eller under denne (varierer fra land til land da jo forskjellige kosthold har forskjellige utfordringer etc.).

Skal ikke skrive så mye om næringstoffer her, men komme til poenget jeg gjerne vil få frem. Men vil bare poengtere og med dette vise at jeg er fult innforstått med næringstoffenes viktighet og at vi trenger dem - bare så jeg ikke blir angrepet for å ikke tro dette er viktig...

Så hva vil jeg fortelle her? Jo, nemlig det at vi rett og slett ikke trenger alle de næringstoffene vi blir fortalt at vi trenger. Bare en kommersiell livsstilsindustri som vil ha oss til å tro det - jeg forbanner dem!!

Det reklameres for helse og livsstil nær sagt over alt, og vi er gjennom denne reklamen sosialisert til å tro at vi trenger tilskudd av både det ene og andre - nesten som om dem vil ha oss til å tro at behovet for all slags tilskudd er tilstede. Uten tilskudd av både ditt og datt vil helsen bli bedre, man vil få mer overskudd, bli friskere etc. Det er ikke måte på hvor mye bedre alt blir, om vi bare tar tilskudd av det ene og det andre.

Helt feil!!

Helse kjøper man IKKE på boks, snarere tvert imot handler helse om vår livsstil. Sunnhet, overskudd og det å holde seg mest mulig frisk (det reklamen lokker oss til å tro at man må ta piller for å oppnå), det handler egentlig om fysisk aktivitet og riktig kosthold.

Strengt tatt, så sant man ikke er gravid, har en sykdom eller f.eks. har matvareinntolleranse etc., så trenger man IKKE noen av disse tilskuddene. Ingen skal missoppfattet få tro, at alt blir så mye bedre dersom man bare stapper i seg piller. Ikke blir man raskere av det, ei heller sterkere eller mindre syk.

Og skulle man føle seg bedre så er det i beste fall placebo-effekten, eller det faktum at flere av tilskuddene som visstnok alle skal være så naturlige, står på lista over produkter idrettsutøvere bør styre unna (stoffer som står på dopinglisten) eller dem er stappfull av koffein eller andre stoffer som skal lure enn til å tro at nå er alt så mye bedre. Men ikke uten grunn dem må tilsette disse "naturlige produktene" koffein og andre stoffer - det er rett og slett fordi livet reelt sett ikke blir så mye bedre dersom man slår til på reklamen og handler inn allslags tilskudd.

For å si det mildt, maten vi spiser inneholder ALT kroppen trenger (med unntak av graviditet, sykdom m.m. som jeg nevnte - disse får dog råd om dette så det er ikke noen problem). Friske mennesker trenger altså ikke alt dette tullet!!

A

atledreier

Gjest
Placebo fungerer ikke på kabelentusiaster. Trenger de kosttilskudd da?

Bra innlegg forøvrig, og jeg er helt enig!

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis man ikke har spesifikke mangler eller lave verdier av noe viktig er det neppe mye noen behøver å helle i seg av helsekostpreparater og helsepiller eller tilskudd. Men snåsaindustrien er milliardbutikk i Norge, og så lenge folk betaler penger for humbug og overtro så vil dette vedvare og øke. Kvakksalverloven burde gjeninnføres i en tøffere versjon.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Men snåsaindustrien er milliardbutikk i Norge,
Når blir begrepet "Snåsakabel" etablert? ;D

Unnskyld , unnskyld. :-[

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4.967
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Har sett en intervju med en talskvinne fra Nestlé og hun mente at markedsandelen av såkalt "functional food" (dvs. mat som er behandlet/supplementert med diverse vitaminer, osv) vil øke til nesten 80% om ikke mer...

hva har jeg bruk for å kjøpe tarmbakterier i småflasker til masse penger hvis jeg kan ha akkurat samme effekten med helt vanlig naturell yoghurt (det dreier seg faktisk om de samme bakteriestammene)

som småbarnsfar som er litt opptatt av hva de små spiser kan jeg bare sier: noen som har lagt merke til hva slags dritt som er i babymaten? der finns veldig lite babymat som ikke inneholder tilsetningsmiddler som f.ex. maltodextrin som bodybuilder bruker til å bygge opp muskelmasse - hva faen har det i babymat å gjøre? (om ikke å snakke om den aggressive kampanjen de store babymatprodusentene driver med å fremme morsmelkerstattning- spesiell i u-land hvor utdanningsnivået er lavt og folk ikke vet bedre blir de suggerert at erstattningen er bedre enn den ekte morsmelka- men dette er kanskje OT)

jeg som ser både på tysk/østerrikisk og norsk TV må sier at det er en STOR del mer reklame for kosttilskudd, osv. i norsk reklame enn der nede.

en grunn hvorfor de bruker koffein e.l. i sånne midler er at koffein virker vanedannende, resten kan en tenke seg selv...

klart at ved dagens økende konsum av dødt ferdigmat hvor smaken er produsert i reagensglass må ja vitaminene kommer ett sted fra...

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.855
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
made4u skrev:
Strengt tatt, så sant man ikke er gravid, har en sykdom eller f.eks. har matvareinntolleranse etc., så trenger man IKKE noen av disse tilskuddene. Ingen skal missoppfattet få tro, at alt blir så mye bedre dersom man bare stapper i seg piller. Ikke blir man raskere av det, ei heller sterkere eller mindre syk.
For noe tull. Du har tydeligvis lite kjennskap til forskning og erfaring på området.

Riktig svar er at man kan helt klart bli raskere ved riktig tilskudd til riktig tid.

F. eks vil følgende tilskudd kunne hjelpe følgende utøvere:
Koffein kan forbedre utholdenheten til maratonløpere. Det kan også bidra til at du klarer høyere og intensitet på slutten av en lang spinning/aerobic -økt, når karbohydratlageret er brukt opp. Dette gjør deg raskere på slutten enn uten koffein, så lenge veskebalansen er i orden.

Kreatin kan forbrede utholdenheten til en sprinter. Det gjør at også du klarer flere repetisjoner vekttrening. Dette kan gjøre deg raskere. Minuset er at kreatin tar opp vann i kroppen og kan gjøre deg litt tyngre.

Ha en strålende dag :) ;) :D ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har forståelse hvorfor de anbefaler en multimineral/vitamin pille i USA. Veldig mange over there har for dårlig kosthold og får ikke i seg alle næringstoffene de trenger gjennom mat.

Men så lenge man spiser variert kosthold, nok grønnsaker, fet fisk og frukt så trenger man ikke noe tilskudd. Unntaket er selvsagt hvis man fått påvist underskudd av jern, fosfat osv. Eller driver med ekstrem trening slik som John_Harald. ;)

Et godt tips til de som ikke liker fet fisk er og spise valnøtter istedet. 6 valnøtter pr. dag dekker omega 3 behovet. Linfrø inneholder også en del omega 3 og kan brukes i f.eks brød.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.227
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Har du en blogg made4u ?

Isåfall burde du opprette en. Du virker som en fyr med mye på hjertet.

Mvh.
C

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
orso skrev:
Jeg har forståelse hvorfor de anbefaler en multimineral/vitamin pille i USA. Veldig mange over there har for dårlig kosthold og får ikke i seg alle næringstoffene de trenger gjennom mat.
Det ville jo vært bedre om de anbefalte et bedre kosthold istedetfor alskens mumbo-jumbopiller.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
made4u skrev:
For å si det mildt, maten vi spiser inneholder ALT kroppen trenger (med unntak av graviditet, sykdom m.m. som jeg nevnte - disse får dog råd om dette så det er ikke noen problem). Friske mennesker trenger altså ikke alt dette tullet!!
Maten vi spiser?
Og det er?
Kanskje det du spiser eller mener at alle skal spise.

I utganspunktet er det jo egentlig bare selvsagte ting du kommer med.

Men det er vel en her inne som er såkalt vegetan og så langt jeg vet må vel han ta tiskudd for å få i seg vitamin 12 og selv om de finnes er det vistnok ikke helt enkelt.

<Hva er vitamin B12?

Vitamin B12 - kobalamin - kan ikke lages i kroppen og må derfor tilføres gjennom kosten. Vitaminet inngår i kjemiske reaksjoner som er viktige for normal nervefunksjon og dannelse av blodceller (særlig røde blodlegemer og noen hvite blodlegemer).

Dyreprodukter - kjøtt og melkeprodukter - utgjør den eneste kostholdskilden for vitamin B12. Vanlig vestlig kost inneholder 5-20 migrogram kobalamin per dag, mens minimumsbehovet oppgis til 6-9 mikrogram per dag. De samlede lagrene i kroppen av kobalaminer er 2-5 milligram (1000 mikrogram = 1 milligram). Følgelig tar det mange år før det oppstår mangel på vitamin B12 etter at eventuelt opptak eller inntak av vitamin B12 i kosten opphører.

Opptaket av vitamin B12 starter i magesekken der magesyren spiller en viktig rolle. Intrinsic factor (IF) er et stoff som lages i magesekken og som binder seg til vitamin B12. IF er av avgjørende betydning for opptaket av vitamin B12 i nedre del av tynntarmen (ileum).
Hva er vitamin B12 mangel?

Noen av pasientene med vitamin B12 mangel vil med tiden utvikle klassisk pernisiøs anemi - en tilstand karakterisert ved lav blodprosent, tegn til nerveskader og eventuelt psykiatrisk sykdom. Når så åpenbare tegn på sykdom foreligger, går det vanligvis greitt å stille diagnosen. Men før pernisiøs anemi oppstår, foreligger det vitamin B12 mangel. Og denne diagnosen uten andre symptomer og tegn er ikke så lett å oppdage fordi den ofte er uten symptomer eller pasienten kun har litt lav blodprosent>

http://nhi.no/sykdommer/blod/anemier/vitamin-b12-mangel-25890.html

Med sjanse for at det finnes en annen forklaring jeg ikke vet om.
Spiser man bare litt animalsk så er det vist dekket.

Ellers er jeg jo enig i at med et kosthold som gir det kroppen trenger så er tilskudd unødvendig, hva er så spesielt med det.
I den mørke årstid så kan det vel også være greit med D-vitamintilskudd.

<Halve Norge får for lite D-vitamin
Nasjonalt råd for ernæring skriver følgende i sin rapport "Tiltak for å sikre en god vitamin D-status i befolkningen":

Vitamin D dannes i huden når den utsettes for sollys. Når soleksponeringen blir for liten, er vitamin D-inntak fra kosten avgjørende for å opprettholde god status. Det er få matvarer som inneholder vitamin D. Fet fisk, tran, vitamintilskudd og spisefett tilsatt vitamin D er de viktigste kildene.

Blant de som spiser lite fet fisk, lite matvarer tilsatt vitamin D og som ikke tar vitamin D tilskudd er inntaket av vitamin D så lavt at det kan føre til utilfredsstillende vitamin D status, dersom de ikke produserer nok vitamin D ved solbelysning av huden.

I rapporten nevnes videre at følgende grupper bør være ekstra opptatte av å få tilført nok D-vitamin:

* eldre
* tenåringer
* ikke-vestlige innvandrere>

http://www.kapsolact.no/solskinnsvitaminet?ref=gdvitamin&kw=dvitamin+B

Mvh.KW

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Kan du dokumentere dine påstander made4u, eller er dette noe du bare VET?

Veldig påståelig er du i alle fall, den skal du ha..

Og som nevnt av noen før, hva folk flest spiser er veldig variabelt, så hvilke næringsstoffer de eventuelt får for lite av er selvsagt avhengig av det.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
582
Har ingen blogg nei, men hadde en gang i tiden en hjemmeside som var motvekten til kommersiell slankeindustri - hvor jeg hjalp flere til å endre sitt liv (også møtt noen av disse privat).

Men det ble for tidkrevende og jeg gikk lei, så jeg har nesten meldt meg ut av debatten på nettet - men følte for å være motvekten til lavkarbohydrat-hysteriet som hadde sneket seg inn her.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tubesnake skrev:
orso skrev:
Det ville jo vært bedre om de anbefalte et bedre kosthold istedetfor alskens mumbo-jumbopiller.
Slik som LAR burde be heroinister å slutte å ruse seg istedenfor å ta imot Subutex. Funker ikke det heller.

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
John_Harald skrev:
Kreatin kan forbrede utholdenheten til en sprinter. Det gjør at også du klarer flere repetisjoner vekttrening. Dette kan gjøre deg raskere. Minuset er at kreatin tar opp vann i kroppen og kan gjøre deg litt tyngre.
Så om det er et problem bruker man Kre Alkalyn i stedenfor som ikke binder vann. ;)

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
582
Om jeg kan dokumentere det jeg skriver. Ja, det kan jeg forsåvidt.

Hvordan jeg kan det. Jo, ved å vise til flere ting. Bl.a.

1: Hva matvarene reelt inneholder. Dette kan du kjøpe en matvaretabell for å få best klarhet i, da denne tar for seg akkurat dette. Men du kan også hente informasjon om dette andre steder også, fra produsentene eller internett etc.

2: Å se på hva man spiser og hva denne maten inneholder, sett opp mot kroppens behov (altså referanseverdiene og de anbefalte inntak). Dette kan fortelle deg noe om hva du eventuelt får for lite av.

3: Lære om emnet ernæring generelt - her finnes mange gode bøker.

---

Nå vet jeg ikke hva du mener med å dokumentere det hele, da det det at mangelsykdommer i seg selv var et problem tidligere (historisk sett) men ikke lenger er noen utbredt problem (ikke i norge og den vestlige verden i alle fall). Noe det er flere grunner til, kunnskap om dette belyser i så tilfelle dette...

Således er utviklingen i seg selv dokumentasjon god nok, og at man i dagens samfunn ser mangelssykdommer som et lite og "ikke eksisterende problem". Det betyr dog ikke at folk ikke kan lide av mangel på enkelte næringstoffer, noe forøvrig min bror gjør av naturlige årsaker (matinntolleranse). Noen steder på jorden kan også mangelsykdommer forekomme, dog er dette heller et lokalt enn globalt problem. Det er også noe som kan forekomme hos enkeltmennesker (også her til lands), men man kan ikke se det som noen utbredt problem av den grunn.

Det finnes mange grunner til hvorfor ikke dette er et problem i dagens samfunn, mest og viktigst er da tilgangen vi i dag har på forskjellige matvaner (også fra andre kontinenter), noe som gjør det enklere for oss å ha et variert kosthold som inkluderer mange matvaner fra forskjellige matvaregrupper. Dessuten er vi ikke lenger så sesongavhengig av når vi får i oss diverse næringstoffer som tidligere var mer sesongbasert. F.eks.har vi tilgang på frukter fra hele verden hele året, samt andre matvaner som bidrar med det vi trenger.

Om ikke det at mangelsykdommer i seg selv ikke lenger er et utbredt problem, mens det tidligere var det - samt at det er samsvar mellom hva vi reelt får i oss av næringstoffer og hva vi reelt trenger ut fra den kunnskap man har. Så vet ikke jeg hva annet som kan dokumentere dette - eneste måten du kan få dette dokumentert er nettopp gjennom å lære om dette og ikke minst se på hva fagmiljøet sier.

Å åpne reklamen fra helsekostbutikken er ikke det du skal lære av, dem er laget for å skape ett behov og å oppnå salg, ikke nødvendigvis for å informere om reele fakta. For det er altså slik, at helse handler om sunn mat og fysisk aktivitet - om man er flink der så trenger man ikke å bekymre seg og tilskudd er helt unødvendig (er en myte at man nødvendigvis må ha det, en myte all reklamen har terpet oss til å tro eksisterer). Sannheten er derimot at helse kjøper enn ikke med tilskudd i form av piller på en boks. Hvorfor skal man det, når man får i seg det man trenger via kosten.

Noen utfordringer har vi dog som gruppe i Norge, mens andre kulturer med andre matvaner har andre utfordringer - dog er ikke dette noen generelt problem og man kan enkelt ta grep for dette (noe som også blir gjort).

Dessuten er tilskudd via piller grunnet f.eks. et dårlig og lite variert kosthold en dårlig løsning - rett og slett fordi fokus i så fall burde være på et bedre kosthold og en bedre livsstil, heller enn å tro enn kan kjøpe seg ut av det hele ved å handle noen piller med tilskudd... Selv med tilskuddet så vil den dårlige livsstilen prege helsen, f.eks. kan man utvikle overvekt m.m. med de følgene dette har uavhengig om man dekker kroppens behov for næringstoffer eller ikke.

Så fokuser heller på en god livsstil, heller enn å kaste bort penger på noe man strengt tatt ikke trenger.

Noen trenger derimot av en eller annen grunn tilskudd av ett eller flere næringstoffer, dette har dog sine naturlige grunner og kan fanges opp (eks. sykdom, matinntolleranse, graviditet, alder etc.). Dog trenger dem ikke tilskudd generelt, slik de som selges, men tilskudd av enkeltstoffene. F.eks. ved jernmangel som kan komme av flere årsaker.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
<men følte for å være motvekten til lavkarbohydrat-hysteriet som hadde sneket seg inn her..>

Siterer deg made4you.
Jeg har fått inntrykk av at du mener til og med moderat LCHF er negativt eller usunt/farlig?
Bjørn Ferry OL meste i skiskyting har såvidt jeg har fått med meg/lest ikke bare gått på moderat LCHF (Fedonlignende) men ekstrem LCHF. Finner ikke igjen hvor jeg leste det
Han lever i beste velgående han og er aktiv og god i sin idrett.

Mvh.KW

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
582
Jeg er fult innforstått med at Vitamin B12 mangel kan være et problem for enkelte, det er ikke noe ukjent akkurat det. Ei heller at D-vitamin skapes når huden utsettes for sollys, som kjent har vi ikke like mye sol her som mange andre steder i verden, dessuten kler vi oss også mer enn mange andre og dermed mottar vi ikke like mye sollys.

Begge deler er grunnleggende ernæringslære og ikke kunnskap som er gjemt bort, man blir belyst dette fra alle kanter.

Men nå kan man velge å gjøre dette til en nasjonal krise og bli så engstelig at man nær pisser i buksen av hvor ille alt er, eller man kan se det som en utfordring for dem dette gjelder (da generelt er ikke noen av delene noen stort problem) og rette tiltak deretter. Akkurat dette kommer i så måte inn under det jeg nevnte tidligere, unntakene heller enn regelen - ingen har sagt at ikke enkeltmennesker kan trenge tilskudd av visse næringstoffer (det vet da vel fagmiljøet også veldig godt).

Dog er dette INGEN eller i beste fall et meget dårlig argument, for at vi skal løpe til helsekostbutikken og kjøpe oss diverse tilskudd. Så hvor du vil med dette vet jeg ikke?

Du trenger ikke krisemaksimere for å belyse et behov som generelt ikke er der...

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis man lurer på om man mangler b12 eller D2-3 er det bare å svinge innom legen sin å ta en blodprøve, eller få en rekvisisjon på dette. Resultatet kommer få dager etterpå, og om man har lave verdier er kan man få et tilskudd. B12 kan man få som depot. Et stikk i en stor muskel og man har et godt lager som varer noen måneder.

Med andre ord, bruk legen og apoteket hvis det er nødvendig, men ikke sløs bort penger på alskens snåsadrops i helsekostforretninger og postordrekataloger. Det er stort sett bøff.

Ta gjerne en multivitamin og en skje tran hvis man føler seg bedre av å gjøre det, men de aller fleste har ingen nytte av å tylle i seg tabletter av eksotiske planterester, slaps av mystiske frukter fra Borneo etc.

Kjøkkenskapet til svært mange inneholder plastbokser med ubrukelige tullepiller til tusenvis av kroner. :-\

Men tanken på at man kan kjøpe seg fri for skader, skavanker og livsstilsproblemer med å sløse bort penger på snåsaindustrien sitter langt inne, og er vel et spedt forsøk på å kjøpe seg avlat fra seg selv.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
582
Selvfølgelig lever han, dog imponerer han ikke all verden på skiskytterarenaen og han spiser langt fra optimalt sett fra et prestasjonsmessig optimalt ståsted, de fleste idrettsutøvere spiser dog ganske annerledes, da med forankring i vitenskapelig dokumentasjon som tilsier at dette er bedre (ikke uten grunn dem spiser som dem gjør).

Nå er det en gang slik at kunnskap om trening er mitt felt, heller enn ernæring. Er faktisk grunnet nettopp min interesse for å lære ting om trening og hvordan å prestere best mulig, jeg i sin tid lærte en hel masse om ernæringslære. Ergo er det trening og det å skape resultater som er det jeg kan aller mest om...

Prøv deg gjerne på at han spiser optimalt med tanke på å levere best mulig resultater, så skal jeg søndersknuse dine argumenter for hvorfor dette ikke er riktig - samt vise til hvorfor de fleste andre følger helt andre råd. Det handler da altså om hvordan kroppen fungerer og hva den yter best på, det skal jeg si deg, er kunnskap man vet ganske mye om. Dog kjenner jeg alt argumentene du vil bruke, da jeg kjenner begrunnelsene bl.a. Ferry bruker for å gjør det som han gjør... Disse er dog basert på "missforståelser" og det er heller slik at han er en som i egen naivitet tror noe missoppfattet og følger dette, heller enn at han baserer seg på den vitenskapelig beste metoden for å prestere. Alle kan gjøre feilvurderinger og gjøre noe som ikke er optimalt slik han gjør, men så er han en sjeldenhet i så måte da det er meget få som lever av å prestere som gjør det slik, de aller fleste gjør det dog på den riktige måten med tanke på ernæring.

Det ser man i sykkelsporten, langrenn, skiskyting og mange andre idretter - han går derimot sine egne veier som ikke er like bra.

----

Jeg kan belyse saken fra begge sider, dersom du ønsker dette - som sagt, akkurat dette er det jeg kan aller mest om. Så jeg kan saktens argumentere bedre enn deg, for hva Ferry mener... Er ikke mer beskjeden at jeg kunne sagt mer om det enn deg, for nå beveget vi oss inn på mitt felt!!

N

nb

Gjest
KW skrev:
Men det er vel en her inne som er såkalt vegetan og så langt jeg vet må vel han ta tiskudd for å få i seg vitamin 12 og selv om de finnes er det vistnok ikke helt enkelt.

<Hva er vitamin B12?

Vitamin B12 - kobalamin - kan ikke lages i kroppen og må derfor tilføres gjennom kosten. Vitaminet inngår i kjemiske reaksjoner som er viktige for normal nervefunksjon og dannelse av blodceller (særlig røde blodlegemer og noen hvite blodlegemer).

Dyreprodukter - kjøtt og melkeprodukter - utgjør den eneste kostholdskilden for vitamin B12. Vanlig vestlig kost inneholder 5-20 migrogram kobalamin per dag, mens minimumsbehovet oppgis til 6-9 mikrogram per dag. De samlede lagrene i kroppen av kobalaminer er 2-5 milligram (1000 mikrogram = 1 milligram). Følgelig tar det mange år før det oppstår mangel på vitamin B12 etter at eventuelt opptak eller inntak av vitamin B12 i kosten opphører.
Den melken veganere gjerne drikker (soyamelk, rismelk eller havremelk) finnes beriket med vitamin B12. De inneholder forsåvidt også kalsium og Vitamin D, så vitaminmessig er de ekvivalente med vanlig melk så langt jeg vet (jentungen har melkeallergi så hun drikker soya- og rismelk).

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.855
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
582
John_Harald:

Du sier noe der, men hva gjelder folkelig tale så tror jeg du og andre fikk med deg hva jeg mente med det jeg skreiv. Men ser jo hva du skriver her og er enig i at behovene er hos menneskene latent - men jeg tror bestemt at dem endrer seg etter som reklamen vekker disse...

I alle fall tror mange missoppfattet at helse kan man kjøpe seg på pilleglass, og det kan man jo forsåvidt også da syke trenger medisiner etc., men at alt skal bli så mye bedre om man løper til helsekostbutikken og handler kosttilskudd er bare tull da det behovet er vekket til live og bostet opp til et hysteri av en meget dyktig kommersiell livsstilsindustri som klarer å skape et marked for noe det ikke hadde trengt å være et så gedigent marked for.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.685
Jeg kjenner prosentmessig fler kjøttetere med B12-mangel enn veganere.

Uansett; jeg tar tidvis b12-tilskudd. Ved forrige legesjekk hadde jeg over middels nivå av b12. Da jordsmonnet i jordbruket er så og og si bedervet og for surt til å inneholde b12, er det ikke så lett å få nok b12 i vegankost.

B12-tilskuddet jeg tar er naturlig fremstillet av planter, og er ikke en kunstig fremstilling.

Det er mye som tyder på at et kosthold basert på hele og lite behandlede grønnsaker gir en tarm og fordøyelseskultur som er gunstig for b12-opptak.

Jeg hadde lavere b12-nivå som vegetarianer da jeg spiste mye ost og egg.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Komponenten skrev:
Kan du dokumentere dine påstander made4u, eller er dette noe du bare VET?
Det er noe han bare "vet", og siden såpass mange her i landet "vet" det samme, så går det greit å si det høyt uten noe problem.

Mvh

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
582
Dere snakker om veganere, dog er dem unntaket heller enn regelen her i landet.

Men riktig er det, at dem som utelukker hele matvaregrupper fra kostholdet, ja dem kan oppleve å måtte være bevisst at dem kan få mangel på noen av næringstoffene, alt etter som hvordan enkeltindividet spiser.

Som mange vet er det jo slik, at noen av næringstoffene henter man fra diverse matvaregrupper eller enkeltmatvaner innenfor disse - således kan disse matvanene sees som hovedkilder til disse stoffene. Om man derimot utelukker disse kildene så må man være bevisst og kosttilskudd med disse næringstoffene kan være en løsning.

Dog er et variert kosthold som inneholder mange matvaregrupper og mye forskjellig underlagt disse igjen det man bør gå for og det som anbefales. Det finnes ingen grunner til at mennesker f.eks. ikke skal spise animalske matvaner (kjøtt etc.), i alle fall ikke ernæringsmessige. At noen ikke spiser animalsk fordi dem ikke vil at dyr skal bli drept, det har ingenting med ernæring å gjøre selv om resultatet blir at dem utelater animalske matvarer, da disse sett fra et ernæringsmessig perspektiv kunne og burde vært inkludert.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.685
made4u skrev:
. Det finnes ingen grunner til at mennesker f.eks. ikke skal spise animalske matvaner (kjøtt etc.)
Årets sitat.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
made4u skrev:
Selvfølgelig lever han, dog imponerer han ikke all verden på skiskytterarenaen og han spiser langt fra optimalt sett fra et prestasjonsmessig optimalt ståsted, de fleste idrettsutøvere spiser dog ganske annerledes, da med forankring i vitenskapelig dokumentasjon som tilsier at dette er bedre (ikke uten grunn dem spiser som dem gjør).
Bjørn Ferry tidligere olympisk mester.
Han vant nå i dag da (16-01-2011) og spurtet fra de andre som lå hakk i hel ;D
Kanskje vi skal være glade for at han ikke spiser "sunt" ::)

Mvh.KW

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
KW skrev:
made4u skrev:

Mvh.KW
I følge mine lærebøker kunne han vært enda bedre :)

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
582
De norske på havregryn (karbohydrater) slår han både på standplass og ikke minst i sporet... :)

Men han vinner en gang i blandt da, men da skal han være heldig med tanke på at de norske og til dels også flere av de utlandske må skyte seg bort - ellers går dem fra han...

Man skal ikke se mot hva en utøver med tydelig dårlig rådgivere eller dårlig dømmekraft selv gjør, han går motstrøms og mot bedre vitende som faktisk tar utgangspunkt i vitenskapen og ikke forkaster den for noe som ikke er like optimalt.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
KW skrev:
made4u skrev:

Mvh.KW
Intervju med Björn Ferry:
http://www.kostdoktorn.se/att-ta-os-guld-pa-lagkolhydratkost

Hur många kalorier blir det på en dag?

Drygt 5000.

En näringsfysiolog hoppade nyligen på dig i en intervju. Han menade att du räknade fel eller hade hittat på, att det ”inte fanns på kartan” att du äter som du säger, och presterar som du gör. Har du någon kommentar till honom?

Nej, jag har inget att säga, jag äter så här. Jag har inte hittat på något, jag har ändå gjort en kostregistrering, den visar ju att det är så här jag äter.

Han menade ju att man behöver äta minst 50% kolhydrater, men det har jag inte ätit en dag sen i somras.

Vad får dig att fortsätta?

Dels kroppsammansättningen, att jag kan hålla vikten exakt. Det har skilt 2 hekto hela året, och brukar variera mycket mer. Jag tycker jag har en bättre kropp, och borde kunna ta mig fram snabbare på grund av det.

Sen sover jag bättre. Jag behöver inte sova mellan träningarna utan sover mer på nätterna istället, jag är piggare efter lunch. Jag kör två träningspass om dagen och brukade behöva sova mellan 2 och halv fyra tidigare, det är en fördel också.

Hur trivs du med maten?

Det är gott, herregud: kött och bernaisesås..
:)

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
nescafe skrev:
KW skrev:
made4u skrev:

Mvh.KW
I følge mine lærebøker kunne han vært enda bedre :)
Historien til Jonas Colting kan være interessant..i tillegg til erfaringene med Strømsgodset og Odd Grenland som det står om i andre linker her. Mat handler ikke bare om energi, det handler også om å holde seg frisk og skadefri.
http://www.kostdoktorn.se/jonas-colting-om-kolhydratsbluffen

Vad jag lärde mig var att hälsa och fysisk förmåga är två helt olika saker och att bara för att man har sju liter i syreupptagning och lungor som en häst så betyder det inte att man är frisk eller har en hälsosam livsstil. För vad är den syreupptagningen värd om man ligger till sängs med halsfluss för hundrade gången? Kort sagt; vad spelar det för roll om man har väl så energifyllda muskler om man inte har en tillfredsställande hälsa?

Och där har vi den springande punkten i mitt anbefallna paradigmskifte; matens huvudsakliga uppgift är att fylla på våra hälsodepåer och inte musklernas inbillat tomma energidepåer!

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
582
Ser at BF snakker om at vekten og kroppssammensetningen er mer stabil på et lavkarbohydratkosthold i forhold til et tradisjonelt kosthold, dette er uvitende fjas av han selv om det tydelig er hans missoppfattede oppfatning - slik er det dog ikke for hans eller andre utøvere sin del.

Jo da, vekten svinger mer med et tradisjonelt kosthold. Dette har dog sine naturlige grunner i det faktum at med et vanlig kosthold så fyller man glykogenlagrene i kroppen (d.v.s. at kroppen lagrer næring fra karbohydratene i muskelvevet og nyrene etc., denne næringen lagres som glykogen og frigjøres som energi når vi bl.a. er aktiv).

Et glykogenmolekyl har den egenskap at det binder til seg to molekyler vann, som alle vet så er vann tungt, det er vann i seg selv som utgjør mesteparten av de kiloene man ser på badevekten.

Ved et lavkarbohydratkosthold er glykogenlagrene nesten konstant tomme, i alle fall fylles dem ikke all verden. Og da opplever man at kroppen binder til seg mindre vann, og ikke minst at vekten ikke svinger så mye som dersom man spiser tradisjonelt og opplever forskjellene på vekten alt etter hvor fylte glykogenlagrene våre er og hvor mye/lite vann dem til enhver tid har bundet opp mot seg. De svingningene er dog helt naturlige.

Dette har ingenting med kroppssammensetningen å gjøre, da det handler om forholdet mellom fett og fettfritt vev. Det sier seg selv at dette endrer seg sakte og ikke nødvendigvis kan avleses på badevekten. Så selv om man ser flere kilo til eller fra på denne, så betyr ikke dette at man har mer eller mindre fettvev eller fettfri masse av den grunn, da slik endres over tid.

Forskjellene BF dog har registrert seg har derfor liten eller ingen betydning, det er ikke slik at fordi om han holder vekten mer stabilt så er det mer balanse i hans kroppssammensetning i forhold til andre utøvere som spiser mer optimalt med tanke på resultater. F.eks. Ole Einar Bjørndalen, Egil Hegle Svendsen og resten av skiskytterleiren både i Norge og resten av verden.

De aller fleste innen utholdenhetsidretter, være seg langrenn, skiskyting, sykling etc. spiser med fokus på å innta karbohydrater. Dog i en sammensetning ut fra hva dem skal prestere i, det er forskjell på om enn skal gå en femmil eller en sprint i så måte - se bare på mange av 100 meter løperne som spiser en banan i forveien før dem skal løpe. Sprinterene inntar da mindre komplekse karbohydrater, altså energi kroppen har rask tilgang på - mens dem som skal gå femmil inntar karbohydrater som har en større andel av komplekse karbohydrater, det vil si karbohydratkjeder kroppen bruker lenger tid på å bryte ned og der energien frigjøres senere... Men er også viktig at dem som går femmil også fyller på med karbohydrater under veis i løpet, derfor får alle som bedriver utholdenhetsidrett (være seg sykling, løping eller langrenn etc.) påfyll av dette underveis.

Kroppen går derimot ikke like effektivt på fett, grunnen er enkel, nemlig den at dersom man skal frigjøre energi fra fett så denne kan brukes til aktivitet, da må kroppen omdanne fettvevet så musklene kan benytte dette, da energi lagres som fett men det er ikke som fett våre celler kan frigjøre energien.

Hva gjelder glykogen så er den lagret så muskelvevet kan frigjøre denne direkte, og det beste av alt er at dette i stor grad også er lagret i muskelvevet som skal benytte energien. Derfor er også glykogen, som man jo fyller ved å spise karbohydrater, den formen for energi kroppen foretrekker - i alle fall er det den formen for energi kroppen fortrinnsvis velger å forbruke.

Men for alle utøvere er det slik at dem også forbrenner fettvev, på samme måte som BF, bare ikke like mye som han da de jo har fullere glykogenlagre enn hva han har. Går dog noen utøvere tom for glykogen, da bruker dem selvfølgelig av fettreservene de også.

Noen hevder dog missoppfattet at man kan trene seg opp til å forbrenne fettvev raskere, dette er missoppfattet og ikke noen realitet, da der ikke er forskjell på utøverene der, å tære av fettvevet er noe som er like naturlig for alle og en naturlig kroppslig prosess som i større eller mindre grad skjer konstant hos alle. Er ei heller ikke slik lavkarbohydratfolket sier, at inntak av karbohydrater blokkerer denne prosessen, det er en myte som baserer seg på at når man har spist karbohydrater så forbrenner man uansett mindre fett - man har jo da to energikilder mot bare en dersom man ikke har spist karbohydrater - selvføgelig forbrenner da dem som har spist lite karbohydrater da en større andel fra fett... Dette har dog lite å si for fettvevet, altså det fettet som er lagret på kroppen som er lagret i en noe annen form enn fettet vi inntar via maten.

Når utøverene så komme i mål, så er kroppssammensetningen deres, forholdet mellom fett og fettfri masse, noenlunde den samme for begge grupper, uavhengig om dem gjør det på den ene eller andre måten...

Topp Bunn