Ombygging eller miks dome/båndelement

terrawa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
100
Antall liker
26
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
1
Hei!
Har tidligere hatt høyttalere med bånddiskant og til tider så savner jeg den crispy og åpne lyden som kommer ut båndelementer. Har de siste 3 årene hatt et par Vienna Acoustics Beetoven. Viennaene spiller silkemykt, og veldig pent. Mellomtone i disse høyttalerne er jeg ekstremt fornøyd med.

Fikk et innfall og bestilte et par båndelementer fra USA, Fountek NeoCD1.0 Ribbon Tweeter. Dette kostet rundt 1000 lappen, så jeg ser på det som et artig eksperiment. Kjøpte selvfølgelig en som passer inn, og kan erstatte domen i høyttaler kassene, om det skulle bli ønskelig.

Fountek bånddiskant.png


Lurer på er om de opp kan kobles direkte mot det eksisterende delefilteret i høyttaleren, eller om det kan by på noen utfordringer. Et annet alternativ er å la domen stå og bygge en egen liten kasse for bånddiskanten eller evt felle den inn i fronten høyttaleren. Da vil jeg få en hybrid løsing og det ser jeg bla at dali bruker i sine toppmodeller.

Det tar nok et par uker før båndelementene er i hus, så dette blir moro. Noen som har noen kunnskap og komme med litt veileding???
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.130
Antall liker
10.593
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Flyttet til diy delen. Bedre egnet sted for denne typen spørsmål.
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
De kan nok kobles opp mot det eksisternde filteret, men ikke med optimalt resultat...

Fountek Neo bånd driverne både låter og måler meget bra om man bruker dem fornuftig. Det vil si at de ikke deles lavt, gjerne en oktav høyere en tilsvarende domediskanter. Neo 1.0 er den minste av dem alle og bør egentlig kun benytets fra 5kHz og opp om de skal låte optimalt og så høyt opp vil du ikke ta vanlige 6.5" mellomtoner, både med tanke på oppbrytninger og spredning av lyden.
For å hanskes med dette bruker Dali en dome mellom mellomtonen og bånddiskanten. En annen løsning er å bruke en litt større bånddiskant eller en hornladet bånddiskant , og så en liten mellomtone/bredbånder.

Poenget er at man må tenke helhetlig når man skal lage gode høyttalere, så jeg syntes personlig at det ikke er noen god ide å bytte ut diskanten i dine vienna. Ønsker du deg bånddiskant så kjøp eller bygg en konstruksjon beregnet på dette.

Når du først har bestilt den er kanskje det beste alternativ å bruke den slik som Dali. La den orginale diskanten sitte i og så bruke bånddiskanten som supertweeter fra omkring 6-8 kHz. Dette kan du få til med en enkelte kapasitator på bånddiskanten. Den orginale domen kan du f.eks tape et lag med skum over. Dette vil ha en frekvens avhengig absorbsjon som vil fungere omtrent som et lavpassfilter. Da slipper du å tukle med det orginale filteret og foringer dermed ikke verdien på høyttalerne.

Hvis du blir bitt av DIY basillen kan jeg fortelle deg at måleutstyr er alfa omega. Om du er på jakt etter noe slik kan du sende meg en PM da jeg har et ekstra sett måleutstyr i god stand som jeg kan selge for 400kr.

mvh Fredrik
 
Sist redigert:

terrawa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
100
Antall liker
26
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
1
De kan nok kobles opp mot det eksisternde filteret, men ikke med optimalt resultat...

Fountek Neo bånd driverne både låter og måler meget bra om man bruker dem fornuftig. Det vil si at de ikke deles lavt, gjerne en oktav høyere en tilsvarende domediskanter. Neo 1.0 er den minste av dem alle og bør egentlig kun benytets fra 5kHz og opp om de skal låte optimalt og så høyt opp vil du ikke ta vanlige 6.5" mellomtoner, både med tanke på oppbrytninger og spredning av lyden.
For å hanskes med dette bruker Dali en dome mellom mellomtonen og bånddiskanten. En annen løsning er å bruke en litt større bånddiskant eller en hornladet bånddiskant , og så en liten mellomtone/bredbånder.

Poenget er at man må tenke helhetlig når man skal lage gode høyttalere, så jeg syntes personlig at det ikke er noen god ide å bytte ut diskanten i dine vienna. Ønsker du deg bånddiskant så kjøp eller bygg en konstruksjon beregnet på dette.

Når du først har bestilt den er kanskje det beste alternativ å bruke den slik som Dali. La den orginale diskanten sitte i og så bruke bånddiskanten som supertweeter fra omkring 6-8 kHz. Dette kan du få til med en enkelte kapasitator på bånddiskanten. Den orginale domen kan du f.eks tape et lag med skum over. Dette vil ha en frekvens avhengig absorbsjon som vil fungere omtrent som et lavpassfilter. Da slipper du å tukle med det orginale filteret og foringer dermed ikke verdien på høyttalerne.

Hvis du blir bitt av DIY basillen kan jeg fortelle deg at måleutstyr er alfa omega. Om du er på jakt etter noe slik kan du sende meg en PM da jeg har et ekstra sett måleutstyr i god stand som jeg kan selge for 400kr.

mvh Fredrik
DIY er spennende, men det mangler rett og slett kunnskap til. Satser på et første forsøkt som en supertweeter, som du nevner. Bygger et lite kabinett som kan plasseres på toppen av høyttalerne. Har terminaler og delefilter i garasjen etter et par høyttalere som ble kassert for et par år siden.

Filteret jeg har liggende er til en dome. Deles en dome og bånd på forskjellige frekvenser?
 

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Innlegg
866
Antall liker
457
Filteret jeg har liggende er til en dome. Deles en dome og bånd på forskjellige frekvenser?
En dome er ikke lik andre domer, og bånd er heller ikke like...

Diskanter kan deles inn over et veldig stort område alt etter diskantens størrelse og egenskaper. Dette henger ofte også nøye sammen med det som dekker frekvensområdet lengre ned.

Ulike diskanter kan også ha ulik impedanse, slik at delefrekvensen ikke havner samme sted om du bruker samme filter på to ulike diskanter (selv om begge er domer).
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
De kan nok kobles opp mot det eksisternde filteret, men ikke med optimalt resultat...

Fountek Neo bånd driverne både låter og måler meget bra om man bruker dem fornuftig. Det vil si at de ikke deles lavt, gjerne en oktav høyere en tilsvarende domediskanter. Neo 1.0 er den minste av dem alle og bør egentlig kun benytets fra 5kHz og opp om de skal låte optimalt og så høyt opp vil du ikke ta vanlige 6.5" mellomtoner, både med tanke på oppbrytninger og spredning av lyden.
For å hanskes med dette bruker Dali en dome mellom mellomtonen og bånddiskanten. En annen løsning er å bruke en litt større bånddiskant eller en hornladet bånddiskant , og så en liten mellomtone/bredbånder.

Poenget er at man må tenke helhetlig når man skal lage gode høyttalere, så jeg syntes personlig at det ikke er noen god ide å bytte ut diskanten i dine vienna. Ønsker du deg bånddiskant så kjøp eller bygg en konstruksjon beregnet på dette.

Når du først har bestilt den er kanskje det beste alternativ å bruke den slik som Dali. La den orginale diskanten sitte i og så bruke bånddiskanten som supertweeter fra omkring 6-8 kHz. Dette kan du få til med en enkelte kapasitator på bånddiskanten. Den orginale domen kan du f.eks tape et lag med skum over. Dette vil ha en frekvens avhengig absorbsjon som vil fungere omtrent som et lavpassfilter. Da slipper du å tukle med det orginale filteret og foringer dermed ikke verdien på høyttalerne.

Hvis du blir bitt av DIY basillen kan jeg fortelle deg at måleutstyr er alfa omega. Om du er på jakt etter noe slik kan du sende meg en PM da jeg har et ekstra sett måleutstyr i god stand som jeg kan selge for 400kr.

mvh Fredrik
DIY er spennende, men det mangler rett og slett kunnskap til. Satser på et første forsøkt som en supertweeter, som du nevner. Bygger et lite kabinett som kan plasseres på toppen av høyttalerne. Har terminaler og delefilter i garasjen etter et par høyttalere som ble kassert for et par år siden.

Filteret jeg har liggende er til en dome. Deles en dome og bånd på forskjellige frekvenser?
Dette blir jo en form for DIY.

Isteden for å gjenbruke et gammelt filter. Så kjøp noen kapasitatorer mellom 6 og 3uF. Disse prøver du en og en direke koblet på + polen til bånddiskanten. Høyere verdi gir lavere delefrekvens = mer lyd fra bånddiskanten. 6uF gir ca 5kHz og 3 uF ca 10kHz på Fountek Neo CD 1.0.

Lavpassfilter på domen kan løses ved å legge et tynt lag med skum, eventuelt litt stoff eller noen lag dopapir. Dette er DIY med svært lav vanskelighetsgrad.. :)
 

terrawa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
100
Antall liker
26
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
1
Takker for tips så langt i denne tråden. Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet til denne ankommer fra USA, så blir det lite DIY prosjekt i alle fall.
 

terrawa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
100
Antall liker
26
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
1
Da kom de endelig i posten. Scanspeak dome diskantene ble tatt ut, og båndelementene satt inn. Satt først inn et element og skiftet mellom høyre og venstre kanal. Det låter mer luftig og krispy, det er det liten tvil om. Dome diskanten er tam ifht bånddiskanten på normalt volum. Samtidig låter ikke domen like spisst når man vrir opp volumet. Er nok fordeler og ulemper ved begge deler..
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Det er kanskje bedre at du prøver å bygge deg en høyttaler selv:)og få den nødvendige hjelp i en Diy tråd. Du vil få en helt annen spredningsmønster og nivå(mindre takrefleksjoner) i sweetspot da den vertikale spredning er mye dårligere med en båndiskant. Det jeg har erfart, er at man må ha et lengre'' linesource'' båndelement får å oppnå noe den samme virkningen som dome element. Eller gå for en D'appolito config som noen har valgt å gjøre. mvh.Guit
 
Sist redigert:
Topp Bunn