OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.514
    Sted
    Langesund
    Sinte folk har som regel mistet bedømmelsesevnen og er helt ubrukelige på tilbakemeldinger. Lydbildet her er minst like troverdig som det du får med Maggeier og anlegget setter de fleste hornrigge på plass når det kommer til dynamikk... åååå...det var godt;)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Sinte folk har som regel mistet bedømmelsesevnen og er helt ubrukelige på tilbakemeldinger. Lydbildet her er minst like troverdig som det du får med Maggeier og anlegget setter de fleste hornrigge på plass når det kommer til dynamikk... åååå...det var godt;)
    Uff !
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    det første du bør gjøre er å definere hva du savner..
    deretter kan du dra på pilgrimsferd for å finne det..
    simple as that
    om turen involverer Drøbak, er du hjertelig velkommen
    mvh
    Leif
    Takk for den,

    Helt enig, men ikke så lett å definere....jeg tror hvis jeg skal sette ett ord på hva jeg savner så er det holografi. Jeg jakter på et anlegg hvor det med en gang du trykker play - så oppfatter du med en gang scenestørrelsen og akustikken i opptaket, artistene er klart definert på den scenen og tilstedeværelsen/illusjonen er tilnærmet 100%.
    Og - det skal ikke være en "hodetelefon" illusjon - det skal være et stort lydbildet, men utøverne skal ha riktig størrelse - og lydbildet skal selvsagt gjenspeile innspillingen, fra storslagne live innspiller til det helt nære med kun kassegitar.

    Sånn - der er dagens høytsvevende filosofibabbel publisert! ;-)

    Mvh
    OMF
    Skal du ha stort lydbilde med Maggiene, må du vinkle de mye mer utover, nesten 90 grader på lytteposisjon.
    En av de bedre oppsettene jeg har hørt med tanke på holografi var med Maggie 1.7.
    Lydbildet er stort nok - det er ikke et problem.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.514
    Sted
    Langesund
    Men så utrolig lite dynamisk.
    Sånn må du ikke si, da får du sinte folk på døra.
    Han får vel heller ta turen hit og høre når jeg har fått jobbet litt med dette. Selv om fokuset nok heller litt mot mikrodynamikk så tror jeg det skal bli bra dynamikk over hele linja.

    Mvh
    OMF
    Helt sikker på at det blir en god opplevelse. Med hjelpen du har under 100 Hz og aktiv deling på F.eks maggi 20.7, blir det artig å høre
    Har hørt en eller annen 20 modell på messe i Stockholm - det spilte stort.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da er terningen kastet, så får vi se om det blir bra lyd til slutt i disse også. ;-)

    Da er det åpnet opp for skambud på hornriggen også . så får jeg litt plass i garasjen igjen!

    Mvh
    OMF

    Nytt prosjekt.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Håper du finner lyden du er ute etter!! :)

    Hadde jeg hatt plass så hadde de midbasshorna stått her og spilt med 2360 over seg allerede.
    Dem låt virkelig bra!
    Hvor dype er horna?

    Mvh
    oks
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nesten usynlig! :)
    Går deverre ikke her :( Da blir det ikke plass til bass.

    Heldig er han som kjøper de!
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Synd med hornene, men med ditt store rom og extremt gode bass system som støtte vil nok mange høyttalere lyde godt hos deg.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo ikke noe problem å skaffe seg horn igjen, om jeg skulle ønske det.

    Høyttalerne som står i kjellerstuen nå er Magnepan 20.7.

    De er plassert på Mysound stand, og jeg har tatt av "pynterammen" for å komme til delefilteret. Så pr i dag er de delt på 250Hz og 1500 Hz.

    Nå har jeg knapt nok spilt musikk i hele sommer, så det tar ofte litt tid å komme igang igjen, men jeg synes vel allerede at dette spiller (veldig) bra - så får vi se hvor langt vi greier å strekke strikken.

    Med omtrent samme plassering, samme target kurve og selvsagt samme rom/bassløsning - så spiller det egentlig ikke så ulikt horna, og det er ganske fascinerende i seg selv.

    Mvh
    OMF
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Spennende, OMF! Må innrømme at jeg er litt overrasket over at du synes det spiller ganske likt horna. Mine fordommer ville sagt noe slikt: "Horna var mer dynamiske og med mer punch, mens magnepan ble mer luftig og med mer dybde i lydbildet". Men fordommer er jo til for å brytes... Det som er felles mellom magnepan og horna er jo relativt smal spredning. Og når bassen i tillegg ligger fast, du har mye akustikkbehandling, og alt kjøres gjennom audiolense, så gir det kanskje mening at det likevel blir ganske likt. Jeg ville likevel ha gjettet at bak-bølgen fra magnepan vil være hørbar, med mindre du har dempet frontveggen helt? Husker ikke hvordan det var hos deg? Får du ikke større dybde i lydbildet med magnepan?

    Forøvrig inviterer jeg meg selv på besøk etter hvert! Skal være i Bergen en dag i uka de neste par månedene :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Nå skal jeg være i Stavanger onsdag/torsdag både denne uken og neste, men ellers er jeg hjemme, så bare gi en lyd når du vil stikke innom.


    Hovedforksjellen er vel at lyden nå er litt mer "laidback" og det passer meg i grunn godt. Nå skal det jo jobbes med plassering, delefrekvenser, target kurver ,og litt mer demping av høyttalerne, så får vi kanskje enda bedre lyd.

    Mvh
    OMF
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Siden du nå har gått over til dipol må du ta en test hvor du plasserer diffusorene bak høyttalerne.
    Hos meg hadde det en ekstremt positiv innvirkning på lydbildet når jeg hadde dipoler.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, har i grunn lurt på om jeg skal bygge QRD diffusorer under begge vinduene du ser på bildet. Og kanskje en 3. som kan stå på hjul.

    Mvh
    OMF
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.514
    Sted
    Langesund
    Rakk jo for så vidt å høre hornriggen, kanskje ikke optimalisert, men likevel. Gleder meg til å høre denne panelhøyttaleren. Artig at du bytter, og må jo si at etter egne preferanser er horn langt i fra best på alt.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.385
    Antall liker
    35.136
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer OMF, dette blir nok meget bra. Magnepan forbauser meg stadig, de kan virkelig levere. Dine er større en mine både i utsende og lyd - så det må bli bra.
    Hadde jeg lest dette før kunne jeg invitert deg til meg for å høre på mine mg12, jeg bor jo i Stavanger. Vi får ta det igjen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Siden du nå har gått over til dipol må du ta en test hvor du plasserer diffusorene bak høyttalerne.
    Hos meg hadde det en ekstremt positiv innvirkning på lydbildet når jeg hadde dipoler.
    Har fått spilt litt i helgen og det begynner å spille bra. Hadde meg en runde bak høyttalerne også, og det kommer ganske mye lyd i den retningen.

    Så det begynner så smått å materialisere seg en liten plan her - hva slags diffusorer brukte du? Kunne du sagt et par ord om hvordan lyden ble bedre også..?

    Jeg tenkte å fortsette med samme type som jeg har på bakvegg (det er vel 1D QRD).

    Mvh
    OMF
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Siden du nå har gått over til dipol må du ta en test hvor du plasserer diffusorene bak høyttalerne.
    Hos meg hadde det en ekstremt positiv innvirkning på lydbildet når jeg hadde dipoler.
    Har fått spilt litt i helgen og det begynner å spille bra. Hadde meg en runde bak høyttalerne også, og det kommer ganske mye lyd i den retningen.

    Så det begynner så smått å materialisere seg en liten plan her - hva slags diffusorer brukte du? Kunne du sagt et par ord om hvordan lyden ble bedre også..?

    Jeg tenkte å fortsette med samme type som jeg har på bakvegg (det er vel 1D QRD).

    Mvh
    OMF
    Jeg har rpg modffractal, som vel er samme som du har på bakveggen.
    for meg ble den viktigste endringen at lydbildet HT tegnet opp ble mye mer tydelig og realistisk med diffusorene bak.

    Nå skal det sies at jeg gikk fra et rom uten diffusorer til ett med, så klangen i rommet endret seg samtidig til det bedre sånn generelt når de kom på plass.
    siden du allerede har diffusorer på bakveggen så går det jo an å dra dem frem for en kjapp test, for å se om du hører en endring i lydbildet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Høres bra ut.
    De som står på bakveggen er limt på veggen, så de er ikke så lett å flytte.

    Så planen er i grunn å bygge 3 stk 120 x 120cm diffsuorer som illustrert med blå firkanter. Den til høyre må ha hjul, slik at den kan trilles til siden når den ikke er i brukt.

    Jeg har jo også 2 stk RPD BAD panaler. De er 120 x 150 cm - de kan jeg montere på sideveggene ned mot hjørnet, slik de røde firkantene viser. Jeg kommer nok til å ha litt toe-inn på høyttalerne så dette er jo midt i refleksjonen. Alternativet er jo å bygge QRD her også, men det hadde jo vært lettvint å bruke noe jeg allerede har.

    Synspunkter...?

    Mvh
    OMF

    Diffusor.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Noen innspiller på hvorvidt jeg bør vurdere andre løsninger enn stående diffusorer ved de blå firkantene.
    Slike som de jeg har på bakveggen:

    Mvh
    OMF

    QRD.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Spennende endring OMF. Har vært litt sjalu på det rommet ditt og syntes hornløsningen så spennende ut. Har siste uken grublet på hvordan Magnepan kunne funket sammen med mine ob basstårn (4x15’’ PR side) iom spredning er nogenlunde lik. Vel, nå går jeg videre med en liten hornløsning men det ligger baki der og murrer ?????? Lykke til!
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Noen innspiller på hvorvidt jeg bør vurdere andre løsninger enn stående diffusorer ved de blå firkantene.
    Slike som de jeg har på bakveggen:

    Mvh
    OMF

    Vis vedlegget 508567
    Stående diffusere er godt. Jeg kender ikke ovenstående, men jeg er så glad for mine V-wings diffusere fra Svanø Akustik.

    Vis vedlegget 508888

    En tidligere billede fra mit lytterum med tre V-wings.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En liten test....

    Skulle egentlig sitere innlegget til hifiguru lenger opp, men det funket ikke.

    Men jeg vil jo absolutt anbefale Magnepan med dipol bass, mitt eneste forbehold er at de er litt egoistiske - alltså at de funker beste i sweetspot. Slikt sett var horna bedre.


    Mvh
    OMF
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mye metadiskusjoner her på sentralen for tiden, og jeg er jo med der også, så kan vel egentlig ikke klage på det.

    Men - folk må komme seg ut av døren litt oftere og høre på andre anlegg - da får man litt overblikk, så er kanskje lettere å ikke grave seg helt ned i skyttegravene om detaljer og mikrometerforskjeller.

    Her er døren alltid åpen om noen har lyst på en lytt. Litt travel for tiden med barn og slikt, men kveldsbesøk mellom 2130 og 2300 funker stort sett.

    mvh
    OMF
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Mye sutring her nå ja, har ikke folk musikk å lytte til i disse streaming tider;)
    Håper du koser deg med "ny" lyden, og håper jeg finner veien hjem til deg en dag. Ståle skrøt fælt av lyden hjemme hos deg:)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mye sutring her nå ja, har ikke folk musikk å lytte til i disse streaming tider;)
    Håper du koser deg med "ny" lyden, og håper jeg finner veien hjem til deg en dag. Ståle skrøt fælt av lyden hjemme hos deg:)
    Takk for den!

    Hyggelig at Ståle likte det - har jo forstått at han er en mann som liker å spille litt høy og mye dynamikk.

    Nå er det egentlig ikke det jeg er på jakt etter når jeg lytter, da er det først og fremst "tilstedeværelse" og "nærhet" til musikken. Og på de parametrene er jeg nok mye nærmere nå enn med horna.

    Mvh
    OMF
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Han spilte litt høyere enn det jeg og pleier å spille når han var her.
    Er forså vidt enig med deg om tilstedeværelse etc. Driver å skyter meg inn på ny target nå som innebærer flatere amplitude, da spesielt i bunnen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.514
    Sted
    Langesund
    Mye metadiskusjoner her på sentralen for tiden, og jeg er jo med der også, så kan vel egentlig ikke klage på det.

    Men - folk må komme seg ut av døren litt oftere og høre på andre anlegg - da får man litt overblikk, så er kanskje lettere å ikke grave seg helt ned i skyttegravene om detaljer og mikrometerforskjeller.

    Her er døren alltid åpen om noen har lyst på en lytt. Litt travel for tiden med barn og slikt, men kveldsbesøk mellom 2130 og 2300 funker stort sett.

    mvh
    OMF
    Men det er da noe tråder der tilføre noe som trigger hjernecellene, bare så synd de er så preget av alderen....hjernecellene altså.

    Regner ikke det var meg du tenkte på da du oppfordrer folk til å forlate sin egen hule og fortreffelighet, og kikke litt på annet en sin egen navle;).

    Veldig lyst til å høre paneler sammen med et godt integrert bass-system Kommer innom en gang før jul - sier fra i god tid

    Tor
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, det var på ingen måte deg Tor.

    Men tror for de fleste av oss at det er viktigere å finne ut av slike ting som om man vil ha dipoler, horn eller apekister, og om man skal sitte i nærfelt eller helt bak i hjørnet, enn det å hele tiden bytte elektronikk.

    Mvh
    OMF
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.514
    Sted
    Langesund
    Nei, det var på ingen måte deg Tor.

    Men tror for de fleste av oss at det er viktigere å finne ut av slike ting som om man vil ha dipoler, horn eller apekister, og om man skal sitte i nærfelt eller helt bak i hjørnet, enn det å hele tiden bytte elektronikk.

    Mvh
    OMF
    Er så enig med deg, men likevel kjenner jeg folk der får det største kikke når nye kasser "brekkes" opp
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, det var på ingen måte deg Tor.

    Men tror for de fleste av oss at det er viktigere å finne ut av slike ting som om man vil ha dipoler, horn eller apekister, og om man skal sitte i nærfelt eller helt bak i hjørnet, enn det å hele tiden bytte elektronikk.

    Mvh
    OMF
    Er så enig med deg, men likevel kjenner jeg folk der får det største kikke når nye kasser "brekkes" opp
    Det er jo ikke noe i veien for nye bokser og kasser, men det hadde jo vært til alles beste om kassene gav det resultatet man håper på.

    Jeg har alltid en liste over større og mindre ting jeg skulle ha gjort for å få bedre lyd, og slik er det vel for de fleste. Men det er jo greit at man kommer videre nårde nye boksene kommer inn.

    Mvh
    OMF
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.327
    Antall liker
    63.093
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skjønner du er kommet godt på vei med Magnepan. Hadde vært både gøyalt og interessant med en seanse for Bergen Lydlaug ala hvordan du gjorde det sist. I så tilfelle kommer jeg denne gangen uten bil! :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Skjønner du er kommet godt på vei med Magnepan. Hadde vært både gøyalt og interessant med en seanse for Bergen Lydlaug ala hvordan du gjorde det sist. I så tilfelle kommer jeg denne gangen uten bil! :)
    Det kan vi sikkert få til, men det blir i så fall etter at jeg har fått opp de nye diffusorene.

    Ellers så liker jeg egentlig bedre når det ikke er så mange, da blir det gjerne litt mer fokus på lytting/musikk og oppsettet jeg har nå spiller helt klart best i sweetspot.

    Mvh
    OMF
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.288
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har hørt mye på 20,1R hos kompis i Moss....prøvd med tweeterne ytterst?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    har hørt mye på 20,1R hos kompis i Moss....prøvd med tweeterne ytterst?
    Nei, men lydbildet er stort nok. Og vil ha heller ha enda mer presisjon enn større mer diffus lyd. Slik det står nå danner tweetere og lytteposisjon i en likesidet trekant hvor sidene er 3,5 meter.

    Ellers låter nok ikke dette så veldig som hos din kompis. På godt og vondt.


    Mvh
    OMF
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn