OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    hva skjedde med den defekte D2 du selger, røk den under bruk? syns det er smått utrolig at det ikke finnes erstartningsmembraner til denne.. et lite uhell og nærmere $1000 i søppelet for et nytt par.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Oi - følger ikke med i egen tråd her.

    Det vet jeg ikke, fikk den med på kjøpet en gang da jeg kjøpte min D2. Hvis noen vil ha den gis den bort til noen som har interesse eller kan få bruk for den.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Litt lei meg selv i off-topic for tiden, så da skal jeg gjøre et seriøst forsøk på å holde meg vekk derifra en stund - det blir neppe et savn for noen.

    Skjer lite på hififronten for tiden, men gjør en oppgradering på hjemmekino. Ny projektor er bestilt - JVC 5900. Den skal bli en god oppgradering fra min nåværende Sony.
    Også skal jeg montere 4 atmoshøyttalere i taket også har jeg en ny Blueray spiller som gjør HDR kodingen riktig på vei inn. Så blir det sikker en runde med lysblending og muligens litt mer arbeid med sorte gardiner.

    Mvh
    OMF
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det begynner å bli en del oppsett her på sentralen nå med aktive deling, romkorreksjon og en del arbeid med akustikken - og jeg vil tro at mange av oss vil møte sammenlignbare problemstillinger.

    Det som jeg jobber med for tiden er i utgangspunktet to områder:

    Bassen
    Jeg er såpass freidig at jeg sier at bassen hos meg er ganske bra. Den måler godt, har kort etterklang, har lav forvrengning og det er ingen stående bølger som skaper problemer. I tillegg er det rikelig med kapasitet. Det som er utfordrende er å finne riktig target kurve. En kurve som har skikkelig tyngde i bunn og trøkk i brystkassa når det kreves, mens på andre siden er åpen og luftig i grunntoneområdet, og at feks akustisk bass ikke låter for feit. Ofte synes jeg at hvis kassegitar, mannestemmer og slikt blir riktig, så blir det litt for slankt nedover, mens hvis jeg synes bassen har riktig tyngde så blir det litt grumsete i nevnte området.

    Den andre tingen er dette med hvor tørr lyden skal være. Igjen så spiller oppsettet mitt (både det jeg har nå, og de jeg hadde før) veldig oppløst, presist og med lav forvrenging. Jeg har ganske stort rom, og har akustikkbehandlet de fleste flatene, så det er også mye direktelyd, ift reflektert lyd. På en del av musikken jeg spiller - typisk musikk som er mastret med mye/god rominformasjon (Nils Petter Molvær, Tom Waits, Roger Waters, osv) så spiller det veldig bra. Men på mer ordinære innspillinger - så kunne jeg ønske meg enda mer luft/kjøtt&blod/tilstedeværelse på artistene.

    Nå skal det si at jeg har ikke hørt noen andre som har fått til dette akkurat slik jeg ønsker det, men nå har jeg jo heller ikke vært så mye rundt å hørt på ting de siste årene heller. Jeg har selvsagt hørt ting som på enkelte områder har spilt utrolig bra, men da ofte på bekostning av andre ting - og jeg har vel i de fleste tilfeller tenkt at grunnen til at "en enkelt ting" er så bra, er nettopp fordi man har en ubalansert presentasjon. Altså hvis et anlegg låter utrolig oppløst fordi det er voicet lyst - så er det ikke noe stort poeng i prøve å kopiere/skaffe seg en slik diskantl - hvis effekten skyldes at man har fremhevet noe på bekostning av noe annet.

    Også er en bieffekt av å leve lenge med et slikt anlegg som jeg har at man blir helt allergisk mot stående bølger i bassen, komprimering, tydelig romrefleksjoner og store frekvens avvik.

    Så målet er å finne akkurat riktig voicing som gjør at man treffe bullsey....evt så kan man jo lage seg ulike voicinger som er tilpasset ulik musikk.

    Mvh
    OMF
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Ditt anlegg er nok allerede så godt og så nære ditt ideal at du neppe vil bli feid over ende av noen andre anlegg her på sentralen, men det hadde sikkert vært nyttig å hørt noen av de likevel. Her er du velkommen i hvert fall.

    Det er nok litt gi og ta i de aller beste oppsettene også
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Det du nevner om bass vs muddy grunntone - dette er veldig vanskelig å få til med å tilte en ellers rett target fra bass til diskant. Den må knekkes i en eller annen grad under det området som gir litt vel mye brystkasse.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det du nevner om bass vs muddy grunntone - dette er veldig vanskelig å få til med å tilte en ellers rett target fra bass til diskant. Den må knekkes i en eller annen grad under det området som gir litt vel mye brystkasse.
    Ja, har prøvd noen, men jeg bruker jo alt for lite tid på dette.

    Men har man tilvent seg en kurve med knekk, så synes jeg ofte at det blir mer "live lyd" (typisk mer energi i gitar og slikt) med en kurve som er rettere.

    Håper å få meg en tur over til Østlandet i sommer, men mulighet for å ta meg en liten besøksrunde, veldig mye som hadde vært morro å høre på - ditt, 8x12, puristen, LMC, Sluket, Roald, Fosse, Roy Ervin, ++++ Det er etterhvert blitt veldig mye gøy der ute.

    Mvh
    OMF
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Du er velkommen til en gjenvisitt hos meg også!
    Det er vel 10+ år sida du var her, og jeg har bytta ut alt siden da selv om filosofien bak og de lydmessig preferansene nok er ca de samme. Har to anlegg for tida - ett med Magnepan 3.6 også som jeg har i stua.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bare si fra før turneen, så ordner det seg....
    mitt er vel ferdig målt og justert ila en uke eller to
    da har jeg ingen fundamentale endringer på gang etter det
    resten er Garrardzilla og tape tweak....GM 70 prosjektet ligger fortsatt i deler....
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk for det!

    Litt lite fokus på hifi for tiden, nå er oppgradering av hjemmekino som har hatt prioritet en stund. Burde tatt meg en runde rundt for å få litt inspirasjon til jobbe videre med anlegget. Sliter med å finne noe som gir i pose og sekk - Tørr og superoppløst bass - som også er feit og har slam/trøkk, sylskarp presisjon som også gir luft rundt artistene, super oppløsning/detaljer, men også kropp kjøtt og blod - osv.

    Ny JVC projektor, montert Atmos høyttalere i taket også skal jeg justere litt på gardinophengene slik at jeg får blendet skikkelig ned. Vurderer også å bytte ut takplatene med sorte plater.

    Mvh
    OMF

    20190326_140424_resized.jpg


    20190326_140446_resized.jpg


    20190326_140603_resized.jpg


    20190326_140622_resized.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Ja det er å finne den targeten da, som har alt. Tror ikke det er så lett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tror mange av dere etter en tid kommer til å bli knallfrustrert hvis dere finner den optimale targeten :cool::)
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Den daglige forskjellen på lyttemodus overskygger ganske store forskjeller på target..... i mitt tilfellet i hvert fall.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Ja det er å finne den targeten da, som har alt. Tror ikke det er så lett.
    sant; man må inngå de kompromissene som over tid "koster" minst lytteglede
    fordelen med å ikke ha dsp: slippe å få rattekuler innimellom
    når target er satt blir den slik til neste endring...og det kan fort gå laaang tid mellom hver...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Kan jo ha et par tilgjengelige target hvis en føler for det. Tar vel ikke ti sekunder å bytte en gang. Det handler vel om litt mer eller mindre bass egentlig, er jo veldig forskjell på innspillinger.

    Forrige gang ble det brukt en target i nesten et år.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Fornøyd med Atmos høyttalerne? Henger de med når du drar på? Har letet lenge men finner ingen jeg har troa på...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det har jeg og....en switch i det passive delefilteret, som lemper ut en parallell 0,22 kondis i serie på 2002...da dempes den en drøy db
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Med Audiolense og JRiver tar det 5 sekunder å bytte over en annen target.
    Jeg har alltid 2, 3 targets jeg veksler mellom, alt etter hva slags innspilling/mastring/sjanger.

    Enkelte innspillinger låter uansett bæsj, så får man bare ignorere det og heller høre på musikken.
    Kan hjelpe å drikke seg full (som svekker den kritiske sansen), men det er ikke så lurt i det lange løp.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fornøyd med Atmos høyttalerne? Henger de med når du drar på? Har letet lenge men finner ingen jeg har troa på...
    Har ikke fått testet de ennå. Har en slik Marantz (7012 tror jeg) sak, og trenger en ekstra forsterker for å kjøre 7.1.4. Og den ble sendt fra Nord Norge på lørdag men er fortsatt i transitt. Ellers har jeg 7 like BOSE DS100 til de 7 kanalene og 4 stk BOSE DS16 i taket, også bruker jeg DBA systemet i bunn. Kommer nok til å bytte ut høyttalerne om ikke så alt for lenge, men må finne en serie som er mulig å kontrahere på brukten over litt tid. Arendal Sound er jo aktuelle. Jeg spiller forøvrig ikke veldig høyt på film heller, så tror ikke det skal være noe stort problem med at atmos ikke følger med.

    Leste litt på avforum at litt av kluet med takhøyttalere er å vinkle de mot lytteren - så tror plassering hos meg skal være ganske bra.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har alltid 2, 3 targets jeg veksler mellom, alt etter hva slags innspilling/mastring/sjanger.
    IKke helt enig med meg selv her om dette er helt greit. ;-)

    (For å si litt mer om det. Anlegget i kjelleren låter mer enn godt nok til å nyte musikk - så jeg kan rett og slett ikke argumentere for at "hvis jeg skal kunne kose meg med musikken" så må jeg oppgradere X og Y. Derimot er jakten på best mulig lyd, for meg en utfordring som jeg liker å jobbe med. Den har i grunn alle aspekter - du må skjønne teorien, du må greie å implementere det praktisk, du må ta hensyn til budsjett, rom, familie og du må veie ulike kompromisser mot hverandre osv. Så det er i grunn den "tekniske" utfordringen som driver meg videre - lyden har vært bra nok lenge.)

    Mvh
    OMF
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da fikk jeg for første gang på lenge hørt et annet oppsett, da jeg tok turen ned til Duet i helgen for å høre på Kii.

    Må berømme satsingen til Duet, og alltid artig å komme inn å titte på mye fint utstyr.

    Før selve seansen spilte de på Kii uten bassstårn nede i lokalet der. Tror ikke det rommet var så bra akustisk, for jeg synes det "sang" litt i veggene der, men nå satt jeg ikke ned og hørte. Men nå var det jo Kii med basstårn vi skulle høre på. Flott rom, litt akustikkbehandlet, og jeg satt midt i på andre rad først og deretter litt på siden foran.

    For å si det med en gang - dynamikken var helt super. De kunne spille drithøyt, det var imponerende mye bass og de små høyttalerne tålte jævlig mye lyd uten å komprimere. Og det er klart - det er et utrolig godt utgangspunkt for god lyd - dynamikk, kapasitet, lav forvrengning - så jeg er litt overrasket over at de ikke prøve å vise litt andre egenskaper også. Trommespor, Massiv Attack, Infected Musroms, flere spor med elektronik, et par klassiske referansespor også noen noe nyere Kari Bremnes. (Nesten) alt - med fokus på bass og dynamikk.

    Han fra Kii pratet hele tiden om at de spilte på en flat target. Det gir jo veldig klar lyd og mye dynamikk når man spiller høyt, men er jo litt blodfattig på "vanlig musikk". Nå kjenner ikke jeg helt hvilke muligheter man har til justering av target i dette systemet, men vil vel tro at dette systemet kan tilpasset til å spille slik at de fleste blir fornøyd, men det fikk vi dessverre ikke demonstrert denne gangen. Og da sitter jeg litt igjen med inntrykk av et system som spiller litt klinisk og frempå, som mangler kropp, tyngde og organisk klang. (det tror jeg dog at man kunne få frem, med en annen target.

    Mvh
    OMF
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da fikk jeg for første gang på lenge hørt et annet oppsett, da jeg tok turen ned til Duet i helgen for å høre på Kii.

    Må berømme satsingen til Duet, og alltid artig å komme inn å titte på mye fint utstyr.

    Før selve seansen spilte de på Kii uten bassstårn nede i lokalet der. Tror ikke det rommet var så bra akustisk, for jeg synes det "sang" litt i veggene der, men nå satt jeg ikke ned og hørte. Men nå var det jo Kii med basstårn vi skulle høre på. Flott rom, litt akustikkbehandlet, og jeg satt midt i på andre rad først og deretter litt på siden foran.

    For å si det med en gang - dynamikken var helt super. De kunne spille drithøyt, det var imponerende mye bass og de små høyttalerne tålte jævlig mye lyd uten å komprimere. Og det er klart - det er et utrolig godt utgangspunkt for god lyd - dynamikk, kapasitet, lav forvrengning - så jeg er litt overrasket over at de ikke prøve å vise litt andre egenskaper også. Trommespor, Massiv Attack, Infected Musroms, flere spor med elektronik, et par klassiske referansespor også noen noe nyere Kari Bremnes. (Nesten) alt - med fokus på bass og dynamikk.

    Han fra Kii pratet hele tiden om at de spilte på en flat target. Det gir jo veldig klar lyd og mye dynamikk når man spiller høyt, men er jo litt blodfattig på "vanlig musikk". Nå kjenner ikke jeg helt hvilke muligheter man har til justering av target i dette systemet, men vil vel tro at dette systemet kan tilpasset til å spille slik at de fleste blir fornøyd, men det fikk vi dessverre ikke demonstrert denne gangen. Og da sitter jeg litt igjen med inntrykk av et system som spiller litt klinisk og frempå, som mangler kropp, tyngde og organisk klang. (det tror jeg dog at man kunne få frem, med en annen target.

    Mvh
    OMF
    Hadde samme opplevelse som deg. Vi sa det til ham, og han EQet inn litt ekstra nivå i bassen (vet ikke nøyaktig hvor). Tilførte helt klart litt varme, og ble mer iørefallende på min type musikk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har stort sett brukt eksterne programmer for å sette target, men skal fikle litt med den innebygde EQ'en, måle litt og presentere kurvene jeg kan få til kun med de innebygde greiene. Jeg er veldig enig i at flat target er grusomt å høre på over tid. Låter riktignok bedre når man spiller høyt, men desto verre jo lavere man spiller.

    Husker Bruno Putzeys uttalte i et intervju for noen år siden at de valgte å droppe romkorreksjon og parametrisk eq innabords da de følte utviklingen på de tingene var for rask og kompetansen hos Kii for lav til å rettferdiggjøre et innebygget lukket system.
    Vet nå ikke jeg, synes de burde lagt til muligheter for litt parametrisk eq, men det var vel et spørsmål om å klare å realisere høyttalerne før finansene gikk tom den gangen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    top og low shelf test.jpg

    eksempel 1.jpg

    eksempel 2.jpg


    Her er et utvalg av forskjellige high og low shelf innstillinger, samt et eksempel på relativt flat respons og tiltet respons. Ingen tvil om at man kommer langt på vei rent tonalitetsmessig. Det er ekstremt hørbart å fikle her, men det er begrenset hvor fint man kan justere.
    Man har muligheten til å sette lowshelf og highshelf hvor man vil i frekvensresponsen og justere fra -6dB til +6 dB på begge to, med 0,2 dB intervaller.
    Det virker å være slik at man får en knekkfrekvens som buer i den retningen man tilter, før kurven flater ut etter det.

    Foretrekker å bruke Dirac eller REW til å sette responsen da det er langt mer nøyaktig. Her er responsen med Dirac;

    Dirac vs no dirac.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jøss da har det gått et halvt år siden jeg var her....Det skyldes ganske enkelt at det har vært lite fokus på lyd i sommer, men nå begynner kveldene å bli mørke igjen.

    Også har jeg fått en jævlig irriterende bug i anlegget. Når jeg har spilte musikk en stund - mer enn 30 minutter, så skjer det et eller annet som gjør at jeg får digital støy rett ut når jegskifter spor. Første gangen det skjedde så blåste jeg en diskant. Nå har jeg satt inn sikringer på driverne for første gang etter over 10 år med aktiv drift. Men det løser jo ikke problemet. Har prøvd å justert litt på buffere og slikt, men ikke funnet ut av det. Tror jeg bare formaterer hele lydPCen og installerer alt på nytt og ser om det løser prolemet. Det er jo ikke akkurat avslappende å høre musikk når du risiker å bli torpedert med digital støy på 100dB.

    Så med stereobiten litt nede for telling - så oppgraderer jeg heller litt på hjemmekinoen. Fikk tak i en pakke med 7 stk Adam høyttalere som skal inn på som front, side og bakhøyttalere. Også har jeg fått lov av samboeren til å male taket i en mørkere farge - så da skal det bli både bedre lyd og bedre bildet i kinoen. Takmaling vil trolig gi litt mindre demping i toppen - håper det gir litt bedre stereolyd også.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Velkommen tilbake! Er det mulig å male taket med en akustisk maling tilsvarende den som allerede er på Ecophon?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Hva tenker du om maling som forbedrer akustikken?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei,

    Maling jeg skal bruke er helt ordinær supermatt maling.

    Men, rommet hos meg er ganske dempet, så det kan tenkes at litt mer energi (altså refleksjoner) for de høyeste frekvensene faktisk kan slå heldig ut.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kan fargen på malingen påvirke akustikken?? Eller er det snakk om at du skal male akkustikkplater?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel, på tide å legge ut en liten status her.

    Jeg endte opp med å formatere lydPCen og installere alt på nytt, og det løste problemet.
    Og da har etterhvert interessen og gleden med musikk kommet tilbake.

    Vinteren er jo også en fin tid for film/serie - og siden jeg og samboeren ikke har sett Game of Thrones - så har vi begynt med den. De nye hjemmekinohøyttalerne og gjort et bra løft der også.


    Ellers spiller det egentlig utrolig godt her nå. Jeg føler jeg har funnet en grei balanse mellom "superoppløst" og "organisk/laid back".

    Har det veldig travelt i 2 uker fremover, men etter det er det bare hyggelig om noen har lyst til å stikke innom for en lytt.

    Mvh
    OMF


    20191224_123922.jpg


    20191224_123942.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ka med et lite innrykk fra Bergen Lydlaug en gang det passer, slik som sist? Jeg lover/truer med å ikke kjøre denne gangen 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Med Audiolense og JRiver tar det 5 sekunder å bytte over en annen target.
    Jeg har alltid 2, 3 targets jeg veksler mellom, alt etter hva slags innspilling/mastring/sjanger.

    Enkelte innspillinger låter uansett bæsj, så får man bare ignorere det og heller høre på musikken.
    Kan hjelpe å drikke seg full (som svekker den kritiske sansen), men det er ikke så lurt i det lange løp.
    Jeg har 29 targets, og syns det er for lite.Så dermed er det x til på minnepinne som kan lastes inn.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, jeg driver jo litt med hifi også ....stemmer det....

    Hyggelig at noen roter frem tråden.

    Jeg er jo ikke en som driver mye testing, men hadde litt trøbbel med DAD AX24 - så da kontraherte jeg 3 stereo DACer litt kjapt Topping D70 og D90 + Matrix Sabre. Og jeg synes faktisk det spiller bedre enn AX24. Nå var trøbbelet med den kun dårlig kontakt i en stecker, men bruker den som Masterclock og MIC preamp.


    Skulle gjerne invitert lauget, men siden vi allerede er 5 i huset så har vi i grunn besøksforbud her i Bergen - men det blir sikkert en mulighet om ikke så alt for lenge - liker at marinens mann ikke kjører da laugstreff er en fin mulighet til å ta en flaske rødvin mer enn det man vanlighvis gjør i helgen.

    Anlegget spiller bra. Jeg har alltid lyst på mer - altså bedre lyd, men vet liksom ikke helt hvor jeg skal finne det. Jeg blitt for gammel til å tro at løsningen ligger i noen enkle oppgraderinger her eller der, og tenker mer i baner konsept/prinsipper. Jeg søker vel omtrent noen som er midt i mellom det jeg spiller på i dag (Magnepan) og det gamle oppsettet med horn. Altså litt mer åpent/uforvrengt/nakent/dynamisk enn det jeg har i dag, men bløtere/mer organiske/mer laidbak enn det horna spilte. Burde rett og slett reist og hørt noen andre anlegg, men timingen på det prosjektet er jo ikke optimal.

    Ellers vet jeg ikke hvor tiden blir av...eller det vet jeg jo, så det blir ikke så mye egotid i kjellerstuen. Men kjellerstuen er hyppig brukt. Hjemmekinoen er blitt bra også- og det frister mer å fortsette oppgraderingen der. Dette året har jeg sett alle Star Wars filmene og Harry Potter med barne og alle sesongen med Game of Thrones med samboeren. Nå kommer Ringenees Herre i 4K, men barne må muligens bli litt større først.

    Med lite tid foran anleget - så blir er det viktig å spille noe som treffer - så for tiden går det mest i Tom Waits, John Prine, Kris Kristofferson, Paul Simon og Nils Petter Molvær.

    edit: Ja, kun 1 target i Audiolense. Dvs - jeg har en profil som heter referanse også har jeg et par testprofiler hvor jeg kan sammenlinge, men jeg har ikke tenkt tanken på ulike profiler til ulike musikk.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Testet du ut Topping og Matrix dacene med AES input i et aktivt oppsett?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Hva er det for noen stativhøytalere du har bak i rommet?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Testet du ut Topping og Matrix dacene med AES input i et aktivt oppsett?
    Ja, jeg kjører 4 veis aktiv deling. Crown ITech som driver bassene i DBA - får digitalt signal, og diskant/mellontone/bass på Magnepan 20.7 blir delt digitalt med hver sin DAC og hver sin amp. Bruker Lynx AES 16e - og 96kHz, AES EBU signal.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn