rico skrev:
Zomby_Woof skrev:
Jeg tror observasjonen vedrørende høyt nåletrykk på JMW-armer kan forklares på en enkel og grei måte. Unipivotarmer har lagerpunktet høyt oppe, og mye masse under dette for stabilisering. Når man setter en vekt på tallerkenen ender man ofte med å måle med pickupen litt over der platens overflate ligger. Når man løfter armen flytter man massen i stabiliseringsringen foran lagerpunktet, og øker trykket. Når man senker den flyttes denne masen bakover igjen. Dermed viser vekta større nåletrykk enn det som er reelt.
Det er vanskelig å forklare uten tegninger, men jeg håper det er forståelig.
Forstår den, er klar over den, og det er derfor jeg har gjort noen grep slik at jeg måler trykket på nåla på samme høyde som en LP. Likevel synes jeg det låter klart bedre med høyere vekt enn det som er anbefalt.
OK. Du følger VPI's anbefaling, og det er nok ikke gæærnt.
Jeg bruker 2,6 g på min Ortofon Kontrapunkt h. Det er bittelitt over det Orto' selv anbefaler (2,5 g ), men innenfor området 2,2-2,7 g. Jeg måler også i rett høyde. Forskjellene er forresten ganske store på de to-tre millimeterne vi snakker om. Noe å tenke på.
Nå skal vi ikke hive oss inn i krangelen til Harry Pearson og Mike Fremer, de har hatt en aldri så liten krig om dette med nåletrykk. Vi kan kanskje være en smule mer siviliserte enn de to kamphanene..
HP sverger til mye nåletrykk på DV XV 1S (om jeg ikke husker feil). Fremer anbefaler sterkt å følge produsentenes anbefaling. For å ta Fremers argumenter kort: Man endrer to parametre ved å øke VTF; Man skyver spolene bort fra senter av magnetgapet, og man endrer Stylus rake angle (SRA) eller Vertikal tracking angle (VTA).
Hva som er rett skal jeg ikke eie noen sannhet om. Jeg har fått best resultat med Orto's anbefalinger. Du opplever noe annet, med en annen pickup. Min erfaring kan muligens skyldes det relativt høye nåletrykket Orto' anbefaler, hva vet jeg?