Omtale av VPU Super Scoutmaster med tung tallerken.

R

rico

Gjest
Veldig bra skrevet Arve.
Lurte bare på noen ting, prøvde du deg frem når det gjelder vekt på p/u? Min erfaring med VPI armer (12.7) er at en bør legge seg høyt i vekt i forhold til det p/u produsent anbefaler, faktisk får jeg best resultat når jeg ligger en tanke over maks anbefaling, dette var ikke tilfelle med de samme p/u`er på min forrige arm (En Airtangent...ja jeg solgte en Airtangent og kjøpte VPI...) der jeg på f.eks Titan "i"(maks anbefalt 1,75 gr.) lå på 1,67-69 mens på 12.7`en må opp mot 1,8 for at det skal sette seg skikkelig. Jeg ser at VPI anbefaler faktisk at en legger seg 0,1 gr. over maks anbefaling fra produsent. Jeg har en skrue i bakkant på min arm som jeg kan finstille med så den siste finjusteringen er grei å få til.
Jeg har jo lurt på denne rimdriven så det var derfor meget interessant å lese om dine erfaringer med denne, har ikke funnet noenting om dette før nå.

Til slutt lurte jeg på hva du mente med dette; "Denne (tallerkenen..) er heilt ny, og skal passe til alle VPI-spelarar så nær som HR-X. Toppmodellen har også ein like tung tallerken, men utgåva eg prøver her, er tilpassa bruk med platekrans, noko som ikkje går på den tunge som passar HR-X, altså eit godt argument for å gå for ei billegare løysing…"

Med forbehold om at jeg ikke misforstår deg her så vil korrigere deg litt ved å si at Superplatteren til HR-X er noen kilo tyngre enn den du har og at det kan brukes platekrans på den.

Mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror observasjonen vedrørende høyt nåletrykk på JMW-armer kan forklares på en enkel og grei måte. Unipivotarmer har lagerpunktet høyt oppe, og mye masse under dette for stabilisering. Når man setter en vekt på tallerkenen ender man ofte med å måle med pickupen litt over der platens overflate ligger. Når man løfter armen flytter man massen i stabiliseringsringen foran lagerpunktet, og øker trykket. Når man senker den flyttes denne masen bakover igjen. Dermed viser vekta større nåletrykk enn det som er reelt.

Det er vanskelig å forklare uten tegninger, men jeg håper det er forståelig.

R

rico

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Jeg tror observasjonen vedrørende høyt nåletrykk på JMW-armer kan forklares på en enkel og grei måte. Unipivotarmer har lagerpunktet høyt oppe, og mye masse under dette for stabilisering. Når man setter en vekt på tallerkenen ender man ofte med å måle med pickupen litt over der platens overflate ligger. Når man løfter armen flytter man massen i stabiliseringsringen foran lagerpunktet, og øker trykket. Når man senker den flyttes denne masen bakover igjen. Dermed viser vekta større nåletrykk enn det som er reelt.

Forstår den, er klar over den, og det er derfor jeg har gjort noen grep slik at jeg måler trykket på nåla på samme høyde som en LP. Likevel synes jeg det låter klart bedre med høyere vekt enn det som er anbefalt.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Flott test Arve.......jeg kjenner meg igjen i dine opplevelser.....

Får vel oppgradere tallerken før neste vinter ;D

Mellomhjul blir det nok ikke på meg , da får jeg ikke benyttet min ginko-plattform...da denne har base til motor og spiller separat.

Men superplatter skal jeg nok kjøpe meg..

Men aller4 først , vpi headshellsvekt , fordi jeg har en litt for lett lyra argo i til min 10,5i arm.

Espen

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har alltid gjort pickuptestane med høgste tilrådde stifttrykk frå produsenten. Av og til, men unntaksvis og i kortare periodar, har eg køyrt høgre stifttrykk. Eg vågde ikkje gjere dette med LP, og heller ikkje andre utlånte pickupar i over 10 kkr-klassen, men av og til er dette på sin plass.
Når det gjeld LP, er eg uansett heilfrelst. Men det kjem omtale om ein ny svinedyr sak frå Dynavector snart - hand i hanske-pickup til JMW9Sig. Og sannsynlegvis passande til resten av familien også.

Skulle likt å visst om "alle" som brukar unipivoterande armar ligg høgt på stifttrykket...?
Vidar... ?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg har kjørt max trykk(fra pu produsentenes spec) i mine to armer , jmw-9 / jmw 10.5i.....dette har funka bra på alle pu ene , bortsett fra de to fra Lyra...dorian og Argo i....de spiller best med bittelittegrann under max trykk.....ved å kjøre de pålitt over max (opp til ,5 gr.) blir de litt rare i lyden....liksom litt lukket av en eller annen grunn.

Dynavector dv-20x trivdes best på noe over max....2,1 gram var det vel....var helt oppe i 2,3 på den...men havna på 2,1 tilslutt...

Når vi snakker på veiing av nåletrykk....noen som har prøvd wallys stiftrykkvekt. ?

Ser fin ut , mtp at stifttrykket kan måles parallellt med platetykkelsen....og ikke på ei tykk plate som uansett blir høyere enn platen som spilles av (ja jeg vet at jeg kan bygge opp fra plintet , men det er tuklete , må i tilfelle lage til en kloss som er akkurat da.)

Det blir spennende å følge dine tester med vpi/jmw.....

fint at flere får øynene opp for dette gode merket her.......vaskerne deres er også særdeles gode.

Espen

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Torget vurderinger
0
rico skrev:
1) Veldig bra skrevet Arve.
2) Lurte bare på noen ting, prøvde du deg frem når det gjelder vekt på p/u? Min erfaring med VPI armer (12.7) er at en bør legge seg høyt i vekt i forhold til det p/u produsent anbefaler, faktisk får jeg best resultat når jeg ligger en tanke over maks anbefaling, dette var ikke tilfelle med de samme p/u`er på min forrige arm
3) (En Airtangent...ja jeg solgte en Airtangent og kjøpte VPI...) der jeg på f.eks Titan "i"(maks anbefalt 1,75 gr.) lå på 1,67-69 mens på 12.7`en må opp mot 1,8 for at det skal sette seg skikkelig. Jeg ser at VPI anbefaler faktisk at en legger seg 0,1 gr. over maks anbefaling fra produsent. Jeg har en skrue i bakkant på min arm som jeg kan finstille med så den siste finjusteringen er grei å få til.
4) Jeg har jo lurt på denne rimdriven så det var derfor meget interessant å lese om dine erfaringer med denne, har ikke funnet noenting om dette før nå.

5) Til slutt lurte jeg på hva du mente med dette; "Denne (tallerkenen..) er heilt ny, og skal passe til alle VPI-spelarar så nær som HR-X. Toppmodellen har også ein like tung tallerken, men utgåva eg prøver her, er tilpassa bruk med platekrans, noko som ikkje går på den tunge som passar HR-X, altså eit godt argument for å gå for ei billegare løysing…"

Med forbehold om at jeg ikke misforstår deg her så vil korrigere deg litt ved å si at Superplatteren til HR-X er noen kilo tyngre enn den du har og at det kan brukes platekrans på den.

Mvh
1) Tusen takk!
2) Jfr mitt andre innlegg her....men eg køyrer DV10x5, Sumiko og nokre andre på høgste tilrådde, etter å ha eksperimentert litt med endå meir stifttrykk tidlegare.
3) Oi! Utan å angre?
4) Veldig kjekk sak, men med sine utfordringar....
5) Fint å få korreksjon. Eg har fått feil opplysningar, ser det ut som. Det er nok rett og slett det at dei to tallerkane ikkje kan brukast om kvarandre.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Flott test Arve. Superplatter er defnitivt en kjempeoppgradering av VPI spillere. Platekransen er noe jeg selv vurderer fortløpende, men jeg har til nå vært noe skeptisk pga liten klaring mellom tallerken og min Airtangent (som Rico solgte til meg ;)) arm. Jeg håper at min nyinnkjøpte Airtangent ref. arm ;D 8) har litt større klaring til tallerken, da vil platekrans definitivt stå på innkjøpslisten i 2009. Ellers vil jeg tro at du vil få mindre subsonisk støy fra verket ved oppgradering til TNT feet. Det nye dempeprinsippet med "squash-baller" er meget vellykket og stabilt!

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Audiophile-Arve skrev:
Skulle likt å visst om "alle" som brukar unipivoterande armar ligg høgt på stifttrykket...?
Tja si det.
Jeg er den med AT33-E og unipivot arm (AC 300 mkII arm) som kjører mest stiftetrykk rundt her.
3 av oss med AT33-E PU og de andre ligger på 1.2-1.3 gr stiftetrykk. Min fungerer best med 1.7 gr stiftetrykk.

/jan

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Torget vurderinger
0
gut_man skrev:
Flott test Arve. Superplatter er defnitivt en kjempeoppgradering av VPI spillere. Platekransen er noe jeg selv vurderer fortløpende, men jeg har til nå vært noe skeptisk pga liten klaring mellom tallerken og min Airtangent (som Rico solgte til meg ;)) arm. Jeg håper at min nyinnkjøpte Airtangent ref. arm ;D 8) har litt større klaring til tallerken, da vil platekrans definitivt stå på innkjøpslisten i 2009. Ellers vil jeg tro at du vil få mindre subsonisk støy fra verket ved oppgradering til TNT feet. Det nye dempeprinsippet med "squash-baller" er meget vellykket og stabilt!
Trur det er ein del problem med tangentialarmar (unntatt Clearaudio og andre som kan vippast opp), men det er berre å sende ein mail til vpi_help_4u@yahoo.com , så vil dei sikkert svare deg om nokre dagar. Eg vurderte eit par, men fekk skeptiske tilbakemeldingar i samband med platekransbruk. Og då eg har mykje vinyl av typen postoljekrisa, enda eg med JMW 9 Sig.

Vurderer beina til VPI, ja. Har også tenkt på Gingko, men det vert vel vanskeleg med rimdrive.

Z

Zomby_Woof

Gjest
rico skrev:
Zomby_Woof skrev:

Forstår den, er klar over den, og det er derfor jeg har gjort noen grep slik at jeg måler trykket på nåla på samme høyde som en LP. Likevel synes jeg det låter klart bedre med høyere vekt enn det som er anbefalt.
OK. Du følger VPI's anbefaling, og det er nok ikke gæærnt.

Jeg bruker 2,6 g på min Ortofon Kontrapunkt h. Det er bittelitt over det Orto' selv anbefaler (2,5 g ), men innenfor området 2,2-2,7 g. Jeg måler også i rett høyde. Forskjellene er forresten ganske store på de to-tre millimeterne vi snakker om. Noe å tenke på.

Nå skal vi ikke hive oss inn i krangelen til Harry Pearson og Mike Fremer, de har hatt en aldri så liten krig om dette med nåletrykk. Vi kan kanskje være en smule mer siviliserte enn de to kamphanene..

HP sverger til mye nåletrykk på DV XV 1S (om jeg ikke husker feil). Fremer anbefaler sterkt å følge produsentenes anbefaling. For å ta Fremers argumenter kort: Man endrer to parametre ved å øke VTF; Man skyver spolene bort fra senter av magnetgapet, og man endrer Stylus rake angle (SRA) eller Vertikal tracking angle (VTA).

Hva som er rett skal jeg ikke eie noen sannhet om. Jeg har fått best resultat med Orto's anbefalinger. Du opplever noe annet, med en annen pickup. Min erfaring kan muligens skyldes det relativt høye nåletrykket Orto' anbefaler, hva vet jeg?

R

rico

Gjest
Zomby_Woof skrev:
rico skrev:
Zomby_Woof skrev:

OK. Du følger VPI's anbefaling, og det er nok ikke gæærnt.

Jeg bruker 2,6 g på min Ortofon Kontrapunkt h. Det er bittelitt over det Orto' selv anbefaler (2,5 g ), men innenfor området 2,2-2,7 g. Jeg måler også i rett høyde. Forskjellene er forresten ganske store på de to-tre millimeterne vi snakker om. Noe å tenke på.

Nå skal vi ikke hive oss inn i krangelen til Harry Pearson og Mike Fremer, de har hatt en aldri så liten krig om dette med nåletrykk. Vi kan kanskje være en smule mer siviliserte enn de to kamphanene..

HP sverger til mye nåletrykk på DV XV 1S (om jeg ikke husker feil). Fremer anbefaler sterkt å følge produsentenes anbefaling. For å ta Fremers argumenter kort: Man endrer to parametre ved å øke VTF; Man skyver spolene bort fra senter av magnetgapet, og man endrer Stylus rake angle (SRA) eller Vertikal tracking angle (VTA).

Hva som er rett skal jeg ikke eie noen sannhet om. Jeg har fått best resultat med Orto's anbefalinger. Du opplever noe annet, med en annen pickup. Min erfaring kan muligens skyldes det relativt høye nåletrykket Orto' anbefaler, hva vet jeg?
Det skal da ikke være noe problem å være siviliserte, vi utveksler jo bare litt forskjellig erfaring :).

Jeg følger vel ikke VPI sin anbefaling helt ut, da måtte jeg lagt på enda mer vekt. 12.7 armen har en skrue i bakkant som gjør det enkelt og justere veldig lite om gangen slik at det er lett og høre når en "er der", vet ikke hvordan de andre armene til VPI er når det gjelder dette. Ja det er veldig lite høyde justering som skal til for å gjøre mye med vekten, legg p/u`en på (digital)vekta og se hva som skjer mens en skrur opp og ned, jeg ble ganske overrasket hvor mye det var første gang jeg gjorde dette, det var derfor jeg laget meg en anordning som gjør at jeg måler på rett høyde.

De fleste av oss er vel klar over at når vi forandrer en innstilling så gjør vi noe med en annen og det er vel summen av disse justeringene vi hører når vi holder på. Jeg begynner med anbefalt vekt (og VTA etc.) og lytter, bruker deretter litt tid på og se om det er mer og hente ved og justere, det er derfor jeg havnet der jeg er nå. Har jo også selvsagt justert litt frem og tilbake for være sikker, da gjerne med andre plater enn forrige gang.

Vi kjenner jo til HP/MF sine meninger og synes det er greit å lese slikt men vanskelig å bruke deres ører når jeg lytter.

Jeg har bare brukt Titan"i"`en det siste året og har tilgode og prøve om det samme gjelder andre p/u`er
jeg har men vil nok teste litt ang. dette utpå våren engang, hadde håpet på ett ekstra armrør til den tid, mye enklere da.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Jeg synes det er litt rart at man må kjøre spilleren i ukesvis for å bli kvitt motorstøy. Skal det være nødvendig på en så dyr spiller. Trodde at vi med dagens teknologi burde klare å lage elektromotorer med så stor presisjon at det ikke skulle være nødvendig.

Mvh Roger

P

Parelius

Gjest
roger skrev:
Jeg synes det er litt rart at man må kjøre spilleren i ukesvis for å bli kvitt motorstøy.
Ukjent fenomen for meg dette. Er det A-A som baler?

Topp Bunn