Omvendt mattråd Hva er det værste du får å spise....

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.588
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Skotter friterer det meste. Prøvde du "Deep fried Mars bar"? Rett og slett en vanlig Mars- eller Snickers-sjokolade dyppet i frityrrøre og frityrstekt. Det burde ikke forundre noen at Skottland ligger nokså høyt på statistikken for hjerteanfall.

På den svenske Västkusten fins noe de kaller langos. En slags frityrstekt pizzabunn med assortert fyll oppå, gjerne sånt som har bodd i sjøen, men nå med majones både over, under og mellom. Visstnok opprinnelig en ungarsk greie. Jeg har ennå ikke prøvd. :)

Panama Red

Heartattack & Vine
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
5.999
Sted
Fiddler's Green
Torget vurderinger
2
Kom sulten og trøtt til Torshavn en mørk vinterkveld for mange år siden. Gikk til et gatekjøkken nede ved havna som proklamerte at de hadde høsnarungi på menyen. Liker normalt kylling, med det var noe med det navnet som tok matlysten fra meg. La meg sulten den kvelden.

Litt OT i og med at jeg ikke smakte på høsnarungin, men det var sikkert like greit.

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
Peperoni og ananas er faktisk en perfekt kombo for mine smaksløker.
Gale menneske... hvis man ser bort i fra rosiner og bearnaise er vel det de to tingene fra en pizzameny jeg helst vil unngå. :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Og sardiner. Selv om de ellers er svært velsmakende i tomat fra King Oscar, Bjelland e.l.

G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar P skrev:
Og sardiner. Selv om de ellers er svært velsmakende i tomat fra King Oscar, Bjelland e.l.
Ferske ordentlige sardiner på grill en plass i syden med litt sitron på er slett ikke dårlig mat.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
A Boy Named Sue skrev:
Kom sulten og trøtt til Torshavn en mørk vinterkveld for mange år siden. Gikk til et gatekjøkken nede ved havna som proklamerte at de hadde høsnarungi på menyen. Liker normalt kylling, med det var noe med det navnet som tok matlysten fra meg. La meg sulten den kvelden.

Litt OT i og med at jeg ikke smakte på høsnarungin, men det var sikkert like greit.
Det betyr ung kylling! fant en rett
1 Høsnarunga
2 bananir
1 grøna piparfrukt
1 spsk. Sambal Oelek
1 dl. Mango Chutney (sweet)
1 tsk karry
3 dl. róma
1 fed hvíttleyk

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Vidar P skrev:
Ferske ordentlige sardiner på grill en plass i syden med litt sitron på er slett ikke dårlig mat.
spiste det mye når jeg bodde i Cadiz for 20 år siden

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Jeg kjøpte en lunken sikkake i en bodhandel. Det må være det aller verste jeg har smakt. Sik er ufisk.

Grandiosa er ille, men kan gjøres etendes ved å ha på litt rå løk før steking. Ellers er vel pulverkaffe ganske trist.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Skotter friterer det meste. Prøvde du "Deep fried Mars bar"? Rett og slett en vanlig Mars- eller Snickers-sjokolade dyppet i frityrrøre og frityrstekt. Det burde ikke forundre noen at Skottland ligger nokså høyt på statistikken for hjerteanfall.

På den svenske Västkusten fins noe de kaller langos. En slags frityrstekt pizzabunn med assortert fyll oppå, gjerne sånt som har bodd i sjøen, men nå med majones både over, under og mellom. Visstnok opprinnelig en ungarsk greie. Jeg har ennå ikke prøvd. :)
Jeg er ikke glad i Mars i utgangspunktet, så det smakte jeg ikke. Men haggis med poteter spiste jeg to ganger, og det falt i smak. Så liker jeg da også finka (lungemos), så det er kanskje ikke så rart. Den svensk/ungarske greien virker aldeles uspiselig for meg. Nei takk!

Deph: Søtt + salt er da både klassisk og anerkjent over hele verden. Friskheten fra ananasen balanserer saltheten fra salamien perfekt, og heldigvis er jeg ikke alene om å mene det. Jeg synes det er litt mannfolk-klisje å hate det, selv om jeg avskyr ananas i de fleste andre sammenhenger. Sett bort fra når du kjøper den fersk på gaten i et land der de gror, delt opp av en kyndig selger med machete. Nydelig og friskt siden de landene stort sett er ganske varme. Maiskorn, derimot, kan ikke forklares med balansen mellom søtt og salt. Det er bare nasty.

Sardiner på pizza har jeg bare smakt en gang. Det var på settet til en reklamefilm jeg jobbet på. Merkelig, men jeg overlevde. Det vil si at jeg faktisk klarte å spise et stykke uten store problemer. Sardiner passer best med god olje og nykvernet pepper.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
baluba skrev:
Asbjørn skrev:

Jeg er ikke glad i Mars i utgangspunktet, så det smakte jeg ikke. Men haggis med poteter spiste jeg to ganger, og det falt i smak. Så liker jeg da også finka (lungemos), så det er kanskje ikke så rart. Den svensk/ungarske greien virker aldeles uspiselig for meg. Nei takk!

Deph: Søtt + salt er da både klassisk og anerkjent over hele verden. Friskheten fra ananasen balanserer saltheten fra salamien perfekt, og heldigvis er jeg ikke alene om å mene det. Jeg synes det er litt mannfolk-klisje å hate det, selv om jeg avskyr ananas i de fleste andre sammenhenger. Sett bort fra når du kjøper den fersk på gaten i et land der de gror, delt opp av en kyndig selger med machete. Nydelig og friskt siden de landene stort sett er ganske varme. Maiskorn, derimot, kan ikke forklares med balansen mellom søtt og salt. Det er bare nasty.

Sardiner på pizza har jeg bare smakt en gang. Det var på settet til en reklamefilm jeg jobbet på. Merkelig, men jeg overlevde. Det vil si at jeg faktisk klarte å spise et stykke uten store problemer. Sardiner passer best med god olje og nykvernet pepper.
Enig i alt du skriver!!! Jeg er en skapananaspepoeronipåpizzanelskersomhatermaiskornpåpizzaomikkeannet

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
Vel, ananas kan i enkelte sære tilfeller være egnet til saltmat. På Azorene fikk jeg servert grillet blodpølse med frisk ananas som tilbehør. Det var faktisk ganske godt. Men på en pizza under en haug med seig ost er det utelukkende ekkelt og soggy og må pilles bort før det får komme i kontakt med gommen. Salami har heller ingen verdens ting på en pizza å gjøre. :p

Mais er til høns.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjestemedlem skrev:
baluba skrev:
Vel, ananas kan i enkelte sære tilfeller være egnet til saltmat. På Azorene fikk jeg servert grillet blodpølse med frisk ananas som tilbehør. Det var faktisk ganske godt. Men på en pizza under en haug med seig ost er det utelukkende ekkelt og soggy og må pilles bort før det får komme i kontakt med gommen. Salami har heller ingen verdens ting på en pizza å gjøre. :p

Mais er til høns.
Ikke under osten. Det er ikke godt. Maiskorn kan spises i små mengder poppet med smør

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjestemedlem skrev:
65finger skrev:
Ikke under osten.
Under/over samme det. Det passer ikke sammen med smeltet ost.

Slik skal en pizza se ut: :D

Steinsoppizza i Trastevere
hva med å sprite opp steinsoppvarianten med sort trøffel og kun mozzarella!! Det skal testes! har noe frosne trøffler på lur i fryseren

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
baluba skrev:

Mais er til høns.
Du har ikke bodd i Italia, skjønner jeg. Peperonipizza er et norsk og amerikansk ord som ikke brukes i kultiverte land. Det dreier seg om salami krydret med peperoni/pepperfrukter. Bestiller du peperonipizza i Italia får du en pizza med pepperfrukter, ikke peperonipølse. Da heter det pizza salame.

Pølse og ananas under osten? Amatør... ::) Den må også temperer seg ørlite grann før den inntas hvis du ønsker å bevare ganen, men det er tilfellet med mozzarella også. På gaten i Italia spiser jeg forøvrig ofte pizza pomodoro/mozzarella, for det er alltid den ferskeste. Det er nemlig de innfødtes foretrukne pizza "på stående fot". Dessuten er den hjemmelagde tomatsausen så fabelaktig på mine favorittsteder at den ofte ikke bør besudles med andre smaker. Rent og rødt er prinsippet noen ganger. Mmmmm :-*

Jeg har forresten flere ganger møtt nordmenn som har klaget over at de bare har fått tomatsaus og ost på pizzaen i Italia. Det er ikke greit å uttale seg om mat når man ikke har smaksløker. Overdrivelser er ikke italiensk, smaksrikhet derimot.

Btw: Trastevere er et godt sted for pizza. Og unngå de fleste stedene rundt Termini. Noen av dem er gode, dog. Det trenger forøvrig ikke være tomat eller ost på pizzaen, men en av delene bør det være.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Gjestemedlem skrev:
65finger skrev:
Ikke under osten.
Den pizzaen der tror jeg er grovt OT fra trådtittel, Gjestemedlem!

Forresten mye god mat generelt omtalt i denne tråden syns jeg.
Da kan jeg følge opp og nevne et deilig kulinarisk barndomsminne:
Nystekte svineblodpannekaker med smør og sukker på. Blod rett fra hjemmeslaktet gris, jeg satt i baksetet og rørte i spannet under transporten for å unngå størkning. Direkte på kjøkkenet, mel og blod og litt salt, rett på panna. Svarte pannekaker, himmelsk!

G

Gjestemedlem

Gjest
65finger skrev:
Gjestemedlem skrev:
65finger skrev:
Ikke under osten.

hva med å sprite opp steinsoppvarianten med sort trøffel og kun mozzarella!! Det skal testes! har noe frosne trøffler på lur i fryseren
Noe slikt?

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jøgga skrev:
Gjestemedlem skrev:
65finger skrev:
Ikke under osten.

Nystekte svineblodpannekaker med smør og sukker på. Blod rett fra hjemmeslaktet gris, jeg satt i baksetet og rørte i spannet under transporten for å unngå størkning. Direkte på kjøkkenet, mel og blod og litt salt, rett på panna. Svarte pannekaker, himmelsk!
Det leses som digg

G

Gjestemedlem

Gjest
Jøgga skrev:

Ja, det blir vel litt OT å trekke inn god mat i denne tråden. Men med så mye god mat som folk ikke liker så trengs det vel litt folkeopplysning? :D

Tenke seg til å ikke ville spise fisk og sjømat... himmel og hav. Noen fortjener å leve på middagspølse. :-\

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Tilbake til topic. Jeg slet i dag. fikk servert ribbe og medisterpølse, potet og rødkål til lunch kl1130 på er konferansesenter. ribba hadde vært frossen og bråtint i microovn (smakte slik) medisterpølsa var bare smakløs fettmødding holdt sammen av tarm. Jævlig mat og feil tidspunkt

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.386
Sukat, kokos og valnøtter. Og likørsjokolade med sånn sukkerglasur på innsiden. Er dette mat?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Espen R skrev:
Sukat, kokos og valnøtter. Og likørsjokolade med sånn sukkerglasur på innsiden. Er dette mat?
uhææ den sjokoladen er fæl!

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
Pølse og ananas under osten? Amatør... ::)
Bestiller man noe dette fra Peppes eller Dolly etc. er det slik den blir laget her i Norge. Hvis man lager den selv unngår man selvsagt å bruke slike ingredienser overhodet. Og joda, osten skal i bunn uansett topping når man lager selv.

Den må også temperer seg ørlite grann før den inntas hvis du ønsker å bevare ganen, men det er tilfellet med mozzarella også. På gaten i Italia spiser jeg forøvrig ofte pizza pomodoro/mozzarella, for det er alltid den ferskeste. Det er nemlig de innfødtes foretrukne pizza "på stående fot". Dessuten er den hjemmelagde tomatsausen så fabelaktig på mine favorittsteder at den ofte ikke bør besudles med andre smaker. Rent og rødt er prinsippet noen ganger. Mmmmm :-*
Jepps olje, buffala, og friske tomater og litt basilikun er alt som skal til.

Btw: Trastevere er et godt sted for pizza. Og unngå de fleste stedene rundt Termini. Noen av dem er gode, dog. Det trenger forøvrig ikke være tomat eller ost på pizzaen, men en av delene bør det være.
Jepps, har spist noen av de aller beste pizzaer der, men ville nok ikke ha funnet tilbake til stedene igjen på egenhånd. Men kanskje enda bedre enn pizzaene i Trastevere var baguettene med alskens nydelig fyll. Grillskinke, naglesopper, artiskokker etc. ... får vann i munnen bare ved å tenke på dette.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Der kom jeg endelig på det. De absolutt verste tingene som folk putter i seg:
Karamell og lakris.
Og marsipan. Marsipankake er det noen som bruker til fest og høytid. Fytti hælvete - -

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Dette er den jævligste retten tranmarinerte knekkebrød dekket med suketter

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
3 grusomste:
1) Hamburger på ferja til Stord: Kokt i mikro m/brød, assosieres med skumgummi & gammel moro..
2) Servert i Mo i Rana: Kokt sild.. hele systemet i koma
3) Delfiakake

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Lever i en eller annen form,kylling, okse el, stekt kokt eller som postei er direkte motbydelig. Selv i flødesaus.

Taco
Stangselleri

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Tranknekkebrød minner om da jeg og en kompis lagde følgende på heimkunnskapen:

1 stk loffskive
Halvpart en: Sukker, suketter, seigmenn, sjokolade, syltetøy, sjokoladepålegg, sanasol og en dasj cola
Halvpart to: Salt, pepper, chilli, chips, leverpostei, fårepølse, majones, ketchup, kaffe og tran
Litt ost på toppen , inn i mikroen i 30 sekunder full styrke.

Skar de til slik at et bit ble like mye fra halvpart en og to.
Faktisk ganske brekningsfremkallende, men ikke noe jeg risikerer å måtte spise til vanlig. I motsetning til stangselleri. Æss.

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
He he. Mange særinger her ja. Personlig sliter jeg med produktene til Toro. Bor utenfor Bergen og tar toget til jobb i Bergen hver dag. Når toget stopper i Arna og dørene går opp siver den liflige Toro-"duften" inn. Den varierer fra dag til dag, enkelte dager lukter det ikke ulikt kloakk. Skjønner ikke at folk greier å bo i den jævla stanken, men man venner seg vel til det etter en stund.

Ellers vil jeg få nevne leverkakene til en tante, det er ikke mye som kommer opp (ned) mot dem. De var grønne inni og smakte aldeles fryktelig.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
sildegrøt, surstrømning og alt som har med rak og grav å gjøre. hel kylling fra solvinge, feit kylling er bare helt for .... .

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
73
Torget vurderinger
1
Marsipan, risgrøt, rosiner og svisker. Usj!

G

Gjestemedlem

Gjest
Wergeland skrev:
Marsipan, risgrøt, rosiner og svisker. Usj!
Med litt smør og kanel på toppen høres det ut som et godt måltid det der..

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
TTmania skrev:
Fårikål, kylling- og kalkunpølser, samt lever, lunge, tunge, nyre, hale... BLÆH
Kalkun pølser er tilsatt kunstig røksmak... GANSKE MORSOMT Å PISSE ET PAR TIMER SENERE, DA LUKTER DET BÅL NÅR JEG PISSER...
Sleiven

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Er det ingen som har nevnt lutefisk ennå???????

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Sleiven skrev:
Er det ingen som har nevnt lutefisk ennå???????
Ikke like lutefisk, hæ? Da har man ikke vært på rett sted til rett tid. Og med rett drikke.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg grøsser, finger. Det utfordrer brekningsterskelen min bare å lese om faenskapet. Ellers kom jeg på noe annet jeg får brekninger av. Falukorv. Fy faen, det smaker hoppetau.

Topp Bunn