Omvendt mattråd Hva er det værste du får å spise....

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Wergeland skrev:
Sleiven skrev:
Er det ingen som har nevnt lutefisk ennå???????
Nei, lutefisk er noe av det beste jeg får å spise.
HEILT ENIG!! Men den billige, kjipe og smaklause billigvarianten fra Rema1000, er elendig. Ikke å vente heller, når basis er fryst / tørka småtorsk fra Finnmark. Shit in = shit out, også her...
;D mvh. VilhelmW

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
VilhelmW skrev:
Wergeland skrev:
Sleiven skrev:
Er det ingen som har nevnt lutefisk ennå???????
Nei, lutefisk er noe av det beste jeg får å spise.
HEILT ENIG!! Men den billige, kjipe og smaklause billigvarianten fra Rema1000, er elendig. Ikke å vente heller, når basis er fryst / tørka småtorsk fra Finnmark. Shit in = shit out, også her...
;D mvh. VilhelmW
Åhhjoda! ;D
Terka skrev:
...
Lutefisk er forøvrig ikke bare lutefisk lenger. Her på østlandet ser det ut til at innflyttere må være obs på "østlandsvarianten" når man skal handle råvare. (Vi får vår fisk sendt sørøstover hver høst. :))
Kort oppsummert: Ekte råvare tilberedt på riktig måte er vel OT i denne tråden, mens gelegreia man får servert på en del resturanter som i tillegg bruker "østlandsvarianten" passer inn her! ;)

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
3
Lutefisk av ulik kvalitet (råvarer og kokkelering) dekker hele spekteret fra himmel til brekninger, men som den glade alteter jeg er, mener jeg det gjelder de aller fleste retter.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.370
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
All respekt for Elvis, men hans peanøttsmør-banan-baconsandwich, med eller uten honning, fremkaller brekninger for min del.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
larkrla skrev:
All respekt for Elvis, men hans peanøttsmør-banan-baconsandwich, med eller uten honning, fremkaller brekninger for min del.
tanken eller smaken?

ekte rock´n´roll føde. Anbefales

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
SvSig skrev:
He he. Mange særinger her ja. Personlig sliter jeg med produktene til Toro. Bor utenfor Bergen og tar toget til jobb i Bergen hver dag. Når toget stopper i Arna og dørene går opp siver den liflige Toro-"duften" inn. Den varierer fra dag til dag, enkelte dager lukter det ikke ulikt kloakk. Skjønner ikke at folk greier å bo i den jævla stanken, men man venner seg vel til det etter en stund.

Ellers vil jeg få nevne leverkakene til en tante, det er ikke mye som kommer opp (ned) mot dem. De var grønne inni og smakte aldeles fryktelig.
Du har absolutt ingen anelse om hva vond lukt er hvis du reagerer på Indre Arna. Forsøk å befinne deg et par minutter innen 3 km fra en sildoljefabrikk. Fy faen. Har dere ikke opplevd det vet dere ikke ha brekningsfremkalling er, og jeg kan trygt kalle dere sytende kjerringer, puddinger og små barn. Den lukten trenger ikke åpne dører for å slippe inn. Den går gjennom betongen til bomberom, det er rett og slett totalt ekstremt. :-X

Noen som er ganske pysete i denne tråden må jeg si. Det er nok ikke så mange år siden Grandis var favorittretten, tenker jeg. ;D
Amerikanere kan forresten ikke tas på alvor når det gjelder skremmende mat. Selv om den linken inneholder relativt groteske saker for mange også her i landet, så fremstår de ganske pysete når det gjelder annerledes mat noen ganger. I Fear Factor serverer de noen ganger såkalt uspiselig mat, og noe av det er faktisk ganske normalt for europeere. Men i dette tilfellet var det jo noen ganske ufyselige saker som vin av musefostre. Og man kan kanskje ikke klandre dem for å reagere på smalahove når det presenteres på denne måten. Heldigvis for vossinger så gis irakere skylden for det denne gang. Kjekt å ha Irak å skylde på, men det bør nevnes at i Midtøsten pleier man å fjerne kjøttet fra skallen først, og ikke servere det på denne måten.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.720
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg hørte en gang på et intervju med en eldre dame fra Voss angående matskikkene der. Tror der var på lokalsendingen til NRK.

Hun fikk spørsmål om de pleide å spise smalahove før jul.

Hun svarte: "Aou nei, me hadde mat, me!" ;D

mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
baluba skrev:
SvSig skrev:
He he. Mange særinger her ja. Personlig sliter jeg med produktene til Toro. Bor utenfor Bergen og tar toget til jobb i Bergen hver dag. Når toget stopper i Arna og dørene går opp siver den liflige Toro-"duften" inn. Den varierer fra dag til dag, enkelte dager lukter det ikke ulikt kloakk. Skjønner ikke at folk greier å bo i den jævla stanken, men man venner seg vel til det etter en stund.

Ellers vil jeg få nevne leverkakene til en tante, det er ikke mye som kommer opp (ned) mot dem. De var grønne inni og smakte aldeles fryktelig.
Du har absolutt ingen anelse om hva vond lukt er hvis du reagerer på Indre Arna. Forsøk å befinne deg et par minutter innen 3 km fra en sildoljefabrikk. Fy faen. Har dere ikke opplevd det vet dere ikke ha brekningsfremkalling er, og jeg kan trygt kalle dere sytende kjerringer, puddinger og små barn. Den lukten trenger ikke åpne dører for å slippe inn. Den går gjennom betongen til bomberom, det er rett og slett totalt ekstremt. :-X

Noen som er ganske pysete i denne tråden må jeg si. Det er nok ikke så mange år siden Grandis var favorittretten, tenker jeg. ;D
Amerikanere kan forresten ikke tas på alvor når det gjelder skremmende mat. Selv om den linken inneholder relativt groteske saker for mange også her i landet, så fremstår de ganske pysete når det gjelder annerledes mat noen ganger. I Fear Factor serverer de noen ganger såkalt uspiselig mat, og noe av det er faktisk ganske normalt for europeere. Men i dette tilfellet var det jo noen ganske ufyselige saker som vin av musefostre. Og man kan kanskje ikke klandre dem for å reagere på smalahove når det presenteres på denne måten. Heldigvis for vossinger så gis irakere skylden for det denne gang. Kjekt å ha Irak å skylde på, men det bør nevnes at i Midtøsten pleier man å fjerne kjøttet fra skallen først, og ikke servere det på denne måten.

Smalahove er supergodt. og han glisende karen på bildet ser jo riktig så delikat ut ;D

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.738
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Av de normale rettene som folk prøver å døtte i meg må jeg si at jeg sliter med å spise fårikål og lapskaus - huff grøsser bare ved tanken.

N

nb

Gjest
Liker man fårekjøtt, burde man like smalahove, verre er det ikke. Smalahove skiller seg først og fremst estetisk fra resten av dyret. Smaken på kjøttet er ikke så spesiell.

Jeg spiste en del "interessant" fastfood på gaten i Thailand under min lille ekspedisjon til Sørøst-Asia for noen år siden. Det gikk mye i ymse friterte små krypdyr. Ikke alt var like godt der for å si det slik, men man må jo smake litt når muligheten er der.

Eneste jeg noensinne ikke har spist av det jeg har fått på restaurant var noen snegler jeg fikk i Chile. Jeg så for meg den franske varianten med mye olje og hvitløk, men jeg fikk i praksis to svære, mørke beist som så ut som de kom rett fra stenene i fjera naturell. Smaken var faktisk ikke så ille, men konsistensen var fryktelig. De gikk dog ned på høykant hos kineseren i reisefølget.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
901
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Lutesau

400 liter aske
1.000 liter vann

Bruk aske av løvved (birkeaske er best), 400 liter aske tilsvarer to små
uthus eller en liten låve. Asken må være ren, så la alt brenne godt ned
og få ut mest mulig spiker av asken slik at det ikke blir for mye spiker
i den ferdige lutesauen. Bruk et høyt, smalt kar, (30-40 meter er
passe), for da er det lettere å øse av den klare luten. Hell kokende
vann over asken og rør godt. Skum av kullbiter, kukaker, løst høy o.l.
som flyter opp. La luten stå i ro til den har blitt kald og klar. Øs av
den kald luten. Bland den med kaldt vann til den har blitt passe sterk.
(Test med en prøvefinger: Om fingeren går i oppløsning er luten for
sterk.) Lutblandingen skal føles glatt og sleip og lukte som et
arbeidsuhell i en kjemisk fabrikk når den er ferdig.

Tilberedning:

2 gamle seige sjødaue sauer.

(Dersom man ikke har sjøldau sau, så ta noen litt gamle og marodre
eksemplarer og slå dem i skolten til de slutter å sparke.)

Slakt og rens sauen. Ull, skinn, bein og knokler kan sitte på, men fjern
nøye alle innvoller. Heng sauen til tørk på et luftig sted en 5-6
måneder til den er tørr. Dersom man ikke liker fluemark, kan det være
lurt å gni kjøttet inn med salt før tørking.

Del tørrsauen i 3-4 deler eller vann den ut hel. Vask og børst den godt.
Den bør ligge i rikelig kaldt vann i ca 8 dager. Bytt vann to ganger
daglig. Skyll sauen godt ved hvert vannbytte. Det må være rikelig med
vann for at sauen skal svelle skikkelig. Når sauen har ligget i vann i
fire døgn kan den flås. Gjør det forsiktig slik at ikke kjøttet skades.
Ferdig utbløtt sau kan fryses.

1 kg tørrsau gir 5 kg lutesau. Legg ferdig oppbløtt sau i en stor
plastdunk. Øs over luten slik at den dekker sauen godt. Sauen sveller
under lutingen, så se til at det er nok lut, øs evt. på mer.

La sauen ligge 2-3 døgn i luten. Sauen er ferdig lutet når vi kan stikke
en finger gjennom kjøttet. Ta opp ferdig lutede stykker og legg dem i
kaldt vann. Det er ikke sikkert alle stykkene blir ferdige samtidig, så
pass på.

Koking:

2 lutesauer
ca 1.000 liter vann
14 kilo salt

Legg sauen i kokende saltet vann og la dem koke opp.
Pass stykkene godt, for lutesau er meget lettkokt.

Lutesau serveres med surmelk, kokte poteter, sirup, sennep, selvskudd,
bacon, baconfett etc.

Bon Apetitt!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Liker man fårekjøtt, burde man like smalahove, verre er det ikke. Smalahove skiller seg først og fremst estetisk fra resten av dyret. Smaken på kjøttet er ikke så spesiell.

Jeg spiste en del "interessant" fastfood på gaten i Thailand under min lille ekspedisjon til Sørøst-Asia for noen år siden. Det gikk mye i ymse friterte små krypdyr. Ikke alt var like godt der for å si det slik, men man må jo smake litt når muligheten er der.
Vel, som så mye annet fra et tidligere fattige Norge så er det oversaltet for å holde seg lenger. Bruken av salt i gamle Norge var jo helt syk, og burde ses på som noe fra fortiden. Men smalahove er godt, og jeg gir aldri slipp på min morr. Men norsk spekeskinke er noe salt søppel for oss som er vant med tilsvarende mat fra latinske land. Parma, crudo og slikt er noe helt annet enn norsk spekeskinke. Det er smaksrikhet uten salt nok til å danne et nytt dødehav.

En morgen jeg våknet opp i Kampala var vår hage fullstendig dekket av en form for flygende maur. Vi gikk rundt og plukket dem med diverse kar og kopper, og etter frokost stekte huspiken dem. Noe som faktisk smakte fortreffelig som en snack. Du bare holder i vingene og biter av kroppen. Langt fra udelikat, og ganske greit å spise. Det er ikke noe jeg kommer til å lete etter i fremtiden, men jeg kommer heller ikke til å takke nei når jeg blir bydd på det.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.919
Torget vurderinger
23
Har noen prøvd "brun-sei"??? Har en fetter som lager dette, sei som legges ned på trebutt og saltes, for deretter å nytes påfølgende år. Kjenner ikke hele prossessen men det spiller forsåvidt ingen rolle, da denne unnskyldningen for mat ALDRI mer skal inn i mitt hjem. Smakte som morkne membran-oppheng tatt ut av et vintage 15" coaxialelement montert/demontert fra en 50-talls svettestinkende redneck-besøkt Texas-kino. Fysj! Pføy!

Det verste er at nå orker jeg ikke lenger vanlig sei heller.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Har noen prøvd "brun-sei"??? Har en fetter som lager dette, sei som legges ned på trebutt og saltes, for deretter å nytes påfølgende år. Kjenner ikke hele prossessen men det spiller forsåvidt ingen rolle, da denne unnskyldningen for mat ALDRI mer skal inn i mitt hjem. Smakte som morkne membran-oppheng tatt ut av et vintage 15" coaxialelement montert/demontert fra en 50-talls svettestinkende redneck-besøkt Texas-kino. Fysj! Pføy!

Sei er kjip kattemat, ikke beregnet på mennesker på mitt kjøkken. Fysj og fy for en fisk. Og hvorfor spise det når det finnes torsk? Men i fiskekaker er det helt ok, men taper totalt i forhold til lysing.

Men hvor pokker får du smakt de andre tingene som du bruker som referanser? Og hvorfor har du i det hele tatt smak på membran-oppheng?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.919
Torget vurderinger
23
baluba skrev:
pengesluk skrev:

Sei er kjip kattemat, ikke beregnet på mennesker på mitt kjøkken. Fysj og fy for en fisk. Og hvorfor spise det når det finnes torsk? Men i fiskekaker er det helt ok, men taper totalt i forhold til lysing.

Men hvor pokker får du smakt de andre tingene som du bruker som referanser? Og hvorfor har du i det hele tatt smak på membran-oppheng?
Membran-oppheng-smakingen sier seg nesten selv - ble startet som en SUNN motpol til de verste kabelkranglehystopatenes uendelige påstander om forskjeller/ikke forskjeller. Det er nemlig UOMTVISTELIG stor forskjell på opphengs-smak, alt fra tidlig SEAS gummioppheng (lett anstrøk av tysk kinky p-club latex-inventar) via Radionette-kabinettenes noe tørre papp-aktige smak med anstrøk av Sandvikselva/Kalvøysk brakkvann (sesongvariasjoner, saltere fra Mai-November), favoritt forøvrig er noen sterkt løsemiddel-og furunålpregede stoffoppheng på enkelte Electro-Voice elementer - de oransje! Som så ofte ellers her i verden smaker importvarer best. Ble utsatt for et stygt pek for et par uker siden, en syk jævel som sendte meg et par KANTLØSE Fostex- elementer!! Hvem gjør noe sånt da? Er det ikke grenser for ondskap?

Vi er nok nær OT nå, men det er definitvt materiale i massevis til en opphengssmakstråd, blindtest inkludert

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
baluba skrev:
Sei er kjip kattemat, ikke beregnet på mennesker på mitt kjøkken. Fysj og fy for en fisk.
Det kommer an på kokken.
I min bok er seien en grå underdogfisk som blomstrer bare den tilberedt riktig. Du er delvis unnskyldt siden du holder til i Bergen og er vant med dassmort som vi kaller det i trøndelag, pale blant bergensere, småsei for andre dødelige. Noe annet med oss som er vant med storsei, gjerne 10kg+ og kan ta ut de lekreste fiskebiffstykkene uten bein.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
ErosLoveking skrev:
baluba skrev:
Sei er kjip kattemat, ikke beregnet på mennesker på mitt kjøkken. Fysj og fy for en fisk.
Det kommer an på kokken.
I min bok er seien en grå underdogfisk som blomstrer bare den tilberedt riktig. Du er delvis unnskyldt siden du holder til i Bergen og er vant med dassmort som vi kaller det i trøndelag, pale blant bergensere, småsei for andre dødelige. Noe annet med oss som er vant med storsei, gjerne 10kg+ og kan ta ut de lekreste fiskebiffstykkene uten bein.
Enig! seibiff av storsei med masse løk er snadder

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Mja, jeg er da fra Karmøy, og har kjøpt sei direkte fra fiskebåt. Det kommer kanskje an på kokken, men sålenge det kan lages kaker så foretrekker jeg det. Kokt er det i alle fall ingen delikatesse, med en ganske rar konsistens. Sålenge det finnes andre arter som er mye bedre så velger jeg det, men det handler jo om personlig smak også. Dog tror jeg ikke vi kan vente oss at statusen blir særlig hevet i fremtiden, slik som har skjedd med ufisk av forskjellig slag. Mange av dem er jo fantastisk godt kjøtt.

Takk for oppklaringen, pengesluk. Det meste må jo smakes på, jfr. Earls bror Randy. ;)
Får du noen rus av enkelte typer?

@finger: Maaaaaasse løk mener du vel?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
pengesluk skrev:

Har ikke hørt om "brun-sei", men rødsei er en Salten-spesialitet! Den bør være minimum 5 år gammel, og kalles også gammelsalta sei. Servert med nypoteter, glrotstuing og bacon samt masse baconfett, er det en delikatesse!! For noen. Jeg kan styre meg...Fersk sei, derimot, er sterkt undervurdert - både kokt og stekt. MEN: seien MÅ være fersk, helst blodfersk! Fra havet, bløgget, sløyd og reingjort og rett i gryta. eller som steikt seibiff med masse løk...nammenamm.....MEN dette ble heilt O.T. Tråden handler jo om det verste man får...seig hamburger på et gatekjøkken, kebab, bensinstasjon-pommes frites osv. osv. FYSJ!!!

;D mvh. VilhelmW

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.919
Torget vurderinger
23
Hva med velhengt, bedervet Islandsk hai? Har noen prøvd? Dette må da bokstavelig talt henge høyt i en slik tråd som dette?

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.913
Torget vurderinger
3
pengesluk skrev:
Hva med velhengt, bedervet Islandsk hai? Har noen prøvd? Dette må da bokstavelig talt henge høyt i en slik tråd som dette?
Jepp har prøvd å det anbefales ikke. måtte klemme innpå mengder med svartedauen etterpå for å døyve smaken ;D og svartedauen smaker som dårlig hjemmebrent. Når det er bedre sier det vel litt om smaken ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.919
Torget vurderinger
23
Jaså - var redd for det, ja. Vel, da stryker vi Island av lista. Skal vi se.............

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
pengesluk skrev:
Jaså - var redd for det, ja. Vel, da stryker vi Island av lista. Skal vi se.............
Du tenger vel ikke ete overmodna håbrann eller værballer. Islendingene har mye kjempegod fisk, nydelig saue- og hestekjøtt osv. Stryker du Skottland av kartet p.g.a haggish??

??? mvh. VilhelmW

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.919
Torget vurderinger
23
Skotland er off list også , ikke minst på grunn av det fæle brennevinet.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
;D ;D ;D ;D ;D ha ha, den var god ??? :mad:

Det verste jeg vet er smulteringer. Det smaker skikkelig fælt.

Mvh
Sniff

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.158
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Haggis, ja... Har faktisk aldri prøvd, men skottene har stor moro av å fortelle byfolk og amerikanske turister at ville haggiser løper rundt i fjellet. Det spesielle med de ville haggisene er at de har mye kortere ben på den ene siden enn den andre for å kunne stå noenlunde rett mens de beiter i en bratt fjellside. Forskjellen i benlengde gjør også at de beinflyr som lynet rundt fjelltoppen, men bare medsols. Trikset for å fange en vill haggis er derfor å skremme den slik at den må snu og løpe motsols, noe som fører til at den tipper over sidelengs og triller kast i kast nedover fjellsiden hvor en strategisk plassert medhjelper kan samle den opp i en sekk. Og deretter blir det haggis til middag. ;)

http://www.smh.com.au/articles/2003/11/26/1069825845544.html?from=storyrhs

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.681
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Amerikanske donuts og pretzels, After Eight sjokolade og popcorn er PFØY

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
De har en knallgod lakris-sjokolade som heter Draumir. For de som liker slikt, og det gjør jeg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg trodde ikke jeg var en 'sart sjel'. Så feil kan man altså ta..... :p

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Det verste er at det ikke er kødd. Så en dokumentar om emnet for noen år siden. :-X :p

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
330
Sted
Oslo Vest
Grandiosa + diverse liknende papp-plater.
Joikaboller
Cottage-cheese
Rømmegrøt
Spagetti A la capri. (fysj)

er ikke noe som frister akkurat.

Topp Bunn