Omvendt mattråd Hva er det værste du får å spise....

Z

Zomby_Woof

Gjest
ErosLoveking skrev:
Det verste er at det ikke er kødd. Så en dokumentar om emnet for noen år siden.  :-X :p
Nei, ikke sant? Kødder spiser man jo på Island...... Folk dytter i seg mye rart.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Det verste er at det ikke er kødd. Så en dokumentar om emnet for noen år siden. :-X :p
"Yummy! I ate some of mine. I heard about the benefits so I did cook it and it was very good. -Chanda"

Noe for Emo?:
"It is the only peice of meat you can eat that you don't have to kill to do so.... -Augustine" :D

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sniff skrev:
ErosLoveking skrev:
det her blir for sært for meg :p
http://www.adressa.no/tv/?id=13353

og enda verre er det med de som serverer morkake som råstoff i forskjellige retter, som en fødselsmarkering for nye familiemedlemmer (England) :eek:

anbefaler ikke sarte sjeler å klikke på linken med oppskrifter under. urk!!
http://www.twilightheadquarters.com/placenta.html
Eksklusivt, men litt ekkelt...

Mvh

Sniff
"When I asked what it tasted like they said it tasted like Filet Mignon. No joke. -calvinsmom"

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.666
baluba skrev:
ErosLoveking skrev:
Det verste er at det ikke er kødd. Så en dokumentar om emnet for noen år siden. :-X :p
"Yummy! I ate some of mine. I heard about the benefits so I did cook it and it was very good. -Chanda"

Noe for Emo?:
"It is the only peice of meat you can eat that you don't have to kill to do so.... -Augustine" :D
Haha/hyl!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
emokid skrev:
baluba skrev:
ErosLoveking skrev:

Noe for Emo?:
Haha/hyl!
Du hyler av glede, ja. ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sitter på offentlig transportmiddel og hører to unge menn som sitter på hver sin side og snakke i telefonen. Den ene uttalte nettopp at han liker ikke fisk, uansett tilbereding og type i telefonen. Han andre sier til en kompis i andre enden av tråden "Bor du ikke alene, da? "Du kan jo ikke spise fiskegrateng da, det spiser du jo hjemme hos gamlingene". Et kjapt blikk bekrefter at jeg er en gamling i deres verden. Fortsettelsen var som slik: "Det er Grandis som er mat".

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Kom på noe nå. Lutefisk. Lutefisk, mine damer og herrer, er en forbrytelse mot smakssansene. Fytti helv........
Hvem kom på å ha lut i maten. Var det et mislykket mordforsøk?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.900
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nei, en brann i et tørkeloft av fisk som ble slukket. Som du vet - kull+vann=lut. Mat måtte de ha.

God lutfæsk er da godt. Men det er store forskjeller synes jeg. Kanskje spesielt når det gjelder tilbereding.

Utvikle smaksløkene deres folkens :)

EDIT: Ser wikipedia har en litt annen versjon av historien.

Hvorfor og når man begynte å behandle tørket fisk med lut vet man ikke, men det er en gammel tradisjon. En teori går ut på at et lager med tørrfisk brant opp etter et lynnedslag. Tørrfisken ble liggende igjen i asken som ble våt i det påfølgende regnet, og aske er alkalisk. Den gangen spiste man mat som bare var uspiselig og ikke forgiftet, og fisken ble antakelig dermed vasket grundig i rent vann for å få bort den verste sotmengden. Dermed er lutefisken født.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Lutefisk er knallgodt! Man må bare passe på å ha pølse og lompe til ungene.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Zomby_Woof skrev:
det kommer ann på kokken om lutefisk er knallgodt :)

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.932
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Sannheten om lutefisken er jo at

The Lutefisk first appeared in Norway in 1349, a shipment of it was sent by ship to Bergen. This was also known as the start of the Black Plague. Recordings of this moment is kept in the Santanist holy trinity of anti-churches. it is the official food of Bobby Hill from that Hick Show King of the Hill.
Some time later, half the population of Norway was killed, and the Lutefisk was lying around everywhere. Harald Bluetooth then came up with a brilliant idea; eating it. Much time and effort went into creating a way of making this vile hell edible, to no avail. The researchers then instead invented a drink consumed with the Lutefisk to keep the Black Plague from spreading upon contact. This is called Akevitt, and it is consumed in large amounts at every possible event in order to keep the Plague at bay.

http://uncyclopedia.wikia.com

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
3
65finger skrev:
Zomby_Woof skrev:
det kommer ann på kokken om lutefisk er knallgodt :)
Og fisken ikke minst.

Pølse med lompe??? Jeg gir ungene vanlig kokt torsk med samme tilbehør, det går ned! Men han ene brekker seg litt av og til når han ser lutefisken vi spiser. Han må faktisk se bort ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Kyllingkarbonader. Fy svarte det var ekkelt, litt som å tygge på en sleip svamp av grått industriavfall. :p

Z

Zomby_Woof

Gjest
Farseprodukter generelt er materstatning. Innimellom kan det være helt greit, men noen ganger smaker det hoppetau og sure gymsokker.

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
3
Det beste med denne tråden er beskrivelsene av den dårlige maten

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
407
Torget vurderinger
7
Svolværpostei og appelsinmarmelade har jeg ikke spist siden jeg var i militæret i Troms på slutten av 60tallet.
Kokken hadde vel brukt opp budsjettet og omtrent det eneste som ble servert til frokost var dette.
Vi ble også fóret på karbonader av reinsdyrkjøtt, som jeg også husker som en særegen smak.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.922
Torget vurderinger
23
Denne tråden kunne like gjerne hete "himmel & helvete"!!

Det er nemlig påtagelig hvor manges "helvete" som er andres "himmel"....og omvendt selvsagt.

Gode eksempler: Lutefisk, smalahove, gammelost, rømmegrøt, sei osv. osv. Mange er i kategorien klassiske norske husmannsretter, av en eller annen grunn.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er nemlig påtagelig hvor manges "helvete" som er andres "himmel"....og omvendt selvsagt.
I dag har jeg hatt manges helvete til middag, lungemos med poteter og gulrøtter. Nam nam. Nå savner jeg en skikkelig fersk rognpose.

Z

Zomby_Woof

Gjest
TTmania skrev:
Flykrasj / Makrell i tomat = BLÆH!
Jeg elsker sorten. Forutsatt at den spises umiddelbart etter åpning. Etter en halvtime i kjøleskapet er jeg helt enig med deg.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
TTmania skrev:
Flykrasj / Makrell i tomat = BLÆH!
Varm potetmos med en boks flykræsj over, er faktisk veldig digg etter lang turøkt.

energibombe etter tips fra Lars Monsen

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Flykrasj må i likhet med sardiner i boks spises umiddelbart. Resten er kattemat, hvis den vil ha det.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Eros: Etter en lang økt i frisk luft er det meste godt.. Jeg har funnet sublim nytelse i å skrape fettet ut an forsvarets RSP-bokser. I alle andre situasjoner ville jeg finne både smak og konsistens i overkant likt stearin..

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Zomby_Woof skrev:
Eros: Etter en lang økt i frisk luft er det meste godt.. Jeg har funnet sublim nytelse i å skrape fettet ut an forsvarets RSP-bokser. I alle andre situasjoner ville jeg finne både smak og konsistens i overkant likt stearin..
enig i at flykræsjen er best nyåpnet. Sammen med nykværnet pepper og salt, samt ekte majones, er det heller ikke å forakte.

Forøvrig overraskes jeg (ikke) over hvor lite utviklet (og barnslig ?) smak mange har når det kommer til mat.
Her går det meste ned på høykant ::) ;D

Junior på 15 mnd blir for tiden introdusert for krydderier som hvitløk, chilli og ymse voksenmat i moderate mengder, går ned med et stort glis. :D
Fisk er en stor vinner, så jeg føler vi er godt igang med matoppdragelsen.

har forresten et titalls bokser RSP fra 1973, hva tror dere? ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
TPC (Trondhjems) er å foretrekke ST (Stabburet) er hakket kjipere, årstallet har lite betydning. Det er greit å være sulten uansett.

Alle vet vel hva RSP står for. Vet dere at amerikanerne har en som heter MRE, som de kaller Meals Rejected by Ethiopians?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.114
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Alle vet vel hva RSP står for. Vet dere at amerikanerne har en som heter MRE, som de kaller Meals Rejected by Ethiopians?
Jeg som trodde det var "Meals, Rarely Edible". :)

RSP er faktisk å få kjøpt her, for den som ønsker å gjenoppleve sin ungdoms delikatesser.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
coolbiz skrev:
Zomby_Woof skrev:
Jeg som trodde det var "Meals, Rarely Edible". :)

RSP er faktisk å få kjøpt her, for den som ønsker å gjenoppleve sin ungdoms delikatesser.
Er ikke "snurring" den samme møddingen?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.114
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Det tror jeg du har rett i. Jeg ser forresten at linken min var feil og peker til de nye stridsrasjonene. Mener å ha sett Rester av Sprengt Personell hos miltrad.no før en gang.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Snurring og turistproviant er den reneste high end i denne sammenhengen. Men RSP er varianter over temaet, ja. Hva med Trondhjems 'erter kjøtt og flesk', forresten?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Snurring og turistproviant er den reneste high end i denne sammenhengen. Men RSP er varianter over temaet, ja. Hva med Trondhjems 'erter kjøtt og flesk', forresten?
Den beste hermitikken!! RSP er noe jeg ikke har spist på 20 år etter at jeg sluttet i forsvaret. Savner det ikke

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skal ikke påstå at jeg savner RSP heller. Men jeg har virkelig satt pris på noen av de boksene jeg satt til livs. Fytti, hvor jeg var sulten!

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.903
Pussig nok, eller kanskje heldigvis, så klarer jeg bare ikke Taco Bell og den slags amerikansk hurtigmat. Ikke bare smaker det helt forferdelig for en som har frekventert alle mulige slags gatekjøkken i et titalls latinamerikanske land. Men i motsetning til sushi fra de mindre siviliserte deler av Nilen, halvstekt kylling på en fotballstadium i Honduras, majonesbaserte salater på småsuspekte barer i Russland og fordervede egg i Hong Kong; den eneste gangen jeg har slitt med magesjau ummiddelbart etter inntak av mat, var på Taco Bell i San Diego...

Topp Bunn