Opera Consonance Calaf

Migo

Fersking
Ble medlem
27.09.2007
Innlegg
2
Antall liker
0
Hej.

Har fået kig på denne kæmpe forstærker, er der nogen her, som af egen erfaring kan fortælle om lyd, oplevelser osv??

Mvh. Michael.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Migo skrev:
Hej.

Har fået kig på denne kæmpe forstærker, er der nogen her, som af egen erfaring kan fortælle om lyd, oplevelser osv??

Mvh. Michael.
[/quoteNå er det gått noen år...Michael fikk aldri noe svar.
Calaf er kommet i mk2 versjon. Ikke lenger hybrid.
Er det noen som har erfaringer?]
 

Vedlegg

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
bluesbreaker skrev:
Migo skrev:
Hej.

Har fået kig på denne kæmpe forstærker, er der nogen her, som af egen erfaring kan fortælle om lyd, oplevelser osv??

Mvh. Michael.
[/quoteNå er det gått noen år...Michael fikk aldri noe svar.
Calaf er kommet i mk2 versjon. Ikke lenger hybrid.
Er det noen som har erfaringer?]
Prøver en gang til.
Erfaringer med Consonance Calaf mk II?
 
S

sl1200

Gjest
Opera Consonance Calaf MkII

Jeg kjøpte en Consonance Calaf MkII i august 2011, og her er mine inntrykk av forsterkeren så langt:
- Calaf MkII trenger laaaaang innspillingstid.
- Calaf MkII har store kraftreserver.
- Calaf MkII Låter likt ved forskjellige lydnivåer.
- Calaf MkII har en luftig og veloppløst diskant, en varm og detaljert mellomtone og en fyldig og dyptgående bass som skiller godt mellom el.bass og kontrabass.

Kommentarer:
Jeg har brukt Calaf MkII sammen med 2 forskjellige høyttalersett; Triangle Celius ESW og Klipsch Heresy III. Kombinasjonen med Heresy III kom klart best ut, selv om bruk av Calaf MkII i utgangspunktet kan virke som overkill på disse høyttalerene. Ved bruk av Calaf MkII sammen med Celius ESW høyttalerene fikk jeg en dip i overgangen mellom nedre mellomtone og øvre mellombass som jeg ikke ble kvitt. Jeg regner signalkildene mine og kablene for å være noenlunde nøytrale i lydgjengivelsen, og lydgjengivelsen ble mer rettlinjet ved bruk av Heresy III, så mye av dette problemet må ligge i konstruksjonsforskjellene på høyttalerene. De største forskjellene var at detaljnivået og dynamikken ble klart forbedret med Heresy III (forskjellen i dynamikk ligger i kortene pga. Heresy III er mer lettdrevne).
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Etter lang tid kom det respons på denne!
Takk for den sl1200 :).

Kan du si litt om hva som blir bedre etter lang innspilling?
 
S

sl1200

Gjest
Det første som endret seg var bassen. Til og begynne med var bassgjengivelsen tynn og udefinert, men etterhvert så ble bassgjengivelsen både mer fyldig og presis. Mellomtonen låt først hard og lite detaljert, men den har endret seg til å bli varm og detaljrik. Diskanten låt til å begynne med pistrete, men har nå blitt luftig og oppløst.

Jeg vil samtidig presisere at Triangle Celius ESW ikke er en dårlig høyttaler, for jeg levde lenge lykkelig med dem sammen med et Electrocompaniet oppsett. Men sammen med Calaf MkII låter Klipsch Heresy III best.
 
S

sl1200

Gjest
Jeg endte til slutt opp med Klipsch RF7 Mk2 høyttalere for bruk sammen med Consonance Calaf Mk2. Klipsch RF7 Mk2 har det beste av diskant- og mellomtonegjengivelsen hos Klipsch Heresy III (selv om RF7 Mk2 har felles diskant- og mellomtonehorn) og bassgjengivelsen hos Klipsch RF82 Mk1, pluss litt til. Så det må jo bli bra.

Pga. Calaf Mk2 ikke har en ren linjeutgang (til f.eks. hodetlf. forsterker) fikk jeg Teletor til å montere dette for meg. Og det ble et svært vellykket resultat med RCA kontakter av høy kvalitet og korrekt utgangsnivå.
 

mikweb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2006
Innlegg
108
Antall liker
11
Sted
Gjøvik
Jeg driver og tester ut denne forsterkeren sammen med amphion xenon høytalere. Er det noen som kan uttale seg om denne kombinasjonen?
Min forsterker støyer (durer litt) er det et generelt problem?
 
S

sl1200

Gjest
Etter litt mer utprøving av Klipsch RF7 II så endte det opp med at jeg leverte dem tilbake. Dette skyldes at diskant- og mellomtonegjengivelsen ikke var like detaljert og dynamisk som på Klipsch Heresy III. Og bassgjengivelsen var i tillegg noe slankere i bunnoktavene enn jeg hadde forventet. Kort fortalt så ble noe av morofaktoren borte. Konklusjonen min er derfor at Cornwall III ville ha vært det riktige for meg, men de blir for store i stua mi.

Så derfor fortsetter min søken etter passende høyttalere. Men det er jo bare morsomt og interessant.

Når det gjelder støy så er den tilnærmet fraværende på min forsterker.
 
S

sl1200

Gjest
Da er høyttalerkjøpet avgjort. Jeg endte opp med 1 sett Canton Vento Reference 5 DC, som er en ypperlig match med Consonance Calaf MkII forsterkeren. Osborn T16 subwooferen min fungerer også utmerket sammen med disse gulvhøyttalerene.
 
Topp Bunn