Oppgradere Receiver

Bukken74

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
15
Antall liker
2
Lenge siden jeg var oppdatert på lydfronten, så vil gjerne ha noen tips til ny hjemmekino receiver :)
Har pr nå en Denon AVR 3801 som har vært brukt på ett sett med Definitve BP-10.
I første omgang skal den nye receiveren benyttes med ett sett JBL TL260 som jeg har anskaffet meg.
Etterhvert vil jeg utvide til hjemmekino, blir å utvide litt og litt om det dukker opp gode kjøp på finn eller her på forum.

Så det jeg er på jakt etter er en receiver som skal fungere godt i stereo på JBL'ene men som samtidig gir meg hjemmekino på sikt.
Liker det meste av musikk, men det er rock og metal som oftest spilles.
Artister/band som Audislave, Chris Cornell, Linkin Park, Tool, Dream Theater, Nightwish etc

Har ikke satt meg noen spesifikk pris ennå, men en receiver jeg har vurdert så langt er Denon AVR-X4500H. Kanskje opp mot 20.000,- hvis det er veldig gode grunner :)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Lenge siden jeg var oppdatert på lydfronten, så vil gjerne ha noen tips til ny hjemmekino receiver :)
Har pr nå en Denon AVR 3801 som har vært brukt på ett sett med Definitve BP-10.
I første omgang skal den nye receiveren benyttes med ett sett JBL TL260 som jeg har anskaffet meg.
Etterhvert vil jeg utvide til hjemmekino, blir å utvide litt og litt om det dukker opp gode kjøp på finn eller her på forum.

Så det jeg er på jakt etter er en receiver som skal fungere godt i stereo på JBL'ene men som samtidig gir meg hjemmekino på sikt.
Liker det meste av musikk, men det er rock og metal som oftest spilles.
Artister/band som Audislave, Chris Cornell, Linkin Park, Tool, Dream Theater, Nightwish etc

Har ikke satt meg noen spesifikk pris ennå, men en receiver jeg har vurdert så langt er Denon AVR-X4500H. Kanskje opp mot 20.000,- hvis det er veldig gode grunner :)
JBL er ikke veldig tunge å drive men ca 2x100 bør du nok minst ha hvis man skal få litt trøkk i de. Spiller du mye høyt å vil drive de fullt ut ville jeg nok anbefalt noe fra ca 2x150. Denon du nevner skal være en bra
sak. Ellers kan du ta en test av Yamaha rx-a1080 så kan du høre hvem du liker best og om du synes den har nok Power.
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Stemmer for x4500h, den er virkelig bra. [emoji106]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 

Bukken74

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
15
Antall liker
2
Lenge siden jeg var oppdatert på lydfronten, så vil gjerne ha noen tips til ny hjemmekino receiver :)
Har pr nå en Denon AVR 3801 som har vært brukt på ett sett med Definitve BP-10.
I første omgang skal den nye receiveren benyttes med ett sett JBL TL260 som jeg har anskaffet meg.
Etterhvert vil jeg utvide til hjemmekino, blir å utvide litt og litt om det dukker opp gode kjøp på finn eller her på forum.

Så det jeg er på jakt etter er en receiver som skal fungere godt i stereo på JBL'ene men som samtidig gir meg hjemmekino på sikt.
Liker det meste av musikk, men det er rock og metal som oftest spilles.
Artister/band som Audislave, Chris Cornell, Linkin Park, Tool, Dream Theater, Nightwish etc

Har ikke satt meg noen spesifikk pris ennå, men en receiver jeg har vurdert så langt er Denon AVR-X4500H. Kanskje opp mot 20.000,- hvis det er veldig gode grunner :)
JBL er ikke veldig tunge å drive men ca 2x100 bør du nok minst ha hvis man skal få litt trøkk i de. Spiller du mye høyt å vil drive de fullt ut ville jeg nok anbefalt noe fra ca 2x150. Denon du nevner skal være en bra
sak. Ellers kan du ta en test av Yamaha rx-a1080 så kan du høre hvem du liker best og om du synes den har nok Power.
Spiller ikke så mye høyt, men vil jo gjerne ha trøkk når man har mulighet. Samtidig ikke så mye at jeg ødelegger JBL'ene.
TL260 er oppgitt med max effekt 250, jeg har biamp'et de med bruk av multiroom delen av AVR3801 så de får vel nå 105 inn på low pass og high pass. Usikker på hvor mye effekt man kan kjøre på hver del av filteret.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Bukken74: Denon har nettopp lansert nye, så gå så høyt opp i det hierarkiet som lommeboka tåler.
 

Bukken74

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
15
Antall liker
2
Vurderer å gå litt opp i pris, har vurdert Denon AVC-6500H
Men når jeg først er i den prisklassen er det en del annet som også dukker opp.
F.eks Anthem MRX720, noen som har testet disse opp mot hverandre?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Denon X3600 er noe av det beste ASreview har målt:

https://www.audiosciencereview.com/...ds/denon-avr-x3600h-av-receiver-review.12676/

Jeg hadde handlet den og hengt på en god effektforsterker.
Hadde egentlig kun tenkt å ha en forsterker til alt, men hvis jeg skulle gått for ditt forslag, hvilken effektforsterker ville du valgt til dette?
Kjenner dessverre ikke særlig til dine høytalere, men de er vel glad i effekt, et par hundre watt per kanal bør de vel ha. Kanskje en god Rotel på brukten eller noe?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=176521745

Kanskje andre med bedre kunnskap kan komme med noen anbefalinger. Er kjente høytalere dette, kanskje google litt om effektforsterker-forslag.
 

Bukken74

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
15
Antall liker
2
Denon X3600 er noe av det beste ASreview har målt:

https://www.audiosciencereview.com/...ds/denon-avr-x3600h-av-receiver-review.12676/

Jeg hadde handlet den og hengt på en god effektforsterker.
Hadde egentlig kun tenkt å ha en forsterker til alt, men hvis jeg skulle gått for ditt forslag, hvilken effektforsterker ville du valgt til dette?
Kjenner dessverre ikke særlig til dine høytalere, men de er vel glad i effekt, et par hundre watt per kanal bør de vel ha. Kanskje en god Rotel på brukten eller noe?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=176521745

Kanskje andre med bedre kunnskap kan komme med noen anbefalinger. Er kjente høytalere dette, kanskje google litt om effektforsterker-forslag.
Gjorde noen søk, og det er en del forslag til effektforsterker til JBL TL260. Men desverre har jeg aldri hørt på noen av disse merkene før, så jeg aner ikke noe om lydbildet. Forslag som ble nevnt var: Vincent 331, Parasound A21 og NC2250, Hegel H200, Primare A30.2 og Thule PA350B.
Alle disse er vel av noe eldre dato så spørsmålet da er vel om man skal kikke etter noen av disse brukt eller går for noe nyere?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Et rimeligere alternativ er XTZ Edge:

https://www.surround.no/xtz-group/3500333/xtz-edge-a2-300-effektforsterker--sort-2-x-300-watt-ice

Klasse D

Hvis 150W ikke er nok kan du kjøpe to og kjøre en per høytaler.

Edit: Bare som en sidekommentar - kjører du vinyl? Ser gruppene du nevner og det meste de har gitt ut er hardt rammet av loudness war og låter uansett ganska labert på cd/streaming, Dream Theaters første er ok, samme med Tool - hvor også den siste er ok.

Hvis vinyl med bedre DR er tilgjengelig, kan det løfte lyden mye mer enn forskjeller på receiver/effekt.
 
Sist redigert:

Bukken74

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
15
Antall liker
2
Et rimeligere alternativ er XTZ Edge:

https://www.surround.no/xtz-group/3500333/xtz-edge-a2-300-effektforsterker--sort-2-x-300-watt-ice

Klasse D

Hvis 150W ikke er nok kan du kjøpe to og kjøre en per høytaler.

Edit: Bare som en sidekommentar - kjører du vinyl? Ser gruppene du nevner og det meste de har gitt ut er hardt rammet av loudness war og låter uansett ganska labert på cd/streaming, Dream Theaters første er ok, samme med Tool - hvor også den siste er ok.

Hvis vinyl med bedre DR er tilgjengelig, kan det løfte lyden mye mer enn forskjeller på receiver/effekt.
Takk for flere innspill :)
Det går for det meste i cd'er, har noe Vinyl og blir nok mer av det fremover.
 

Bukken74

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
15
Antall liker
2
Takk for alle innspill :)
Har bestemt meg for å gå for Denon X3600H og har anskaffet meg en Parasound NC2250 v2 som effekt til JBL'ene.
Nå mangler jeg en god Blue ray spiller som også spiller CD med god kvalitet.
Jeg har tidligere blitt anbefalt Marantz sine spillere, men ser ikke ut til at noen selger disse i Norge idag?
Om noen har andre gode alternativer setter jeg pris på eksempler.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Hvis du bruker dacen i Denon receiveren duger vel det meste.
 
Topp Bunn