Oppgradere til ny platespiller?

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
521
Antall liker
996
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Hei
Jeg vurderer i dag å bytte ut min Pro Ject the Classic med EVO sub-platter og Hana SL pu.
Jeg vurdere sterkt en Linn LP 12 med Ittok IV II Tonearm og Cirkus oppgradering. Planen er å fortsette med Hana SL på Linn LP 12.
Vil det bli en stor oppgradering i forhold til hva jeg er vandt til med Pro Ject the Classic?
Er klar over at Linn ligger mange hakk over i pris. Men sammsvarer det med lyd?
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
885
Antall liker
566
Om du vil opleve det er en opgradering, er jo svært at sige. Hvad er det du mangler med din project?
 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
521
Antall liker
996
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Føler ikke at jeg mangler noe spesielt, er bare ute etter å oppgradere. Det klør i hifi nerva :LOL:
Så derfor jeg lurer på om det vil være en god oppgradering å gjøre hvis man kan sammenligne de to spillerne? Også er jeg jo lysten på Linn LP 12. Har jo mange oppgraderingsmuligheter med den spilleren.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
885
Antall liker
566
Jamen hvis det er en LP12 du vil ha' så er det jo bare sådan :)
Personlig er jeg til store og tunge grammofoner. Jeg har selv en Nottingham analogue Hyperspace og en Micro Seiki RX1500
 

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2015
Innlegg
420
Antall liker
952
Torget vurderinger
7
Jeg gikk fra en Planar 8 til en gammel LP12. Planar 8 var klart bedre i starten, men byttet mitt handlet om følelser. Jeg har alltid hatt en fascinasjon for LP12, og det var den jeg egentlig ville ha.

Er strålende fornøyd med valget, og har også oppgradert LP12 en god del med godt resultat. Hvorvidt den er bedre eller dårligere enn min gamle spiller er vanskelig å si da det begynner å nærme seg et år siden jeg hørte P8 sist og LP12 ikke høres ut som den gjorde for ett år siden (p.

Fordelen (og ulempen) med LP12, er jo at oppgraderingssuget alltid er der ettersom det alltids finnes noen dyrere deler å putte inn.

Men for meg så er LP12 like mye et ikon som den er en god platespiller. Er du opptatt av god lyd for minst mulig penger, er vel kanskje ikke Linn-veien veien å gå, men historie, oppgraderingsmuligheter og følelse gjorde at jeg vurderte det til riktig vei for min del 😀

Angrer ikke et sekund på at jeg fulgte godfølelsen og gikk for LP12!
 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
521
Antall liker
996
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Jeg gikk fra en Planar 8 til en gammel LP12. Planar 8 var klart bedre i starten, men byttet mitt handlet om følelser. Jeg har alltid hatt en fascinasjon for LP12, og det var den jeg egentlig ville ha.

Er strålende fornøyd med valget, og har også oppgradert LP12 en god del med godt resultat. Hvorvidt den er bedre eller dårligere enn min gamle spiller er vanskelig å si da det begynner å nærme seg et år siden jeg hørte P8 sist og LP12 ikke høres ut som den gjorde for ett år siden (p.

Fordelen (og ulempen) med LP12, er jo at oppgraderingssuget alltid er der ettersom det alltids finnes noen dyrere deler å putte inn.

Men for meg så er LP12 like mye et ikon som den er en god platespiller. Er du opptatt av god lyd for minst mulig penger, er vel kanskje ikke Linn-veien veien å gå, men historie, oppgraderingsmuligheter og følelse gjorde at jeg vurderte det til riktig vei for min del 😀

Angrer ikke et sekund på at jeg fulgte godfølelsen og gikk for LP12!
Litt slik jeg tenker også, men jeg vil gjerne ha litt "bedre"lyd med på kjøpet når jeg skal invistere. Hvor gammel var din LP 12 og hva har du oppgradert den med i dag?
 

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2015
Innlegg
420
Antall liker
952
Torget vurderinger
7
Litt slik jeg tenker også, men jeg vil gjerne ha litt "bedre"lyd med på kjøpet når jeg skal invistere. Hvor gammel var din LP 12 og hva har du oppgradert den med i dag?
Har ikke hørt Pro-Jecten din, men en LP12 kan jo oppgraderes inn i «himmelen» om det er det du ønsker.

Min LP12 er fra 1979, og var helt original med en Infinity Black Widow tonearm.

Har oppgradert med Cirkus, Lingo 3, hjørneavstivet plinth, Kahn topplate, Mober subchassi, Trampolin, Cardas tonearmkabel, nye fjærer osv.Jeg har ikke rukket å bytte topplate og subchassi ennå, men regner med å få tid i løpet av februar/mars.

Hvis jeg var deg, så ville jeg kanskje dratt til Exact og hørt på de forskjellige oppsettene de har der, eller hørt på den spilleren du vurderer å kjøpe.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.415
Antall liker
7.906
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det beste hadde selvsagt vært å kunne høre en LP12 opp mot den du har i samme rom og anlegg, men det blir gjerne vanskelig? Jeg ville i alle fall spurt om jeg kunne drasse med meg egen spiller for en shoot-out til eieren av den du har i tankene, eller evt. til butikken du tenker å hande hos. Vi snakker formodentlig om en del penger, så det kan være greit å forsikre seg om at kjøpet faktisk vil medføre en lett hørbar oppgradering.

Rent personlig har jeg aldri blitt videre overveldet av LP12, spesielt i forhold til prisen. En god spiller, for all del, men jeg synes det finnes mange bedre alternativer til samme eller mindre penger og det skulle ikke forundre meg mye om den kun gir en marginal kvalitetshevning i forhold til The Classic.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Hei
Jeg vurderer i dag å bytte ut min Pro Ject the Classic med EVO sub-platter og Hana SL pu.
Jeg vurdere sterkt en Linn LP 12 med Ittok IV II Tonearm og Cirkus oppgradering. Planen er å fortsette med Hana SL på Linn LP 12.
Vil det bli en stor oppgradering i forhold til hva jeg er vandt til med Pro Ject the Classic?
Er klar over at Linn ligger mange hakk over i pris. Men sammsvarer det med lyd?
Selv synes jeg vell att lydkvaliteten på den ikke gjenspeiler prisen man betaler, spesielt da hvis man skal såkalt oppgradere den til ett høyt nivå.
Ønsker du deg bedre lyd ville jeg satset på noe mer ferdig produkt med bra lyd ala dyrere utg fra Avid, Bergmann, Jr Transrotor, Pro-Ject osv.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Hei
Jeg vurderer i dag å bytte ut min Pro Ject the Classic med EVO sub-platter og Hana SL pu.
Jeg vurdere sterkt en Linn LP 12 med Ittok IV II Tonearm og Cirkus oppgradering. Planen er å fortsette med Hana SL på Linn LP 12.
Vil det bli en stor oppgradering i forhold til hva jeg er vandt til med Pro Ject the Classic?
Er klar over at Linn ligger mange hakk over i pris. Men sammsvarer det med lyd?
Hvilke psu er det snakk om?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.635
Sted
Oslo
Nå er vel ikke,alltid, lydkvaliteten som er eneste parameter.
Å gå fra Project the classic til LP12 er å holde seg til samme interiør stil, skjønner den.
Har selv stor sans for Michell Gyro, både lydmessig og design messig.
Men et helt annet visuelt uttrykk enn de 2 foregående.
Det sies at nyere Thorens skal være bra óg, de ligger jo i samme designgata.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Amou: LP12 er et av tre ikoner, og det med god grunn. De er kjent for en organisk , varm lyd, fokusert på musikk. Så grunnkarakteren er fundamentalt forskjellig fra en langt mer nøytral Pro-Ject.. Om det vil fungere med Hana? Skulle tro det..
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Ok. Delte meninger (som med det meste), men flere mener den er bedre enn en overhalt Valhalla.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Går ut fra ar det er den med eike-plinth på Finn det er snakk om?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
På «papiret» ser den jo grei ut. Majik Kostet ca 25K da den var ny m/Pro-Ject 9cc arm og Adikt PU.
Det jeg ikke skjønner helt er at Circus nevnes som en oppgradering?
Circus var jo standard leeenge før 2010.
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.748
Antall liker
8.555
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Amou: LP12 er et av tre ikoner, og det med god grunn. De er kjent for en organisk , varm lyd, fokusert på musikk. Så grunnkarakteren er fundamentalt forskjellig fra en langt mer nøytral Pro-Ject.. Om det vil fungere med Hana? Skulle tro det..
Hvorfor tror du det når du mente at hana sl var det mest overhypete produktet i 2019... 😉
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Vipa: Fordi Linn LP12 er det den er- ett av tre platespillerikoner som er igjen. Den er svært brei i mulig matching- breiere enn noen Thorens, for eksempel.
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.748
Antall liker
8.555
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Vipa: Fordi Linn LP12 er det den er- ett av tre platespillerikoner som er igjen. Den er svært brei i mulig matching- breiere enn noen Thorens, for eksempel.
Aha, DERFOR altså. Da burde jeg kanskje prise meg lykkelig over at min sl snek seg gjennom det trangere "machings-nåløyet" på min Thorens 🤔🤣
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Drar det litt inn på sporet igjen:).
Hva får du med en LP12 vs The Classic?
I utgangspunktet jevnere gange, bedre avfjæring/demping, bedre tonearm.
Mao bedre arbeidsbetingelser for PU’n, som igjen gir utslag i bedre lyd. Hvor mye bedre, og hvor annerledes, er det jo litt vanskelig å beskrive og være veldig konkret på.
Mye av lydkarakteristikk ligger jo i PU og RIAA.

Så er det jo ytterligere oppgraderingsmuligheter om man ønsker.

Det siste er høyst trolig mer eierglede.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.515
Antall liker
57.394
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg har hverken Linn eller ProJect, men har selvsagt hørt ulike modeller av begge.
The Classic synes å være ganske mye spiller for pengene. Det aspektet er mer tvilsomt mht Linn som er høyt priset.
Jeg tror ptb har rett. Det er adskillig mer stas å eie en Linn enn en ProJect.
Så må man nesten finne ut sjøl om man vil betale for det. Lykke til. 👍
 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
521
Antall liker
996
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Etter en særdeles hyggelig lyttetime hos JMM og på hans Nottingham Ace Spacedeck må jeg si det er enda en sterk kandidat til ny platespiller. Noe ganske annet en hva jeg er vant til og hva jeg hadde i planene, men planen kan fort endre seg med nye impulser :)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.415
Antall liker
7.906
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hyggelig å ha deg innom! Frister det med en gjentagelse er det bare å si fra. :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
LP12 er ein veldig god platespelar. Men om du vil oppleve lydleg oppgradering utan å også oppgradere pickup, er usikkert. Så lenge pickupen har om lag same arbeidsvilkår er det relativt lite som endrar seg med nytt drivverk, samanlikna med å skifte til ein endå betre pickup (som sjølvsagt også må passe i armen).
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
885
Antall liker
566
Etter en særdeles hyggelig lyttetime hos JMM og på hans Nottingham Ace Spacedeck må jeg si det er enda en sterk kandidat til ny platespiller. Noe ganske annet en hva jeg er vant til og hva jeg hadde i planene, men planen kan fort endre seg med nye impulser :)
Ja, en tung grammofon kan bare et eller andet :)
 

Hifisnurr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
476
Antall liker
487
Sted
Oslo
LP12 er ein veldig god platespelar. Men om du vil oppleve lydleg oppgradering utan å også oppgradere pickup, er usikkert. Så lenge pickupen har om lag same arbeidsvilkår er det relativt lite som endrar seg med nytt drivverk, samanlikna med å skifte til ein endå betre pickup (som sjølvsagt også må passe i armen).
Jeg husker en Project spiller jeg hadde. Den hadde fjæring. Det var helt håpløst. Ustabilt. Jeg påstår ikke at Linn ikke er bedre. Men vil tro at det er mere stabilt uten fjærer. Man kan heller bruke dempe puter under føttene for demping. Dessuten synes jeg det er merkelig med alle oppgraderinger som finnes til Linn. Er det ikke bedre å kjøpe en av annet merke, og være ferdig med det. Jeg ser at de fleste Linn eiere ryker på en hel masse oppgraderinger. Det må jo si noe om at de er missfornøyde med utgangspunktet. Spilleren er jo pen, men det finnes vel alternativer, med retro look?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har hatt LP 12 i nokre år. Veldig gode erfaringar, men eg fekk god hjelp til justering av Simen. Seinare skifta eg til ein råskinn-VPI SSM med spesialtallerk og ymse greier. Eg var likevel ikkje heilt fornøgd med standardarmen, og gjekk over til ein Kuzma 12" som eg har no. Har også fått prøve Spacedeck, som er i same klasse som min VPI, men som manglar rimdrive. Og så er armen min svært god. Men spelaren er ikkje akkurat eit estetisk vedunder. Eg trøystar meg med at form follows function, og at det er dei indre kvalitetar som bør vektleggjast....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Spacedeck må da være et av de beste kjøpene der ute....
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
805
Antall liker
426
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Vet ikke helt, men jeg har aldri likt dette "gyngehest"-prinsippet til Linn, som attpåtil må justeres i hytt og pine for å virke opptimalt. Liker tunge, stive verk, eller hvor subchassi er opphengt og dempet i silikonbad som det jeg har nå. Virker som dynamikken er bedre i slike spillere, og på Kuzma'n kan jeg knakke hardt og brutalt i ytterchassiet uten at det påvirker pickup i det hele tatt. Hører ikke noe i høytalerne. Men, det er mange veier til Rom også. Noen liker mora, andre dattera. :)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.415
Antall liker
7.906
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det man får med en fjærende spiller vs et high-mass design er vel, i mine ører i alle fall, et tillegg av ekstra energi eller eksitasjon i lyden, på mye samme måte som med spillere fra Rega. Det man ofrer er noe "soliditet" eller "stabilitet" og den ofte omtalte "kullsorte bakgrunnen" som kun high-mass design gir. Igjen, i mine ører.

Så spørs det hva man vektlegger eller foretrekker og muligens hva slags musikk man hører på. Og forsåvidt om man i det hele tatt hører forskjellene.
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.415
Antall liker
7.906
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Spacedeck må da være et av de beste kjøpene der ute....

Det er vel min mening også, helt uhildet som jeg er.... 😁 Prisen er ganske så beskjeden i "high-end" sammenheng, mens avstanden opp til de beste modellene fra Nottingham er svært liten rent lydmessig. Sleng på en god arm fra Torget, Finn eller eBay så har du straks en "rimelig" spiller som ikke gjør seg bort i noe som helst selskap uansett pris.
 

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2015
Innlegg
420
Antall liker
952
Torget vurderinger
7
Jeg husker en Project spiller jeg hadde. Den hadde fjæring. Det var helt håpløst. Ustabilt. Jeg påstår ikke at Linn ikke er bedre. Men vil tro at det er mere stabilt uten fjærer. Man kan heller bruke dempe puter under føttene for demping. Dessuten synes jeg det er merkelig med alle oppgraderinger som finnes til Linn. Er det ikke bedre å kjøpe en av annet merke, og være ferdig med det. Jeg ser at de fleste Linn eiere ryker på en hel masse oppgraderinger. Det må jo si noe om at de er missfornøyde med utgangspunktet. Spilleren er jo pen, men det finnes vel alternativer, med retro look?
For meg lå jo noe av gleden i å ha noe å pusle med. Så lenge jeg kan oppgradere LP12, så slipper jeg jo å bytte hele spilleren på en gang 😀 Noe av sjarmen det.
Jeg bytter jo høyttalere, forsterkere, riaa osv, men det betyr jo ikke at jeg nødvendigvis er misfornøyd. Ofte er det jo lysten på å teste noe nytt som er hovedårsaken til byttet.

Men ang. stabilitet har jeg null problem med LP12, den er i mine øyne godt isolert.

Når det kommer til å sette den opp, så er ikke det så vanskelig som folk skal ha det til. Sier ikke at «bouncen» min er 100% perfekt, men er mange gode guider på nett, og mekanikken er veldig enkel. Bannet betraktelig mye mer da jeg forsøkte å montere Kvik baderomsmøbel enn jeg gjorde første gang jeg satte sammen LP12.

Men er mange andre fine spillere der ute, og har en mancrush på Nottingham, så skal ikke utelukke at det kommer inn døren en gang. Men det betyr jo ikke at jeg ikke liker LP12 😜
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg husker en ... osv.
Litt «misforstått» synsing deler av dette ;).
Om din Pro-ject (hvilke modell var det?) var håpløst ustabil må det ha vært noe galt med den.
Et riktig justert fjæroppheng er ikke ustabilt - og det må heller ikke justeres i "hytt-og-pine" som enkelte later til å tro, eller skal ha det til. Har- og har hatt flere Thorens med både spiral- og bladfjærer og har en LP12. Om en evt justering må til, så er de fleste i stand til å fikse det. Det finnes gode beskrivelser tilgjengelig. Men - det fordrer at du har/kjøper/lager en jigg slik at du kommer til spilleren fra undersiden.

Det første fjæropphengte drivverket kom allerede på 50-tallet (Orpheus), men for de fleste ble det nok først kjent gjennom AR XA (1961) som både Thorens og Linn etterhvert "kopierte".

Oppgradere eller, eller bytte spiller?
Ikke så dumt, egentlig. Linn, til dels Rega og til dels andre tilbyr jo også dette. Oppgraderinger kan gjøres step-by-step etter ønske og økonomi. Man bytter ikke fordi man nødvendigvis er "misfornøyd", men ønsker ennå bedre/endret ytelse. Mht en LP12 så er egentlig ikke en del av oppgraderingene så dyre, da de utskiftede deler er lett omsettbare til ok priser (det er alltid noen som ligger étt oppgraderingssteg etter).
Å bytte til en helt ny spiller har jo også et økonomisk aspekt - ofte med et betydelig tap. Samtidig - enkelte oppgraderinger til LP12 synes jeg har en alt for høy pris/kostnad, sett i forholdt til økning/endring i lydkvalitet - og jeg kommer nok neppe til å "dra" min så mye lenger enn den er nå.
 
Sist redigert:
Topp Bunn