Oppgradering av hjemmekino, tips mottas

Peet.Strand

Fersking
Ble medlem
13.08.2020
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Slemmestad
Har litt lyst til å oppgradere anlegget da jeg synes jeg mangler litt "bredde og fylde" , men litt i tvil på hva jeg skal velge.
Oppsettet nå:
Front: Dynaudio Challenger M-65 med oppgraderte diskantene til SEAS + ny intern kabling
Senter: Audio Pro Black Vector v2
Bak: Dynavoice FX4
Sub: Dantax 12" (denne har vært moden for utskifting lenge)
Amp: Yamaha RX-V3900

Tenker å bruke maks 20k til (kjøper gjerne brukt)

Sett litt på Klipsch RF, RC og RS. KEF iQ serien og litt forskjellig fra B&W.

Noen tips?
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg har hatt de høyttalerne du bruker som fronter og de er jo veldig budsjett-høyttalere (og det høres), men personlig syns jeg at hjemmekino handler om bassen og bilde, så det er det jeg hadde begynt med. Bedre subber, prosjektor og lerret så blir nok totalopplevelsen mye bedre. ;)
 

Peet.Strand

Fersking
Ble medlem
13.08.2020
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Slemmestad
En bedre sub vil nok gi mer trykk, men vil fortsatt ha mer bredde i lydbildet og mer trykk fra front/senter
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg har hørt hjemmekino med billige høyttalere før og det har hatt en mye bedre lyd enn det jeg selv har, selv om det jeg har koster en del mer per komponent. Skal du 'nå langt' med lyden så er akustikk-tiltak veldig viktig, riktig plassering av utstyret du bruker og evt romkorrigering (regner med at yamahaen din har det). Selv om du kjøper dyrere utstyr er det ikke sikkert at du vil få en bedre opplevelse, plassering og akustikk er 95% av lyden. Har du romkorrigering i tillegg til de to nevnte kan lyden blir akkurat slik du ønsker det. Selv har jeg xtz-høyttalere i alle bauger og kanter, fordi de passer meg og mine preferanser, men jeg har også 5-6 pakker med isolasjon spredt rundt om i rommet, 5-6 subber og romkorrigering. Dyrere utstyr må kunne brukes riktig også er min mening, men du kan nok dra mye mer ut av det du har. Ta gjerne bilder av rommet ditt og post her, i tillegg til mål og eventuelt mål rommet ditt med rew og en målemic slik at måleguruene her inne kan hjelpe til med riktig plassering osv. Bare tips i beste mening. ;)
 

Peet.Strand

Fersking
Ble medlem
13.08.2020
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Slemmestad
Dette er stue anlegg så blir ikke så mye romkorreksjon der. Yamaha har romkorreksjon, men likevel synes jeg det er litt "smalt" lydbilde.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Har hatt mye Yamaha og deltager gode recivere, men romkorreksjonen til Yamaha ble jeg aldri venn med. Justerte heller manuelt.
 
M

MarkusH

Gjest
Har hatt mye Yamaha og deltager gode recivere, men romkorreksjonen til Yamaha ble jeg aldri venn med. Justerte heller manuelt.
Jeg kan vel på en måte si det samme om Marantz, jeg kjørte først romkorreksjon med mic og justerte manuelt etterpå. Da ble det veldig bra hos meg. 😊
 

Toern

Medlem
Ble medlem
17.11.2015
Innlegg
46
Antall liker
17
Torget vurderinger
1
Du skriver Dynaudio fronter, men mener vel Dynavoice? Hadde byttet de på flekken, dette er med god margin den dårligste høyttaleren jeg har hatt i hus.

Klipsch gir jo bra value og trøkk med middels forsterkeri.
 
Topp Bunn