Oppgradering eller bytte av delefilter i RF-5.?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Er det noen som har byttet ut hele delefilteret eller oppgradert delefilteret i Klipsch RF-5.?
Leker litt med tanken på å kjøpe meg nye terminaler som er en del bedre enn plastikk shiten som er i RF-5, tenkte da samtidig å bruke Cardas innvendig kabel, hvis ingen har bedre forslag.?
Så samtidig oppgradere eller bytte ut hele delefilteret til bedre komponenter, jeg tror det er en del å hente der i forhold til standard filter.?
Skulle noen ha komplette delefilter av bedre kvalitet liggende å slenge, så ikke nøl med å ta kontakt ;)
Er ingen DIY'er, så tilbud om å lage eller modifisere delefilter for meg mottas også ;)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Re: Oppgradering eller bytte av delefilter i RF-5.

Ta i betraktning at internkablene i RF-serien er spesielt utviklet for Klipsch av Monster. Typen som brukes har fått den mystiske betegnelsen "Z". Jeg har vært inni "mine" en gang, og internkablingen er på ingen måte av "lakrissnøretypen".

Ang delefilteret, så har jeg ikke peil på hva som er der. Bedre kondiser og spoler kan sikkert ikke gjøre skade. Regner med at det er begrenset hva Klipsch har puttet i høytalerne som std., men de pleier ikke å være så ekstremt kjipe heller.

Merker nå at delefilteret på RF hadde sine begrensninger, og at komplekse opptak virker mye mer kontrollert med de nye høytalerne. Derfor tror jeg det kan være noe å hente. Kjenner ingen som har prøvd, men jeg regner ikke med at det går lenge før Olof fra UpgradeAudio som kjøpte mine RF5 til sin heldige kone, kommer til å se på oppgraderingsmuligheter. Mitt beste råd til deg, er å ta en prat med Olof. Kanskje dere kan sammarbeide og utveksle litt erfaring underveis?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Jeg har nå "slengt" ut en forespørsel på Klipsch-forumet, så får vi se hva "guruene" kommer opp med.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Dette er mannen å kontakte:
deang@crossoverupgrades.com
Eier av masser av Klipsch, bla den eksteme Jubilee.
Det virker som han driver med delefilter til Klipsch på heltid.

Jeg har allerede sendt ham en melding på Klipsch-forum, men ta gjerne direkte kontakt.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

WOW Erland, dette var imponerende.! :eek:
Takker og bukker for hjelpen..
Skal sende den mannen en mail og høre hva han anbefaler ;)

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Antall liker
0

Siden jeg har RF-5'er selv så håper jeg at du deler resultatene med oss ;D

Mvh

Roy-E

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

Absolutt ;)
Vet ikke om dette blir et sommer prosjekt eller hva det blir, men jeg skal hvertfall høre hva som kan gjøres med det originale filteret..
Så får vi bare ta det derfra og se hvor vi ender..
Har også vurdert å bare erstatte eksisterende deler med bedre komponenter, men tror ikke det blir like bra resultat og jeg vil ha mulighet til å sette på det originale filteret om jeg en gang skulle selge dem..

Sitter med noen drømmer om å mekke meg en Cornawall III / LaScala aktig kopi også, har fått klart svar av sjefen om at "komfyr-aktige" høyttalere ikke får plass i stua, da måtte jeg i såfall bo alene :-/
Så jeg sitter å tegner litt forskjellige løsninger som kan godtas, men dessverre uten hell :p
Prøvde meg med K-horn også, men fikk bare et stygt blikk til svar :-[

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Tro det eller ei;
Min kone, som er ekstremt kritisk til alt som er større en BOSE (Buy Other Stereo Equipment), og medlem av det innerste råd i den lokale ineriørmafiaen, sa i går at khorna var veldig fine, og passet godt inn i stua.

I kveld har hun hele banden med interiør-psyco'er her.

De ble "klipsch'd
;)

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2

Sitter med noen drømmer om å mekke meg en Cornawall III / LaScala aktig kopi også, har fått klart svar av sjefen om at "komfyr-aktige" høyttalere ikke får plass i stua, da måtte jeg i såfall bo alene :-/
Så jeg sitter å tegner litt forskjellige løsninger som kan godtas, men dessverre uten hell :p
Makan :eek: ingen av de nevnte er SÅ store, og borti hjørnene er det jo oftest bare hybelkaninene som bor uansett...eller? Om et par vellydene kasser tar kaninenes plass må da være til det positive?
Nei Kroken.....du må nok fortsette å bearbeide frua, det er håp for alle, bare se åssen det har ordna seg for Erland og meg selv f.eks. ;D ;D

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Prøv med å fortell henne at du har gjort et kupp, byttet bort dine RF5, og at disse ankommer med medLinjegods i morgen;

Om hun overlever sjokket (og ikke griper kjevlet), vil khorn fremstå som miniatyrer ;D

For uinvidde er dette Klipsch Jubilee. Høytaleren som de mest eksteme gutta på Klipsch-forumet har i stua.

Og den er SVÆR!

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2

Makan :eek: ingen av de nevnte er SÅ store,
LaScala er vel faktisk litt større enn en komfyr. :)

Frode

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2

Vel...like store BxDxH er ca.60X60X90 cm, ok mine er litt høyere da de står på noen cm høye sokkler.
Men faktum er at når du får de inn i hjørner (hvilket er og anbefale av opplagte grunner ;)) , så tar de jo ikke allverdens plass. :)

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2

Vel...like store BxDxH er ca.60X60X90 cm, ok mine er litt høyere da de står på noen cm høye sokkler.
Men faktum er at når du får de inn i hjørner (hvilket er og anbefale av opplagte grunner ;)) , så tar de jo ikke allverdens plass. :)
Nei, jeg er jo enig i det. Dessuten er vel ikke jeg den rette til å klage på store høyttalere. De nåværende basskassene mine er enda mer omfangsrike en LaScala-kopiene jeg hadde.

Frode

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Stort skal det være:)

Mine er std. 79cm brede, og avstand fra front til hjørnet ca 70cm. Høyden ble slik de står 145cm.

Det er dette som kalles "lifestyle høytaler"....MIN lifestyle!

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

Dette er mannen å kontakte:
deang@crossoverupgrades.com
Eier av masser av Klipsch, bla den eksteme Jubilee.
Det virker som han driver med delefilter til Klipsch på heltid.

Jeg har allerede sendt ham en melding på Klipsch-forum, men ta gjerne direkte kontakt.
Mail adressen funker ikke, jeg fikk mailen i retur :'(

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Jeg har ikke hørt fra ham via Klipsch-forum ennå heller.

Jeg skal sette dere i forbindelse når han svarer...

Han heter forøvrig Dean Wescott

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

Hadde jeg bare hatt to hjørner jeg kunne brukt :'(
Stua her passer ikke til musikk i det heletatt, så det er nesten et under at jeg har fått noe til å spille her.!
Drømmer om en annen stue, men det blir vel bare med drømmen, samme som med skikkelige Klipsch komfyr/horn høyttalere :-[

Men jeg har ikke gitt opp håpet om å integrere KF og Heritage kopier av Klipsch, tror nesten det er eneste løsningen for å få slike beist i hus.?
Prøver å si at bilder lyver også, men hu tror ikke på meg :p

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Prøver å si at bilder lyver også, men hu tror ikke på meg :p
Men det gjør de!
Høytalerne er større i virkeligheten :eek:

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

Jeg har ikke hørt fra ham via Klipsch-forum ennå heller.

Jeg skal sette dere i forbindelse når han svarer...  

Han heter forøvrig Dean Wescott
Jeg følger med ;)
For de interesserte så ligger spm ute HER..

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

Men det gjør de!
Høytalerne er større i virkeligheten :eek:
Dette så jo KF og stirret stygt på meg.! :-[
Men men, gjort er hjort ;)
Får prøve å innbille henne at jeg skal bygge meg noe MYE mindre etter hvert ;D

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

Makan  :eek: ingen av de nevnte er SÅ store, og borti hjørnene er det jo oftest bare hybelkaninene som bor uansett...eller? Om et par vellydene kasser tar kaninenes plass må da være til det positive?
Nei Kroken.....du må nok fortsette å bearbeide frua, det er håp for alle, bare se åssen det har ordna seg for Erland og meg selv f.eks. ;D ;D
Du har jo nr mitt, så det er bare å ringe å overbevise henne om at slike nusselige kanin-kasser ikke tar plass, ønsker deg lykke til ;D
Om par år så står det nok noe Heritage kopier her, enten stablet på loft eller i stua, tiden får vise hva vi ender opp med og hvor de står ;)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

KF: "Tror jeg får ta et par alvordsord med han der.!
Får logge meg inn der å si hva jeg mener.."

Aner ikke om dette er tomme ord eller om det er alvor, men jeg tror jeg skal vente litt å "bearbeidingen" en stund, heller holde mine tanker om Heritage litt mer i det skjulte :-X
Får heller se an delefilter i RF-5 først, kanskje jeg blir så fornøyd at jeg ikke trenger å oppgradere.? :D
(vet ikke om det hjelper å lyve for seg selv, men :p)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

I mine ører har du allerede et par veldig gode høytalere som kombinerer gøy-faktor og anstendig lyd på en bra måte.
Å mate disse med godt single ended rør-forsterkeri (f.eks Audionote kits med KT88 eller 300B), gjør at du får mye av det beste fra "both worlds" (greit utseende-lettdrevent-Klipsch faktor).

Men det er nå en gang slik, at dersom du har en Heritage i magen, og setter deg foran et par LaScala eller Khorn en kveld. Da sender du samtidig en QNR-melding* til deg selv.

Så mitt råd til deg;
Hold deg unna disse høytalerne til du (og fruen) er klar til å få dem i hus. Har du først kommet nær dem, er det ingen vei tilbake.

Før tiden med digitalisert koding av sambansmeldinger mellom militære styrker og HQ, brukte mange et deshifferert Q-system. Alle Qxx meldinger hadde igjen sin egen betyding ut fra en kodebok. QNR står for
"I have reached my poit of no return"

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

I mine ører har du allerede et par veldig gode høytalere som kombinerer gøy-faktor og anstendig lyd på en bra måte.
Å mate disse med godt single ended rør-forsterkeri (f.eks Audionote kits med KT88 eller 300B), gjør at du får mye av det beste fra "both worlds" (greit utseende-lettdrevent-Klipsch faktor).

Men det er nå en gang slik, at dersom du har en Heritage i magen, og setter deg foran et par LaScala eller Khorn en kveld.  Da sender du samtidig en QNR-melding* til deg selv.

Så mitt råd til deg;
Hold deg unna disse høytalerne til du (og fruen) er klar til å få dem i hus.  Har du først kommet nær dem, er det ingen vei tilbake.

Før tiden med digitalisert koding av sambansmeldinger mellom militære styrker og HQ, brukte mange et deshifferert Q-system.   Alle Qxx meldinger hadde igjen sin egen betyding ut fra en kodebok.  QNR står for
"I have reached my poit of no return"
Jada Erland, jeg er jævlig fornøyd med RF-5, du kan vel gå så langt at den gir meg drømmelyd i heimen, på alle mulige måter..
Men det skulle smakt godt med enda bedre / større høyttalere med enda mer gøy-faktorer ;D

Var nære på å handle meg AN KIT-2 med 6550, men så ble det Copland med EL34 og det ga meg mersmak, så da ble det også Copland CDA-288 (modifisert) som tilfeldigvis ble til salgs, så var det en som hvisket meg i øre at det sto en kraftig modifisert Copland CTA-301 MK-II et litet stykke unna, så jeg handlet vel gammel Copland på rekke og rad, kan ikke si at jeg angrer på de kjøpene der ;D

Hadde sikkert blitt enda mer lykkelig med AN hele veien, men det får bli ved neste korsvei, om jeg ikke skulle dumpe borte noe billig BP da ;)

Hørte (ikke lyttet) på K-horn eller om det var Belle er jeg ikke sikker på, i en butikk for en del år siden, de sto ved siden av hverandre i en hvitevare butikk :p
Dette er mitt eneste møte med Heritage serien, så jeg har aldri opplevd Heritage på en skikkelig måte før, men dette håper jeg å rette på om noen få timer, for KF (Kjerring Faen) må en tur til Røyken for noe greier som tar par timer, da er ikke veien lang til Fryd Hi-Fi ;D
Bare håpe jentungen er snill i dag så pappa kan nyte litt god musikk fra Heritage serien ;)
Låter dette som jeg tror, så får jeg leve på drømmene til jeg en vakker dag får noe slikt i heimen, hvis ikke så kan det hende at det blir mange turer til BHO 8)

Har tatt med kamera, så jeg håper jeg husker på å bruke det å at Rognlien ikke har noe imot litt "gratisreklame" på sentralen ;)
Tenkte jeg skulle få lurt KF til å bli med en tur innom også, men det skal nok mye til for at jeg klarer, kommer vel litt an på hvor sta å egen jeg er også :eek:

Håper en oppgradering eller bytte av delefilter i RF-5 kan gi meg en liten forsmak på Heritage og at jeg blir fornøyd med det, mulig jeg lurer meg selv litt, men slik som situasjonen er nå så er kanskje det eneste og kanskje beste løsningen for vår del ???

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

I løpet av 2007 bør vi vel klare å samle "lauget" i Sandefjord.

Da får du lytte på både Khorn og BP-"type mod"

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

I løpet av 2007 bør vi vel klare å samle "lauget" i Sandefjord.

Da får du lytte på både Khorn og BP-"type mod"
Har store planer om det ;)
Slettes ikke umulig at jeg kommer en tur uten laugets velsignelse, kunne vært moro å hatt en hyggestund uten alt for mye folk også 8)
Forøvrig så er ikke Fryd Hi-Fi oppe andre dager enn tirsdag, torsdag og lørdag, så jeg fikk meg en skikkelig bomtur til Heggedal, men pratet med både Rognlien og Birger den dagen, så det var ikke helt bortkastet ;)
Lite respons på delefilter også ser jeg, men vi tar tiden til hjelp..

Murita

Medlem
Ble medlem
12.03.2007
Antall liker
0

Prøv med å fortell henne at du har gjort et kupp, byttet bort dine RF5, og at disse ankommer med medLinjegods i morgen;

Om hun overlever sjokket (og ikke griper kjevlet), vil khorn fremstå som miniatyrer ;D

For uinvidde er dette Klipsch Jubilee.  Høytaleren som de mest eksteme gutta på Klipsch-forumet har i stua.

Og den er SVÆR!
Heisann Erland..
Jeg er da KF (Kjærringfaen) til Mr.Rotekroken og har da logget meg inn her etter mange rare forsøk fra Mr. Rotekroken, på overtale meg til å akseptere store komfyrlignende kasser i stua.
Men der må jeg skuffe dere alle gitt, han greide det ikke ::)
Hjalp heller ikke med denne hjørneløsningen som du henviste til her, vi har rett å slett for dum og upraktisk stue til i det hele tatt å få til noe sånt.
Men hvis lommeboken tilsier ettehvert at vi kunne ha bygget ut litt, så skulle han ha fått de, vel og merke hvis jeg liker lyden i de da ;D

Så må jeg bare få legge til at jeg er ikke av den typen som tar til kjevle, det gjør for liten skade ;D

Mvh
Murita

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Heisann Erland..
Jeg er da KF (Kjærringfaen) til Mr.Rotekroken og har da logget meg inn her etter mange rare forsøk fra Mr. Rotekroken, på overtale meg til å akseptere store komfyrlignende kasser i stua.
Men der må jeg skuffe dere alle gitt, han greide det ikke ::)
Hjalp heller ikke med denne hjørneløsningen som du henviste til her, vi har rett å slett for dum og upraktisk stue til i det hele tatt å få til noe sånt.
Men hvis lommeboken tilsier ettehvert at vi kunne ha bygget ut litt, så skulle han ha fått de, vel og merke hvis jeg liker lyden i de da ;D

Så må jeg bare få legge til at jeg er ikke av den typen som tar til kjevle, det gjør for liten skade ;D

Mvh
Murita
He-he "når fruene logger seg på forumet lever man farlig"
Gammelt hifi-ord

Har forstått at det er litt plasseringsproblemer med slike høytalere i "heimen". Ikke noe å si på det.

Om du liker lyden ja.....
Tror ikke det skulle bli noe problem. Du får bli med Kjell på Sandefjords-ekspedisjon å bli "Klipsch'd du å ;D

Murita

Medlem
Ble medlem
12.03.2007
Antall liker
0

Gammelt hifi-ord

Har forstått at det er litt plasseringsproblemer med slike høytalere i "heimen".  Ikke noe å si på det.

Hihi, kommer nok til å bli med vettu, liker golyd og må jo få med meg det som skjer :D
Tror ikke det skulle bli noe problem.  Du får bli med Kjell på Sandefjords-ekspedisjon å bli "Klipsch'd du å ;D

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

Hva slags "ordens" filter er det som sitter i RF-5.?
Finner bare ut at den deler ved 2500hz, men ikke om det er 1ste ordens eller hva det er..
Mange år siden jeg satt å "designet" delefilter, husker jo ikke en shit om ohms lov eller noe, det er et slit å bli "gammel" skjønner jeg :'(

Er det fx mulig å lage seg et enkelt 1ste ordens delefilter og prøve.?
Plukke ut alt av delefilter som sitter der nå, for så å erstatte alt fra elementer og helt ut med noe enkelt som kan funke..
Er dårlig med fart i Klipsch forumet også :(

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Ja det er det. Har ikke hørt eller sett noe fra DeanG på lenge.
Hva med å sende en mail til Al Klappenberger? Han holder mest på med Heritage serien, men du skal ikke se bort i fra at han eller en av hans "disipler" som kaller seg "speakerfritz" har fiklet litt med RF5. De gutta sitter på div Klipsch høytalere nok til å fylle hvert rom i ei høyblokk, og det virker som de har tweaket dem alle på en eller annen måte.

Her er adressen direkte til Al:
al_k@alkeng.com

Han pleier alltid å svare i løpet av en 24t. Skriv gjerne at du har kjøpt mine gamle ht. Det er ikke mange mnd. siden jeg la igjen noen $ hos ham:)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

For å svare med litt erfaring, så mener jeg det MÅ være noe å hente ved å oppgradere eller bygge om.

Når høytalerne "utfordres" med musikk fra f.eks store orkestre etc. så mister de litt av det gode perspektivet. Hører nå så tydelig forskjellen på Metallica S&M hvor samspill og veksler mellom div strykere og blåsere kommer bedre fram og hvordan man kan identifisere deres plassering. På denne innspillingen mer enn noen annen, mistet RF5 grepet og lydbildet ble mer en "wall of sound".

Dette blir litt sånn "kvalifisert ut fra lytteinntrykk" gjetting, uten noe teknisk eller faglig hold, men jeg vil tro at et filter som deler litt brattere, bygget av gode komponenter med strenge toleranser, vil kunne tilføre noe positivt.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

Gammelt hifi-ord

Har forstått at det er litt plasseringsproblemer med slike høytalere i "heimen".  Ikke noe å si på det.

Tror ikke det skulle bli noe problem.  Du får bli med Kjell på Sandefjords-ekspedisjon å bli "Klipsch'd du å ;D
Når fruene har blitt Klipsch'd, så har man kommet langt ;)
Nytt hifi-ordtak ;D
Må si at jeg er litt heldig, det kommer liksom ikke på tale å få noe annet i hus enn Klipsch, da må vi vinne i Lotto å satse på noe som er enda bedre eller nytt hus å Khorn :eek:

Plassen er dessverre et stort prob, men jeg håper at Fryd får inn Cornwall III så jeg kan høre om det er noe å satse på i fremtiden, så får jeg måle og se om noe slikt kan få plass i heimen, litt ommøblering og nye møbler må seff til, men hva gjør man ikke for å få noe enda bedre i hus.? 8)

Slettes ikke umulig at vi tar oss en tur til Sandefjord å lytter på ditt oppsett, prøve å slå par fluer sammen så det ikke bare blir en Hi-Fi tur, det er jo ikke så langt til båten som fører oss til billigere tobakk osv i det store utland, men dette kan vi ta voice litt nærmere sommeren..

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Nå har jeg ikke hørt så mye på Cornwall eller Heresey at jeg kan uttale meg, men RF5 ER en veldig god høytaler! I original utførelse gjør den det meste helt riktig, spesielt når man ikke utfordrer den som nevnt i forrige innlegg. Kanskje du ved å jobbe litt med delefilteret kan gjøre noe med dette, å få ennå mer ut av dem?

Jeg tør hevde at også sammenlignet med hva jeg nå har dratt i hus, er ikke RF5 så langt etter. Khorna har vel bare det lille mer av alle de gode sidene samt at noen av de svakere er midre fremtredende. Antydningen til kabinettressonans som man kan oppleve på RF5 er naturlig nok et ikke eksisterende fenomen:)

Men for å kommentere ditt uttrykte ønske om med tiden å anskaffe en av de store Heritage-Klipschene. Lås deg ikke til Khorn og deres krav til plassering. LaScala er en fantastisk høytaler, som åpenbart er mindre krevende å plassere. Se også fordelen med at du kan kline den oppetter veggen, i motsetning til RF5'ene. På denne måten tar de jo ikke store plassen :D
LaScala spiller med de samme elementene som Khorn, men delefilteret er bittelitt forskjellig.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.912
Torget vurderinger
1

Når fruene har blitt Klipsch'd, så har man kommet langt ;)
Nytt hifi-ordtak ;D
Må si at jeg er litt heldig, det kommer liksom ikke på tale å få noe annet i hus enn Klipsch, da må vi vinne i Lotto å satse på noe som er enda bedre eller nytt hus å Khorn :eek:

Plassen er dessverre et stort prob, men jeg håper at Fryd får inn Cornwall III så jeg kan høre om det er noe å satse på i fremtiden, så får jeg måle og se om noe slikt kan få plass i heimen, litt ommøblering og nye møbler må seff til, men hva gjør man ikke for å få noe enda bedre i hus.? 8)

Slettes ikke umulig at vi tar oss en tur til Sandefjord å lytter på ditt oppsett, prøve å slå par fluer sammen så det ikke bare blir en Hi-Fi tur, det er jo ikke så langt til båten som fører oss til billigere tobakk osv i det store utland, men dette kan vi ta voice litt nærmere sommeren..
Hmmmm .... Dersom du er villig til å gå radikalt tilverks, så er det en mulighet å bygge et bassystem inn i veggen/gulvet/taket (litt avhengig av strukturelle forhold i heimen); så kan du nøye deg med noen «små søte» hornsattelitter til resten ... Søk etter true infinite baffle på nettet; mange morsome, ekstreme og radikale prosjekter ut og går, også noen som er direkte innredningsvennlige (stikkordet er ingen store «stygge» basskasser eller membraner). Litt inspirasjon finner du i bildegalleriet til «The Inifinite Baffle Cult»

mvh
KJ

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

For å svare med litt erfaring, så mener jeg det MÅ være noe å hente ved å oppgradere eller bygge om.

Når høytalerne "utfordres" med musikk fra f.eks store orkestre etc. så mister de litt av det gode perspektivet.  Hører nå så tydelig forskjellen på Metallica S&M hvor samspill og veksler mellom div strykere og blåsere kommer bedre fram og hvordan man kan identifisere deres plassering.  På denne innspillingen mer enn noen annen, mistet RF5 grepet og lydbildet ble mer en "wall of sound".

Dette blir litt sånn "kvalifisert ut fra lytteinntrykk" gjetting, uten noe teknisk eller faglig hold, men jeg vil tro at et filter som deler litt brattere,  bygget av gode komponenter med strenge toleranser, vil kunne tilføre noe positivt.
Skal sende en mail til Al, høre om han kan hjelpe meg litt på vei videre ;)
Skjønner at du har de utenladske kontaktene i orden, noe av dette kommer kanskje av ditt K-horn bygg.?

Du har flere andre variabler som gjør at såpass billige høyttalere som RF-5 ikke kommer opp på over-modda K-horn nivå.!
Har nok ikke noen planer om å komme i nærheten av hva dine horn kan trille frem, men et hakk eller to videre med RF-5 frister veldig.!

S&M har jeg ikke hatt å kommer nok heller ikke til å skaffe meg, men Black album låter ikke spesielt pent her hos meg, nå er ikke dette musikk som jeg spiller spesielt ofte, så det gjør heller ingen ting om Metallica faller litt gjennom..
Men så lenge det er noe som faller litt gjennom, så er det rom for oppgradering, så dine erfaringer er gull verdt for meg, åssen dette måles og veies spiller absolutt ingen rolle for min del, det er hva ørene hører som er viktig.! ;)

Tror du det kan hjelpe litt å ta ut delefilter å notere ned alle data, for så å bygge seg et nytt filter med samme komponenter av bedre kvalitet.?
Om jeg ramser opp alle data og sender deg en mail med bilder av filter, kan du da hjelpe meg videre med valg av komponenter osv.?

Lønner det seg å beholde original innvendig kabling eller bytte ut med noe annet.?
Evt hva kan du anbefale.?
Har en forkjærlighet for Cardas, de har atter en gang åpnet mine ører å spiller vakker musikk for meg ;)
Men også Ecosse har jeg fått opp øynene for, det spiller så ekstremt mye bedre enn prisen skulle tilsi, at det kanskje burde vært mitt førstevalg.?

Kommer også til å skaffe meg bedre terminaler bak, for så å hardwire alt hele veien innvendig, men inntil delefilter og kabling er ferdig justert etter egne ører, så tror jeg terminaler er siste del som bør byttes ut.?
Høres dette fornuftig ut eller lønner det seg å bytte terminaler med en gang og vente med hardwiring på terminalene.?

Blir mange rare spørsmål fra en som er grønn på modding serru, er ikke helt grønn, men det er ikke så langt unna ;D

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

Hmmmm .... Dersom du er villig til å gå radikalt tilverks, så er det en mulighet å bygge et bassystem inn i veggen/gulvet/taket (litt avhengig av strukturelle forhold i heimen); så kan du nøye deg med noen «små søte» hornsattelitter til resten ... Søk etter true infinite baffle på nettet; mange morsome, ekstreme og radikale prosjekter ut og går, også noen som er direkte innredningsvennlige (stikkordet er ingen store «stygge» basskasser eller membraner). Litt inspirasjon finner du i bildegalleriet til «The Inifinite Baffle Cult»

mvh
KJ
Hei KJ..

Jeg tror neppe noe slikt hadde falt i smak hos min andre halvdel, å voldta rommet på noen som helst måte er bare å skrinlegge med en gang :-[
Det er mange måter å bygge seg bass på, selv så har jeg drømt om å bygge meg et hus med basshorn/trakt fra kjeller og opp i et lytterom, selvfølgelig med Klipsch som driver(e).! 8)
Se for deg elementer som står i kjeller rett under anlegget, så lager du horn på skrått opp i lytterom og ender bak lytteposisjon, det blir en del meter med horn ;D
Bare legge over noen rister eller noe slikt, veldig kjedelig om noen skulle kile seg fast i et av horna, lydbilde ville blitt litt skjevt i den ene kanalen :p
Men man behøver ikke å nøye seg med små tasser av den grunn, strekker pengene til så er det bare å se seg om etter alt fra LaScala og opp ;)

Med StBernard i hus så kan man glemme stativ høyttalere, hu liker å ligge inntil høyttalerene av en eller annen merkelig grunn..
Så er det små unger som herjer i stua, så jo større å tyngre høyttalere, jo bedre er det ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.912
Torget vurderinger
1

Hei KJ..

Jeg tror neppe noe slikt hadde falt i smak hos min andre halvdel, å voldta rommet på noen som helst måte er bare å skrinlegge med en gang :-[...
Det er da ikke snak om voldtekt, det er snakk om et eller to forholdsvis små og inredningsmessig «integrerte» hull i veggen/taket/gulvet, resten av morroa plaseres bak veggen/taket/gulvet, ute av synet med andre ord.

...
Det er mange måter å bygge seg bass på, selv så har jeg drømt om å bygge meg et hus med basshorn/trakt fra kjeller og opp i et lytterom, selvfølgelig med Klipsch som driver(e).! 8)
Se for deg elementer som står i kjeller rett under anlegget, så lager du horn på skrått opp i lytterom og ender bak lytteposisjon, det blir en del meter med horn ;D
Bare legge over noen rister eller noe slikt, veldig kjedelig om noen skulle kile seg fast i et av horna, lydbilde ville blitt litt skjevt i den ene kanalen :p
Men man behøver ikke å nøye seg med små tasser av den grunn, strekker pengene til så er det bare å se seg om etter alt fra LaScala og opp ;)
...
Nesten samme ide som over med andre ord, kun den forskjellen at ideen over ikke innbefatter hornaldding, og dermed enkelere å realisere, uten å måtte bygge ut en nytt aneks til HT ...

Med StBernard i hus så kan man glemme stativ høyttalere, hu liker å ligge inntil høyttalerene av en eller annen merkelig grunn..
Så er det små unger som herjer i stua, så jo større å tyngre høyttalere, jo bedre er det ;)
Ergo fastmonterte basssytemer som ikke er i stua, men ...

mvh
KJ

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Skal sende en mail til Al, høre om han kan hjelpe meg litt på vei videre ;)
Skjønner at du har de utenladske kontaktene i orden, noe av dette kommer kanskje av ditt K-horn bygg.?

Du har flere andre variabler som gjør at såpass billige høyttalere som RF-5 ikke kommer opp på over-modda K-horn nivå.!
Har nok ikke noen planer om å komme i nærheten av hva dine horn kan trille frem, men et hakk eller to videre med RF-5 frister veldig.!

S&M har jeg ikke hatt å kommer nok heller ikke til å skaffe meg, men Black album låter ikke spesielt pent her hos meg, nå er ikke dette musikk som jeg spiller spesielt ofte, så det gjør heller ingen ting om Metallica faller litt gjennom..
Men så lenge det er noe som faller litt gjennom, så er det rom for oppgradering, så dine erfaringer er gull verdt for meg, åssen dette måles og veies spiller absolutt ingen rolle for min del, det er hva ørene hører som er viktig.! ;)

Tror du det kan hjelpe litt å ta ut delefilter å notere ned alle data, for så å bygge seg et nytt filter med samme komponenter av bedre kvalitet.?
Om jeg ramser opp alle data og sender deg en mail med bilder av filter, kan du da hjelpe meg videre med valg av komponenter osv.?

Lønner det seg å beholde original innvendig kabling eller bytte ut med noe annet.?
Evt hva kan du anbefale.?
Har en forkjærlighet for Cardas, de har atter en gang åpnet mine ører å spiller vakker musikk for meg ;)
Men også Ecosse har jeg fått opp øynene for, det spiller så ekstremt mye bedre enn prisen skulle tilsi, at det kanskje burde vært mitt førstevalg.?

Kommer også til å skaffe meg bedre terminaler bak, for så å hardwire alt hele veien innvendig, men inntil delefilter og kabling er ferdig justert etter egne ører, så tror jeg terminaler er siste del som bør byttes ut.?
Høres dette fornuftig ut eller lønner det seg å bytte terminaler med en gang og vente med hardwiring på terminalene.?

Blir mange rare spørsmål fra en som er grønn på modding serru, er ikke helt grønn, men det er ikke så langt unna ;D
Her var det mange spm.
!
Skal forsøke å svare.

Grunnen til at jeg bruker Metallica S&M som eksempel, er at dette er et konsertopptak der instrumentene fra et 100 manns symfoniorkester blandes med instrumentene og stemmer fra et Metal-band. Mao overflod av variabler å holde styr på. Vil du sette anlegget på prøve så sett på denne!

Om du finner ut hvilke komponenter som sitter i delefilteret til RF5, så kan jeg gjerne komme med forslag oppgradering av deler. Mrk. jeg har kun bygget delefiltre etter skjema. Jeg kan ikke nok om hvordan man bygger filteret til å dele frekvenser til at jeg kan påta meg å modifisere konstruksjonen. Da må vi få hjelp av f.eks theStig.

Klipsch hevder å ha brukt en del forskningskroner sammen med Monster på å finne fram til det de kaller "series Z" som de bruker som internkabel. De ser ut som hvilken som helst mellomtykk kobberkabel. Absolutt ikke noe "lampettledning"
Klart du kan bytte internkabel, men jeg er usikker på hvor mye det kan være å hente her.

Terminalene; synes kvaliteten på de originale terminalene virker bra jeg. Solide skruer osv. Tviler på at de spiller så mye renere om det står WBT på dem?
I stedet for å bruke kr 1000,- på terminaler, ville jeg brukt kr 795,- på et sett Soundcare føtter. Jeg synes det strammet betydlig opp.
Husk, gjengene i føttene på RF5 er 1/4"! Pass på at du får rette gjenger på Soundcare føttene.

Jeg er litt usikker på hva du mener med "hardwire". Dette er slik jeg bruker det, et uttrykk for wire-fra-punkt-til-punkt, og det motsatte av å benytte printkort. Jeg forstår at du har en annen mening her. Vennligst forklar;

Alt i alt bunner det vel ut i at jeg personlig ville latt internkabler og terminaler forbli originale, og konsentrert meg om delefilteret og evt et sett føtter. Du gjør sikkert ikke noe galt ved å bytte/oppgradere, men jeg tror den største forskjellen vil være at du har mindre penger på konto.

Dersom du har intensjoner om å gjøre inngrep i høytalerne ved å ta ut en av basselementene, så vær forsiktig når du skrur. Det virker som frontbaffelen består av MDF med et tykt lag lakk. Dette kan sprekke/skalle om er uheldig.

Topp Bunn