Oppkoblingshjelp.Er dette mulig?

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei.
Påsken nærmer seg med stormskritt og her skal det høres musikk.Ski og kvikk-lunsj får andre bryne seg på.
I påvente av noe annet moro,så har jeg lyst til å koble opp en liten integrert sak ifra Electrocompaniet. Dette gjelder altså en ECI-3.

Denne ECI-3 har en pre-out på baksiden,(jeg ønsker å koble opp aktiv subwoofer til denne),men i manualen så står det:

PRE OUT:
The pre out is dependent by the volume control setting, and MUTE function.
These outputs (balanced and single ended) can be used to control an additional power amplifier.
If more than one amplifier is used, and these amplifiers are DC coupled on the input side, they will
influence on each other when the amplifiers are switched on/off.
To avoid any problem, these amplifiers must be turned on/off simultaneously.
Never use shorting plugs on the outputs.


Kan noen fortelle/forklare meg hva dette betyr i praksis? Kan jeg koble til en aktiv subwoofer med pre-out? DC-koplet,hva innebærer dette? Min tekniske forståelse henger ikke på grep idag,derav disse spørsmålene.

Mvh
 

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Fra pre-out til sub er måten å gjøre det på. Kjør gjerne dobbelt sett med signalkabler fra L+R-ut på forsterkeren til L+R-inn på suben - så får du med deg all bassen.

Spørsmålet ditt om DC-kobling, kan jeg ikke si noe fornuftig om - men det er tydeligvis et problem som kan oppstå hvis du skal koble flere enn ett effekttrinn til forsterkeren - og det skal jo ikke du.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ulf-B skrev:
Fra pre-out til sub er måten å gjøre det på. Kjør gjerne dobbelt sett med signalkabler fra L+R-ut på forsterkeren til L+R-inn på suben - så får du med deg all bassen.

Spørsmålet ditt om DC-kobling, kan jeg ikke si noe fornuftig om - men det er tydeligvis et problem som kan oppstå hvis du skal koble flere enn ett effekttrinn til forsterkeren - og det skal jo ikke du.
subben er jo aktiv,da kobler han jo en ekstra forsterker på preen?

mvh
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jo, men hvis jeg leser riktig, gjelder den engelske advarslene bare om man kobler til FLERE ENN ÉN ("more than one") effektforsterker til pre-out OG disse effektforsterkene i tillegg er såkalt DC-koblet (hva nå det måtte være).

En aktiv sub - evt. to hvis man kobler en til hver av pre-out L/R - er uproblematisk. Alle EC-forsterkere jeg har vært borti - også ECI-3 - klarer dette helt problemfritt. Men aktiv sub PLUSS et eller flere ekstra effekttrinn, kan bli problematisk.
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Oppkoblingshjelp.Påske uten lyd?

Takk for svar! Gjorde som beskrevet,men det kommer da ingen lyd??? ???

Forsterkeren lyser opp men er tyst som graven.Jeg vil minnes at man hører ett "klikk" når man skrur denne på,husker jeg riktig? Ett slags rele som slår inn, hvis dere skjønner hva jeg mener.Dette "klikket" hører jeg ikke mer.

En annen ting; når jeg slår forsterkeren AV,så skjer det 1 av 10 ganger,en slags "snerrelyd" kommer innen ifra forsterkeren. Er dette også i sammenheng med rele`er kanskje? Jeg har ingen instrumenter for å måle noe som helst. ::)

Påsken står i fare for å bli UTEN musikk,jøje meg,hvordan skal dette gå.

Mvh
 
Topp Bunn