Opplevelse ved rørbytte.

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
249
Torget vurderinger
16
Fikk tak i en Ming Da MC-3R Nordic mk II preamp.

Skikkelig fornøyd med den fra første stund. Dynamisk og musikalsk.

Se test her:

Ming Da MC-3R Nordic mk II

De lille røret i midten er 12au7 og det var lett å se røret var fra Telefunken.

De andre på sidene skal være 12ax7. Jeg så ingen ting på dem. Tenkte det var noe billige greier, no brand.

Kjøpte 2 stk JJ 12ax7. Satt de inn og lot de spille ca. 30 mins. før jeg måtte høre litt. Det var ikke bra. Lot de spille
ca. 1 time til og da ble det helt klart bedre. Det var likevel ikke der hvor lyden hadde vært før.
Det var da jeg begynte å se litt nærmere på de som orignalt var i preampen. Jo da, nesten øverst kunne jeg se 5751. Jeg googlet det og så 5751 ett alternativ til 12ax7 med mindre gain.
Jeg begynte også å tyde noe annet på rørene. "AD" sikkert for "made" og ikke minst "US" og en halv "A" et annet sted på ett av rørene. Skriften er i gull.

Lyden er mer gjennomsiktig, mer dynamisk og det er mer decay (klang henger lenger) med disse rørene.
Om det er grunnet 5751 eller kvaliteten på rørene vet jeg lite om. Det jeg vet er at de nye JJ rørene havner i skuffen ;)

20190702_180655.jpg
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du har fått en god forforsterker som kan gjøres enda bedre.
Gunnar Brekke beskrev en ombygging som han kalte KISS.
Madman vet jeg har laget sin versjon.
Finner ikke noe info her nå. Mulig det er for lenge siden.
De to som er nevnt er i hvert fall oppegående og kan bidra.
 

ivarwa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
79
Antall liker
22
Er ikke så rart, ser ut som 50talls5751 GE triple mica black plate,Noe av det beste Amerikanerne har produsert.Gromme rør😁
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Jeg foretrekker 5751 i stedet for 12AX7/ECC83. Og jeg spiller minst 50 timer før jeg vurderer lyden i et nytt rør. Det virker som RCA sluttet med Black Plate på 50-tallet. GE fortsatte med Black Plate en stund til, men jeg vet ikke hvor lenge. ( litt usikker her. )

Forkortelsen KISS ble brukt av Allen Wright. Keep It Simple, Stupid.

Vacuum State - High End Hifi Equipment

VH. Bernt.
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.599
Antall liker
4.132
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Nye JJ 12ax7 og 12au7 låter dessverre ikke så bra imo..
Det blir grått og kjedelig. Lite PRaT.

M
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.722
Antall liker
4.413
Sted
Nøtterøy
Ser noen som liker godt ny-produserte Mullard 12au7. Tenkte da både lydmessig og hvor lenge disse står. Noen her som har erfaring med disse?. Jeg vet at Nos rørene er meget bra, men tenkte på ny-produserte?
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ser noen som liker godt ny-produserte Mullard 12au7. Tenkte da både lydmessig og hvor lenge disse står. Noen her som har erfaring med disse?. Jeg vet at Nos rørene er meget bra, men tenkte på ny-produserte?
Nyproduserte Mullard finnes ikke.
De du sikter til er trolig russiske produsert av New Sensor med Mullard logo som er stjålet.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
På noen NOS-rør sitter merking veldig dårlig. Så hvis det er vanskelig å se er det trolig bra rør. Men alt blir slitt....
 
Topp Bunn