Oppo BDP-95EU

Steinawarjar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.05.2011
Antall liker
0
Sted
Sør Trøndelag
Jeg har lurt litt på om jeg skal kjøpe en CD-spiller til anlegget. Ja jeg har ikke det.
Uansett, jeg har kommet over Oppo BDP-95EU og lest en hel haug med gode tilbakemeldinger fra alle hold. På "audio aficionado" forumet er det flere som sammenlikner denne spilleren med McIntosh's MPA 881 (til åtte ganger sprisen) når det gjelder både lyd og bildekvalitet. I tillegg sies den å være langt kjappere.

Jeg lurer like vel på en ting som jeg ikke har funnet informasjon om igjennom å ha lest brukermanualen til spiller'n og uttallige søk på nett. Kanskje noen av dere har denne spilleren og kan svare på dette?

Spilleren har en stereutgang XLR, en stereo ut RCA og åtte utganger (coax) til surround. Alt sammen skal ha en intern volumkontroll slik at den i og for seg egentlig kan brukes som en forforsterker.

Spørsmålet er som følger: Kan jeg bruke de balanserte XLR-utgangene samtidig som jeg bruker "surround left", "center" og "surround rught" fra surroundutgangene? Altså å få samme signal i de balanserte utgangene som kommer i "front left" og "front right" og fortsatt få lyd i de resterende surroundutgangene?

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Antall liker
44
Det skal funke. Funker hvertfall med rca. Forøvrig så støtter jeg de gode kritikkene denne spilleren har fått.

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
vosten skrev:
Det skal funke. Funker hvertfall med rca. Forøvrig så støtter jeg de gode kritikkene denne spilleren har fått.
Ja, er den virkelig _SÅ_ bra som alle skal ha det til? Skrytet og komplimentene denne spilleren har fått er noe av det råeste jeg har sett noensinne, og det forteller ikke lite. Tygger selv på ny multispiller for tiden, men skulle gjerne hatt en Marantz/Denon spiller for å matche designet på min forsterker (Marantz PM15S1).

Men når jeg ser hvor vilt bra tilbakemeldinger denne spilleren får så er det mulig jeg alikevel går for OPPO 95,til tross for at jeg da får "kræsj" i designet på oppsettet.

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
107
Hadde det ikke vært for viften så ville jeg ha kjøpt denne spilleren for lenge siden.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
13.168
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
hvor sjenerende er egentlig den vifta da? Husker ikke at dette har vært noen stor sak i de anmeldelsene jeg har lest..

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
107
Viften støyer kanskje ikke mye, men for meg holder det at den er der. Det må vel finnes flere her inne som kan svare på det.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
13.168
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Håper noen kan svare; er vifta lett å legge merke til er det utelukket med Oppo..

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Kanskje ikke når spilleren er ny.
Men ei vifte med 3-4 år på baken bruker å støye, pipe og gnelle.
Nu finnes det vifter som ikke gjør det, men de bruker neppe Oppo....

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.628
Torget vurderinger
49
Burnt_Island skrev:
Håper noen kan svare; er vifta lett å legge merke til er det utelukket med Oppo..
Har hatt Oppo BDP 95 i et halvt år og aldri hørt vifta .
Prøvde usb'en i fronten i går , lastet et AVI klipp og ett X264 720p klipp med kun dts lydspor over på minnepinne , oppoen spillte av dette uten problem , aldri mer brenning til dvd-r , genialt :)

Musikk i stereo er meget bra fra rca utgangene , ikke fullt så bra som Bryston Bdp1/Bda1 , men det hadde vell vært å forlange litt mye .

Kjempespiller , anbefales på det varmeste :)

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.202
Torget vurderinger
96
Burnt_Island skrev:
Har denne spilleren selv. Og jeg kan bare samstemme i omtalene, en fantastisk bra spiller,
som for meg er en drøm i funksjonalitet og lyd. Spesielt SACD/DVD-A og bildekvaliteten imponerer meg.
Når det gjelder vifta, er jo dette et spørsmål om personlige preferanser, hvor den plasseres, og litt hvordan akustikken i rommet er. Er det helt stille, vil du kunne høre den såvidt fra lytteposisjon. Selv har jeg montert inn en Zalmann fanmate og skrudd ned hastigheten med ca 30%. I praksis er den nå lydløs fra der jeg jeg sitter. Jeg prøvde også en annen vifte, som var spesifisert med lavere støy enn den som sitter i spilleren. Dette gikk helt galt da den var mye mer hørbar. Så Oppo har nok lagt en del jobb i å finne ei vifte som støyer minimalt til jobben den er satt til å gjøre.

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
782
Torget vurderinger
4
Hei!

Har hatt min BDP-95EU i noen måneder nå. Jeg er ikke sjenert av viftestøy. Har faktisk ikke hengt meg opp i det i det hele tatt. Må si meg meget fornøyd med både lyd og bilde så langt. Smak og behag kan alltid diskuteres. Denne spilleren oppfater jeg som solid bygget og med et design som ikke skjemmer seg bort. Her er intet bling bling, stilren og diskre.

Var og hentet en ny Optoma HD83 på lørdag. Gleder meg til å sjekke ut både 2D og 3D. Nytt lerret ble det også. Live er live, - men god lyd og godt bilde er ingen dårlig kombinasjon!

Mvh Olav E.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.367
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Pakket opp min nye OPPO-95EU i går og koblet den opp uten å høre noen plagsom viftestøy. Spilte kun litt på den som vanlig cd-spiller. Venter på et 138" rammelerret. Den skal forøvrig kobles til en Sony VW95, og jeg har store forventninger!

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
782
Torget vurderinger
4
larkrla skrev:
Pakket opp min nye OPPO-95EU i går og koblet den opp uten å høre noen plagsom viftestøy. Spilte kun litt på den som vanlig cd-spiller. Venter på et 138" rammelerret. Den skal forøvrig kobles til en Sony VW95, og jeg har store forventninger!
138" !!! Du må være en vidsyndt kar. ;) Nøyer meg med 92" på ca 3m avstand. Har begynt å smygtitte på 3D. Det optimale må være å fylle veggen med lerret fra side til side og gulv til tak. Det hadde vært morsomt med 3D filmer tilpasset en slik løsning.

Mvh Olav E.

Steinawarjar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.05.2011
Antall liker
0
Sted
Sør Trøndelag
Synes den ser veldig spennende ut, men jeg lurer fortsatt på et par ting:
Spiller den x264?
Hvordan fungerer streaming av film igjennom eSATA inngangen bak Oppo'n?

Til slutt; finnes det en NAS med wifi og eSATA utgang?

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Noen flere som har erfaring med BDP-95?

Vurderer selv denne mot BDP-93 kombinert med Hegel HD-11 dac som tilsammen blir omtrent samme pris...

-Brum

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Brum skrev:
Noen flere som har erfaring med BDP-95?

Vurderer selv denne mot BDP-93 kombinert med Hegel HD-11 dac som tilsammen blir omtrent samme pris...

-Brum
Repetisjon:

OPPO BDP-95s innebygde DAK benyttes til alle lydformater/-oppløsninger inkl. høyoppløste som f.eks. blu-ray, SACD og DVD Audio.

OPPO BDP-93 og OPPO BDP-95 kan kun sende ut digitalt lydsignal i standardoppløsning via koaks og Toslink til ekstern DAK. De kan sende alt via HDMI, men det kan hverken Hegel HD11 eller de aller fleste andre eksterne DAKer motta.

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Takk for 'repetisjon'.... som for meg var ny info, men egentlig ikke så kritisk :)

Tenkte bruk av HD11 foret fra PC og CD-spiller, ikke Oppo BDP-95/93.

Dette leder også til spm om ytelsen til HD11 vs Oppo BDP-95 via USB???
'Gruser' HD-11 BDP-95 så er det kanskje lurest å gå for HD11 + BDP-93'?

Setter pris på alle tips og råd... Håper vel innerst inne at BDP-95 er såååå god som 'nettet' sier.....high-end til pølsepris, men for meg er det litt sånn X-files dette, du tror det ikke før.......etc :)

- Brum

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Brum skrev:
[...]
Dette leder også til spm om ytelsen til HD11 vs Oppo BDP-95 via USB???
'Gruser' HD-11 BDP-95 så er det kanskje lurest å gå for HD11 + BDP-93'?
[...]
Jeg har ikke dobbeltsjekket på diverse fora, i firmwareoppgraderingsdokumentasjon eller i bruksanvisninger, og det er mulig at jeg misforstår deg.

Hegel HD11 har en USB-inngang og kan derfor brukes som USB-DAK for datamaskiner.

OPPO BDP-9[35] har en 2 USB-porter, men de kan (vel) kun benyttes til å lese fra USB-lagringsenheter, typisk USB-disk og USB-minne(?)

[Utdrag fra] http://www.oppodigital.com/blu-ray-bdp-95/
[Mine uthevninger]

Additional Disc & Media Formats - Additional disc and file formats, such as DVD, audio CD, HDCD, Kodak Picture CD, AVCHD, MP4, DivX, DivX Plus HD, MKV, FLAC, WAV and other audio/video/picture files on recorded discs, USB or eSATA drives can be played back on the BDP-95.
[...]
Dual USB Ports - Two USB 2.0 high speed ports are provided, one on the front panel and one on the back. Users can enjoy high definition video, high resolution photos and music directly from their USB drives.
Tillegg:
Vi er nå innom det ene punktet på idealproduktønskelisten som OPPO BDP-9[35] ikke oppfyller. De kan ikke benyttes som (ekstern) DAK av andre digitale lydkilder fordi de dessverre mangler digitale lydinnganger. Dette har vært nevnt i denne eller en annen HFS-tråd.

Tillegg 2:
Brum skrev:
[...]
Tenkte bruk av HD11 foret fra PC og CD-spiller, ikke Oppo BDP-95/93.
[...]
Det er mulig at jeg misforstår eller overser noe, eller at du ikke har presentert hele ditt scenario, men OPPO BDP-95 BDP-93 kan da også spille CDer. Hvorfor trenger du en CD-spiller som drivverk til en Hegel HD-11 i tillegg til en OPPO BDP-93?

Hvis de skal benyttes i forskjellige rom er det høyst forståelig, men da har du ikke overholdt "opplysningsplikten".

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
782
Torget vurderinger
4
Minner om at det også er en eSATA kontakt og trådløs eller kablet streamingmulighet.

Mvh Olav E.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Olav E skrev:
Minner om at det også er en eSATA kontakt og trådløs eller kablet streamingmulighet.
eSATA-port var også nevnt i mitt forrige innlegg.

[Utdrag fra] http://www.oppodigital.com/blu-ray-bdp-95/
[Mine uthevninger]

[...]
eSATA Port – The BDP-95 features an eSATA interface on its back panel. Customers can take advantage of this fast interface to play contents from external hard drives and enclosures which contain audio, video and photo files.
[...]
Wireless & Ethernet – Using the included wireless-N adapter or the built-in RJ45 Ethernet port, users will be able to interact with BD-Live content, watch instant streaming programs from provides such as Netflix, Blockbuster etc., playback contents stored on their home network, and keep the BDP-95 up-to-date with firmware release to ensure maximum Blu-ray compatibility.
[...]
Når man benytter OPPO BDP-9[35] til å lese musikk(, bilder eller film) via USB, eSATA eller nettverket, opptrer OPPO BDP-9[35] også da som en avspillingsenhet på samme måte som en Squeezebox eller en regulær CD-spiller. Den kan ikke være en ekstern DAK for en datamaskin eller en annen lydkilde med digital lydutgang.

Jeg antar at man må koble til en skjerm/TV for å kunne manøvrere nogenlunde fornuftig rundt i en musikk- eller filmsamling på en USB-disk el.l. Stemmer det?

Jeg har en mistanke om at en datamaskin med et godt musikkavspillingsprogram er mer brukervennlig, men jeg kan ta feil.

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
CDWMcInSpot,
jeg har muligens forklart meg litt klønete her....

Jeg har vurdert BDP-95, men ettersom en HD11 (foret med CD spiller eller USB/PC) kanskje gir bedre lyd enn en BDP-95 (ved avspilling av CD eller via USB/PC), så var det kanskje lurere å gå for BDP-93 + HD11 (som totalt vil koste ca samme som BDP-95).

Jeg er dog ikke så sikker på at HD11 DAC gir en bedre lyd enn BPD-95. .

MEN, prioriteres flerkanals analogt ut (kinolyd), da er det nok BDP-95 som er 'sjef'. Virker jo forlokkende å benytte den innebygde volumkontrollen og kjøre balansert signal ut for frontene via min forforsterker (DP C1b, på full guffe) til effektforsterker, og så kjøre senter/surround via et flerkanals effekttrinn. Det er jo analogt ut BDP-95 slår lillebror på....

Dette kan jo bli en veldig billig og grei(?) flerkanalsløsning for en som prioriterer 2-kanalslyd men ønsker å eksperimentere litt med kinolyd.....

- (Ole) Brum

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Sånn 'just in case' mht spm om man kan kombinere xlr utgangene med rca (center og surround kanalene), så sendte jeg spm om dette til Oppo support, og de svarte (overraskende raskt!) positivt på dette (se nedenfor).

Det som da gjenstår, for min del, er å finne ut hva som er enkleste måte å få 'fatt i' musikken som ligger på PC'en min.... ::) ::) Jeg er ganske så 'grønn' på dette området, så tips evt linker til hvordan dette settes opp, hadde vært strålende. Kanskje flere som er i samme båt (men det virker dog som de fleste allerede er oppe og kjører slike løsninger, så mulig jeg er en av de få som ikke har kontroll på dette ennå - men kopiering inn på USB minne-pinne eller disk får jeg forhåpentligvis til...) :p

Ettersom jeg har prosjektor, så er det kanskje lurt å kople til en separat monitor til Oppo'n, så jeg slipper å fyre opp kinoen for å spille musikk.... Tips/erfaringer mht dette hadde også vært kjekt å få. Ser heller ikke helt for meg hvilken(intern) software/meny Oppo benytter for avspilling av musikk (på USB disk)....

Detta e'kje så lett for en amatør, farr :)

- Brum

Sendt: 11. mars 2012 03:24
Til: Harry Brummenaes
Emne: RE: Oppo BDP-95 multichannel configuration: xlr fronts combined with RCA's

You will set the Stereo Signal (Audio Processing) from Donmixed to Front Left/Right. You can now use the XLR outputs for Front Left and Front Right, then use the standard Center and Surround channels from the multi-channel analog outputs.

Best Regards,

Customer Service
OPPO Digital, Inc.
2629B Terminal Blvd.
Mountain View, CA 94043
Service@oppodigital.com
Tel: 650-961-1118
Fax: 650-961-1119

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Brum skrev:
[...]
Det som da gjenstår, for min del, er å finne ut hva som er enkleste måte å få 'fatt i' musikken som ligger på PC'en min.... ::) ::) Jeg er ganske så 'grønn' på dette området, så tips evt linker til hvordan dette settes opp, hadde vært strålende. Kanskje flere som er i samme båt (men det virker dog som de fleste allerede er oppe og kjører slike løsninger, så mulig jeg er en av de få som ikke har kontroll på dette ennå - men kopiering inn på USB minne-pinne eller disk får jeg forhåpentligvis til...) :p

Ettersom jeg har prosjektor, så er det kanskje lurt å kople til en separat monitor til Oppo'n, så jeg slipper å fyre opp kinoen for å spille musikk.... Tips/erfaringer mht dette hadde også vært kjekt å få. Ser heller ikke helt for meg hvilken(intern) software/meny Oppo benytter for avspilling av musikk (på USB disk)....

Detta e'kje så lett for en amatør, farr :)
[...]
Jeg har en OPPO BDP-83SE NuForce Edition tilkoblet min TV og stereoanlegg. Den har støtte for mp3 fra USB-minne (og -disk?). Jeg har så vidt forsøkt dette og i en periode benyttet det som kilde for innspilling av utstyr. Jeg har ikke forsøkt å finne ut hvor forskjellige OPPO BDP-83* og OPPO BDP-9[35] er på dette området bortsett fra at jeg vet at sistnevnte støtter FLAC og har eSATA. Jeg har ikke forsøkt musikkspilling via ethernett (hvis det går an).

Det er ganske lenge siden sist jeg benyttet dette fordi jeg har flere andre løsninger som jeg oppfatter som bedre (inkl. Squeezebox-produkter og PC med foobar2000). Hvis jeg husker rett, fikk jeg opp/tilgang til en filtremeny hvis USB-minne var tilkoblet OPPO BDP-83SE NuForce Edition . Manøvreringen med piltastene og OK-knappen var enkel, men muligens noe treg. Dette oppleves uansett som mye greiere på en datamaskin. Opplegget fristet ikke til daglig bruk, men jeg har lest om andre som var fornøyd.

Det er mulig at OPPO BDP-9[35] har bedre manøvrering, metadatasøk m.m.

Du bør nok koble til en skjerm. Det er godt mulig at man vil savne et tastatur (med bokstaver).

Tillegg:
Noen lenker etter et raskt søk. Som man kan se har OPPO FAQer for diverse produkter og problemstillinger/emner. Husk at programvaren (vel) er (tilnærmet) den samme i OPPO BDP-93 og 95.

OPPO BDP-9[35]
BDP-93 FAQ:
http://wiki.oppodigital.com/index.php?title=BDP-93_FAQ

BDP-93 Streaming FAQ:
http://wiki.oppodigital.com/index.php?title=BDP-93_Streaming_FAQ

BDP-93 UPnP/DLNA Media Streaming FAQ:
http://wiki.oppodigital.com/index.php?title=BDP-93_UPnP/DLNA_Media_Streaming_FAQ

BDP-95 FAQ:
http://wiki.oppodigital.com/index.php?title=BDP-95_FAQ

OPPO BDP 95 Streaming:
http://www.stereo.net.au/forums/showthread.php/42980-OPPO-BDP-95-Streaming

OPPO BDP-83*
BDP-83 UPnP/DLNA Media Streaming FAQ:
http://wiki.oppodigital.com/index.php?title=BDP-83_UPnP/DLNA_Media_Streaming_FAQ

Oppo BDP-83 DLNA/UPnP thread:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1215071

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
CDWMcInSpots,
Takker for grundig og nyttig info og linker.

Ingen 'snarveier' her, som jeg kan se, men jeg får bare begynne å lese meg opp på dette ....antar/forventer at de som forhandler Oppo skal kunne hjelpe her også.... ::) Soundgarden her i byen har valgt å ikke ta inn Oppo, av en eller annen grunn... Konkurrerer kanskje med Hegel?

-Brum

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Brum skrev:
CDWMcInSpots,
Takker for grundig og nyttig info og linker.

Ingen 'snarveier' her, som jeg kan se, men jeg får bare begynne å lese meg opp på dette ....antar/forventer at de som forhandler Oppo skal kunne hjelpe her også.... ::)
Man kan håpe, men...

Brum skrev:
Soundgarden her i byen har valgt å ikke ta inn Oppo, av en eller annen grunn... Konkurrerer kanskje med Hegel?
Det er vel i så fall heller Electrocompaniet og Primare(?)

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Synes Soundgarden virker å være spesielt på hugget mht Hegel her i byen, men det er sikkert kun tilfeldig at jeg føler det slik. Det ble også gjennomført en fin demo-kveld med salgssjefen til Hegel forrige uke.
Det er Hegel HD-11 + Oppo BDP-93 de foreslår fremfor å satse alle grunkene på BDP-95....akkurat som forventet .... :)

-Brum

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Avklaring vedr Spotify....

Fra: OPPO Service <service@oppodigital.com>
Dato: 14. mars 2012 18:55:52 GMT+01:00
Emne: RE: Oppo bdp95 & music streaming by Spotify

Unfortunately at this time the player only supports Pandora and does not support Spotify or other music streaming services. This may be something that we add to a future firmware, but this is not guaranteed.

Best Regards,

Customer Service
OPPO Digital, Inc.
2629B Terminal Blvd.
Mountain View, CA 94043
Service@oppodigital.com
Tel: 650-961-1118
Fax: 650-961-1119

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Hei,
Ettersom Oppo støtter DLNA og dersom man har en TV som også støtter DLNA, betyr det at man kan spille av blu-ray trådløst???....eller overføres kun data/musikk/film som er lagret på disk?

-Brum

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
DLNA-klient vs. DLNA-tjener
Brum skrev:
Ettersom Oppo støtter DLNA og dersom man har en TV som også støtter DLNA, betyr det at man kan spille av blu-ray trådløst???....eller overføres kun data/musikk/film som er lagret på disk?
OPPO BDP-9[35] kan vel bare være en DLNA-klient som kan motta/hente data fra en DLNA-tjener(?) Det samme gjelder vel (alle) TVer(?)

Du har m.a.o. behov for en DLNA-tjener i ditt lokalnettverk som både OPPO BDP-95 og din TV kan motta data fra.

http://www.oppodigital.com/blu-ray-bdp-95/

DLNA Certified - Digital Living Network Alliance (DLNA) Digital Media Player (DMP) compliance enables wired or wireless access of audio, picture, and video files stored on DLNA-compatible digital media servers such as a computer or network storage device (NAS). More details on BDP-95's wiki page.
http://wiki.oppodigital.com/index.php?title=BDP-93_UPnP/DLNA_Media_Streaming_FAQ
http://wiki.oppodigital.com/index.php?title=BDP-95_UPnP/DLNA_Media_Streaming_FAQ

Topp Bunn