Oppsampling kan potensielt gi redusert headroom / overstyring

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.532
Programutvikler Sam Fischmann som blir interjuvet i denne videoen forteller hvordan det i produksjon kan gå galt når man resampler grunnet filter benyttet.

Om ikke helt overførbart til haifai'n kan vi se for oss streamer med DSP og deretter oppsampling i DAC potensielt kan gi overstyring på materiale som allerede er nær 0 dBFS.

Videoen gir også litt innsyn i hvordan man typsik interpolerer samples ved oppsampling.

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Antall liker
4.175
Sted
Tårnåsen
Programutvikler Sam Fischmann som blir interjuvet i denne videoen forteller hvordan det i produksjon kan gå galt når man resampler grunnet filter benyttet.

Om ikke helt overførbart til haifai'n kan vi se for oss streamer med DSP og deretter oppsampling i DAC potensielt kan gi overstyring på materiale som allerede er nær 0 dBFS.

Videoen gir også litt innsyn i hvordan man typsik interpolerer samples ved oppsampling.
Det er veldig overførbart ;-) Du trenger ikke oppsample heller. Hvis det usynlige "inter-sampelet" er over 0dBFS der mellom to reelle samples som er nær 0dBFS så hjelper det ikke å la være å oversample (avhengig av analogt headroom). Men hvis du øker samplefrekvensen med interpolering ser du synderen i hvert fall, som et "flatt tak" når du zommer inn ;-)

Det finnes noen få DAC-produsenter som har tatt høyde for dette, inkludert Benchmark, RME og Lyngdorf som på forskjellige måter sørger for minst 3.01dB headroom som er maks av hva et intersample kan bli. Jeg synes det er rart at ikke flere tar høyde for det, selv om det medfører LITT dårligere måledata på maks SINAD (det er kanskje grunnen). Alternativet, for oss andre, er å skru ned volumet digitalt før noen form for etterbehandling, med minst 3dB. Jeg skrur ned -6dB i Roon slik at jeg også har litt headroom for annen DSP. På tråden min viste jeg et opptak fra Bee Gees som var komprimert tett opp til 0dBFS og FULL av intersample overs.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.532
Intersample overs gir problem som du sier også uten at man oversampler. Vidoen tar for seg et annet fenomen hvor ringing fra filter genererer amplitude økning.

• Liker
Reaksjoner: erk
Topp Bunn