Oppskalering via Oppo BDP-95 eller LG CX?

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Sitter og ser og hører på Pink Floyd sin Pulse på DVD.
Tidligere hadde jeg en LG 40 tommer fra 2014 i stuen, men sitter nå og ser på OLED 55 tommer.
Bildet er jo veldig mye større, og «dårlige kilder» blir fort avslørt på en så stor skjerm.

Da lurer jeg på en ting, er oppskalering fra DVD best gjort via TV eller Oppo sin Marvell Qdeo?:unsure:
Kan jo velge «Source direct», «Auto» eller f.eks oppskalering til 1080P i spilleren.
Har en følelse av at «source direct» er best, siden Oppo ikke oppskalerer til 4K uansett.
Oppskalering til 1080P i spiller og så til 4K i TV blir jo «dobbelt arbeid»...

Nå bruker jeg «source direct».
Noen som synes det høres fornuftig ut?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.165
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
LG CX er jo mye nyere, så i teorien bør den håndtere oppskalering bedre. Men det er jo bare å prøve oppskalering til 1080p i Oppo-spilleren for å se.

Litt interessant at du ser på 55" som mye større. Sitter seg 3.5 meter fra 77" av LG CX.
Naturligvis ser ikke SD like bra ut som HD eller UHD, men det er helt akseptabelt. Ser på det som et større problem når TV kanaler komprimerer SD-signal altfor hardt for å spare båndbredde. DVD ser vanligvis helt OK ut, men joda - høyere oppløsning og mer bitrate på video-signalet gir langt bedre bilde.


Edit:
Du kan prøve å slå på AI-bilde pro under Generell i meny til TV.

 
Sist redigert:

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg slo på AI-Pro i går og forsøkte meg litt frem ved å veksle mellom oppskalering i Oppo og via «source direct»
Det jeg oppdaget var at fargene ble forandret via oppskalering i Oppo.
Når jeg brukte «source direct» virket det som fargene ble mer korrekt gjengitt.
Tenkte å kjøre en runde med «Spears&Muncil» i morgen kveld for å sjekke kalibreringen av TV også, og prøve meg frem med oppskalering vs «source direct».
Spiller bare musikk via spilleren, så godt bilde er jo en fin bonus.
Må jo oppdage all min musikk på DVD og Blu-ray på nytt, og det gjør jeg absolutt på større skjerm.

Er veldig fornøyd med TV-en, etter å hatt den en uke.
Frister jo med større OLED når den først har kommet i hus.
 
Topp Bunn