optimal veggplassering (høgde) av TV på veggen

V

VVV

Gjest
Eg vurderer (etter kvart) innkjøp av eit 82" TV.

Anta at ein har eit TV på x tommar (TV-et er 16:9), og at avstanden i frå veggen som TV-en står på til der ein sitter er y centimeter.
Anta at TV-sjåaren sine auger er plasser z centimeter over gulvet når han sitter i TV-sofaen.
Sjå bort i frå TV-en si ramme.

a) Kva er den optimale (beste) høgden å ha den nedre kanten på TV-en på? Altså kor mange centimeter over gulvet er den beste.
b) Alternativ formulering (truleg betre): Kva er optimale høgde til midtpunktet til TV-en? (altså kor mange centimeter over gulvet)
 
Sist redigert av en moderator:

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.107
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
1
Hvis man har en hjemmekinoanlegg vil plassering av senterhøyttaleren og TV komme i konflikt med hverandre.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.596
Antall liker
3.134
Torget vurderinger
0
Blikket skal treffe horisontalt ⅓ på skjermens nedre del. Antall centimeter over gulvet er individuelt.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Med såpass stor TV hadde jeg bar plassert den så lavt så mulig uten at den kom i konflikt med Tv-benk , elektronikk eller senterhøyttaler osv...
Selvsagt ikke helt nedpå gulvet da...:)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Med såpass stor TV hadde jeg bar plassert den så lavt så mulig uten at den kom i konflikt med Tv-benk , elektronikk eller senterhøyttaler osv...
Selvsagt ikke helt nedpå gulvet da...:)
Dette er generelt sett det beste tipset for alle TV'er fra 55" og oppover. 1 meter fra gulvet er for høyt og det blir også et problem med samspill mellom lyd og bilde om den står "oppunder taket". Tidligere hadde jeg 78" LCD, erstattet med 65" OLED. Både 78" stod og 65" står omtrent 70cm fra gulvet (dette er noe for høyt faktisk. Jeg kunne fint gått 15cm lavere, men da blir det konflikt med senterhøyttaler.
 
V

VVV

Gjest
Med såpass stor TV hadde jeg bar plassert den så lavt så mulig uten at den kom i konflikt med Tv-benk , elektronikk eller senterhøyttaler osv...
Selvsagt ikke helt nedpå gulvet da...:)
Dette er generelt sett det beste tipset for alle TV'er fra 55" og oppover. 1 meter fra gulvet er for høyt og det blir også et problem med samspill mellom lyd og bilde om den står "oppunder taket". Tidligere hadde jeg 78" LCD, erstattet med 65" OLED. Både 78" stod og 65" står omtrent 70cm fra gulvet (dette er noe for høyt faktisk. Jeg kunne fint gått 15cm lavere, men da blir det konflikt med senterhøyttaler.
Takk for tips. Den lågaste høgden som eg kan ha TV-et er hengande på veggen ca 55 cm over gulvet (for å unngå konflikt med stereobenken).
 
Sist redigert av en moderator:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Med såpass stor TV hadde jeg bar plassert den så lavt så mulig uten at den kom i konflikt med Tv-benk , elektronikk eller senterhøyttaler osv...
Selvsagt ikke helt nedpå gulvet da...:)
Dette er generelt sett det beste tipset for alle TV'er fra 55" og oppover. 1 meter fra gulvet er for høyt og det blir også et problem med samspill mellom lyd og bilde om den står "oppunder taket". Tidligere hadde jeg 78" LCD, erstattet med 65" OLED. Både 78" stod og 65" står omtrent 70cm fra gulvet (dette er noe for høyt faktisk. Jeg kunne fint gått 15cm lavere, men da blir det konflikt med senterhøyttaler.
Takk for tips. Den lågaste høgden som eg kan ha TV-et er hengande på veggen ca 55 cm over gulvet (for å unngå konflikt med stereobenken).
Legge noen cm ekstra margin er alltid lurt. Synd om stereobenken blokkerer nedre del av TV når du synker godt ned i sofaen.
 
V

VVV

Gjest
Med såpass stor TV hadde jeg bar plassert den så lavt så mulig uten at den kom i konflikt med Tv-benk , elektronikk eller senterhøyttaler osv...
Selvsagt ikke helt nedpå gulvet da...:)
Dette er generelt sett det beste tipset for alle TV'er fra 55" og oppover. 1 meter fra gulvet er for høyt og det blir også et problem med samspill mellom lyd og bilde om den står "oppunder taket". Tidligere hadde jeg 78" LCD, erstattet med 65" OLED. Både 78" stod og 65" står omtrent 70cm fra gulvet (dette er noe for høyt faktisk. Jeg kunne fint gått 15cm lavere, men da blir det konflikt med senterhøyttaler.
Takk for tips. Den lågaste høgden som eg kan ha TV-et er hengande på veggen ca 55 cm over gulvet (for å unngå konflikt med stereobenken).
Legge noen cm ekstra margin er alltid lurt. Synd om stereobenken blokkerer nedre del av TV når du synker godt ned i sofaen.
Enig.
 
  • Liker
Reaksjoner: TGB

North

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2016
Innlegg
327
Antall liker
72
Torget vurderinger
0
Husk at du må teste å ev. kunne ligge og?

Jeg lagde min egen tvbenk for å komme så lavt som mulig, trenden med høye benker er en uting.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.695
Antall liker
5.877
Etter min mening så betyr stolen du sitter i mye for plasseringen av tv. Selv sitter jeg i en justerbar lenestol og liker å ligge 45 grader henslengt i stolen, hode hviler da ned på nakkeputen. Blikket mitt havner faktisk nær taket i den stillingen, men jeg har valgt å plassere tv ( 65``) ca 1 meter over gulvet, men kunne godt hatt det vesentlig høyere.
 
Topp Bunn