Opus3 Continuo/Aureus II

K

Kurtzen

Gjest
Da blir det en pent brukt Opus3 med Helius Aureus II,
Linn får komme siden.

Vil ha vinyl nå...

Da spørs det om noen har en oppfatning av hva som kan
være en god match hva angår pu og riia.

Det kan vel være en god ide å ta service/oppgradering på
armen,den er kjøpt brukt og har vel noen år på baken etter
hvert.Er det Audio Origami som er stedet å få det gjort eller
er det noen norske firma som tar dette?

Mvh. Kurtzen

K

Kurtzen

Gjest
Hva med Grado pu`en på Børsen,kan dette være en god match?
Hvilken spillestil får jeg med denne?
Det går mest i eldre Rock,Jazz og akkustisk.

Kurtzen

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Har ikke erfaring med billigere typer Grado, og vet heller ingenting om matchen i forholdt til armen din da jeg ikke kjenner til den. Mine erfaringer med Grado, er svært gode, men jeg har bare erfaringer med de to dyreste Gradoene på markedet; Statement og The Reference. Andre har mindre gode erfaringer med billigere Gradoer. Den som ligger på bruktbørsen har da vitterlig fått meget gode kritikker. Gå inn på Grado sine sider og les litt om tester som er gjort av pickupen. Uansett er det jo en forholdsvis billig pickup, og du kan gjøre deg noen erfaringer. Liker du den ikke, kan du sikkert få solgt den for omtrent det samme som du kjøper for. Da vet du også litt mer om hva du vil ha slags lyd, og hva du ikke vil ha. Grado skulle ikke ha noen problemer med musikkpreferansene dine ;) Alternativt kan du jo prøve å få tak i en dyrere type Grado eller andre grommme pickuper på www.audiogon.com Der er utvalget ganske bra, og du skulle kunne finne pickup som matcher arm, preferanser og budsjett :) Lykke til! P.S hva skal du med en Linn spiller når du har fått en grom spiller som Opus 3 ;D?? Tror du skal opp i en meget oppgradert linn pakke for å matche drivverket ditt. De to spillerne har vel vidt forskjellige filosofier også? Er ikke Opus 3 en massiv spiller uten flytende oppheng? I så fall, har du spart deg for mye arbeid. Har selv hatt en flytende opphengt spiller i mange år, og har konvertert til fast oppheng. Deilig å slippe alt justeringsarbeidet!! Og et helt annet fundament i musikken også!

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Forresten så bør du finne en pickup med "litt extra" i bunnoktavene til aureusarmen.
Har inntrykk av at denne er god ellers i mellomtone og topp, men savner litt i bunn. ( min erfaring med Aureus)
Mvh Jan I

B

break_out

Gjest
Har ikke hatt akkurat denne Gradoen men jeg har hatt en Grado Reference ”The Reference” pickup. Jeg var for så vidt fornøyd med denne, men når jeg i etterkant har hatt en Dynavector 20xH og min nåværende Rohman synes jeg ikke den fortjener de 10.000 + en må gi for den.. men dette er og blir smak og behag. Ville heller gått for en crispere PU som er flinkere i hele registeret. Gradoen jeg hadde var bra i mellomtonen, men var forholdsvis laydback i topp og bunn.

Hva med Grado pu`en på Børsen,kan dette være en god match?
Hvilken spillestil får jeg med denne?
Det går mest i eldre Rock,Jazz og akkustisk.

Kurtzen

K

Kurtzen

Gjest
Takker for alle innspill så langt :D

Jeg går vel for en Pu i prisklasse 2-3k til å
begynne med,er nokså fersk på dette nivået.
Dessuten trenger jeg en god Riia,noen forslag?

Lurer litt på Dynavector 10X5,får mye skryt og er
billig hos Vassago.AT-OC9 er en annen kandidat.
Benz ser ut til å være prisgunstig i Norge?

Er det noen som har prøvd noen av disse,evt i
kombinasjon med Helius?

B

break_out

Gjest
Dynavector 10X5 regnes som et sikkert kjøp isolert, men jeg vet ikke hvordan denne fungerer med din arm og spiller. Søk på nettet og prøv andre fora for informasjon. Kan svare seg å få innput fra personer som faktisk har hatt denne kombo, eller deler ihvertfall, ikke gå for "the flavor of the week" her på sentralen..

Takker for alle innspill så langt :D

Jeg går vel for en Pu i prisklasse 2-3k til å
begynne med,er nokså fersk på dette nivået.
Dessuten trenger jeg en god Riia,noen forslag?

Lurer litt på Dynavector 10X5,får mye skryt og er
billig hos Vassago.AT-OC9 er en annen kandidat.
Benz ser ut til å være prisgunstig i Norge?

Er det noen som har prøvd noen av disse,evt i
kombinasjon med Helius?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Har ikke hatt akkurat denne Gradoen men jeg har hatt en Grado Reference ”The Reference” pickup. Jeg var for så vidt fornøyd med denne, men når jeg i etterkant har hatt en Dynavector 20xH og min nåværende Rohman synes jeg ikke den fortjener de 10.000 + en må gi for den.. men dette er og blir smak og behag. Ville heller gått for en crispere PU som er flinkere i hele registeret. Gradoen jeg hadde var bra i mellomtonen, men var forholdsvis laydback i topp og bunn.
Hvis din Grado har hatt en sånn lydsignatur i ditt oppsett, tror jeg ærlig talt det sier mer om matchen med resten av systemet ditt. Se hva Michael Fremer sier om pickupen, samt test i TAS. Tror du ikke disse anmelderne hadde avslørt såvidt alvorlige avvik i prestasjonene til pickupen? De har i hvertfall utstyr som burde gjøre det! Kan godt tenke meg at kanskje Linn ikke er den beste matchen til pickupen, da den vel nettopp er kjent for å være litt dvask i frekvensflankene, uten at vi skal kuppe tråden til en diskusjon rundt Linn. Din erfaring er din erfaring, og min erfaring er min erfaring. Det er bare det at de ligger ganske langt fra hverandre. Når det er sagt, brukte jeg ca. en halv time på å bestemme meg for å kjøpe Grado ref etter å ha prøvd den i anlegget mitt. Jeg har fram til i dag brukt en Lyra Dorian, som har helt andre egenskaper, og som fokuserer på helt andre parameter enn Gradoen. Ønsker å sette fokus på dette slik at trådstarter forstår at en dårlig erfaring ikke nødvendigvis betyr at man står overfor et dårlig produkt. Man finner sikkert folk med dårlige erfaringer med de fleste pickuper. Der er selvfølgelig bra og få også disse opp på bordet, men det er som sagt ikke sikkert at man bør dømme ut i fra en god eller en dårlig erfaring. Trådstarter bør lese litt tester, eller aller helst få låne pickuper som han kan prøve før han kjøper! Jeg er dritfornøyd med Grado ref i min rigg! Når det er sagt var jeg svært nær å kjøpe en Dynavector XX-2 i prosessen før jeg endte opp med Gradoen! Lykke til i jakten på pickup!

B

break_out

Gjest
Slik er det i denne verdenen, en har den personlige preferansen samt å matche mot utstyr. Dersom du er fornøyd så er jo det kjempe, for meg var den bra helt til jeg testet andre og sammenlignet. Grado som mange andre PU'er har sine gode og dårlige reviews, jeg husker å ha lest en god mix. Dine kommentarer av Linn spilleren min hever jeg meg over, for du vet helt sikkert bedre ;).

Uansett i denne tråen var det en annen som trengte input, jeg kom bare med mine erfaringer..

Hvis din Grado har hatt en sånn lydsignatur i ditt oppsett, tror jeg ærlig talt det sier mer om matchen med resten av systemet ditt. Se hva Michael Fremer sier om pickupen, samt test i TAS. Tror du ikke disse anmelderne hadde avslørt såvidt alvorlige avvik i prestasjonene til pickupen? De har i hvertfall utstyr som burde gjøre det! Kan godt tenke meg at kanskje Linn ikke er den beste matchen til pickupen, da den vel nettopp er kjent for å være litt dvask i frekvensflankene, uten at vi skal kuppe tråden til en diskusjon rundt Linn. Din erfaring er din erfaring, og min erfaring er min erfaring. Det er bare det at de ligger ganske langt fra hverandre. Når det er sagt, brukte jeg ca. en halv time på å bestemme meg for å kjøpe Grado ref etter å ha prøvd den i anlegget mitt. Jeg har fram til i dag brukt en Lyra Dorian, som har helt andre egenskaper, og som fokuserer på helt andre parameter enn Gradoen. Ønsker å sette fokus på dette slik at trådstarter forstår at en dårlig erfaring ikke nødvendigvis betyr at man står overfor et dårlig produkt. Man finner sikkert folk med dårlige erfaringer med de fleste pickuper. Der er selvfølgelig bra og få også disse opp på bordet, men det er som sagt ikke sikkert at man bør dømme ut i fra en god eller en dårlig erfaring. Trådstarter bør lese litt tester, eller aller helst få låne pickuper som han kan prøve før han kjøper! Jeg er dritfornøyd med Grado ref i min rigg! Når det er sagt var jeg svært nær å kjøpe en Dynavector XX-2 i prosessen før jeg endte opp med Gradoen! Lykke til i jakten på pickup!

B

break_out

Gjest
Når det er sagt var jeg svært nær å kjøpe en Dynavector XX-2 i prosessen før jeg endte opp med Gradoen! Lykke til i jakten på pickup!
Jeg vet hva jeg hadde valgt, men som sagt det er personlige preferanser, og du gjorde sikkert dine avveininger ved valg. Blir liksom ikke noe rett og feil her. Det blir som å kritisere en annens musikksmak.. og det går jo ikke.

Topp Bunn