Forsterkere Originalrør

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
119
Torget vurderinger
0
Slapp av. Importøren nektet vel Audiomix audiens til butikken sin...Knallgod plan for å kunne sikre seg high-end kunder som har mer penger en forstand.
Hva slags ærend tror du Audiomix hadde der ? Tror du han var en potensiell kunde ?
Hør med Audiomix hva han ville-
Jeg vet hva Audiomix ønsket. Det samme som hos deg, høre jadis samt prøve å forstå. Det er ikke alltid slik at men kjenner andre på seg selv. Det finnes folk som er oppriktig interesserte. At han var potensiell kunde er vel litt forhastet å si eller? Kunne være at et lys ble tent. Jeg forstår skepsisen til forhandler, men ikke reaksjonsmønsteret.

Jeg lurer jo på om forhandlere er tjent med en slik holdning. Det er mange som treffes og snakker sammen. En slik holdning til en relativt snever kundegruppe som vi tross alt er sprer seg og den eneste taperen er den som faktisk har det som levebrød. Det er nemlig ikke slik at all PR er god PR. Det hevder bare de som har dritet seg ut med dårlig PR. Dette er i mine øyner dårlig PR. Hele tråden er dårlig PR slik jeg ser det, og ikke fra dem du mener står for den.
Tror du at Audio Media har masse Jadis stående ? Nei da tar du feil.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.810
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Ja tenke seg til hvor dum man kan være, en forhandler som ikke har produkter..den tanken slo meg ikke engang... Det forklarer jo alt.....

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.042
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
At små forhandlere ikke har dyre komponenter inne er jo ikke noe nytt.
Men de forblir små dersom de ikke ønsker forskjellige personer på besøk.

Beklageligvis er denne tråden blitt mer fordummende enn berikende for mange av oss. Om jeg/moderatorer kunne gjort noe mer så bare gi beskjed. Stenge den kanskje? Skyttergrav mentalitet er aldri bra for å utvide horisonten dessverre.

Sist redigert:
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Helt uaktuelt å handle fra denne forhandleren. Henter Jadis annet sted fra om jeg vil ha det. Ikke får du høre eller se produktene. Rørvalg har vedkommende tilsynelatende null kompetanse på. Nei takk!

Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.810
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5

Beklageligvis er denne tråden blitt mer fordummende enn berikende for mange av oss. Om jeg/moderatorer kunne gjort noe mer så bare gi beskjed. Stenge den kanskje? Skyttergrav mentalitet er aldri bra for å utvide horisonten desverre.
Tråden har bidratt til å dra opp fra skyttergraven jo. Selv caddien er ikke fremmed for å teste NOS rør lenger.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Kan trådstarter klare seg med nyproduserte rør. Er det om ikke annet bra for lommeboka

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
119
Torget vurderinger
0
Ja tenke seg til hvor dum man kan være, en forhandler som ikke har produkter..den tanken slo meg ikke engang... Det forklarer jo alt.....
Du får sende en mail til Audio Media så får du nok svar.Du skjønner nok om du bruker hue.
Han har flere andre agenturer som han har til demo.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.810
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Får vel samme behandling som Audiomix, så orker ikke den skuffelsen, men takk for tipset

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Du får sende en mail til Audio Media så får du nok svar.Du skjønner nok om du bruker hue.
Han har flere andre agenturer som rhan har til demo.
Trenger ikke å bruke han. Vanligvis ville jeg kjøpt fra norsk importør
men ikke i dette tilfelle

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
119
Torget vurderinger
0

Var det du som skulle svare for H.R. ?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Selvsagt ikke! Han er utmerket i stand til å svare for seg selv. Du er på et åpent forum i fall du ikke har fått det med deg. Noe som ville vært merkelig men ikke forundret meg

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg

Beklageligvis er denne tråden blitt mer fordummende enn berikende for mange av oss. Om jeg/moderatorer kunne gjort noe mer så bare gi beskjed. Stenge den kanskje? Skyttergrav mentalitet er aldri bra for å utvide horisonten dessverre.
Høres ut som en plan.

/jan

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
119
Torget vurderinger
0
Helt uaktuelt å handle fra denne forhandleren. Henter Jadis annet sted fra om jeg vil ha det. Ikke får du høre eller se produktene. Rørvalg har vedkommende tilsynelatende null kompetanse på. Nei takk!
Hva med garanti og oppfølging når du handler i utlandet. Det nytter ikke å komme krypende til norsk importør etterpå om det skulle skje. noe.

Sist redigert:
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hva med garanti og oppfølging når du handler i utlandet. Det nytter ikke å komme til norsk importør etterpå om det skulle skje noe.
Imponert over din argumentasjon og usakelighet.
fullstendig klar over det men den ulempen er verdt fordelen med å ha med slike useriøse importører å gjøre. dessuten kjenner jeg til noen svært kompetente repratører i inn og utland. Takk for at du er imponert over argumentasjonen er ikke enig at den er usaklig. kan du begrunne det

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
119
Torget vurderinger
0

Selvsagt ikke! Han er utmerket i stand til å svare for seg selv. Du er på et åpent forum i fall du ikke har fått det med deg. Noe som ville vært merkelig men ikke forundret meg
Jeg svarte på hans spørsmål og forventer at svaret skulle komme fra han, men der måtte tydeligvis "BLÆRUM" komme inn.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Jeg svarte på hans spørsmål og forventer at svaret skulle komme fra han, men der måtte tydeligvis "BLÆRUM" komme inn.
du må øve deg på å sjikanere dandruffman. vær glad du om ikke annet evner å engasjere. det er da noe å ta med seg

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
119
Torget vurderinger
0
Hva med garanti og oppfølging når du handler i utlandet. Det nytter ikke å komme til norsk importør etterpå om det skulle skje noe.
fullstendig klar over det men den ulempen er verdt fordelen med å ha med slike useriøse importører å gjøre. dessuten kjenner jeg til noen svært kompetente repratører i inn og utland. Takk for at du er imponert over argumentasjonen er ikke enig at den er usaklig. kan du begrunne det
Det kan jeg faktisk lett begrunne med at du overhode ikke har noen grunn til å bedømme Sven Z på noe som helst.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Det kan jeg faktisk lett begrunne med at du overhode ikke har noen grunn til å bedømme Sven Z på noe som helst.
hva vet du om det? det som er kommet frem i denne tråden er god nok grunn.

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
119
Torget vurderinger
0
hva vet du om det? det som er kommet frem i denne tråden er god nok grunn.
Som hva da ? Hvordan bedømmer du valigvis mennesker ? Vet ikke om noen som har hatt noe med Sven Z her i denne tråden.
Jo, forresten Audiomix på mail.

Sist redigert:

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
119
Torget vurderinger
0

du må øve deg på å sjikanere dandruffman. vær glad du om ikke annet evner å engasjere. det er da noe å ta med seg
Har faktisk bodd i nærheten av Kolsås selv så det var nærmest en spøk om du skjønner det.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.042
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Der tenker jeg vi tar en pause. Bare var og tull og OT de siste sidene. Pust ut og tenk etter hva dere skriver framover.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.042
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Åpnet igjen... Håper på en anelse mer fruktbar diskusjon videre.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg skal skjerpe meg, og håper andre også er enige i det.
Klart vi er enige med deg i det:)

Men .................
Står du fortsatt ved at det ikke finnes noe bedre enn "originalrør" til din forsterker?
Det var en påstand du kom med og som til nå har ført til 425 innlegg.
Hvis du har lest innleggene og klart å sortere fakta fra usakelighet, har du da ikke oppfattet at det kan være mye å hente lydmessig ved å benytte andre / bedre / klassiske (NOS) rør?
Minst to av oss har tilbudt seg å komme til deg med et lite utvalg rør for å prøve.
Alt i beste mening.
Ingen (tror jeg) har noen kommersiell interesse av å selge rør.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7

Men .................
Står du fortsatt ved at det ikke finnes noe bedre enn "originalrør" til din forsterker?
Hvis du har lest innleggene og klart å sortere fakta fra usakelighet, har du da ikke oppfattet at det kan være mye å hente lydmessig ved å benytte andre / bedre / klassiske (NOS) rør?
Minst to av oss har tilbudt seg å komme til deg med et lite utvalg rør for å prøve.
Alt i beste mening.

jeg kan tom tilby meg å gi bort 4 ecc 82 rør jeg, helt uten kostnad

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
119
Torget vurderinger
0

Men .................
Alt i beste mening.

Audiomix: Hvorfor tror du Franske lover forbyr NOS-rør ? Jeg er ikke på nettet for å kjøpe rør, og Motron er ikke ved spesiell god helse så da kan det jo
bli vanskelig etterhvert å få tak i disse.Har selvfølgelig vært greit å prøve dette, men hvis du hadde hørt mitt oppsett kunne du sikkert lurt på hvorfor
jeg hadde behov for andre enn "nye" rør.Men jeg skal ikke være så bastant at jeg ikke var villig til å prøve. Kan du svare på en ting:Hva ville du med
Sven Z.Du kan godt svare meg på PM hvis du ikke vil ut med det her.

Jokris: Det er da for gærnt at du skal gi bort rør. Du kunne jo kommet til meg så kunne vi sjekket ut forskjellen.

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
219

Men .................
Alt i beste mening.

Har behov for et par ecc82 rør her hos meg...:)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Audiomix: Hvorfor tror du Franske lover forbyr NOS-rør ? Jeg er ikke på nettet for å kjøpe rør, og Motron er ikke ved spesiell god helse så da kan det jo
bli vanskelig etterhvert å få tak i disse.Har selvfølgelig vært greit å prøve dette, men hvis du hadde hørt mitt oppsett kunne du sikkert lurt på hvorfor
jeg hadde behov for andre enn "nye" rør.Men jeg skal ikke være så bastant at jeg ikke var villig til å prøve. Kan du svare på en ting:Hva ville du med

Jokris: Det er da for gærnt at du skal gi bort rør. Du kunne jo kommet til meg så kunne vi sjekket ut forskjellen.
Det er ikke jeg som har sagt at de (Jadis) ikke kan bruke NOS rør. Ikke kjenner jeg Franske lover heller. Det kan tenkes at gamle rør inneholder stoffer som i dag blir sett på som miljøskadelige. Så lenge rørene er hele er dette ikke noe problem. Det er mye "dritt" i halvledere også.
At Mr. Motron er ved dålig helse er en smule overdrevet. I sin ungdom hoppet han bedre enn Wirkola. Det er noen år siden. Han ekspederer rør og reparerer forsterkere så langt han rekker.
Uansett hvor fornøyd en er, kan det tenkes at det finnes noe som gir en enda bedre opplevelse. Ikke sant? Dette gjelder i alle sammenhenger.
I min jobb reiser jeg en god del. Noen ganger tenker en at det kunne vært fint å treffe andre med samme interesse når en har anledning. De siste gangene i Bergen har jeg besøkt Loddefjord HiFi. Veldig trivelig. Og mye rør.
7. juli sendte jeg et spørsmål om å få komme innom hos Sven Z:

To: audiomed@online.no
Subject: Jadis etc
Hei!
Jeg er en del i Bergen ifm jobb.
Er det mulig å komme innom for en titt, en lytt og en prat?
Første mulighet er rundt 1. august.
mvh
Hans Kise

Ganske lik henvendelse til Loddefjord HiFi gjorde at jeg ble ønsket velkommen med god musikk, kaker, kaffe og en hyggelig prat. To ganger.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.210
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Kan få komme hit og Audiomix :cool:
Er ikke i bransjen, men har vel et habilt oppsett vil jeg tro.

Håvard

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
119
Torget vurderinger
0

Det er ikke jeg som har sagt at de (Jadis) ikke kan bruke NOS rør. Ikke kjenner jeg Franske lover heller. Det kan tenkes at gamle rør inneholder stoffer som i dag blir sett på som miljøskadelige. Så lenge rørene er hele er dette ikke noe problem. Det er mye "dritt" i halvledere også.
At Mr. Motron er ved dålig helse er en smule overdrevet. I sin ungdom hoppet han bedre enn Wirkola. Det er noen år siden. Han ekspederer rør og reparerer forsterkere så langt han rekker.
Uansett hvor fornøyd en er, kan det tenkes at det finnes noe som gir en enda bedre opplevelse. Ikke sant? Dette gjelder i alle sammenhenger.
I min jobb reiser jeg en god del. Noen ganger tenker en at det kunne vært fint å treffe andre med samme interesse når en har anledning. De siste gangene i Bergen har jeg besøkt Loddefjord HiFi. Veldig trivelig. Og mye rør.
7. juli sendte jeg et spørsmål om å få komme innom hos Sven Z:

To: audiomed@online.no
Subject: Jadis etc
Hei!
Jeg er en del i Bergen ifm jobb.
Er det mulig å komme innom for en titt, en lytt og en prat?
Første mulighet er rundt 1. august.
mvh
Hans Kise

Ganske lik henvendelse til Loddefjord HiFi gjorde at jeg ble ønsket velkommen med god musikk, kaker, kaffe og en hyggelig prat. To ganger.
De franske lover om forbud av NOS rør kom i mail fra Jadis.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
det finnes ikke noen fransk lov som forbyr nos-rør.
franske audiofile nos'er som ville helvete, og det attpåtil helt åpenlyst på diverse nettforum, og ingen av dem blir puttet i fengsel.

derimot kan det tenkes at man stiller krav til produsenter om at de skal levere utstyr hvor forbruksdeler - som f.eks. rør - må være tilgjengelig i allminnelig handel.
dette er ikke noe spesielt for frankrike.

når det gjelder jadis og nos-rør, så har jeg aldri vært borti et jadis-produkt som ikke har tjent på å få satt inn gode nos-rør.
men nå begynner det riktignok å bli noen år siden jeg har hatt befatning med jadis.

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
119
Torget vurderinger
0
det finnes ikke noen fransk lov som forbyr nos-rør.
franske audiofile nos'er som ville helvete, og det attpåtil helt åpenlyst på diverse nettforum, og ingen av dem blir puttet i fengsel.

derimot kan det tenkes at man stiller krav til produsenter om at de skal levere utstyr hvor forbruksdeler - som f.eks. rør - må være tilgjengelig i allminnelig handel.

når det gjelder jadis og nos-rør, så har jeg aldri vært borti et jadis-produkt som ikke har tjent på å få satt inn gode nos-rør.
men nå begynner det riktignok å bli noen år siden jeg har hatt befatning med jadis.
Ja, det er Jadis som ikke har lov å sette disse inn i sine produkter. Hva kunden gjør er vel ett fett.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.578
Sted
Pt. Høvik
Nettopp kommet hjem fra ferie og med fri fra HFS i tillegg. Har nå slitt meg gjennom denne tråden og har flg. grunnleggende erfaring å meddele:

Jeg kjøpte min første hybridrørforsterker (6922-rør i preampen), en ny DK Design VS.1 Reference MKII i 2008 (av Bolse Solheim). Det jeg visste og var fullstendig klar over var at NOS-tuberolling var helt påkrevet for å tilpasse lyden til det som passet meg best i mitt oppsett og lytterom. Først leste jeg noen anmeldelser:

1. Fra leverandøren. De mente at NOS-rør fra Telefunken ville gi den beste lyden.

2. En anmeldelse i et amerikansk tidsskrift (husker ikke hvilket) prøvde flere 6922-fabrikat og kunne anbefale NOS Telefunken, Mullard og et par andre. Valget måtte man selv stå for, men anmelderen ga noen lydbeskrivelser for de forskjellige rørfabrikatene; altså noen indikasjoner m.h.t. hva man ønsket av bass, mellomtone o.s.v. Pluss hvilke rør som kan passe til forskjellige høyttalere.

3. Vårt eget Fidelity anmeldte denne integrerte forsterkeren (dog Mk III), bevisst uten å teste med annet enn originalrørene som fulgte med (forsterkeren fikk meget god omtale).

Så tok jeg en telefon til Brynjar Kvanlid og fikk tilsendt ett par matchede Telefunken og ett par Mullard. Begge var (positivt) langt unna originalrørene, men for min del (og konas) så endte vi opp med Mullard (litt "snillere" i toppen enn Telefunken).

Litt p.g.a. all omtalen, bestilte jeg en Music Angel XD-800 MkIII i februar i fjor. Igjen visste jeg at rørbytte høyst sannsynlig ville være nødvendig. Her hadde mange forsøkt seg tidligere og etter en prat med Brynjar ble vi enige om å forsøke GE 5814-rør og Philips PCC88-rør (A-frame). Full klaff! Originalrørene (E-H tror jeg) hadde ikke sjans.

Poenget mitt er at man må være åpen for å forsøke seg med annet enn det produsenten leverer. Man skal jo finne en lyd som passer lytteren og det tror jeg også leverandøren forventer og derfor i mange tilfeller setter inn rimelige rør. Spesielt synes jeg at høyttalere er følsomme overfor forskjellige rør(-kombinasjoner). Når det gjelder å finne NOS-rør hvis noen tar kvelden, så kan det være problematisk noen ganger. Philips PCC88 A-frame er nå blitt vanskelige å få tak i og prisene stiger.

Forøvrig skal det bestilles en Butler eff.forsterker (lik de to fra Danmark som ligger ute på Torget). Der er rørene loddet fast!

Ha en fortsatt god diskusjonssommer!

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.403
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Det kan være et isolert fransk lovkrav - ikke generelt for rør-produkter - at (som du nevner):
a) produkters forbruksdeler/reservedeler må være kommersielt tilgjengelig på produksjonstidspunktet.
b) miljølovverk, der produsenten må kunne dokumentere at produktet ikke inneholder miljøskadelige materialer - hvilket NOS-rør kan gjøre.
Men - det skulle ikke forundre meg om det ligger et EU-direktiv bak, slik at det også berører produsenter i andre EU-land.

Bjørnendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
361
Sted
Karmøy
Jeg har en ARC Ref 110, jeg skal bytte ut 6550 c rørene til kt 120 når rørene er utslitt, kommer til og gå for rør fra Arc pga man da får rør som er testet. Eller hos motron, Føler at det er det tryggeste valget.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
kt120 er vel et nytt rør og det finnes vel bare en produsent etter det jeg har lest...
Er vel bare new sensor produserte Tungsol kt120 som finnes?

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
119
Torget vurderinger
0
Det kan være et isolert fransk lovkrav - ikke generelt for rør-produkter - at (som du nevner):
a) produkters forbruksdeler/reservedeler må være kommersielt tilgjengelig på produksjonstidspunktet.
b) miljølovverk, der produsenten må kunne dokumentere at produktet ikke inneholder miljøskadelige materialer - hvilket NOS-rør kan gjøre.
Men - det skulle ikke forundre meg om det ligger et EU-direktiv bak, slik at det også berører produsenter i andre EU-land.
Her er mailen jeg fikk fra Jadis:

Dear Sir
We use the best tubes which are today manufactured
But you can find better NOS
In France , we can only sell amps with tubes manufactured today ( it is the
french law)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
er vel klinkende klar, den mailen fra jadis.

de leverer produktene sine med det som etter deres skjønn er de beste nyproduserte rør.
samtidig gjør de det klart at man kan få bedre lyd ved å lete etter gode nos-rør.

"huslyden" deres ligger i kretsdesign og komponentvalg, og ikke i de rørene som medfølger produktene.
man forkludrer dermed ikke jadis-soundet ved å skifte ut de medfølgende rørene.

jadis er med andre ord ikke spesielt forskjellig fra de aller fleste andre produsenter.

diskusjon slutt.

Topp Bunn