Ortofon Jubilee. Reparere eller kjøpe ny PU?

A

ANM

Gjest
Etter en ferie fra hifi på ca 7 år har jeg omsider tørket støv av riggen og plassert godstolen i posisjon. Problemet er at stiften på min gamle Jubilee har brukket av. Nå får jeg jo reparert denne, men det koster rundt 11-12000,-. Spørsmålet er om det er verdt det. Den gangen jeg var aktiv gikk jeg gjennom flere dyre og billige PUer, jeg la omsider min elsk på Jubilee, men det har jo dukket opp en og annen ny siden da.
Så hva synes dere? Skal jeg sende den inn eller tråle etter en ny modell?
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.560
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Hvor koster det 11-12.000? PålK her inne har reparert sin Jubilee. Sendte den til Tyskland, tror jeg, og betalte 5-6000kr etter det jeg husker:) Da er det jo verdt det, men 12.000kr for å reparere; da hadde jeg solgt den og brukt tilsvarende på en ny pu. Med bruktsalg av Jubilee+12k så nærmer du deg jo Cadenza Bronze:)
 
A

ANM

Gjest
Ortofon vil ha 920 euro + moms, samt dårlig kurs så blir det fort pææng. Hvor i Tyskland sendte han den?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Evt. kan du jo prøve Stylus Expert Company i England. Jeg har brukt dem med fenomenalt resultat, og de er slett ikke dyre. Ca 300 gbp i 2012...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har hatt Jubilee, og den er god. Den ligger forsåvidt enda i roteskuffen som reserve for PW, som må innrømmes er en del bedre. Ortofon totalrenoverer sine egne pickuper: Repair MC Jubilee 1195 Euro for Jubilee, usikkert om det er inkludert dansk MVA.

Det er slett ingen upris for det som på alle måter blir en ny Jubilee iht. original spec. Jeg ville ikke overlatt den til noen andre. Orto driver med avanserte saker på dette nivået, så man kan ikke stole på 'hvem som helst'. Helt enkel retipping er ikke nødvendigvis nok heller. Oppheng slites også, ikke bare nåla. Jeg minner med det samme om at Jubilee var nivået over kontrapunktserien, og at cadenza er erstatter for disse.
 
Sist redigert av en moderator:
A

ANM

Gjest
Nei, jeg sender den til Danmark. Det er kanskje heller spørsmål om å kjøpe en vente-PU og hvilken jeg skal kjøpe. Er Ortofon fanboy, kan ikke stikke det under en stol, har vurdert Quintet Black, da jeg har tro på Shibata sliping. Var gjennom alle Kontrapunktene i sin tid og det var kun h og c som ga meg glede, mens Jubilee igjen parkerte disse. Føler det derfor kanskje som litt bortkastet å kjøpe Cadenza, all den tid jeg sikkert bare vil savne noe bedre. PW er jeg ikke riktig varm nok i trøya ennå til å kjøpe, har masse rør som skal skiftes, riaa som jeg må reparere og ny rem til Spacedecken på vei, men plutselig... :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva med en AT33-variant imens? Ser ut som mange liker dem, og prisene er ikke så himla gale. Mener å huske AT-OC 9 som en likandes pickup som burde falle i smak hos en ortofoniker, med forbehold om at det er lenge siden, og 'mange' (3, tror jeg) spillere siden.
 
Sist redigert av en moderator:
A

ANM

Gjest
Rart det med minner og forutinntatthet. Hatt et par AT PUer, husker ikke hvilke, men husker jeg rynket på nesa. Klart har nok ikke prøvd de siste og beste... Lurte litt på Lyra Delos, har aldri prøvd noe fra Lyra, men vet Rudi var så glad i disse den gang jeg kommuniserte med ham.
 
A

ANM

Gjest
Da falt valget på Cadenza Rød som vente-PU inntil jeg får fingern ut og sendt gamlingen på restaurering. Ender vel på noe enda mer ambisiøst etterhvert, men starter litt forsiktig.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.457
Antall liker
26.478
Torget vurderinger
24
Har ikke hørt Cadenza rød men har en Cadenza blå som jeg må si jeg hadde små forventninger til (forutinntatt som jeg var) men som jeg virkelig liker. Ikke så raffinert som en del andre pickuper men stram og fin med masse smekk. Mye morro for pengene.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg skal på ingen måte avskrive smak og behag som en relevant faktor. Men Ortofon sliter antageligvis med merkevarebygging fordi de ikke er 'eksotiske' nok. Mange flere burde låne øre til produktene deres.
 
A

ANM

Gjest
Jeg har sverget til Ortofon siden de introduserte Kontrapunkt serien. Hadde en del andre merker inne til gjesteopptreden, men de ble sendt videre. Jubilee satt virkelig standarden for meg.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Jeg har også en ortofon Jubilee som jeg bruker nå. Prisen var den gang ca kr 16000. Jeg har hatt flere MC pickuper fra ortofon som jeg har hatt byttpris ved kjøp av ny. Tror det var 30% av nypris som mellomlegget. MC 30 super var den sist jeg hadde før Jubilee. Sistnevnte var mere nøytral enn MC 30 super, som hadde en noe frisk eller ''lysere'' diskant enn Jubilee. Bassen var blitt mere åpen og frigjort.
Jeg har aldri kommet til å sende Jubilee til verken England eller Tyskland for service, selv om prisen er havlparten. Det er viktig å forholde seg til de orginale spesifikasjonene. Det er heller ikke noen som har noe bedre erfaring enn ortofon når det gjelder fremstilling av pickups. Ortofon produserte også graveringsmaskinen for fremstilling av pressmatrisen. mvh. Guit
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.829
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Har du så mye kast i spilleren at stiften brekker, altså? Har du vurdert en WB?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Renoveringen er etter det jeg forstår erstatning for den tidligere innbytteordningen. Jeg mener å huske at det var 25% av veiledende pris på enten ny eller gammel pu, den billigste av dem.
 
A

ANM

Gjest
Du får 25% på gammel, ved kjøp av ny tilsvarende eller bedre.
 
A

ANM

Gjest
Ikke hvis du har kjøpt Anna. Da ender du bare opp med 2 like. :)
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Jeg har faktisk den gamle blå ortofon MC20 fra 76 m MCA-76. Forhandleren mente at jeg kunne kjøpt en pent brukt boble for den prisen:). mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Blir nok verken en eller to Anna på meg. Tror heller at PW går til renovering når tiden er inne. Jeg har nok nådd mitt 'audiofile nivå' på mange måter. Men det kiler jo litt i baguetten når det en sjelden gang dukker opp en A90 eller lignende her: Ortofon Treasure Trove
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.819
Antall liker
3.500
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei
Som en ortofon bruker følger jeg spent med her.
Gikk fra en MC30 supreeme til en Venice som kan sies være en tysk voicet variant av Jubilee.
Fortsatt liv i den men er interessert i den bytteordningen.
Det er vel slik at man får 25% av verdien av innbytte pikupen i rabatt ?
Det vil si at om jeg skulle bruke min MC30 til innbytte skulle jeg få 25% av ca 5000 i rabatt på en ny Cadenza
Kan dette stemme eller har jeg misforstått noe

Habicht
 
A

ANM

Gjest
Jeg tolket det slik at du kan kjøpe din gamle for 25% hvis du kjøper ny.

How Exchange Service works: we offer the customer to buy back his cartridge for 25% of the current price list provided that the customer will buy a new Ortofon cartridge, either equivalent or better model.
 
A

ANM

Gjest
Gammel vs Ny

IMG_0044.jpg


Ingen tvil at boron nålarm tar seg seg bedre ut på bilde. Ser jo ikke nåla en gang på den slegga av aluminium...vel ser den ikke på Jubileen heller fordi den er borte. :(
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.457
Antall liker
26.478
Torget vurderinger
24
Ser ut som et topp rom dette, og godt med vinyl!

Håper Cadenzaen står til forventningene.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Gammel vs Ny

Vis vedlegget 361489

Ingen tvil at boron nålarm tar seg seg bedre ut på bilde. Ser jo ikke nåla en gang på den slegga av aluminium...vel ser den ikke på Jubileen heller fordi den er borte. :(
Jeg opplever at jeg ikke får helt riktig VTA på med min pickup arm. med Jubilee. Får ikke justert nok opp på høydejusteringen av armen. Har ikke noe løsning på dette!
Kontravekten måtte byttes til en tyngre. mvh Guit
 
A

ANM

Gjest
Husker å ha opplevd den litt vel laidback, når den hang for mye med ræva. Har heldigvis mye å gå på opp og ned med min arm slik at jeg kan finjustere den nye.
 
Topp Bunn