Ortofon med en eksklusiv jubileumsutgave av 2M Black.

2MB_LVB250-4.jpg


Ortofon presenterer en 250 års jubileumsutgave av sin toppmodell i MM-serien 2M. Og med 2M Black LVB 250 er det ikke sitt eget 250-års jubileum Ortofon markerer.

For mange er Ortofon selve defaultverdien på pickup, og ikke minst gjelder det kanskje for MM-pickuper. 2M-serien består ellers av 4-5 standardmodeller med et prisspenn fra tusenlappen og opp til 6-7 tusen, i tillegg til spesialpickuper i mono og for 78-plater. Og når jeg sier 4-5 standardmodeller er det fordi PUen Silver ikke er i vanlig salg, men bare selges sammen med Pro-Ject platespillere.

Å hevde på et HiFi-forum at Ortofon 2M er de beste MM-PUene vil være å stikke stiften inn i et vepsebol, selv om man tar prisen med i betraktning. Men mange er av den oppfatning at 2M Black er den beste MM-pickupen på markedet. Jeg eier selv et eksemplar, men er slett ikke villig til å gå så langt som å kåre en verdensmester i MM-avspilling. Og bra er det, for nå lanserer Ortofon uansett en variant som helst bør være tydelig bedre enn standard 2M Black.

Ortofon 2M Black LVB 250

Og hvis du ikke allerede har gjettet hvem sitt 250-års jubileum som markeres med 2M Black LVB 250, får vi bare krype til korset og avsløre at det selvfølgelig er Ludvig Van Beethoven sin fødselsdag. Og på denne jubileumsmodellen har Ortofon tatt utgangspunkt i den eksisterende toppmodellen 2M Black, og forbedret den på noen punkt....

Les hele nyhetsartikkelen om Ortofon 2M Black LVB 250 hos Audiophile.no

2MB_LVB250-3.jpg
 

Kommentarer

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.933
Antall liker
747
En liten detalj her at hvis du allerede har en 2M Bronze eller Black holder det antageligvis å bare oppgradere selve stiften (LVB 250 stylus).
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.633
Sted
Oslo
Ifølge Ortofon, ikke bare antagelig.
Men du får jo ikke den flotte logoen på pu huset da!
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.061
Torget vurderinger
1
En liten detalj her at hvis du allerede har en 2M Bronze eller Black holder det antageligvis å bare oppgradere selve stiften (LVB 250 stylus).
Det er riktig. Haken er at prisen på bare stiften trolig blir såpass høy at det sannsynligvis lønner seg å heller selge den gamle 2M Bronze eller Black på bruktmarkedet og kjøpe en komplett 2M Black LVB 250.

Løsningen med at det er mulig å oppgradere både 2M Red til Blue og Bronze til Black(og nå Black LVB 250) ved å bytte stift er i utgangspunktet flott, men blir litt spolert ved at prisen for stiften ikke er særlig mye mindre enn hele PUen. Det samme forholdet gjelder for Audio Technica AT-VM95-serien.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Finnes det noen klok forklaring på det fenomenet? En runde på Ortofonfabrikken via YT viser at delve pickuppen har noe håndarbeid. Stiften virker være mer dedikert robotarbeid.

Begge deler inbefatter trolig en feilrate som tar noe kostnad, men bare embalasjen alene får en til å undre på manglende prisforskjell. Ikke at vi ønsker prisen på stifter skal å øke for å diffrensere :)
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.157
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Dårlig tegn at Ortofon finner noe nytt å feire annenhver måned for å pushe pickuper. :unsure:
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
981
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 0
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn