Ortofon nålvekt: bruk og nøyaktighet

S

stereo hans

Gjest
Har fått meg ny vinylsnurrer og er usikker på om jeg har fått satt stiftetrykket korrekt. Har en Ortofon nålvekt som jeg har benyttet til innstilling, men er noe usikker på hvordan denne skal brukes for mest mulig nøyaktig resultat.

Er det noen her som har benyttet denne nålvekten og kan si noe om hvordan denne skal brukes?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
stereo hans skrev:
Har fått meg ny vinylsnurrer og er usikker på om jeg har fått satt stiftetrykket korrekt. Har en Ortofon nålvekt som jeg har benyttet til innstilling, men er noe usikker på hvordan denne skal brukes for mest mulig nøyaktig resultat.

Er det noen her som har benyttet denne nålvekten og kan si noe om hvordan denne skal brukes?
Du plasserer nålen i sporet til den brune plastdingsen og den hvite er parallelle. Da leser du av nåletrykket på skalaen.

S

stereo hans

Gjest
Takk for svar.

Tja, det er vel sånn ca. slik jeg har gjort det. Problemet virker å være at nålvekten "henger" litt og ikke er spesielt følsom for endringer i trykk. Det kommer liksom litt ann på hvordan jeg slipper nåla ned på vektpinnen. Skal den legges meget forsiktig nedpå eller skal denne "dyttes" litt på. Grunnen til at jeg spør er at hvordan man gjør dette gir store utslag i hva som er antatt riktig trykk

Kan du si noe om hvordan du går frem for å finne fintune trykket?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
stereo hans skrev:
Takk for svar.

Tja, det er vel sånn ca. slik jeg har gjort det. Problemet virker å være at nålvekten "henger" litt og ikke er spesielt følsom for endringer i trykk. Det kommer liksom litt ann på hvordan jeg slipper nåla ned på vektpinnen. Skal den legges meget forsiktig nedpå eller skal denne "dyttes" litt på. Grunnen til at jeg spør er at hvordan man gjør dette gir store utslag i hva som er antatt riktig trykk

Jeg tror det er litt ulempen med denne typen billige nålevekter. Opplagring i plast gir er vel ikke mest nøyaktig. Jeg har brukt denne tidligere og hvis den er rengjort og ikke defekt så er den ikke allverdens unøyaktig. Nå bruker jeg technics sin klassiske analoge supplert med en kinavare.

P

Parelius

Gjest
Trondmeg skrev:
stereo hans skrev:
Takk for svar.

Jeg tror det er litt ulempen med denne typen billige nålevekter. Opplagring i plast gir er vel ikke mest nøyaktig. Jeg har brukt denne tidligere og hvis den er rengjort og ikke defekt så er den ikke allverdens unøyaktig. Nå bruker jeg technics sin klassiske analoge supplert med en kinavare.
Slutter meg til Trondmeg her; det er viktig at det er RENT. Min erfaring er også at den ikke er helt ute på jordet mht. nøyaktighet, men noen digitalvekt er det jo ikke.

S

stereo hans

Gjest
Finnes det noen enkle lett tilgjengelig digitalvekter der ute?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
stereo hans skrev:
La nylig merke til at HiFi Stasjonen hadde tilbud på en digitalvekt. Har ikke testet den selv. (link)

Mvh

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Litt slik som det alltid er: Når det er til audioformål koster det en formue. På ebay kan man handle digitale mynt-vekter til 10usd eller så. Det er samme greia. Bare vær obs på at det er ca en svindel i timen på ebay. Sjekk nøye om dere handler der.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
HiFiStasjon vekta er bra den.
Hadde en billig digitalvekt jeg brukte før, men med low out pu. så sugde den til seg pu. Magnetisme.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
toref skrev:
stereo hans skrev:
La nylig merke til at HiFi Stasjonen hadde tilbud på en digitalvekt. Har ikke testet den selv. (link)

Mvh
Det er ca samme vekt som jeg kalte kinavare i forrige innlegg. Jeg kjøpte en slik på Hortenmessa 2007 da jeg hadde glemt at jeg hadde en Technics SP-H50 (tror jeg den heter). Jeg kjøpte den av en danske, men husker selvfølgelig ikke hvem. Innbiller meg at prisen lå rundt 300-400 den gangen. Ebay er ikke noe problem hvis man er kritisk til selgere mht feedback, fartstid og til dels lokasjon.

Topp Bunn