Ortofon og Rega experiences

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Har en Planar 3 fra starten av 90 tallet.
Det startet med diverse pickups fra Denon osv. Endte til slutt på Ortofon Quintet Blue.
Har hatt den lenge og den var på slutten av sitt liv. Det som etter hvert måtte falle på en annen pickup ble til slutt Ortofon Blue MR.
Det som er greia er at hvis man tidligere skulle bruke Ortofon pickups på Rega måtte man heve armen.
Ikke nå lenger! Med MR så har man en pickup som mer eller mindre er laget for Rega armer.
Ble skikkelig overasket over hvor enkelt det var å installere denne. Det var til og med fagekoder for tilkoblingskabler.
Litt av greia med denne skrivinga er betydningen av posisjonen til pickup i forhold til arm og ikke minst oppsett av RIAA.
Har brukt en del timer på å matche Quintet Blue, MC pickup til min ASR Mini, RIAA.
Med Blue som er en MM pickup er mer eller mindre standardene satt.
Det er noe som ikke bør neglisjeres da en slags EQ med diverse setup stort sett ikke er det helt optimale. Etter en del lytting på blue har jeg disse meningene. Blue høres veldig mer riktig ut enn jeg noen gang fikk Quitet Blue å høres ut. Jeg har hatt en del utrolige opplevelser med Quitet. Mest av alt i bassen. Det som overasket meg var at Blue høres utrolig frisk ut i diskanten uten å bli ubehagelig. Den har en mer riktig rekvensrespons og bedre stereo separasjon.
Med Blue har faktisk Vinly opplevelsen gått opp ett hakk. Dette er garantert en kombinasjon av enkel, riktig installasjon og type pickup og match mer RIAA. Jeg er ganske sikker på at det er mulig å få mer ut av Quintet i forhold til Blue MR på Rega men lykke til sier bare jeg ;) Blue er en keeper!
Takk for oppmerksomheten og god natt ;)
 
Topp Bunn