Ortofon Quintet Bronze vs Cadenza bronze

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.705
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Ny PU er under vurdering til min LP12 (m/Akito 2b arm).

Den nye Quintet Bronze er en høyst aktuell kandidat, men så er spm:
Hvor mye "bedre" er Cadenza Bronze til 3x prisen? Dvs - hva kan man forvente av forskjeller - og kommer Cadenza´n først til sin rett med et vesentlig "bedre" RIAA-trinn enn det jeg har i dag (V-LPSII m/V-PSUII) - hvilket også selvf. kan byttes?

Andre kandidater som heller bør vurderes?

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Ifølge Hifi och musik så er billigste Cadenza et solid byks oppover fra dyreste Quintet...

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
68.468
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det er vel ikke tvil om at CADENZA BRONZE er adskillig bedre enn QUINTET BRONZE.
Det man i hvert fall får svar på i HIFI & MUSIK, er forholdet Quintet Black /Cadenza Red som ligger adskillig nærmere i pris.
Hvor mye penger man er villig til å legge i, det må man nesten finne ut sjøl.
Jeg klistrer mitt innlegg fra tråden som fra Rudi som heter; Ortofon introduserer Quintet serien.

April nummeret av HIFI & Musik omtaler samtlige pick-up`s i ORTOFONS
Quintet og Cadenza serie.

Sier litt om forskjellene, og det som mange har lurt på:

Quintet Black eller Cadenza Red?

Det blir sagt at Quintet Black er helt klart den beste i Quintet serien, men at Cadenza Red er såpass mye bedre at man bør legge i de ekstra pengene hvis man har råd.
(Forskjellen i kroner er relativt beskjeden.)

Det hevdes at Quintet Blue gir forholdsvis mye for pengene, mens Cadenza Blue er litt spesiell i lydsignaturen slik at Cadenza Red blir foretrukket uavhengig av pris.
(Red er som kjent den rimeligste Cadenza.)

Mht lydkvalitet, får man det man betaler for, og Cadenza Black er suveren på alle parametre, men altså den dyreste.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.705
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Jeg har denne utgaven av Hi-Fi & Musik og leste omtalene når bladet kom ut - og nå en gang til etter denne påminnelsen:). Har i tillegg også lest ulike andre omtaler og tester av Quintet og Cadenza på nettet.

Det er jo ingen umulighet at jeg kanskje forkaster kandidaturet til Quintet Bronze til fordel for Cadenza Red. Men, usikkerheten brer seg, da jeg ikke tidligere har hatt befatning med PU´r i disse prisklasser - og således ikke vet hvor stort "løft" som kan ventes.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.562
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Først synes jeg det er litt dumt at spørsmålet ditt ikke skrives i Quintet-tråden som allerede finnes og som er aktiv. Med tanke på at medlemmer frem i tid kan lese seg opp om Quintet og Cadenza i en tråd. Med flere tråder om det samme tema blir det uoversiktlig.

Forslag: administrator slår sammen denne tråden med Quintet-tråden!

Som et svar fra meg:
Jeg har god kjennskap til av-LPSii/ PSUii da jeg har hatt den sjøl. En god Riaa, men etter min mening får du ikke utnyttet en Quintet Bronze/ Black eller Cadenza Red med en slik Riaa. Etter at jeg f.eks byttet den ut til fordel for Jasmine LP2.5DU, fikk jeg et voldsomt løft på samme PU, og skjønte da hvor viktig Riaa er. Jeg vil si at V-LPSii med PSUii passer godt opp til toppen av MM-PUer, som Ortofon 2M Black og andre topp MMer fra Audio Technica. Med V-LPS så mangler den nok gain på MC-delen og den står fast på 100ohm. Med PUer som Quintet og Cadenza bør du ha en Riaa med litt høyere gain og justering for last. Selv om Ortofon ofte liker seg på 100ohms last, er det og avhengig av resten. Hos deg kan det hende at PUen først kommer til liv med høyere eller lavere last. Og da er det mye penger å betale dersom du ikke får utnyttet PUen til sitt fulle.

Min forrige PU var en Denon DL-103R. Mange liker den på 100ohm andre på 470ohm. Hos meg fikk den en utrolig jevn frekvensgang og dynamikk på 1000ohm. I tillegg har min Riaa 70db gain på MC. Med V-LPSii hadde jeg nok vært misfornøyd med DL-103R, som enkelte og skriver. Jeg tror det henger sammen med massen på arm og begrensninger i Riaa.

Derfor er det mange forhold å ta. En som råder deg til å gå for Cadenza Red i stedenfor Quintet Black har kanskje utstyret som avslører forskjellene og passer med pickup. Synergi er viktig i vinyl har jeg funnet ut. Tilpass anlegg etter resten av utstyret. Så mitt råd er heller å gå for en Ortofon 2M Black som er målt til 8mV følsomhet og er plenty for din Riaa. Da har du fast 47000ohm på inngangen og har en Riaa som vil passe signaturen til 2M Black ypperlig.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.705
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Tilpass anlegg etter resten av utstyret. Så mitt råd er heller å gå for en Ortofon 2M Black som er målt til 8mV følsomhet og er plenty for din Riaa. Da har du fast 47000ohm på inngangen og har en Riaa som vil passe signaturen til 2M Black ypperlig.
Flere fornuftige synspunkter i ditt innlegg:).

Så til det siterer her. Ja, tilpasning er viktig for å få det beste ut av de enkelte komponenter. Men jeg er ikke helt sikker på om 2M Black er et "klokt" valg, all den tid det i dag sitter en Adikt på Linn spilleren. Jeg har ikke hørt 2M Black tidligere og den har nok både en litt annen karakteristikk og er nok en all over bedre PU, men tilstrekkelig bedre.....?

Jeg prøver å tenke et steg videre, hvilket også vil kunne innebære en oppgradering på RIAA-siden. Da er det kanskje klokere å investere i en PU man pr. i dag ikke får utnyttet maksimalt, så ikke den i neste fase blir den begrensende komponenten. Derav vurdering om MC kontra MM.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.562
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Tilpass anlegg etter resten av utstyret. Så mitt råd er heller å gå for en Ortofon 2M Black som er målt til 8mV følsomhet og er plenty for din Riaa. Da har du fast 47000ohm på inngangen og har en Riaa som vil passe signaturen til 2M Black ypperlig.
Flere fornuftige synspunkter i ditt innlegg:).

Så til det siterer her. Ja, tilpasning er viktig for å få det beste ut av de enkelte komponenter. Men jeg er ikke helt sikker på om 2M Black er et "klokt" valg, all den tid det i dag sitter en Adikt på Linn spilleren. Jeg har ikke hørt 2M Black tidligere og den har nok både en litt annen karakteristikk og er nok en all over bedre PU, men tilstrekkelig bedre.....?

Jeg prøver å tenke et steg videre, hvilket også vil kunne innebære en oppgradering på RIAA-siden. Da er det kanskje klokere å investere i en PU man pr. i dag ikke får utnyttet maksimalt, så ikke den i neste fase blir den begrensende komponenten. Derav vurdering om MC kontra MM.
I såfall ville jeg byttet Riaa først:)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.705
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Bronze blir det nok litt vanskelig å mene noe om;). Slee'n er MC-utgaven av Redlex.

Begge er kjøpt brukt til en høyst overkommelig sum, så det var godt innenfor "budsjett" :)

Jeg er forholdsvis spent på å lytte til dette, og ikke minst finne ut om dette tonalt er iht mine preferanser.

Jeg får vel også legge til at Gunnar Brekke har bidratt med en rekke gode tips og innspill i forbindelse med vurderingsprosessen rundt valg av PU (og RIAA).

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.705
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Viderefører noen inntrykk i Ortofon vennetråden (The Ortofon Club) :)

Topp Bunn