Ortofon-stift-OM40

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
511
Antall liker
24
Torget vurderinger
1
Er der noen som har hørt denne?

OM40, stift til OM serien med Van den Huul sliping!

Tom-Erik
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.016
Antall liker
1.349
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, hørte den hos en kompis for lenge siden men skulle hørt den i eget anlegg for å danne mig en mening. Jeg brukte OM30 på det tidspunkt. Van den Hul skal det vel være..
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Jeg har den, og jeg har ikke hørt noen pu (eller cd spiller) som gjengir stemmer så troverdig og nærværende. Den er god til akustisk musikk med få musikanter, men klarer dårlig orkester og rock. Den har ikke den varme og dynamikk på ytterfløyene som f.eks en god gammeldags Shure med god nål har, så den blir Shure m95ed hos meg.  ;)
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
511
Antall liker
24
Torget vurderinger
1
Jeg har den, og jeg har ikke hørt noen pu (eller cd spiller) som gjengir stemmer så troverdig og nærværende. Den er god til akustisk musikk med få musikanter, men klarer dårlig orkester og rock. Den har ikke den varme og dynamikk på ytterfløyene som f.eks en god gammeldags Shure med god nål har, så den blir Shure m95ed hos meg.  ;)
Grunnen til at jeg spør, er at en kammerat av meg, har en OM30, som kun ble ca 3 md. gammel, nå er han død(stiften altså). Han kom hjem fra byen igår, med 2 nyinkjøpte lp'er, og gledet seg til å høre på de. På med første skiven, startet spilleren, løftet armen :-X, cantileveren var borte væk. Har mistanke om støvtørking.

Han høre nettop mye på rock 70-80 tallet, bør han kjøpe ny OM30 eller gå for OM40, eller bør han satse på helt andre ting, Shure er uaktuelt, blir for tungvint.
Selv har jeg annbefalt Goldring 1021 eller event. 1042, men har aldrig selv hørt disse. Andre annbefalinger 1000 til 2500 kr.

Spilleren er enNumark TTX , finner ikke masse på arm, men går ut i fra den ligger på 12-14g.eff.

Mvh Tom-Erik
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
511
Antall liker
24
Torget vurderinger
1
Korleis er desse Numark-spelarane, eigentleg?
Jeg er iallefal inponert og overasket over denne TTX, den veier som en Tanks og er helt tyst. Lyden er dynamisk som dd spillere som regel er. Jeg vet ikke helt hvordan dd systemet fungere, men det virker som om at der ikke er fysisk kontakt mellom tallerken og spilleren, virker som om at den svæver og blir drevet av elmagneter?, kan godt være jeg tar feil. Det eneste jeg syntes virker lidt sjipt er selve armen, den koples med sme koplinger mot headshell og mot armlageret.
Kunne godt ha tenkt meg denne selv.

Tom-Erik
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
I følge A-Arve er jo de billige Denon high-output mc pickupene gode, og de vil passe i en tung arm. Sjekk hos hifiklubben.
 
R

Roar

Gjest
I følge A-Arve er jo de billige Denon high-output mc pickupene gode, og de vil passe i en tung arm. Sjekk hos hifiklubben.
:)
Ikke Denon 160 synes jeg ikke er noe bra. Men n95ed er bra Karl,den passer veldig bra til eldre lp plater,og den har den fineste mellomtonen av shurene. Spiller med den nå på en 1219,og åssen det spiller vet du. :)

Mvh Roar
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
511
Antall liker
24
Torget vurderinger
1
I følge A-Arve er jo de billige Denon high-output mc pickupene gode, og de vil passe i en tung arm. Sjekk hos hifiklubben.
HI-FI KLUBBEN føre vel kun denon dl110 og 160, sikkert gode pickupper men med et output på 1,6 mv blir ikke det hele lidt lavt og pinglete event. med mye støy pga det lave out-puttet ?
Og som sakt er shure uaktuelt, blir lidt for tungvindt å få fatt på!
Og hvorfor spiller ikke OM40 bra på god gammel rock ?

Må foresten nævnes at riaa er det digitale som sitter i en DENON AVR-3806 Hjemmekinoreceiver

Tom-Erik
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Det er noe klinisk nøkternt over de fra ortofon som jeg har hørt (f-15, vms 20, om 20 og 40), unntatt VMS 20e mk 2. Men selv ikke den er noen rocker. Lite dynamikk og varme sammenlignet med Grado og Shure. Av de to sistnevnte er Shure best pga bedre detaljering.
 
Topp Bunn