OS X Lion - installasjon

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.652
Sted
Holmestrand
Har en forholdsvis ny iMac som ser ut til å ha et lettere røttent filsystem. Har prøvd å kjøre disksjekk med både diskverktøy og fra kommandolinja, men klarer ikke å reparere fs. Fikk først tak i en Lion install-DVD, men den feilet da jeg prøvde å installere på en ekstern disk for test. Har nå lasta ned en fra Apple, og testa fs via diskverktøy, og det det ser ut til å fungere på en macbook jeg hadde for hånda. Det fungerte greit, men ble litt usikker: Vil denne DVD-en fungere for alle mac-er?
Problemet er at under boot kommer det opp en framdriftstripe, og boot tar fort vekk 10 min. Ser på nettet at det er mange som sliter med dette. De får fiksa problemt med reinstallasjon og lignende, men det kommer tilbake. Noen som kjenner til problemet? Noen som har erfaring med Disk Warrior i forbindelse med slike problemer?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.652
Sted
Holmestrand
Jøss! Finnes det virkelig noe som ingen på HFS har en doktorgrad på?
:)

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
xerxes skrev:
Har en forholdsvis ny iMac
og

xerxes skrev:
Vil denne DVD-en fungere for alle mac-er?
...er litt vagt.

Hvilken iMac og hvilken DVD er det snakk om? Noen DVD-er fungerer kun på en spesifikk modell.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.652
Sted
Holmestrand
Class skrev:
xerxes skrev:
Har en forholdsvis ny iMac
og

xerxes skrev:
Vil denne DVD-en fungere for alle mac-er?
...er litt vagt.

Hvilken iMac og hvilken DVD er det snakk om? Noen DVD-er fungerer kun på en spesifikk modell.
"Alle mac-er" tenker jeg selvsagt på nyere ting som KAN kjøre Lion, ikke noe artig med 68000-prosessor eller noe slikt.
Det er nettopp det med noen DVD-er jeg tenker på. Har studert de 2 jeg har nøye, men har ikke vært i stand til å finne noe som fortelle meg hva de eventuelt kan og ikke kan.

Den aktuelle DVD-en er lasta ned fra appstore med en macbook som var for hånda.
Den første DVD-en var lasta ned som torrent. Den booter og ser helt OK ut, men krasjer under testinstallasjon til annen disk.

iMac:
MC813H/A
Konfigurasjon
2,7 GHz firekjerners Intel Core i5
4 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM – 2 x 2 GB
1 TB Serial ATA-harddisk
AMD Radeon HD 6770M 512 MB GDDR5

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har brukt installasjons-dvd'er for Snow Leopard om hverandre på forskjellige maskiner (forskjellige iMac og MacBook) jeg iallefall, har ikke merket noe problem med det.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Apple er ikke veldig klar på hvordan dette fungerer. Jeg har sett flere på det offisielle forumet som har forsøkt å finne ut av det uten hell.

F.eks.: En original DVD som følger med en ny MBP vil ikke fungere på en iMac eller en annen modell MBP.
Det fungerer aldri/som regel/noen ganger/ofte/alltid. Stryk det som ikke passer.

Jeg vet ikke om DVD-en TS lastet ned er en type som skal gå på alle maskiner. Er dette den samme man får om man kjøper f.eks. Lion over disk eller er den lik den man får med en ny maskin?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.418
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Dvd-platen fra Apple skal funke på de maskinene som kan kjøre Lion. Start maskinen fra plata og kjør diskverktøyet som er tilgjengelig i menyen. Å prøve å reparere disken du har startet fra bruker å gå skeis - start fra install-disk bruker å være påkrevd.

Prøv å kjør en s.k. clean install. Det gir en mer sikker funksjon enn å installere oppå eksisterende. Du må da kjøre reinstallasjon av programmene.

Johan-Kr.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.652
Sted
Holmestrand
Jeg er gammel UNIX-mann så jeg er godt kjent med at fs gjerne må avmonteres for sjekk, så det er for så vidt greit. Det er en ganske stor jobb å legge opp alt på nytt, så jeg vil helst ha full oversikt før jeg starter. I følge mye info på nettet kommer feilen tilbake ganske raskt, derfor prøver jeg å finne ut mest mulig på forhånd.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.652
Sted
Holmestrand
Class skrev:
Apple er ikke veldig klar på hvordan dette fungerer. Jeg har sett flere på det offisielle forumet som har forsøkt å finne ut av det uten hell.

F.eks.: En original DVD som følger med en ny MBP vil ikke fungere på en iMac eller en annen modell MBP.
Det fungerer aldri/som regel/noen ganger/ofte/alltid. Stryk det som ikke passer.

Jeg vet ikke om DVD-en TS lastet ned er en type som skal gå på alle maskiner. Er dette den samme man får om man kjøper f.eks. Lion over disk eller er den lik den man får med en ny maskin?
Nettopp, og med Lion kommer det IKKE DVD med i det hele tatt. Jeg lurte derfor på om den man kan laste ned er generisk. Hvis ikke blir man jo kraftig finta ut hvis maskina dør før man får laget en DVD, hvis man da ikke tilfeldigvis har 2 macer av samme type da.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.652
Sted
Holmestrand
Vidar P skrev:
Har brukt installasjons-dvd'er for Snow Leopard om hverandre på forskjellige maskiner (forskjellige iMac og MacBook) jeg iallefall, har ikke merket noe problem med det.
stort sett ja, men Apple har i en del tilfeller sendt med releasemedia som ikke nødvendigvis har fungerte på andre macer, og da tenker jeg ikke på intel/motorola, men på systemer man skulle tro var kompatible.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Hvilket OS kommer du fra?
Hvis du er på Leopard, så må du vel innom Snow Leopard før du kan oppgradere til Lion.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.652
Sted
Holmestrand
Distinctive skrev:
Hvilket OS kommer du fra?
Hvis du er på Leopard, så må du vel innom Snow Leopard før du kan oppgradere til Lion.
Nesten ny. Levert med Lion. Ble sendt inn for garanti. Angivelig feil på RAM, noe jeg stiller meg litt undrende til, men vi får se.

Vær klar over at du bør lage deg en DVD, eller helst en USB med installasjon på. Det bør du helst gjøre før du får problemer.

Topp Bunn