Oscilloscope og signalgenerator til feilsøking, godt merke?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• andwig

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2020
    Antall liker
    41
    Sted
    Råde
    Hei!

Jeg funderer på å anskaffe et oscilloscope
    og kanskje også en signalgenerator til feilsøking i elektroniske kretser.
    Jeg ønsker også å justere til symmetrisk klipping (Huldra 9, TA 300)
    Er der noen gode merker og kanskje modeller jeg kunne se etter, også brukte, for å bruke på nybegynnernivå?

20230117_124436.jpg

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.598
    Torget vurderinger
    0
    En tongenerator för audioområdet; 20 Hz-20 kHz, kan du ladda ner på datorn.
    Om du enbart vill kunna mäta audiosignaler, klarar du dig med ett oscilloskop som går upp till ca 3 MHz (eller lägre) i frekvens. Det är bra om det har två kanaler. Jag har ett Philips och ett Hitachi. Begagnade; betalade under 1000 kr/stk.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For scope...Philips, Tektronix, Kenwood, Advantest, HP, - rekka er lang..... google merket hvis du ser noe som er akseptabelt i pris...
    Signalgenerator kan du ha bå depå PC og telefon... men samme merker gjelder her for instrumenter, ,kanskje med tillegg av Thurlby, TTi- og en lang rekke andre..
    Mange instrumenter som i nyskikk var rimelige er også ofte helt OK til enklere jobber...

andwig

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2020
    Antall liker
    41
    Sted
    Råde
    Om du enbart vill kunna mäta audiosignaler, klarar du dig med ett oscilloskop som går upp till ca 3 MHz (eller lägre) i frekvens. Det är bra om det har två kanaler. Jag har ett Philips och ett Hitachi. Begagnade; betalade under 1000 kr/stk.
    Ja, en forsterker er stum på én kanal mens likespenningene er ok, så jeg
    Mange takk for svar!
    Ja, jeg tenkte feilsøke forsterkerdelen i Huldra 8, én kanal er stum, og der er konstant sus i én kanal på en av mine TA 300. Og så tenkte jeg justere forsterkeren til symmetrisk klipping på Huldra 9 og TA 300.
    Beklager 'teknisk feil' over med teksten.

Sist redigert:

andwig

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2020
    Antall liker
    41
    Sted
    Råde
    For scope...Philips, Tektronix, Kenwood, Advantest, HP, - rekka er lang..... google merket hvis du ser noe som er akseptabelt i pris...
    Signalgenerator kan du ha bå depå PC og telefon... men samme merker gjelder her for instrumenter, ,kanskje med tillegg av Thurlby, TTi- og en lang rekke andre..
    Mange instrumenter som i nyskikk var rimelige er også ofte helt OK til enklere jobber...
    Mange takk for svar!
    Ja, jeg kan sikkert finne gode brukte oscilloscope til en rimelig pris som kan passe til nybegynneren

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.302
    Sted
    Østfold
    Oi, dette er gøy!

Det blir nevnt her at man kan laste ned signalgeneratorer, og det finnes faktisk både scope og signalgenerator i REW (https://www.roomeqwizard.com/)

Når du måler på forsterkere er det ikke alltid man har 100% kontroll på hva som "ser" signaljord og ikke på utgangen. Dette kan i noen tilfeller bli litt kinkig om man har et kombiinstrument der både gen og scope har samme jordpotensial. På noen produkter kan man støte på det samme problemet om både gen og scope er tilkoblet strømnettet. Løsningen er normalt å bruke en differensialprobe, og slike kan være kostbare.

En annen løsning er å sørge for at ikke begge er tilkoblet samme jordpotensialet til å begynne med. Slik jeg ser det er det et par løsninger på kildesiden, og et par på scope-siden som virker å være opplagte valg til det du skal bruke dem til, og dette er også skikkelig budsjettklasse.

Først har vi Picoscope som er PC-baserte scope. Man kan fint kjøre dem på en laptop, og de har innebygget signalgenerator. Derfor representerer dette et alternativ både på signal og scope-siden. Det er vel egentlig ingen ting som tilsier at du ikke skulle kunne gjøre hele jobben med en 2205, som er den billigste modellen de har. Den har 2 kanaler og den har en utgang for signalgenerator. Picoscope holder veldig høy kvalitet tvers gjennom og softwaren er svært god. Til under 2000kr er dette et hysterisk godt kjøp.

Så har du OWON 2102S. Det er et ganske overraskende scope, håndholdt, som jeg kjøpte fordi det så ut som verdens kuleste multimeter og ikke kostet det mye heller. Det er overraskende fordi scopet viser seg å fungerer svært godt, også sammenliknet med mange andre rimelige modeller som har svært opplagte utfordringer. Dette er 200-serien, også er det 272 som har høyest båndbredde uten å koste veldig mye mer enn 242, og S-en står for innebygget signalgenerator. Dette er oppladbart med USB og holder overraskende lenge på batteriet.

Med den innebygde signalgeneratoren kan du i prinsippet gjøre hele jobben med denne også.

1674057623151.png

Jeg har en selvstendig signalgenerator, og jeg foretrekker å ha det fordi jeg opplever at det gir meg bedre workflow. @Armand ler av meg for det, men det er greit for jeg er blitt så vant til det. Men den jeg endte opp med er en Uni-T som er veldig bra, det er en 1000-serie-modell jeg har. Imidlertid er den litt stor og klumpete, og trolig bare med unntak av max utgangsspenning så virker 900-serien, som er mye mer kompakt, å være et bedre valg. I tester leverer den lavere forvrengning og brukergrensesnittet virker å være et hakk finere. Rett og slett et litt mer moderne produkt som jeg skulle ønske jeg hadde gått for i stedet.

1674057998495.png

Jeg tror, ut fra det du skal gjøre, at du vil få gode resultater med alle de nevnte alternativene. Dersom du er spesielt ute etter å bruke triggerfunksjonen ville jeg gått for kombinasjonen picoscope + Uni-T. Årsaken er at det er litt styr å trigge signalgeneratoren både i Picoscope og i OWON uten at det forstyrrer oscilloskopet. Har du generatoren ved siden av løser dette seg mye lettere. Jeg synes også oppsett av trigger i Picoscope er genialt og mye enklere enn å måtte bla i menyer. Det hører imidlertid med til historien at OWON har en software til det håndholdte scopet som jeg ikke har testet ennå.

Også bør det nevnes at Uni-T har en hel range med ulike scope de også, og de virker å være veldig fine. Om du skal ha løse dingser vil jeg anbefale deg å bruke litt tid på å se videotester av ulike produkter. Det finnes veldig mye der ute som er helt avsindig bra til nesten ingen penger. Om du vil ha noe so kjører på PC ser jeg ingen grunn til å se på noe annet enn Picoscope.

Og om du vil gjøre det enklest mulig er det bare å kjøre på med Picoscope 2204/05 og Uni-T UTG900-serie, for eksempel 962. Det er billig, lavrisiko og mest sannsynlig ekstremt bra ift behovet.

andwig

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2020
    Antall liker
    41
    Sted
    Råde
    Oi, dette er gøy!

Det blir nevnt her at man kan laste ned signalgeneratorer, og det finnes faktisk både scope og signalgenerator i REW (https://www.roomeqwizard.com/)

Når du måler på forsterkere er det ikke alltid man har 100% kontroll på hva som "ser" signaljord og ikke på utgangen. Dette kan i noen tilfeller bli litt kinkig om man har et kombiinstrument der både gen og scope har samme jordpotensial. På noen produkter kan man støte på det samme problemet om både gen og scope er tilkoblet strømnettet. Løsningen er normalt å bruke en differensialprobe, og slike kan være kostbare.

En annen løsning er å sørge for at ikke begge er tilkoblet samme jordpotensialet til å begynne med. Slik jeg ser det er det et par løsninger på kildesiden, og et par på scope-siden som virker å være opplagte valg til det du skal bruke dem til, og dette er også skikkelig budsjettklasse.

Først har vi Picoscope som er PC-baserte scope. Man kan fint kjøre dem på en laptop, og de har innebygget signalgenerator. Derfor representerer dette et alternativ både på signal og scope-siden. Det er vel egentlig ingen ting som tilsier at du ikke skulle kunne gjøre hele jobben med en 2205, som er den billigste modellen de har. Den har 2 kanaler og den har en utgang for signalgenerator. Picoscope holder veldig høy kvalitet tvers gjennom og softwaren er svært god. Til under 2000kr er dette et hysterisk godt kjøp.

Så har du OWON 2102S. Det er et ganske overraskende scope, håndholdt, som jeg kjøpte fordi det så ut som verdens kuleste multimeter og ikke kostet det mye heller. Det er overraskende fordi scopet viser seg å fungerer svært godt, også sammenliknet med mange andre rimelige modeller som har svært opplagte utfordringer. Dette er 200-serien, også er det 272 som har høyest båndbredde uten å koste veldig mye mer enn 242, og S-en står for innebygget signalgenerator. Dette er oppladbart med USB og holder overraskende lenge på batteriet.

Med den innebygde signalgeneratoren kan du i prinsippet gjøre hele jobben med denne også.

Vis vedlegget 885468

Jeg har en selvstendig signalgenerator, og jeg foretrekker å ha det fordi jeg opplever at det gir meg bedre workflow. @Armand ler av meg for det, men det er greit for jeg er blitt så vant til det. Men den jeg endte opp med er en Uni-T som er veldig bra, det er en 1000-serie-modell jeg har. Imidlertid er den litt stor og klumpete, og trolig bare med unntak av max utgangsspenning så virker 900-serien, som er mye mer kompakt, å være et bedre valg. I tester leverer den lavere forvrengning og brukergrensesnittet virker å være et hakk finere. Rett og slett et litt mer moderne produkt som jeg skulle ønske jeg hadde gått for i stedet.

Vis vedlegget 885470
    Jeg tror, ut fra det du skal gjøre, at du vil få gode resultater med alle de nevnte alternativene. Dersom du er spesielt ute etter å bruke triggerfunksjonen ville jeg gått for kombinasjonen picoscope + Uni-T. Årsaken er at det er litt styr å trigge signalgeneratoren både i Picoscope og i OWON uten at det forstyrrer oscilloskopet. Har du generatoren ved siden av løser dette seg mye lettere. Jeg synes også oppsett av trigger i Picoscope er genialt og mye enklere enn å måtte bla i menyer. Det hører imidlertid med til historien at OWON har en software til det håndholdte scopet som jeg ikke har testet ennå.

Også bør det nevnes at Uni-T har en hel range med ulike scope de også, og de virker å være veldig fine. Om du skal ha løse dingser vil jeg anbefale deg å bruke litt tid på å se videotester av ulike produkter. Det finnes veldig mye der ute som er helt avsindig bra til nesten ingen penger. Om du vil ha noe so kjører på PC ser jeg ingen grunn til å se på noe annet enn Picoscope.

Og om du vil gjøre det enklest mulig er det bare å kjøre på med Picoscope 2204/05 og Uni-T UTG900-serie, for eksempel 962. Det er billig, lavrisiko og mest sannsynlig ekstremt bra ift behovet.
    Mange takk for svar!
    Jeg skal søke etter et pent brukt oscilloskop og en signalgenerator

geirendre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    984
    Sted
    Bodø
    Personlig ville jeg nok frarådet å kjøpe et gammelt analogt oscilloskop når du kan få nye digitale for nesten samme prisen.
    De nye er også en god del lettere å bruke (med innebygde hjelpe-funksjoner) og har langt flere funksjoner innebygd.
    De kan måle frekvens, amplitude, fase, spenning etc etc, og FFT (frekvensområde) for å nevne noe.
    Pico-scope som er nevt her kan også være et billig alternativ om man har en Windows PC tilgjengelig.
    Da har du både scope og signalgenerator i ett, med bl.a enkel måte å måle frekvensområde på en forsterker innebygd.

Et annet alternativ kan være noe slikt:
    1674072076709.png

Disse er jo også nevnt lengre opp i tråden her.
    Hver av disse koster bare litt over tusenlappen, og fungerer helt topp til mange forskjellige oppgaver,
    Begge disse enhetene dekker også radio frekvensene slik at de kan brukes til å sjekke og justere
    både AM og FM delen på gamle radioer.

Nettet flommer jo nå over av billige nye multimeter, oscilloskop, signalgeneratorer, loddestasjoner osv. osv,
    som ofte er mer nøyaktig, og har langt flere funksjoner enn gamle brukte analoge enheter har.
    Søker du f.eks. etter " DDS Function Signal Generator" på Ebay, så finner du helt ok saker fra litt over 200.-
    Så jeg ser egentlig ikke noen god grunn til å kjøpe slikt brukt om man ikke har et spesifikt ønske om
    å ha nettopp slikt stort tungt gammelt utstyr, det er jo kult med gammelt måleutstyr også da. 😋

Som dette:
    1674073323256.png

Men som med alt annet gammelt, så må man da være forberedt på at det trengs fiksing og kalibrering på slikt,
    og tro meg, disse er en god del mer komplisert en en Huldra 8 😋

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.302
    Sted
    Østfold
    Så det du egentlig sier er at om man kjøper det analoge scopet du har lagt bilde av til slutt her, så trenger man også de to første du la ut bilde av for å reparere det analoge scopet så man får brukt det til å måle på Huldraen? ;)

andwig

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2020
    Antall liker
    41
    Sted
    Råde
    Personlig ville jeg nok frarådet å kjøpe et gammelt analogt oscilloskop når du kan få nye digitale for nesten samme prisen.
    De nye er også en god del lettere å bruke (med innebygde hjelpe-funksjoner) og har langt flere funksjoner innebygd.
    De kan måle frekvens, amplitude, fase, spenning etc etc, og FFT (frekvensområde) for å nevne noe.
    Pico-scope som er nevt her kan også være et billig alternativ om man har en Windows PC tilgjengelig.
    Da har du både scope og signalgenerator i ett, med bl.a enkel måte å måle frekvensområde på en forsterker innebygd.

Et annet alternativ kan være noe slikt:
    Vis vedlegget 885546
    Disse er jo også nevnt lengre opp i tråden her.
    Hver av disse koster bare litt over tusenlappen, og fungerer helt topp til mange forskjellige oppgaver,
    Begge disse enhetene dekker også radio frekvensene slik at de kan brukes til å sjekke og justere
    både AM og FM delen på gamle radioer.

Nettet flommer jo nå over av billige nye multimeter, oscilloskop, signalgeneratorer, loddestasjoner osv. osv,
    som ofte er mer nøyaktig, og har langt flere funksjoner enn gamle brukte analoge enheter har.
    Søker du f.eks. etter " DDS Function Signal Generator" på Ebay, så finner du helt ok saker fra litt over 200.-
    Så jeg ser egentlig ikke noen god grunn til å kjøpe slikt brukt om man ikke har et spesifikt ønske om
    å ha nettopp slikt stort tungt gammelt utstyr, det er jo kult med gammelt måleutstyr også da. 😋

Som dette:
    Vis vedlegget 885551
    Men som med alt annet gammelt, så må man da være forberedt på at det trengs fiksing og kalibrering på slikt,
    og tro meg, disse er en god del mer komplisert en en Huldra 8 😋
    Mange takk for svar! Det er Huldra 8, Huldra 9, Tuner Amplifier/Sølvsuper 11 og kanskje etterhvert Huldra 10/TA 300 jeg tenker på av apparater å undersøke.
    Jeg tror jeg skal se etter nye instrumenter, kanskje blir det de to apparatene på det første bildet, Owon HDS 242 og UNI-T UTG 932E. Jeg synes de ser bra ut 👍

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.546
    Torget vurderinger
    1
    Noe slikt som en Metrel Variac/skilletransformator kan være fint å ha, dette isolerer slik at man slipper jordingssløyfe på det du skal måle på.
    Andre merker finnes, det er bare et eksempel. Man kan ofte variere spenning og max strøm som skal trekkes på de.

geirendre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    984
    Sted
    Bodø
    Så det du egentlig sier er at om man kjøper det analoge scopet du har lagt bilde av til slutt her, så trenger man også de to første du la ut bilde av for å reparere det analoge scopet så man får brukt det til å måle på Huldraen? ;)
    Jepp, jeg kjøpte det defekt (kortsluttet nett trafo) billig og fikset det selv.
    Nå gjenstår kun kalibreringen.
    Den prosedyren utgjør nærmere 70 sider av service manualen, hehe.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg tror dere glemmer at for å få nytte av alle muligheter kreves de i det minste noen grunnkunnskaper innen elektronikk og kanskje grunnleggende signalforståelse.... jeg tror jeg vil påstå at for relativt ukyndige er det intuitivt enklere å forstå feks et klassisk scope hvor forsterker og timebase er direkte tilgjengelig på forskjellige knotter.... samme med en enkel ekstern signalgenerator, - alt uten å bla seg gjennom alskens menyer. Det finnes forøvrig en rekke nye og billige instrumenter som både er digitale og utformet som klassiske instrumenter...
    Det vil alltid være et sjansespill med å kjøpe gamle brukte instrumenter, - hvis de bare ikke er for gamle... Når det er sagt, så har jeg bl.a et 275MHz HP scope som var nytt i 1978.... funker faktisk stort sett OK, men er neppe særlig nøyatig over 100MHz... det har tilogmed et lite multimeter med røde segment-LEDS på toppen.. ;)

Når det er sagt, så er vel omtrent alle moderne scope ikke noe annet enn kraftige mikrokontrollere med stor skjerm og DSP...

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.302
    Sted
    Østfold
    Jeg synes dette virker som en bekymring mer basert på veldig avanserte digitale ting, gjerne av litt eldre årgang, enn nyere rimelige instrumenter. De er virkelig latterlig enkle å bruke. I tillegg har de aller mest populære utallige enkle videoer som både hjelper en å forstå hvordan en funksjon skal brukes og hvordan den betjenes på det aktuelle instrumentet.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.130
    Om jeg skulle bytte ut det gamle scopet som fattern en gang kjøpte brukt ved sine studier på NTH en gang på tidlig 80-tall(Hameg HM412-5), ville jeg gått for PicoScope. Hadde PicoScope da jeg gikk på elektronikklinja med innebygget signalgenerator i et kompakt format.
    Dritenkelt å justere triggerpunkter og dokumentere/lagre målinger osv.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.302
    Sted
    Østfold
    Jeg kartla tidsoppførselen og grenseverdiene til de ulike limiterne i Powersoft med et Picoscope med en differensialprobe (siden den er brokoblet og har over 200V spenningssving). Det var første gangen jeg brukte det (lånte et). Etter 5 minutters opplæring og 5-6 stikkord i notepad var jeg fullstendig selvgående. Jeg bestilte en selv straks etterpå og den har virkelig fått kjørt seg når jeg har jobbet med dynamisk prosessering i DSP. Som @MB-S124 sier, dette er virkelig enkelt å bruke.

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    23.210
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Ved bruk av Picoscope ved måling på høge spenningar (og straum) er det lurt å bruke differensialprobe for å unngå å "brenne opp" pc.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.201
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    10 Hz - noen GHz
    IMG_20221019_173857804.jpg

IMG_20210908_092149264.jpg

Analogt hele veien 🙂

Sist redigert:

geirendre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    984
    Sted
    Bodø
    Det er vel egentlig ikke relevant til spørsmålet som trådstarter kommer med.
    Disse gamle radioene er ujordet, så det burde ikke være noe stort problem.

Men man må så klart være obs på hva man gjør når man starter å koble til diverse instrumenter.
    Dave Jones gamle video om How NOT to Blow Up Your Oscilloscope er fremdeles like aktuell.
    Gjelder ikke bare oscilloskop men også annet jordet utstyr.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.302
    Sted
    Østfold
    Tipper det var enda morsommere å se på 🙃

Jeg fikk faktisk lov å reparere sånne en uke da jeg gikk på ungdomsskolen. Eneste gangen jeg fikk strøm var da jeg hadde labbene inni en bordradio som viste seg å fortsatt stå plugget i kontakten.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.528
    Torget vurderinger
    2
    Har både et gammelt analogt Kenwood/Trio og

et moderne digitalt
    see YouTube EEEV Blog

Dette fungerer fint men gidder sjelden å dra det fram da REW og Visual Analyser og et USB lydkort /DAC og noen RCA overganger gjør at jeg fikser alt på PC.
    Det analoge samler støv i kjelleren .

Obs PC løsning kan kreve lastmotstand, spenningsdeler ogmotstand i serie som kortslutningsforhindrer for å dempe signalet till ca 0.2V

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn