Oslo HiFi Show 2025 – inntrykk fra tre Audiophile herrer. Del 3 – Karl Erik sine inntrykk.

OHS25-3 (3 of 238).jpg

Tredje og siste messerapport fra forrige helg sin HiFi-messe fokuserer litt mer på de musikalske inntrykkene, men det betyr ikke at jeg på noen som helst måte kommer til å forsøke å skyve HiFi-utstyret under teppet…

I en tid der det hevdes at HiFien har trange kår, er det ekstra hyggelig at Oslo HiFi Show later til å være i stadig vekst. Uten at jeg har oversikt over besøkstall, fikk jeg et klart inntrykk av Årets messe var veldig godt besøkt. Og antall utstillere var også minst like høyt, og med mange utstillere som hadde valgt stille ut i flere rom. Og så er medaljens bakside at det selvfølgelig gir en bekymring rundt fremtiden til Hortenmessa, som vi har blitt veldig glad i gjennom en tradisjonsrik årrekke.

I fjor var jeg alene på messen i Asker fra Audiophile.no, og rakk egentlig over hele messen i løpet av en lang dag. I årets messe fant vi ut at vi ønsket å stille med hele kjerne-redaksjonen, så det ble langtur på både Stig Arne og Arve, mens jeg som har bodd i Oslo de 7 siste årene kunne holde meg i ro på Rodeløkka.

Vi har tatt opp tradisjonen fra Hortenmessa med å levere hver vår messerapport, der vi vektlegger det som i størst grad fenget hver av oss. Og så får det våge seg om det blir en del overlapp.

SPILLELISTE FOR DEMOSPORENE
Jeg har laget en spilleliste i TIDAL for de demosporen jeg lyttet til. Og som er omtalt i de respektive utstilleravsnittene. Disse gjelder selvfølgelig bare for de sporene som ble avspilt da jeg var i rommet, og er derfor ikke allmenngyldig. Men de kan likevel være et nyttig supplement til beskrivelsen av inntrykkene.

Og så kan det fore komme at de sporene som er lagt inn i spillelisten ikke er helt de samme versjonene som ble avspilt under demoene. De sporene der det ble spilt vinyl er åpenbare eksempler på det.

TECHNICS
Technics er blant annet kjent som en av platespillergigantene, og selv en pause i produksjonen for et drøyt tiår siden kunne ikke rokke ved det. Da de kom tilbake i 2014 var det med flere modeller, og enda flere ble det etter hvert. Nå har Technics modeller fra rundt en titusenlapp til en kvart million. Og med unntak av de to dyreste har alle de andre modellene et designmessig slektskap som befester Technics sitt ikoniske design som også andre produsenter har forsøkte å klone, men vanligvis med betydelig dårligere material- og byggekvalitet

På slutten av fjoråret lettet Technics på sløret for den nye modellen SL-1300G, og den var på plass på Oslo HiFi Show, sammen med den digitale forsterkeren Technics SU-G700 M2 og et sett med SB-G90M2 gulvhøyttalere. Dette er et oppsett med en samlet pris til i underkant av hundre og femti tusen.

Da jeg var innom var det Nick Drake som fremførte låten Three Hours fra debutalbumet Five Leaved Left, og det låt fint, med en åpen gjengivelse.

På det tilstøtende Technics-rommet var det rigget opp et par vesentlig rimeligere oppsett, med platespilleren SL-1500C og de aktive stativhøyttalerne SC-CX700. Sistnevnte har også innebygget strømmeplattform, og er Roon-Ready.

AUDIO AKTØREN
Terje er alltid et hyggelig gjensyn, enten det er på hjemmebane i Horten eller i Asker. En elektronikkrigg fra Cary Audio kombinert med de flotte og svært vellydende gulvhøyttalerne QLN Reference 9 har etter hvert blitt obligatorisk. Og Minor Majority sin Wish You'd Hold That Smile låt flott og veldig åpent.

Men også i år var høydepunktet da Terje spilte på Studer-spolebåndopptakeren, og med et spor av Muddy Waters. Og selv om jeg har hørt dette oppsettet enda mer imponerende i andre og større rom, ikke minst med musikk av Patricia Barber, var det også en nydelig opplevelse å lytte til Long Distance Call av Muddy Waters.....

Les hele messerapporten fra Karl Erik i Audiophile.no

OHS25-3 (33 of 238).jpg

Kommentarer

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.606
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk for utfyllende artikkel (y)

Jeg droppet å gå inn på Argon-rommet, men det burde jeg tydeligvis ikke gjort. Spennende den kommende Signatur-utgaven med Ortofon 2M Black-pickup som du skriver om i artikkelen. Personlig har jeg vært veldig fornøyd med vår Argon TT-spiller, gitt ambisjonsnivået - og TT-4 har jo høstet mye gode kritikker, blant annet en EISA-pris. Så det blir helt klart spennende å se hva Signatur-utgaven har å by på.

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.260
Link til alle artikler
477
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Attende til start – Stig Arne si dagbok februar 2025

Attende til start – Stig Arne si dagbok februar 2025

• 0
Av og til gjer ein feil som er so elementære at det ikkje er til å tru. Eg vert flau. Ein skulle tru eg var ein røynd audiofil. Og det er eg vel forsovidt og, dette har vore hobbyen min i 50 år...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2025 - inntrykk frå tre Audiophile herrar. Del 2 – Arve sine inntrykk

Oslo HiFi Show 2025 - inntrykk frå tre Audiophile herrar. Del 2 – Arve sine inntrykk

• 5
Det var to trekk ved denne messa som bør nemnast. Det eine er bass. Så å seie alle utstillarar hadde lagt mykje arbeid i å få bassen djup og godt artikulert, både dei med store og små høgtalarar...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2025 - inntrykk frå tre Audiophile herrer. Del 1 - Stig Arne sine inntrykk.

Oslo HiFi Show 2025 - inntrykk frå tre Audiophile herrer. Del 1 - Stig Arne sine inntrykk.

• 5
Ei utstilling skal ikkje berre vera å springa frå utstillar til utstillar som galningar med fotoapparat og notatblokk. Me har og eit liv å leva, folk å treffa. Pauser, eta og drikka, treffa...
Fortsett
Audiophile.no
HD 550 – Ny modell i nedre mellomklasse fra Sennheiser

HD 550 – Ny modell i nedre mellomklasse fra Sennheiser

• 0
Hodetelefonveteranen Sennheiser lanserer en ny modell i 500-serien. HD 550 markedsføres som å være en modell for audiofile, og det taler til oss… Det er bare en drøy måned siden den forrige nye...
Fortsett
Audiophile.no
STIG SINE PLATER: Tromsø Big Band - 69° 39′ North.

STIG SINE PLATER: Tromsø Big Band - 69° 39′ North.

• 0
20 år gamle TBB har gjeve ut si andre plate i 2024, 69° 39′ North. Frå før har dei "In Traffic" frå 2011 på samvitet. Den har eg ikkje lytta til endå. Vent litt. I 2017 gav dei i samarbeid med...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING 1125 – kupp på oppløpssiden

PLATESMAKING 1125 – kupp på oppløpssiden

• 0
I denne helgens platesmaking skjedde noe tilsvarende til det som skjedde forrige helg. Jeg hadde i nesten en hel uke bestemt meg for at det var Paavo Järvi sin fantastiske Mahler-tolking som...
Fortsett
Topp Bunn