Oslo's beste PIZZA

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.573
Torget vurderinger
24
Fanken, nå MÅ jeg ha kveldsmat allikevel..

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.259
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Var på villaparadiso for en ukes tid siden. Hadde en ny en på menyen med spinat.. Den var virkelig god.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Min klare, og vel ikke spesielt ydmyke, mening er at Åpent bakeri (Lofthus Smavirkelag) er suverent best i byen og at da Mimmo er nest best. På Villa Paradiso har jeg vært en gang (tidlig i sommer) og det var usedvanlig dårlig. Det var så mye som ikke stemte at jeg har problemer med å godta "dårlig dag"-forklaringer.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.259
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
villaparadiso har elendig service på travle dager da...

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jo, sikkert, men servicen var det beste med besøket. Pizzaen var dårlig, og jeg er svæært vennlig innstilt til alt som har med pizza å gjøre, så massivt skuffet blir jeg sjelden. Våt, smakløs saus og vassen bunn. Ingenting av den seig-sprøe bunnen en slik pizza skal ha, heller ikke i tørre områder. "Steinsopp-pizaen" til fruen hadde trolig litt tørket steinsopp i seg, men store mengder champignon av slett kvalitet (som ikke sto nevnt i beskrivelsen i menyen). Gjennomgående dårlige råvarer fra topp til bunn og rett og slett et inntrykk av usmak som tiltok gjennom måltidet. Begge pizzaene var veldig dårlige, så dårlige at vi var litt vantro mens vi spiste med tanke på ryktet stedet har.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
La sada på majorstua har god italiensk pizza

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Av de jeg har smakt, ( og det er mange ;D) så holder jeg en knapp på Bobo's Pizza på Bøler. Fantastisk smak, og ingen legger på så mye "fyll" som dem.

mvh
Lars

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Dette burde vel strengt tatt vært to tråder...
Må jo deles i tynn bunn/dyp bunn evt. italiensk/amerikansk :)

Personlig liker jeg hjemmelaget veldig bra, spesielt konas, men den er ikke i Oslo da, så off topic.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
34.025
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Hmmm, men Røde Mølle i Brogata(?) innrømmer jo beskjedent at DE lager byens
beste pizza, så da må vel det stemme?

Ellers fremheves alltid kiosken ved siden av Møllergata 19, populært kalt Hells Kitchen,
for pizza'en sin, kan ikke bare være rykter, eller.....?

/ Morten

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Pizza Pancetta :D
Surpomper, men leverer digg pizza på take-away. Litt sånn som soup-nazi i seinfeld :p

R

Roysen

Gjest
wow, Totte. Det der var ikke bra. Har selv aldri opplevd noe slikt der, men har heller aldri bestilt den med porcini.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.340
Torget vurderinger
1
Nystekt pizza med deilig fyll er godt, selv fra Peppes eller Dolly. Men i likhet med de fleste andre "pizzarestauranter" bruker de elektriske ovner.

Skal det være absolutt autentisk Italiensk pizza så må det være vedfyrt ovn, som gir den riktige "brentsmaken" på deigen.
Vedfyrt ovn er vanskelig å få til pga åpen flamme, brannkrav, pipeløp i bygård, etc, etc.
Dessuten fordrer det høy og jevn omsetning for å oppnå lønnsom drift.

Nesten ingen i Norge som har vedfyring. I Stor-Oslo tror jeg det finnes kun en håndfull slike ovner.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.955
Milenko skrev:

Personlig liker jeg hjemmelaget veldig bra, spesielt konas, men den er ikke i Oslo da, så off topic.
En tredje kategori er jo fyllesjukepizza. Jeg kan godt fire litt på kravene til bunn her, bare det er mye gjørme på toppen, og den smaker litt sterkt.

R

Roysen

Gjest
pedal skrev:
Nystekt pizza med deilig fyll er godt, selv fra Peppes eller Dolly. Men i likhet med de fleste andre "pizzarestauranter" bruker de elektriske ovner.

Skal det være absolutt autentisk Italiensk pizza så må det være vedfyrt ovn, som gir den riktige "brentsmaken" på deigen.
Vedfyrt ovn er vanskelig å få til pga åpen flamme, brannkrav, pipeløp i bygård, etc, etc.
Dessuten fordrer det høy og jevn omsetning for å oppnå lønnsom drift.

Nesten ingen i Norge som har vedfyring. I Stor-Oslo tror jeg det finnes kun en håndfull slike ovner.
Helt enig! Jeg trodde imidlertid Pizza da Mimmo hadde en slik.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
232
Torget vurderinger
4
Strengt tatt ikke. Den må være italiensk for å kalles pizza, hvis ikke er det bare hvetemel med ost.

Milenko skrev:

R

Roysen

Gjest
MaKi skrev:
Strengt tatt ikke. Den må være italiensk for å kalles pizza, hvis ikke er det bare hvetemel med ost.

Milenko skrev:

....og hvordan definerer du at den er Italiensk? Tror nok trenger to kategorier.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
232
Torget vurderinger
4
Med fare for å virke frekk: må jeg forklare det?

Audiofi skrev:
og hvordan definerer du at den er Italiensk?

R

Roysen

Gjest
Beklager om jeg var kort. Det jeg mener er at dersom vi skal gjøre dette seriøst og anbefale hverandre gode pizza restauranter er det kanskje en ide at man angir hvilken type som serveres. Det har ikke blitt praktisert så langt.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.340
Torget vurderinger
1
Grovt sett har vi 2 typer:

Den "ekte" italienske med tynn deig, stekt i vedovn. Laget på stedet av en fagmann. Fersk deig og ferske ingredienser av høy kvalitet. Som regel ikke så mye fyll, og moderate mengder ost. Til gjengjeld er fyllet av ekstra høy kvalitet og gjerne med et lokalt snitt eller tema; Fersk skogssopp, smakfulle artisjoker, peperoni fra slaktern eller sardiner/sjømat hvis man befinner seg ved kysten. Pizza i Italia kan være et utsøkt måltid, dersom man finner et velrennomert Pizzeria. Og det hele til en forbausende lav pris. (I Italia er det forøvrig ikke lov å markedsføre seg som Pizzeria, med mindre man har vedovn).

Den amerikanske varianten har tykkere deig, mer ost og mer fyll. Her er det "anything goes" og man finner de merkeligste smaksvarianter. Som oftest er ikke ingrediensene like gode, det skinner igjennom at det er matindustri: Mais på boks, hermetisert skinke osv. Deig som har vært frosset. Det hele stekt i en elektrisk ovn av en ufaglært servitør/budsjåfør.

Feinschmeckere sverger selvsagt til den italienske, mens den amerikanske varianten mer regnes som vomfyll. (Jeg innrømmer glatt å ha fortært MASSE vomfyll pizza i mitt liv!)

----------

Ja, jeg tror Mimmo har vedovn.

V

vredensgnag

Gjest
Deigen er det avgjørende, om den skal være autentisk italiensk.
Tipo 00 mel, vann, salt og bittelitt gjær. Enkelte vil også tilsette en teskje olivenolje, men da er vi allerede utenfor det autentiske.

Deigen settes i forvei, og skal stå minst én dag, slik at vannet trenger fullstendig inn i melet.
Hvor melet kommer fra, hvor mye gjær som brukes, hvor lenge deigen settes, og hvordan man bruker varmen er nøkkelen til forskjellene.

Deep pan pizza bruker mye mer gjær - hele pakker, pluss at det også kan spes på med bakepulver. Skolebrød med tomatsaus på, for det meste.

===

Da Mimmo baker ikke al legno, men bruker elektrisk ovn.

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Deep pan pizza bruker mye mer gjær - hele pakker, pluss at det også kan spes på med bakepulver. Skolebrød med tomatsaus på, for det meste.
Jeg har aldri skjønt vitsen med deep pan pizza. Jeg spiser gjerne junkfood-pizza med mye fyll og slikt når det passer seg, men den skal ikke under noen omstendighet ha tykk bunn etter min gane.

R

Roysen

Gjest
Noen som vet om det finnes vedovnsbakt italiensk pizza å få kjøpt fra restaurant i Oslo?

V

vredensgnag

Gjest
Audiofi skrev:
Noen som vet om det finnes vedovnsbakt italiensk pizza å få kjøpt fra restaurant i Oslo?
OK. Siden dette er HFS skal jeg fortelle om det eneste stedet der jeg spiser pizza utenfor mitt eget hjem*. Sentralt, Fridtjof Nansens plass 5. Stedet heter Prima Fila, og de har Oslos eneste vedovn.

*Jeg gjør et unntak for Margheritaen på Apoteket, dersom jeg er i nærheten ved lunsjtider - av en eller annen merkelig grunn har den truffet som den skal, moren til han som er kokk når jeg har vært der må ha vært flink til å lære fra seg.

R

Roysen

Gjest
vredensgnag skrev:
Audiofi skrev:
OK. Siden dette er HFS skal jeg fortelle om det eneste stedet der jeg spiser pizza utenfor mitt eget hjem*. Sentralt, Fridtjof Nansens plass 5. Stedet heter Prima Fila, og de har Oslos eneste vedovn.

*Jeg gjør et unntak for Margheritaen på Apoteket, dersom jeg er i nærheten ved lunsjtider - av en eller annen merkelig grunn har den truffet som den skal, moren til han som er kokk når jeg har vært der må ha vært flink til å lære fra seg.
Herlig! Har vært der mange ganger, men siden de har så god pasta har jeg aldri bestilt pizza. Det blir nok pizza neste gang.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
232
Torget vurderinger
4
Forno al legno gjør susen, men må innrømme at jeg har fått mye god pizza i Italia fra elektrisk ovn. Så sant den er tynn nok og mengden er fyll er liten nok.

Det artige er at når man bruker tipo 00, går bakingen som en lek kontra det å lage deig av vanlig hvetemel. Viktig at det ikke er mer salt enn nødvendig, heller. Det preger smaken for mye.

Man snakker om napolitansk pizza som den ekte. Mange blir nok overrasket første gang de får pizza i Napoli; den er ganske annerledes enn i resten av Italia. Litt tykkere bunn og mye mer/kraftigere skorpe. Ikke supertynn lefse som man forbinder med italiensk.

V

vredensgnag

Gjest
MaKi skrev:
Forno al legno gjør susen, men må innrømme at jeg har fått mye god pizza i Italia fra elektrisk ovn. Så sant den er tynn nok og mengden er fyll er liten nok.
Absolutt - gode elektriske ovner gjenskaper temperaturkravene med presisjon og gir meget god kontroll, slik at en dyktig pizzaiolo kan ta høyde for dagsformen til deig og vær.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.340
Torget vurderinger
1
MaKi skrev:
Forno al legno gjør susen, men må innrømme at jeg har fått mye god pizza i Italia fra elektrisk ovn.
Italienerne er fantastiske mekanikere og kreative oppfinnere. Siden det er veldig upraktisk med vedovn i mange bygninger og sammenhenger, så kan jeg tenke meg at de har klart å lage moderne elektriske ovner som simulerer vedfyrte ovner.

G

Gjestemedlem

Gjest
Man kan jo sikkert få den fløyet over fra Bergen

Pasta Sentral har god italiensk Pizza stekt i vedovn.

Vedlegg

R

Roysen

Gjest
Man vil ikke kunne faa den samme gode smaken med en elektrisk ovn. Den tilforer ikke den samme royksmak og roykaromaen.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Man kan jo sikkert få den fløyet over fra Bergen

Pasta Sentral har god italiensk Pizza stekt i vedovn.
Der kom du meg i forkjøpet. De er den eneste restauranten i Bergen som har det. I tillegg har de god hjemmelaget pasta, som i alle fall før i tiden kunne kjøpes i løs vekt. Det var før de flyttet fra Nedre Nygård. Den hjemmelagde pestoen som de solgte i beger var/er også meget kurant.

Aldeles heslig orddeling, forresten.

Topp Bunn