OSMC har lansert ny kodi-basert media-spiller: Vero 4K +

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kodi 4K/4K+ kan også streame atmos/dts:x uten modifikasjoner. Joda, man må velge passthrough for DTS-HD.MA og TrueHD (som DTS:X og Atmos bygger på) i kodi-menyen, men det er alt. Den har heller ingen vifter; så den er 100% lydløs i drift.

Edit:
Kodi 4K tar ikke mange sekunder å boote opp heller; vi er i området 5 sekunder. Så har en HDR støtte. Ikke minst de garanterer oppdatering i minimum 5 år (kommer oppdateringer hver måned).
 
Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
]Kodi 4K/4K+ kan også streame atmos/dts:x uten modifikasjoner. Joda, man må velge passthrough for DTS-HD.MA og TrueHD (som DTS:X og Atmos bygger på) i kodi-menyen, men det er alt. Den har heller ingen vifter; så den er 100% lydløs i drift.
Dette visste jeg ikke har du gjort dette selv og er dette en egen utviklet sak i denne spilleren? (regner med du er i Kodi 17.6)

Har en kompis som har nyeste Egreat spilleren og der for vi ikke kjørt bitstreaming over Kodi.

Mens vi er i gang, er det dekodere i spilleren som kan gjøre om Dolby True HD og DTS-HD MA ?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
]Kodi 4K/4K+ kan også streame atmos/dts:x uten modifikasjoner. Joda, man må velge passthrough for DTS-HD.MA og TrueHD (som DTS:X og Atmos bygger på) i kodi-menyen, men det er alt. Den har heller ingen vifter; så den er 100% lydløs i drift.
Dette visste jeg ikke har du gjort dette selv og er dette en egen utviklet sak i denne spilleren? (regner med du er i Kodi 17.6)

Har en kompis som har nyeste Egreat spilleren og der for vi ikke kjørt bitstreaming over Kodi.

Mens vi er i gang, er det dekodere i spilleren som kan gjøre om Dolby True HD og DTS-HD MA ?
Dette er standard kodi; bare å velge advanced på settings og gå inn på lyd-innstillinger. Så ligger alle valgene for passthrough der. Dette har da fungert siden tidenes morgen - jeg har da kjørt atmos siden atmos ble lansert - det går ikke uten passthrough :)

Edit:
Det er ingen dekoder i spiller, dette skjer på lydprosessor selvsagt. Ellers måtte den hatt 7.1 analog ut; den har bare stereo for analog ut. Atmos eller DTS:X fungerer forøvrig kun via bitstream (passthrough) - siste ledd i kjeden (surround prosessor eller surround receiver) håndterer konvertering til analoge signaler for antall kanaler som er støttet. I teorien fungerer det med opp til 24.1.10 på Atmos (har enda ikke sett en mediaspiller eller bluray spiller som har 35 analoge utganger :)

Trinnov har forøvrig akkurat lansert støtte for 64 kanals prosessor (med opp til 32 kanalers utvidelse av deres eksisterende 32-kanals surround prosessor). Da vil man kunne sette opp duplisering av kanaler; eller glidende overganger mellom 24.1.10 oppsettet som gir deg utnyttelse av alle 64 kanalene. Alternativt; dedikert oppsett for DTS:X; Auro3D og Dolby Atmos.
 
Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
En dekoder er ett must om en ikke går igennom en receiver eller prosessor.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Kan en kjøre Kodi på pc og få alt dette uten en egen boks?

Jeg har en stasjonær koblet til via hdmi...
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kodi fungerer helt fint fra en vanlig pc; både Windows og macOS er støttet (linux også). Det er best støtte for alle de sære tingene i Windows-utgaven. Men du skal ha en rimelig vill PC for å kunne decode UHD blu-ray'er.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Hverken den rene Linux/OSX/Windows-utgaven av Kodi har støtte for HDR ennå. (Merk at UHD ikke nødvendigvis er HDR, Windows-versjonen støtter f.eks hardware-aksellert HEVC/UHD, problemet er når HDR kommer på toppen)
Nødvendig infrastruktur er ikke på plass i de respektive operativsystemene enda. Men man kan likevel få 100% fungerende HDR med auto SDR/HDR/framerate, men da via den uoffisielle Kodi DS og bruker madVR sammen med Nvidia GTX 960 eller nyere skjermkort (merk at GTX 970/980 IKKE er nyere), samt bruker ekslusiv fullskjermmodus.

Tenker at dette er på plass I Linux om et års tid. Ser fram til å kunne skru sette sammen sin egen Linux-baserte Kodi-boks og ikke måtte trenge disse jalla Android-boksene inkl. OSMC eller ATV4K (via MrMC)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
HDR fungerer helt fint på Vero 4K; den er basert på Linux. Og den støtter hardware HEVC/UHD i HDR. Ser veldig bra ut på LG OLED 2017.

NB! OSMC (les: Vero 4K) er ikke Android-boks; det er Linux ;)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
HDR fungerer helt fint på Vero 4K; den er basert på Linux. Og den støtter hardware HEVC/UHD i HDR. Ser veldig bra ut på LG OLED 2017.

NB! OSMC (les: Vero 4K) er ikke Android-boks; det er Linux ;)
Den kjører Debian Linux, men bruker ikke de tradisjonelle Linux-infrastrukturene. Alt som har med video blir dyttet over til GPU uten at Kodi eller OS'et har så mye å gjøre med det. For at HDR med f.eks Intel/AMD/Nvidia i Linux skal støttes, så må en hel del på plass.

De fleste Android-boksene kan kjøre Linux, både diverse Linux-distroer, men også LibreELEC (halvoffisiell Linux-distro bygget rundt Kodi.) Men jeg putter de fortsatt i Android-boks-båsen, inkl OSMC-boksen, da den stort sett er en rebrandet kinaboks:) Det er ikke ment negativt, det er bare hva det er.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
HDR fungerer helt fint på Vero 4K; den er basert på Linux. Og den støtter hardware HEVC/UHD i HDR. Ser veldig bra ut på LG OLED 2017.

NB! OSMC (les: Vero 4K) er ikke Android-boks; det er Linux ;)
Den kjører Debian Linux, men bruker ikke de tradisjonelle Linux-infrastrukturene. Alt som har med video blir dyttet over til GPU uten at Kodi eller OS'et har så mye å gjøre med det. For at HDR med f.eks Intel/AMD/Nvidia i Linux skal støttes, så må en hel del på plass.

De fleste Android-boksene kan kjøre Linux, både diverse Linux-distroer, men også LibreELEC (halvoffisiell Linux-distro bygget rundt Kodi.) Men jeg putter de fortsatt i Android-boks-båsen, inkl OSMC-boksen, da den stort sett er en rebrandet kinaboks:) Det er ikke ment negativt, det er bare hva det er.
Den er produsert i Kina; men konstruert og designet i England (jeg snakker flere ganger i uka med mannen bak OSMC ;))
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Begynner å mistenke noen har stjålet den; har vært til fortolling i 9 dager nå. Enten det eller så er den minst effektive etaten i Norge (som er en sensasjon i seg selv)?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Begynner vel å bli noe offtopic nå, men hvilke innstillinger har dere for å få atmos/dtsx ut fra Kodi?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Settings_-_Audio_Output.jpg

Audio output device: 7.1
Enable passthrough = på alle (det viktige for atmos er TrueHD og for dts:x = dts-hd)

NB! du kan ikke bruke passthrough om du har lyd/bilde sync - da går dette i dass med bitstream for lyd.
https://kodi.wiki/view/Talk:Audio_settings

Det er også viktig å velge rett audio passthrough device; vanligvis ikke lyd-brikken med video-brikken i navnet (for HDMI).
 
Sist redigert:

North

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2016
Innlegg
327
Antall liker
72
Torget vurderinger
0
Fikk min 4k+ idag.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Vis vedlegget 508520
Audio output device: 7.1
Enable passthrough = på alle (det viktige for atmos er TrueHD og for dts:x = dts-hd)

NB! du kan ikke bruke passthrough om du har lyd/bilde sync - da går dette i dass med bitstream for lyd.
https://kodi.wiki/view/Talk:Audio_settings

Det er også viktig å velge rett audio passthrough device; vanligvis ikke lyd-brikken med video-brikken i navnet (for HDMI).
TAkk, da fikk jeg det til :)

Jeg har siste beta så menyen ser litt anderledes ut, men det virket når jeg valgte wasapi:default.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Fikk min 4k+ idag.
Jeg har ikke sett noe til min ennå; har vært til tolldeklerasjon i siden 4 September. Enten har de susa den bort, den ligger i et hjørne og alt nye blir prosessert før den; eller så er den stjålet.

Edit:
Sjekket igjen nylig; det har vært bevegelse utrolig nok (seint i går kveld). Spørsmålet nå er om jeg får den med flere hull drillet gjennon, eller om boksen inneholder delene i løsvekt? ;)
 
Sist redigert:

North

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2016
Innlegg
327
Antall liker
72
Torget vurderinger
0
Backup og restore virket ikke på min så jeg måtte ftp in og på så vis kopiere over hele .kodi foldern.

Nå virker UHD HDR glatt.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har testet ut Vero 4K+ litt den siste dagen, alt som var mangler på forrige generasjon er nå løst. Så jeg må si meg veldig imponert - Får i området 918 Mbit/s, og man trenger ikke mappe NFS shares lokalt for å kunne kjøre UHD-bluray med bitrate som trekker periodevis over 100 Mbit/s. Jeg fikk også litt trøbbel med backup/restore - men fikk restoret 99% av innstillingene; dette jobbes det med å løse - samt det er ikke veldig komplisert å sette opp på nytt heller; så ingen grunn til å overdramatisere dette.
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Jeg får ikke spilt UHD Bluray fra foldere. Vanlig bluray fra rippede foldere spiller helt fint, men tilsvarende UHD vil ikke. Kan gå inn i strukturen og finne streamene direkte, men det er veldig tungvint.
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Tror dette blir for mye styr for meg. Hvis noen vil ha en billig 4K+ et det bare å hyle.

Sent fra min G8141 via Tapatalk
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
649
Antall liker
306
Torget vurderinger
11
Jeg får ikke spilt UHD Bluray fra foldere. Vanlig bluray fra rippede foldere spiller helt fint, men tilsvarende UHD vil ikke. Kan gå inn i strukturen og finne streamene direkte, men det er veldig tungvint.
Har du prøvd UHD iso rip?
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Hvordan er det med ting som, Atmos - DTS x samt 3D blu-ray rip på denne boksen?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Jeg får ikke spilt UHD Bluray fra foldere. Vanlig bluray fra rippede foldere spiller helt fint, men tilsvarende UHD vil ikke. Kan gå inn i strukturen og finne streamene direkte, men det er veldig tungvint.
Er jo mulig å bare hente ut .m2ts fila og trekke den ut i en annen mappe for så og spille den av den veien.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Atmos og DTS:X samt 3D fungerer fint (har ikke testet 3D på en stund, men fungerte på forrige generasjon (les Vero 4K)) - har ingen 3D støtte på TV lengre.

Relatert problem med avspilling; hvorfor skal man drive å suse med masse menyer/ISO/folder-strukturer osv? Push blu-ray (UHD eller ikke) inn i mkv-containere; så slipper man dette styret. Da starter man rett på filmen og det er selvsagt støtte for flere lyd-spor eller sub-title-spor.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Jeg får ikke spilt UHD Bluray fra foldere. Vanlig bluray fra rippede foldere spiller helt fint, men tilsvarende UHD vil ikke. Kan gå inn i strukturen og finne streamene direkte, men det er veldig tungvint.
Dette er ikke støttet. Det er eksperimentell support for dette i betaversjonen av Kodi 18. Vet bare om en mediaapp (men er ikke så velsig oppdatert på dette) som støtter dette pr. I dag, og det er Infuse på AppleTV4K.
 

North

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2016
Innlegg
327
Antall liker
72
Torget vurderinger
0
Har testet ut Vero 4K+ litt den siste dagen, alt som var mangler på forrige generasjon er nå løst. Så jeg må si meg veldig imponert - Får i området 918 Mbit/s, og man trenger ikke mappe NFS shares lokalt for å kunne kjøre UHD-bluray med bitrate som trekker periodevis over 100 Mbit/s. Jeg fikk også litt trøbbel med backup/restore - men fikk restoret 99% av innstillingene; dette jobbes det med å løse - samt det er ikke veldig komplisert å sette opp på nytt heller; så ingen grunn til å overdramatisere dette.
Det er ikke noe dramatisk i det hele tatt. Jeg måtte kopiere over hele kodi-foldern bare, men når jeg gjorde det så virker allting foruten NFS-shares som du sier trengs ikke dette lenger. Jeg må skifte nettverkskabeln da den bare støtter 100fdx og får bare sirka 600mbit idag men klarer fint å spile 120mbit jellyfish UHD klippet helt glatt. Har bestillt bluejean cat6 cabel som nok kommer om en liten uke. Den so sitter der idag er en slik supertynn lowprofile kansje 3mm tykk med rundt tversnitt.
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Jeg får ikke spilt UHD Bluray fra foldere. Vanlig bluray fra rippede foldere spiller helt fint, men tilsvarende UHD vil ikke. Kan gå inn i strukturen og finne streamene direkte, men det er veldig tungvint.
Dette er ikke støttet. Det er eksperimentell support for dette i betaversjonen av Kodi 18. Vet bare om en mediaapp (men er ikke så velsig oppdatert på dette) som støtter dette pr. I dag, og det er Infuse på AppleTV4K.
Ok, da skal jeg kikke på denne. La Vero på finn og solgte den på et par minutter, så da er det ikke en issue lenger.. :p
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hva solgte du den for ?
 

North

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2016
Innlegg
327
Antall liker
72
Torget vurderinger
0
Hur gör man en komplett resett av den gamla så man inte ger ifrån sig passord eller annat dumt som ligger i filer.
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo
Hvor er beste plassen å kjøpe denne spilleren?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Oppdatering til kodi 18.2 på plass (April oppdatering fra OSMC). Fungerer veldig bra - det har vært intens jobbing siden januar (sier OSMC folkene) med denne kodi-utgaven siden den innehold en hel del problematiske feil som måtte løses. Har installert og ting fungerer veldig bra (ikke dukket opp noen problem ennå).
 
Sist redigert:

North

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2016
Innlegg
327
Antall liker
72
Torget vurderinger
0
Samme her. Har nesten kun lest om problemer med alle andre spillere allt fra ikke finne shares til lydproblemer og alt mulig så det var litt skummelt når denna oppdatering kom, men allting bare virker! Helt konge, bedre qc en en del store produsenter her.
 

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
628
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Føler meg litt som en tulling nå, men jeg klarer ikke å få noe annet enn PCM 7.1 ut av boksen jeg hentet på posten i dag. Ikke fra den innebygde spilleren, eller via Plex. Passthrough for alle formater er skrudd på, men nada Atmos. Noen som sitter på fasit?

Edit: fikk det til med mediaplayer. Får teste mer med Plex i morgen.
 
Sist redigert:

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
628
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Fikk det til med Plex også! Klart bedre bilde enn både ATV 4K og Shield.
Men hvis noen nå kan forklare meg hvordan jeg skal få Roon til å kjøre på denne boksen blir jeg veldig glad. Har 0 peiling på linux, og det jeg finner på roon sine sider er stammespråk. Forsøkte å laste ned via ssh, men det gikk dårlig.
 
Topp Bunn