Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Denne overrasket stort her nede i Hellas; Smaksrik, lettdrukken og lite sødme (som jeg ikke helt liker på varme dager).

    Gud vet om det er å oppdrive i nord

    amstel_pils_can_330ml.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Wit har typisk kamomille. Tror også skall fra sitrus er innafor innen den stilen. Men overraskende mye av det man kan banne på er krydder er ofte bare gjæren. Som banan/nellik i weissbier eller smaksrukdommen i en saison som kun er pilsmalt, sukker, humle og gjær.. og vann selvsagt
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    En slags Weissbier? Der er kunsten å balansere bananaroma mot nellikaroma. Begge deler kommer fra gjæren (det brukes sjelden krydder i øl), en grad opp eller ned på gjæringstemperaturen og den ene dominerer over den andre. I det hele er det fascinerende hvor mye aroma en gjær kan gi. Før jeg brygget selv nektet jeg omtrent å tro at en del saison-øl var brygget uten krydder men gjæren kan gi komplekse smaker avhengig av temperatur.
    Ja, en slags weissbier. Ufiltrert. Lettdrukket i varmen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Denne overrasket stort her nede i Hellas; Smaksrik, lettdrukken og lite sødme (som jeg ikke helt liker på varme dager).

    Gud vet om det er å oppdrive i nord

    Vis vedlegget 500146




    Denne drakk jeg mye av da jeg bodde på Island. Har aldri funnet den i Norge. Den har vel en alkoholpropsent på 5 om jeg husker riktig. Veldig godt øl.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    P7120138.jpg
    Har jeg en six-pack, eller har jeg ikke?
    Jaffal ikke. Verken i kjøleskapet eller på magen.
    I magen derimot, det har jeg flere paller med øl.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Kanskje å banne i kirken men denne sommeren har det for det meste gått i alkoholfritt øl. Synes for eksempel at Paulaners alkoholfrie hveteøl er ypperlig tørstedrikk i varmen etter en lang dag på jobben, og uten den døsighet som (for meg) etterfølger en «ekte» Paulaner som etterjobbpils.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg drikker gjerne alkoholfritt, men synes det smaker litt mindre.

    Brewdog Nanny State er favoritten, og festlig navn også.

    Less på med humle og du har en god vørterøl.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    De brygger også øl i Egersund, fin farge, men litt før søtt etter min smak. Kunne hatt mer snert av humle.

    P7300002.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Hva med å allokerere en liten del av dressbudsjettet over til Ølkontoen?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Hehehe. Alt går i grisen. Gjelder spesielt gamle griser.
    OK, la noruego tegne og forklare sin aversjon.

    Tenk deg at Heineken var skreddersøm for 150 år siden men ved murens fall hadde blitt Europas største manufaktur av herreklær ved at de hadde tilsatt stadig mer terylen i vevingen.

    Gjennom lobbyvirksomhet fikk de EU til å godkjenne at deres klær kunne markedsføres som vevet i henhold til den tyske renhetsloven om ull/bomull, hvor den tillatte andel terylen tilfeldigvis var innenfor det Heineken alt hadde.

    Heineken kjøpte opp tusenvis av gamle skredderfirma til bunnpris, særlig øst for muren, firma som hadde vært en like stor kilde til lokal stolthet og identitet som fotballaget. Langt de fleste ble lagt ned, de største ble bevart men måtte gradvis veve inn terylen for å nærme seg Heineken, slik at det kunne markedsføres som et nasjonalt målsømprodukt sammen med Heineken.

    Heineken skjønte fort at dette ikke var nok, de måtte sørge for at vilkårlige kunder på flyplasser, handlesentre og hoteller kunne velge hvilke klær de ville kjøpe, så sant det enten var sydd eller kontrollert av Heineken. Gitt at produksjonskostnadene for den bedritne terylenmanufakturen var så små, så var det en liten pris å betale for eksklusiv eksponering og markedsføring mot at de kunne ta seg betalt for hva ekte skreddersøm av en dress hadde kostet, men for et par terylen drosjebukser hvor one size fits none. Og attpåtil få ignoramusene til å tro at de betalte seriøse spesidalere for noe kult.

    Glad i øl som jeg er, men enda mer glad i lokal ølkultur, så var dette et lite forsøk på å forklare hvorfor jeg har et smått patologisk forhold til Heineken.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Reinheitsgebot har vel aldri vært noen indikasjon på kvalitet - den ble laget for at det skulle brukes bygg og ikke hvete eller rug da de to sistnevnte skulle gå til brødbaking. Weissbier er et eksempel på en stil som ikke er brygget etter den opprinnelige renhetsloven da den inneholder ca 50% hvete. For øvrig inneholdt den opprinnelige teksten heller ikke komponenten "gjær" som er rimelig essensiel for ølproduksjon, for gjær var det ingen som hadde oppdaget ennå. Det skjedde først på slutten av 1800-tallet, for øvrig av en nordmann som jobbet for Carlsberg.

    Som en alternativ tilnærming har Belgia stort sett driti tynt i renhetsloven, noe som gjør at Belgia har en mye større variasjon i ølstiler enn hva Tyskland har. Da loven ble innført i Tyskland gikk også en del av tysk bryggetradisjon av med døden. Loven har senere blitt endret, mellom annet er det nå tillatt med andre typer korn og så ha de også fått inn gjær selvagt.

    Men ble litt nysjerrig på hva det er i Heiniken som er brudd på den. De oppgir maltet bygg, humle og vann. De oppgir ikke gjær, men det må det jo også være der. I industrielle lager er også uansett stort sett all gjæren filtrert ut så mengdene i de ferdige produktet er rimelig homeopatiske.

    Internett sier at Heineken brukte mais frem til midten av 90-tallet, men at de ikke gjør det nå. Mais er en ganske vanlig ingrediens i øl, spesielt i amerikanske stiler. Også de som ikke bare smaker utvannet vann. Brygget en gang en "pre-prohibition" amerikansk lager og den hadde mye mer smaksrikdom enn en normal industriell lager etter renhetsloven i alle fall. Kan ha sammenheng med at den hadde ca 6% alkohol og kopiøse mengder Saaz-humle.

    Jeg er for øvrig enig i at Heineken ikke er spesielt godt, men ditt intelektuelle grunnlag for påstanden synes noget tynn. Som ølet de lager.

    Edit: De visste muligens hva gjær var for noe eller i det minste at det var "noe", men en ølgjærstamme ble ikke isolert før på 1800-tallet.
     
    Sist redigert:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Interessante innlegg begge.
    Nei, Heineken er ikke spesielt godt, men heller ikke spesielt dårlig.
    Litt intetsigende, men altså en av de største gigantene, skjønner jeg. Og en suveren aktør som i monopolistisk ånd har sveipt de andre av banen.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Renhetsloven har ødelagt det meste av kreativ ølbrygging opp gjennom årene. Greit at den har en funksjon med å bruke hvete til mat, men ellers er den en katastrofe for folk som er glad i øl.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Heineken er i alle fall langt bedre enn Ringnes og Mack; to av Norges dårligste øl.....
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Reinheitsgebot har vel aldri vært noen indikasjon på kvalitet - den ble laget for at det skulle brukes bygg og ikke hvete eller rug da de to sistnevnte skulle gå til brødbaking. Weissbier er et eksempel på en stil som ikke er brygget etter den opprinnelige renhetsloven da den inneholder ca 50% hvete. For øvrig inneholdt den opprinnelige teksten heller ikke komponenten "gjær" som er rimelig essensiel for ølproduksjon, for gjær var det ingen som hadde oppdaget ennå. Det skjedde først på slutten av 1800-tallet, for øvrig av en nordmann som jobbet for Carlsberg.

    Som en alternativ tilnærming har Belgia stort sett driti tynt i renhetsloven, noe som gjør at Belgia har en mye større variasjon i ølstiler enn hva Tyskland har. Da loven ble innført i Tyskland gikk også en del av tysk bryggetradisjon av med døden. Loven har senere blitt endret, mellom annet er det nå tillatt med andre typer korn og så ha de også fått inn gjær selvagt.

    Men ble litt nysjerrig på hva det er i Heiniken som er brudd på den. De oppgir maltet bygg, humle og vann. De oppgir ikke gjær, men det må det jo også være der. I industrielle lager er også uansett stort sett all gjæren filtrert ut så mengdene i de ferdige produktet er rimelig homeopatiske.

    Internett sier at Heineken brukte mais frem til midten av 90-tallet, men at de ikke gjør det nå. Mais er en ganske vanlig ingrediens i øl, spesielt i amerikanske stiler. Også de som ikke bare smaker utvannet vann. Brygget en gang en "pre-prohibition" amerikansk lager og den hadde mye mer smaksrikdom enn en normal industriell lager etter renhetsloven i alle fall. Kan ha sammenheng med at den hadde ca 6% alkohol og kopiøse mengder Saaz-humle.

    Jeg er for øvrig enig i at Heineken ikke er spesielt godt, men ditt intelektuelle grunnlag for påstanden synes noget tynn. Som ølet de lager.

    Edit: De visste muligens hva gjær var for noe eller i det minste at det var "noe", men en ølgjærstamme ble ikke isolert før på 1800-tallet.
    Snakker ikke om gjær men kjemikalier tilsatt for å sikre langt hylleliv, inklusive eksponering for varme og direkte sollys over tid.

    Vet ikke hva du referer til som manglende intellektuelt grunnlag, men en kompis jobbet for Heinekens internasjonale ekspansjon i Sentral og Øst-Europa på 90-tallet. Han fortalte meg om hvordan de gradvis endret oppskriften for de største nasjonale merkene de valgte å beholde for at smaken skulle nærme seg Heineken, fra Baltikum til Balkan.

    Etter å ha ølsmakt meg rundt i Europa i over 30 år ser jeg ikke noen grunn til å betvile hva han fortalte meg. Som min kompis har jeg styrt klar av Heineken det meste av tiden, og med opp til 150 reisedøgn i året styrer jeg også stort sett klar av hoteller og restauranter som har gitt Heineken-konsernet eksklusive rettigheter. Ikke at min private lille boikott betyr noe som helst for dem, men bruker gjerne noen ekstra minutter for å bestille og bruke mine penger på etablissementer som er basert på kortreist mat og ekte lokalt øl. Heldigvis har mikrobryggerirevolusjonen de siste årene stort sett gjort dette enkelt.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ikke noe galt med Heineken vel?

    Selvfølgelig er Borg fra Sarpsborg den beste pilsen.. ;)

    Den lager jeg liker minst er amerikansk Budweiser.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Corona skjønner jeg heller ikke hvorfor folk kjøper.

    Helt greit å hyle ned med billig tequila og sitron..
    Men ikke mer
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Folk som drikker amerikansk Bud eller Corona skjønner kanskje heller ikke hvorfor noen drikker f.eks. imperial IPA med et fjell av humle eller en belgisk surøl heller?

    American Light Lager og Mexican lager er ølstiler. Amerikansk Bud og Corona er ganske typiske eksempler på disse stilene. De smaker slik fordi de skal smake slik, ikke fordi de skal være spennende eller at noen skal blogge om det.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Folk som drikker amerikansk Bud eller Corona skjønner kanskje heller ikke hvorfor noen drikker f.eks. imperial IPA med et fjell av humle eller en belgisk surøl heller?

    American Light Lager og Mexican lager er ølstiler. Amerikansk Bud og Corona er ganske typiske eksempler på disse stilene. De smaker slik fordi de skal smake slik, ikke fordi de skal være spennende eller at noen skal blogge om det.
    Jeg takker ikke nei til en bud og Jack.

    Men er ikke på favoritt lista.

    Svensk Pripps blå synes jeg er forferdelig.

    Fatter ikke at det er svenskenes national øl...
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Folk som drikker amerikansk Bud eller Corona skjønner kanskje heller ikke hvorfor noen drikker f.eks. imperial IPA med et fjell av humle eller en belgisk surøl heller?

    American Light Lager og Mexican lager er ølstiler. Amerikansk Bud og Corona er ganske typiske eksempler på disse stilene. De smaker slik fordi de skal smake slik, ikke fordi de skal være spennende eller at noen skal blogge om det.
    Jeg takker ikke nei til en bud og Jack.

    Men er ikke på favoritt lista.

    Svensk Pripps blå synes jeg er forferdelig.

    Fatter ikke at det er svenskenes national øl...
    Alkisar har Pripps blå som favvo öl, gärna 10.5%
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn