Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Mens man venter på at juleølet skal komme i butikken får man drikke opp litt av restlageret fra Sverigeturen i sommer.

    IMG_1794.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har bare en øl, Brewdog Elvis juice.

    Jeg er jo ganske rocka, så jeg varmer opp med billig ferje Xo.

    Sitat av Kent

    -Jag har pratat med Elvis, och rört vid hans hår.

    Hørt om elefantens hår i sirkus??



    Ungen sover, kona er barnevakt for vennepar som er på sykehus..

    -Altså en kveld foran anlegget.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.808
    Antall liker
    26.407
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Fikk tips fra bryggmester B.Falkegård sist jeg var hjemme, blanda Indian Tribute og New Sweden IPA han ville selv prøve brygge en IPA som får den fyldiheten/balansen:)
    20181109_201327-1.jpg
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Endelig er juleølet på plass i butikkene, og man fikk hanket inn et lite knippe for utprøving.

    IMG_1901.jpg

    Blir Ringnes i kveld. Ringnes, og Black Sabbath.

    IMG_1905.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Litt mer juleølsmaking i god tid før advent, det gjelder å være godt forberedt.

    IMG_1910.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Så mye juleøl, så kort tid. Denne var en farsdagsgave, og er vel noe av det bedre jeg har smakt av øl. Merker at 8% vol svinger litt mer i bollen enn de sedvanlige 4,5% også.

    IMG_1988.jpg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    var i mathallen i oslo i dag i et fortvilt forsøk på å finne noe foie gras til avslutningen av dette året, men nei…

    da ble det en trøstedrikk i stedet, fra stolt bryggeri i stjørdal (av alle plasser), under det gode navnt røyklagt. 0,44 for 155 var litt overraskende høyt, men den hadde også en litt høy alkoholprosent (for formiddagsøl). på tross av dette; den var velsmakende inn i smilet. kanskje en tanke søt?, nah, det går om en ikke skal hive i seg en kasse. røyksmak? absolutt, men ikke som en røykbombe. og en touch av einer. ikke for mye av de helvetes boblene som mye hipsterøl er preget av. balansert og fyldig! polprisen 89

    men det går selvfølgelig ikke an å skaffe den ennå via polet; bare utvalgte utsalg som bartebyen med hvite sokker i sandalene. for dumt.

    røyklagt.jpg

    https://www.stoltbryggeri.com/royklagt
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Kveldens sene middag ble "kjøpepizza" da fruen skulle på nattevakt og ville sove så lenge som mulig. Da er "ferdigpizza" et greit for.
    Og jeg som ikke skulle på jobb kunne tillate meg å "rydde" i øl-lageret. I kveld begynnte jeg med finsk juleøl. Det var faktisk innafor "best før dato"
    og det var slett ikke dumt til pizza.

    Finsk Juleøl.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Finsk Karhu er ikke så dumt som følge til en Maigret film på Dansk TV1
    Karhu.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Grunnen til at det står "best før" dato på øl er at det i EU-verdenen er klassifisert som næringsmiddel. Dette i motsetning til vin hvor det ikke står en best-før dato på. Til liks med ost er det også en del øltyper som heller burde vært merket med "best etter" - først og fremst mørke, alkoholsterke øl. I noen tilfeller blir datostemplingen mildt komisk - om du kjøper en belgisk lambic står det kanskje en "best før" dato som er om 15 eller 20 år.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Grunnen til at det står "best før" dato på øl er at det i EU-verdenen er klassifisert som næringsmiddel. Dette i motsetning til vin hvor det ikke står en best-før dato på. Til liks med ost er det også en del øltyper som heller burde vært merket med "best etter" - først og fremst mørke, alkoholsterke øl. I noen tilfeller blir datostemplingen mildt komisk - om du kjøper en belgisk lambic står det kanskje en "best før" dato som er om 15 eller 20 år.

    Samme greia er det med ost. Har begynt å hamstre ost som har satt ned i pris på grunn av utgått dato. Har noe ordinær Norvegia som begynner å nærme seg to år over bf-datoen. De smaker himmelsk!

    Norvegia vant tross alt NM i ost, riktignok er det med en annen melkekvalitet enn standard Norwegian, men det funker som bare rakkert med den vanlige norvegian og.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Har et par "ekstra vellagret" Norvegia jeg kjøpte like før de gikk ut på dato i kjøleskapet og der har de nå ligger i et par års tid. Ikke smakt på de ennå, men tenkte å teste ut påstanden om at den faktisk er veldig god om man bare lar den ligge lenge.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Har et par "ekstra vellagret" Norvegia jeg kjøpte like før de gikk ut på dato i kjøleskapet og der har de nå ligger i et par års tid. Ikke smakt på de ennå, men tenkte å teste ut påstanden om at den faktisk er veldig god om man bare lar den ligge lenge.
    Ja, er mye som blir godt når det ligger litt. Jeg tenker som så at fabrikk-Norvegiaen er sikkert laget av råstoff med god kvalitet. Lagring er jo det som betyr noe for ost, så gidder man å gjøre den jobben selv, så har man tilgang på rimelig kvalitetsost som er virkelig gjør å servere intetanende gjester.

    Jeg har også prøvd Synnøve Findens Perleost. Den var helt super med extra lagring (halvt år over datoen. 3 mnd Emmentaler fra samme produsent smakte også fortreffelig, men det var litt mye vann inni pakning, så jeg er usikker på hvor lenge den egentlig er egna for lagrin. Spiste den 6 mnd etter bf.

    Har også Alpeost som har hamstre mye av. Den blir meget god. Litt parmesan-aktiv, faktisk litt bedre.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Har gjort det samme med Edameren til Tine, egentlig ganske ordinær ost men 2 år bakerst i kjøleskapet gjør underverker.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Har noe ost produsert på Menorca, etter deres stolte tradisjoner, den er utgått på dato for lengst, men den skal testes i morgen. For øvrig er Menorcas bønder forbanna på EU fordi de tvinges til å pasteurisere melka som benyttes i osteproduksjon. Det bryter med deres tusenårige tradisjonelle produksjon, og man kan jo forstå at akkurat det kjennes som et overgrep på kultur og tradisjon.

    Og for at dette skal passe inn i tråden, meldes herfra at jeg nyter øl fra Rygr, jeg har stor sans for det som lages på Jæren, så lende de holder seg til renhetsloven!
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    lar dere den bare ligge uåpnet og ferdig med det?
    Ja, så enkelt er det. Har et eget dedikert kjøleskap til ost. Men det virker som om noe emballasje er bedre enn andre. Den Jarlsberg-type-emballasjen virker ikke så tett som f.eks Norvegia.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Har noe ost produsert på Menorca, etter deres stolte tradisjoner, den er utgått på dato for lengst, men den skal testes i morgen. For øvrig er Menorcas bønder forbanna på EU fordi de tvinges til å pasteurisere melka som benyttes i osteproduksjon. Det bryter med deres tusenårige tradisjonelle produksjon, og man kan jo forstå at akkurat det kjennes som et overgrep på kultur og tradisjon.

    Og for at dette skal passe inn i tråden, meldes herfra at jeg nyter øl fra Rygr, jeg har stor sans for det som lages på Jæren, så lende de holder seg til renhetsloven!
    Ryger utklasser alle konkurrenter i den pris-klassen. Både pilsneren og lager er nydelige, dog er sistnevnte min favoritt. Kjørte noen blindtester med pilsner-ølmed noen kompiser her for noen måneder siden, og Rygers pils danket ut samtlige konkurrenter. Det være seg Frydenlund Fatøl, Ringnes Pils, Nordlands Pils, Isbjørn Pils, CB Pils og Rogalands pils. Eneste pilsneren som fikk toppkarakter.

    Tror den er produsert på Kverneland i Time kommune.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Ryger utklasser alle konkurrenter i den pris-klassen. Både pilsneren og lager er nydelige, dog er sistnevnte min favoritt. Kjørte noen blindtester med pilsner-ølmed noen kompiser her for noen måneder siden, og Rygers pils danket ut samtlige konkurrenter. Det være seg Frydenlund Fatøl, Ringnes Pils, Nordlands Pils, Isbjørn Pils, CB Pils og Rogalands pils. Eneste pilsneren som fikk toppkarakter.

    Tror den er produsert på Kverneland i Time kommune.
    Veldig enig. Pilsen er meget god, Lageren er strålende. Vet om en annen jeg liker nesten like godt, men det er fort 10,- mer for en halvliter, da. Det dreier seg om Hansa Vienna Lager. Den er noe enklere enn Rygr Lager, Hansa er på et vis renere, der Rygr er mer kompleks.

    Det jeg ikke skjønner er alt det surret de vil ha i ølet sitt, alle mulige slags frukt og bær, det har f... ingenting i øl å gjøre! :) Men så lenge de lager så god lager (sic), skal jeg ikke klage.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Veldig enig. Pilsen er meget god, Lageren er strålende. Vet om en annen jeg liker nesten like godt, men det er fort 10,- mer for en halvliter, da. Det dreier seg om Hansa Vienna Lager. Den er noe enklere enn Rygr Lager, Hansa er på et vis renere, der Rygr er mer kompleks.

    Det jeg ikke skjønner er alt det surret de vil ha i ølet sitt, alle mulige slags frukt og bær, det har f... ingenting i øl å gjøre! :) Men så lenge de lager så god lager (sic), skal jeg ikke klage.

    Jeg er helt enig med deg i at Vienna Lager er god. Den er fyldig, men noe mindre frisk enn Rygr. Nå glemte jeg faktisk å inkludere Hansa pilsneren i testen over. Det var nemlig en stor overraskelse, for jeg har alltid gjort narr av den. Utvanna av bergensregnet. Men etter Rygr, var det faktisk Hansa Pilsneren, som havner høyest oppe på lista, selv etter flere tester. Den fikk jevnt over karakteren 4-5 og ble karakterisert som fyldigere enn de andre. Det var selvfølgelig ikke slik det skulle være, men jeg har tatt det til etterretning og kjøpt en del Hansa pils etter det. Når jeg vet hva jeg drikker, liker jeg den dog ikke så godt.

    Helt enig med deg i siste avsnitt. Jeg er dødslei av alt greiene de putter i øl. Jeg var på IPA-kjøret en stund, har forsøkt meg på surøl og NEIPA som aldri har falt i smak. Men har nå erkjent at det faktisk er pilsner som er deiligst, og med den humlefriskheten man får fra Rygr så er det komplett.Ganske greit å slippe å betale 120,- for en 0,33 ute. På tapp synes jeg Frydenlund er nydelig, men er man i Oslo er Schous digg.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Har alltid vært hansamann siden studietiden i -76. Siste par åra har standard Mac vært førstevalg. Morroøl er overpriset og altfor ofte ikke spesielt morro.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn