Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gesel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.02.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    163
    Sted
    Stjørdal
    Torget vurderinger
    3
    Grunnen til at det står "best før" dato på øl er at det i EU-verdenen er klassifisert som næringsmiddel. Dette i motsetning til vin hvor det ikke står en best-før dato på. Til liks med ost er det også en del øltyper som heller burde vært merket med "best etter" - først og fremst mørke, alkoholsterke øl. I noen tilfeller blir datostemplingen mildt komisk - om du kjøper en belgisk lambic står det kanskje en "best før" dato som er om 15 eller 20 år.
    Bursdagen min i fjor jekka jeg en Gossens Lambic fra 1957 (kona er belgisk så får tak i de snåleste greiene). Magisk opplevelse, har smakt nyere årganger og den har bare blitt bedre med åra. Med øl smaker man om det er dårlig, man leser det ikke ut fra datostemplinga 😊
     

    Vedlegg

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Oh - den så spennende ut. Veldig glad i belgisk øl, noe helt annet en skvipet de selger på butikken her.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    juicy.jpg

    Denne overrasket meg.
    Masse smak, fruktig og frisk. Ikke det sedvanlige IPA-preget....
    Pasjonsfrukt og mango....
    Passer nok ikke for alle, men absolutt anbefalt.

    mvh
    Proffen
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Likte denne første gang jeg smakte den,men nå greier jeg den ikke.Jekker meg heller en Kinn Export. :cool:
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Veldig enig. Pilsen er meget god, Lageren er strålende. Vet om en annen jeg liker nesten like godt, men det er fort 10,- mer for en halvliter, da. Det dreier seg om Hansa Vienna Lager. Den er noe enklere enn Rygr Lager, Hansa er på et vis renere, der Rygr er mer kompleks.

    Det jeg ikke skjønner er alt det surret de vil ha i ølet sitt, alle mulige slags frukt og bær, det har f... ingenting i øl å gjøre! :) Men så lenge de lager så god lager (sic), skal jeg ikke klage.
    lager var fortreffelig!

    pilsneren ikke så.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Var i Finland her før Coronaen stoppet slike eskapader.

    Kjøpte en Double Stout fra Shepherd Neame. Har aldri prøv den så jeg er noe usikker på hva jeg skal gjøre med den.

    Er den veldig god vil det mest sansynlig ta forbasket lang tid før jeg får kjøpt mere. For øyeblikke heller jeg til at det må være noen slags "anledning"
    samtidig som det bør være mulig å bruke den i mat om jeg ikke liker den! Øl egner seg stort sett uanstt hva til noe man kan koke kjøtt mørt i, det gir vanligvis en veldig god smak!
    Sheperd Neame Double Stout.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Et spørsmål til folket; Burde vi hatt en egen tråd for JuleØl?

    Sist jeg var i Finland, denne gangen på Alko ( Finsk Vinmonopol ) fant jeg 7 flasker med Shepherd Neames Christmas Ale.
    De har ligget i kjøleskapet og fristet i lang tid nå, og da jeg har en eller anne form for OCD som gjør at jeg liker "runde tall"
    i de fleste anledninger, blandt annet bør øl oppbevares i antall på 6-12-24-48 etc, var det ikke så vanskelig å "prøvesmake dette
    juleølet i går. Og JA, det var veldig godt! Hvis våre finske venner får så mye kontroll på Corona at det går an å passere grensen
    igjen vil det være helt nødvendig å forsøke å få tak i mere av dette!
    Denne er ikke så "tung" som flere juleøl har en tendens til å bli. Det var en lett krydret og litt ( ikke så mye ) fyldigere ale. Snadder!
    Sheperd Neame x-mas ale.jpg
    Må vel innrømme at jeg er veldig svak for Shepherd Neame. Det er de som lager "Spitfire" og som står bak noen av de råeste reklamer jeg har sett!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    "Juleøl" er ikke en ting. Eneste kriteriet er at den som produserer den har lyst til å kalle det juleøl eller noe i den retning - det er ingen definert stil og man kan følgelig kalle hvasomhelst for juleøl. Før mikrobryggeriene gjorde sin inntreden så var muligens det nærmest man kom den tyske stilen bock eller doppeltbock - det er i området der de tradisjonelle juleølene fra norske bryggeriere ala Ringnes, Hansa osv og som kun selges på polet grunnet alkoholstyrken ligger.

    Tradisjonelt norsk juleøl har forsåvidt fått sin egen typedefinisjon, men det er rimelig nok en definisjon som gir liten mening utenfor Norge. DItto med norsk butikkpils.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    bruk den i en meljevning sammen joikakakene…
    FILISTER!!!!

    Man koker kjøttet mørt i øl! Ikke noe å blande i meljevning!!! :oops: o_O

    Helt seriøst så bruker jeg vanligvis et kraftig øl når jeg lager "Lappebiff".
    Reinskav frese i stekepanne til der er passe brunt. Så samles alt kjøttet i en jerngryte, tilsettes øl og kokes til det er mørt.
    Deretter tilsettes rømme og sukkerkulør så fargen blir riktig. Før servering tilsettes stekt bacon i biter. Alt røres sammen.
    Serveres med potetmos, tyttebær og ( tradisjonellt ) revet rå gulrot, men vi bruker råkost salat. Serveres med Spitfire ale!

    Alle som har smakt dette påstår at det er godt! Og jeg omgås finnmarkinger som ikke er plaget med falsk høflighet!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke ofte jeg ikke liker øl.
    Men prøvde noen forskjellige fra RAA i Råde.
    Synes ingen av de var gode. En ren skuffelse.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Vi skal ha virtuell ølsmaking på Teams på jobben i mangel av mulighet for fysisk samling. Det synes jeg var kreativt. Det er et bryggeri i Oslo som står for opplegget og det er heldigvis ikke rent teoretiisk. Må gjøres hejmmenfra grunnet skjenkeløyve osv.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    879
    Antall liker
    415
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jeg er også fan av Shepherd Neame. Deres IPA er virkelig bra etter min smak. Et godt stykke unna de fleste andre IPA'er som jeg ofte synes har litt for my sitrussmak.

    Men som alltid har skjedd når jeg har funnet noe virkelig godt på Polet, så er det ute av sortimentet etter kort tid! :mad:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Fikk i julegave fra Junior, sammen med en tilhørende genser fra "The Tank museum".
    Tankmuseum.jpeg

    For de som ikke kjenner tema er etiketten preget av et bilde av en tank fra WW1.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    I en tidligere post har jeg anbefalt Sheperd Neame sin Christmas Ale.
    Jeg bare måtte ha mere og bestillte pr post fra Alko. Da blir det levert til nærmeste "utleveringssted" som heldigvis for meg ligger kun 45km hjemmefra. Ivrig bruk av Tollvesenets kvotekalkulator og bestillingen ble sendt. Et større antall Christmas Ale samt 6 stk 0.33 flasker Spitfire, litt vin og brennevin. Alt innafor kvota! Finland ble åpnet for nabokommuner og mail kom med melding om at godsakene var kommet. Fruen plassert i bilen og kursen satt sørvestover. Vi var begrenset til en dag for fruen kan ikke gå på jobb ( Helsevesen! ) hvis hun har vært i utlandet siste 10 dager og på grunn av mengden måtte jeg ha med en "voksen" i tillegg til meg selv.
    De små flaskene var tiltenkt fruen for det er ikke ofte hun drikker så mye som 0,5 øl i før det dovner helt bort. Ingen "øl hund" med andre ord! Men som sedvanlig hadde jeg "sovet i timen" da jeg bestillte. De små flaskene holder rolige 9,0%, ikke noe for fruen er jeg redd. Men unasett har vi et greit lager med ferskt juleøl som vi begge liker og som med fornuftig lagring vil holde i lang tid!
    Ja også "måtte jeg" bare ha en six pavk Lapin Kulta og Koff Juleøl også! Det ble 72 kr til Den Norske Stat i avgift, og det til tollerens lette fortvilelse, de er ikke vante med å tolle inn alkohol på den grenseovergangen!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Kanskje en sixpack med en av disse to ølene fra polets spesialutvalg neste gang man skal litt på fylla?

    ol.JPG
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    879
    Antall liker
    415
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Merker at jeg sliter litt med tanken på en sixpack til drøyt 3.000 kr...
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Merker at jeg sliter litt med tanken på en sixpack til drøyt 3.000 kr...
    Det forstår jeg så utmerkt.....
    Se priserne fra sidste gang, jeg var i Orlando 😁 ....... Btw..... Sierra Nevada er 12-pack :
    IMG_20180317_193323.jpg IMG_20180317_193331.jpg IMG_20180317_193343.jpg

    På den lokale bar (Miller´s Ale House) rett ved siden av hotellet var mine favoriter nr. 2 og 3 fra venstre. Jai Alai fra "Cigar City Breweries" i Chicago er uovertruffen.

    IMG_20180316_173800.jpg

    2 Km ute av området lå et lite "shack", "The Gnarly Barley"...... fint lille sted 😁

    IMG_20180318_152444.jpg

    IMG_20180318_152103.jpg

    IMG_20180318_153818.jpg

    IMG_20180318_152514.jpg
     
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Jeg bodde i USA fra 2004 til 2009, og minnes så alt for godt at man kunne kjøpe en six-pack med bl.a. 'organic beer', enten det var porter, ipa, apa eller noe annet til den nette pris av 36 kroner(!) ... Jepp, for _hele_ six-packen! Det hjalp selvsagt at dollarkursen var lav (6 kroner-ish) ...
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hele østkysten i USA er et stort gigantisk Mekka for ølbrygning.
    Begrebet "Mikrobryggeri" får en helt annen mening derovre.
    Fra Florida til Maine, New England helt specielt, og priserne er de samme om du går i WallMart, Family Dollar eller de
    andre "billig"-supermarkederne.
    Billigst i New Hampshire, da de ingen "state-tax" har i NH.
    Husker den absolutt beste øl, jeg nogensinde har smakt: Big Cranky Double IPA fra Connecticut.... $1.99 for en halv liter 9.5% :love: :love:
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Hele østkysten i USA er et stort gigantisk Mekka for ølbrygning.
    Begrebet "Mikrobryggeri" får en helt annen mening derovre.
    Fra Florida til Maine, New England helt specielt, og priserne er de samme om du går i WallMart, Family Dollar eller de
    andre "billig"-supermarkederne.
    Billigst i New Hampshire, da de ingen "state-tax" har i NH.
    Husker den absolutt beste øl, jeg nogensinde har smakt: Big Cranky Double IPA fra Connecticut.... $1.99 for en halv liter 9.5% :love: :love:
    Like bra på vest-kysten! :) Bodde i Oregon; ingen 'sales tax' der heller ...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    På første sosiale happening på et halvt år i kveld. Vi hadde spist pizza og dukket oss passe glade. Plustelig drar verten frem en falske øl. Det er en fyr som har et, la oss si anstrengt forhold til belgisk øl. Nonachalant åpner han og fordeler en flakse på de fem til stede. Westvleteren 12.

    Den så jeg ikke komme.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Er som noen sikkert har fått med seg "aktivt uinteressert i foppall" men jeg må innrømme at jeg falt litt for denne her:

    liverbirdsøl.jpg

    Uansett hva man synes om sporten så er uansett entusiasmen for laget beundringsverdig!

    Er det noen som har sett McIntosh, Klipsh eller Rega øl??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn