Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Plukket med meg, på impuls, noen flasker øl fra bryggeriet Den Nøgne Ø. Dette etter inspirasjon fra de mange fornøyde ølhundene her på forumet. Nå har flaskene stått og roet seg i kjellerboden noen måneder. Avkjølte og drikkeklare, skulle jeg dro.

    Men hvor begynner jeg? Disse stikkordskarakteristikkene på etikettene er litt intetsigende.
    Jeg har kjøpt 4 typer:
    INDIA PALE
    PORTER
    AMBER ALE
    IMPERIAL STOUT

    Noen tips om hva som passer til hva? Er det viktig at de er kjøleskapskalde? Generelt er jeg veldig glad i øl. Drikker det gjerne uten mat, for smaken (og rusens) skyld. Liker både søtt og bittert øl, så ser fram til dette eksperimentet.

    En annen ting: Hvor viktig er det å holde flaskene i ro? Siden de er ufiltrerte, så skal jo ikke bunnavsetningen havne i drikkeglasset. Hvordan gjør dere dette i praksis? Er det like kritisk som med en Vintage Port? Må man slå ut slumpen?

    Alle bidrag mottas med takk. Skål!
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Den Nøgne Ø

    Da er det bare og begynne og drikke ;D
    Ta bare en......og nyt, definere smak gjør du jo selv. ;)
    Når den er tom, tar du neste. ;D ;D
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    Heisann

    Liker også øl for smakens skyld (trudde lenge eg var den einaste..). Sjøl lagrer eg mine NØ kjellerkalde, ikkje kjøleskap.

    Hold flaskene i ro under lagring slik at bunnavsetningene får "satt" seg. Hell forsiktig, forsiktig for å unngå at dette kommer ut. Ikkje slå ut, nei.

    Tips om kva type(r) som passer til hvilken mat finner du her: http://venneravno.com/forum3/viewforum.php?f=6

    Skål, p!

    Mvh. Karl, som er stolt av å bu i Nøgne Ø´s heimby :)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    BHO skrev:
    Da er det bare og begynne og drikke ;D
    Ta bare en......og nyt, definere smak gjør du jo selv. ;)
    Når den er tom, tar du neste. ;D ;D
    He-he. Sant nok. Det er jo bare å trekke opp og slå i glasset. Kanskje jeg overdramatiserer? Kanskje forventningene er for høye? Kanskje jeg blir skuffet?

    Men nå har de nå stått i kjellern siden i sommer. Jeg har tenkt på de hver helg. Så det har liksom blitt en liten greie dette, seru. Vi har jo en dragning mot denslags. Så tenkte å ta dette skritt for skritt. Flaske for flaske. Og da er det jo greit at den som angivelig passer best til bløtekake åpnes til slutt. eller hur?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den Nøgne Ø

    Hvis øltypenes navn ikke sier mye så hadde jeg vel helst begynt med å bruke noen minutter på å finne ut litt om de forskjellige øltypene jeg da. Litt bakgrunnsresearch er ikke dumt når det gjelder å utforske nye territorier. Kjente klassiske ølsorter alt sammen forresten.

    Mvh Vidar P
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Den Nøgne Ø

    Sant nok Vidar, men det er nå engang bare øl og en kjenner fort hva en liker.
    Jeg for min del er ikke blitt særlig imponert av dissa nøgne ø sortene jeg har smakt. Greit nok og noe sære (selvfølgelig ;)), men til hvilken pris.... :-[
    Norges desidert beste øl er uten tvil (for min del) Aass sin Bayer. :) Rett og slett en kulinarisk nytelse, og bayer fra de andre blir mer eller mindre latterligjort. ;)
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Den Nøgne Ø

    LydKarl skrev:
    Hold flaskene i ro under lagring slik at bunnavsetningene får "satt" seg. Hell forsiktig, forsiktig for å unngå at dette kommer ut. Ikkje slå ut, nei.
    Tja, det er er smakssak. Noen liker å ha det med, andre ikke.
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Den Nøgne Ø

    Enig med BHO i at Aass Bayer er glimrende, men ikke i betraktningene omkring Nøgne Ø. Jeg synes alle de ovenstående er ypperlige representanter for sine (klassiske, som Vidar påpeker) ølsorter og absolutt blant det beste som brygges i Norge i dag.

    Evt. bunnfall er ikke noe å være redd for, med mindre en er overfølsom for slikt. I så fall får du heller ofre den aller siste skvetten til moder jord, sammen med takksigelser til bryggeriet.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Den Nøgne Ø

    Indian Pale (Ale), eller IPA for short er kanskje min store favoritt fra Nøgne. Ikke mange øl i verden med høyere bitterhetsgrad. likevel ikke bitter/tørr som en pilsner med mye humle, men en rundere, søtere og mer kompleks bitterhet. Absolutt en av verdens mest komplekse og balanserte humlestinne øl som er laget. Imidlertid frister det mest sommerstid.
    God til litt spicy kylling. Liker den godt til ovnsstekt kylling med honning/rosmarin.

    Nøgne sine Porter og ikke minst Imperial Stout er ganske så tette øl med masse smak. Godt til litt tunge desserter og sjokolade. Bløtekake ! Halvlitersflaskene til Nøgne er bare for mye for meg, men de er perfekte å dele med hyggelig selskap. Anbefaler å droppe vanlige ølglass og heller bruke mindre glass med stett og klokke. Om nødvendig et stort vinglass.

    pedal skrev:
    En annen ting: Hvor viktig er det å holde flaskene i ro? Siden de er ufiltrerte, så skal jo ikke bunnavsetningen havne i drikkeglasset. Hvordan gjør dere dette i praksis? Er det like kritisk som med en Vintage Port? Må man slå ut slumpen?
    Det kommer helt an på hva du liker. Selv liker jeg iblant å få med gjærsedimentene. Spesielt på øltyper som bitter og IPA. Det er verdt å prøve seg frem, men liker du det ikke er det bare å helle litt forsiktig, - ikkno problem å unngå.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Den Nøgne Ø

    BHO skrev:
    Norges desidert beste øl er uten tvil (for min del) Aass sin Bayer. :) Rett og slett en kulinarisk nytelse, og bayer fra de andre blir mer eller mindre latterligjort. ;)
    Nuvel !
    For mye karamellmalt i Aass Bayer for min smak. Frydenlund Bayer derimot er derimot mer balansert må frisk humle og er langt mer kompleks og faktisk en veldig frisk og lettdrikkelig bayer.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den Nøgne Ø

    BHO skrev:
    Sant nok Vidar, men det er nå engang bare øl og en kjenner fort hva en liker.
    Jeg for min del er ikke blitt særlig imponert av dissa nøgne ø sortene jeg har smakt. Greit nok og noe sære (selvfølgelig ;)), men til hvilken pris.... :-[
    Norges desidert beste øl er uten tvil (for min del) Aass sin Bayer. :) Rett og slett en kulinarisk nytelse, og bayer fra de andre blir mer eller mindre latterligjort. ;)
    All ære til Nøgne Ø , de står for solid kvalitet og lager øslorter som ikke andre her på berget dekker, og jeg syns de smaker deilig alle sammen.
    Men jeg er helt enig med deg ang. Aass Bayer, for meg rager den øverst blant alle norske ølsorter. Frydenlund Bayer er ikke langt unna, det må sies. Til julematen er det disse to jeg går på jakt etter. I år vurderer jeg å prøve Nøgne Ø til pinnekjøttet og lutefisken, som tilleggsvalg til bayeren. Juleøl er tøys og tull, spør du meg.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    Takk for fine tips. Alle bidrag mottas med takk. (I kveld er Cognacrusen såpass at ølet uansett må stå over til en annen dag). Er det noen flere typer fra Nøgne Ø som er verdt å prøve, utover disse 4 jeg plukket med meg tilfeldigvis fra polhylla?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Den Nøgne Ø

    Bitter, Brown Ale og Wit for du i butikkene for ca 40,- (jaffal Meny og Maxi).
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Den Nøgne Ø

    Trane skrev:
    BHO skrev:
    Norges desidert beste øl er uten tvil (for min del) Aass sin Bayer. :) Rett og slett en kulinarisk nytelse, og bayer fra de andre blir mer eller mindre latterligjort. ;)
    Nuvel !
    For mye karamellmalt i Aass Bayer for min smak. Frydenlund Bayer derimot er derimot mer balansert må frisk humle og er langt mer kompleks og faktisk en veldig frisk og lettdrikkelig bayer.
    Vel vel......smak og behag.....som med det meste her i livet. ;)
    Forøvrig var ikke "blårussen" særlig villige til å brygge særlig annet enn massekonsum inntil de oppdaget at Aass faktisk produserte og solgte f.eks. Bayer og Classic.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Den Nøgne Ø

    Smaken, hva ølet passer til og serveringstemp står bak på flasken.

    Det er også info på hjemmesiden: www.nogne-o.com


    Du kan lære masse her: http://beeradvocate.com/beer/101/


    Husk at ølet har mugg i bånn, så helle rolig og helst en gang i et stort glass. Normalt skal ikke muggen oppi ølet, bortsett fra weissbier-typer, der det er valgfritt. (Mer smak med).
    Og så er det bare å nyde.
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Den Nøgne Ø

    Det er ikke mugg som er i bunn, det er gjær. Nøgne Ø ettergjærer ølet sitt på flasken. Du kan godt ha det med, men det kan gi en liten bitter "twang". Tyske og belgiske weiss/witbiertyper har en helt nøytral gjær i bunn som kun er tilsatt for å gi kullsyre, så det er derfor den kan være med i glasset. Den smaker ingenting. Har ølet stått stille et par dager, skal gjærkaken i bunn sitte skikkelig, så du kan helle alt ølet i glasset uten å få med noe særlig gjær.
    Ikke kjøl ned ølet for mye, da mister det litt aroma, og det blir uklart fordi proteinkjedene i ølet koagulerer - hvis man bryr seg om slikt da. 13-14 grader er fint for Ales.

    India Pale Ale ble opprinnelig brygget for å tåle overfarten til India (for varmt til å brygge der). Det ble brygget med høy alkoholstyrke (konserverende) og masse bitterhumle (lupulinet i humle og også konserverende). En god IPA skal ha skikkelig bitter bismak og ettersmak, masse maltsødme og godt med estere (fruktaktige smaker). Alkohol skal ligge mellom 6 og 8.

    Nøgne Ø-gutta er supertrivelige folk som er skikkelig interessert i øl, så man støtter virkelige ildsjeler når man kjøper ølet deres.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    Trane skrev:
    Indian Pale (Ale), eller IPA for short er kanskje min store favoritt fra Nøgne. Ikke mange øl i verden med høyere bitterhetsgrad. likevel ikke bitter/tørr som en pilsner med mye humle, men en rundere, søtere og mer kompleks bitterhet. Absolutt en av verdens mest komplekse og balanserte humlestinne øl som er laget. Imidlertid frister det mest sommerstid. God til litt spicy kylling. Liker den godt til ovnsstekt kylling med honning/rosmarin.
    Ja, så opprant den store øldagen. Undertegnede har besøkt den Nøgne Ø for første gang. Fruen overrasket med en spicy kyllingwok til middag i kveld og jeg gikk spontant ned i kjelleren etter en flaske India Pale Ale. Småskjelven opp trappa med begge hender på flaska. Heller sakte i glasset som anvist, stopper akkurat når jeg ser den mørke gjæra kommer sigende. Kun 1cm igjen i bunn. Jeg er fornøyd før jeg har smakt en dråpe.

    Hadde jeg ikke vært advart på forhand, så hadde jeg trodd at første slurken var kattepiss med harpiks (ikke spør). Dette er smaksrik drikk, gitt. Mer kompleks enn noen vin, -skum og kullsyre tatt i betraktning. Bitterheten sitter i ganen en time etter siste slurk. Nå er jeg heldigvis glad i bitter. (Foretrekker Campari bar med knust is. Den originale italienske, selvsagt). Fin match med dagens rett. Kan godt tenkte meg denne på en varm sommerdag, ja. Fornemmet også litt aprikos. Dette gav mersmak!
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    Trakk opp en Amber Ale i kveld. Den ble tømt lenge før middagen kom på bordet. Må kjøpe flere flasker neste gang. Uvanlig frisk til Ale å være. Friskheten kler den fyldige og mektige smaken forøvrig. Dette er jo tilnærmet skjenkeøl, hvor man kan drikke noen flasker. Alkoholstyrken på 6% står i stil. Fine saker. Et helårsalternativ for oss som liker juleøl? Det er noe høytidelig med dette kostbare ølet som er modnet på flaske.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Den Nøgne Ø

    Mugg? Gjær er det naturligvis.

    Doh.


    Tok en Orange Blossom fra Grauballe Bryghus (?) i går. Den er meget god.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Den Nøgne Ø

    Orange Blossom var på menyen her i kveld også...blant (for) mye annet...nydelig øl.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Den Nøgne Ø

    Parelius skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Mitt nye og soleklare favorittøl:
    http://www.innisandgunn.com/thebeer_newproducts.htm

    Sjokkartet deilig. Mey godt øl har jeg smakt, men dette er i en egen klasse for min gane. Skål!

    Honkey
    Er det en hemmelighet hvor du fikk hentet det ølet, Honkey? Jeg har litt malting å gjøre.
    Så absolutt ingen hemmelighet, nei! SYSTEMBOLAGET! :) http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=11447&Butik=0&SokStrangar=

    Honkey
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    Det tar sin tid, dette Nøgne Ø prosjektet mitt. Venter på riktig anledning til å åpne Porter og Imperial Stout flaskene. I mellomtiden har det blitt jul og en tid for en kasse assortert juleøl fra polet på Bekkestua:

    Det knitrer på peisen og Ane Brun klimprer i bakgrunnen. Ungene i seng og fred i stua. Her sitter jeg og raper såpebobler. I natt kommer jeg til å prompe sengetøyet grønt. Vi snakker selvsagt om Lutefisk. Min elskelige kone har disket opp med et festmåltid. Hun er spesielt elskelig under omstendigheter som dette. Så til saken: Juleøl!

    Forrige helg drakk jeg Aas Premium 9% juleøl. Fantastisk! Drakk 5 flasker før kroppen sa stopp. Det var første gang jeg drakk denne varianten, og må bare si at det var fullkomment. Et perfekt balansert juleøl. Terningkast 6!

    I dag har jeg drukket noen varianter ”vanlig” juleøl, altså 6,5%. (Kolonial-juleøl med 4,5% har jeg aldri hatt sans for).

    Først ute var Aas. Jeg tenkte det var greit å fortsette der jeg slapp. Lillebror er slettes ikke verst. Et typisk juleøl med alle basale kvaliteter, men uten at det utmerker seg spesielt. Terningkast 4.

    Så Hansa Julebrygg. Mye likt foregående Aas, men med den lille ekstra bitterheten som setter prikken over I’en. Terningkast 5.

    Mack Juleøl neste. Jeg hadde utsatt denne i det lengste. Ungdomstiden ødela mitt forhold til Mackøl. Det var den gang det bare var ett Mackøl. (Det samme gjelder for så vidt billig vodka). Eimen av det kullsyre- og maltrike ølet sitter fremdeles igjen i nesen. Men årets juleøl fra Mack er faktisk helt ok. En aning syrligere, faktisk, enn gjennomsnittet. Men ellers fyldig og mektig som et juleøl skal være.

    Siste flaske ut var CB. Erfaringsmessig pleier sørlendingene å være litt søtere på smak, så jeg hadde spart denne siste flasken til dessert. Det slo faktisk ikke helt til. I likhet med de andre er dette mektig drikke, men en aning syrlig framfor søtlig.

    SUM SUMMARIUM
    Toppklasse – Aas Premium 9% Juleøl. Himmelsk.

    Best av de 4 med 6,5% - Hansa Julebrygg, takket være den avstemte bitterheten.

    Øvrige 3 – CB Juleøl, Mack Juleøl og Aas Juleøl: Klassiske gode, solide juleøl som tilfredsstiller de aller fleste, med mindre man har smakt de 2 ovenstående.

    Skål!

    (Fleskebitene truer med å sette halsen i brann, men det løser seg nok med et drøyt glass Anna).
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Den Nøgne Ø

    Heldiggrisen!!

    Vi er en gjeng som har årlig juleølavsmakning. Det har vi gjort siden ca 1991. Det skal vi gjøre neste helg. Ca halvparten av gangene har Aas kl 3 gruset konkurrentene. Det er jo ting som tyder på at den er i form i år også. På siste halvdel av 90-tallet var det mye elendige saker. Så dårlig at det en vilkårlig pils var en befrielse. Men de siste 4-5 årene har kvaliteten jevnt over blitt mye bedre. Aas har fått stor konkurranse, men er stort sett fortsatt på pallen.

    I år - for første gang - har jeg lest noen tester på forhånd. Det ser ut som CB har en sterk kandidat. Aas også. Men den store overraskelsen jeg har lest meg til er "nye Tou" i Stavanger, dvs Lervig. Det blir spennende.

    Men over det meste så rager jo Nøgne Ø - kanskje også et par andre super-øl-merker. Det er omtrent som å gå fra et velbalansert mid-fi anlegg til et anlegg med skikkelig dynamikk og mikrodynamikk. Omtrent samme overordnede smaksbalanse som de beste fra de større bryggeriene, men et hav av velsmakende nyanser på toppen.

    Jeg er bare litt overrasket over at de testerne jeg har lest ikke har oppdaget hvor himmelsk en nøge Ø smaker sammen med rakafisk. Tror det må være fordi de spiser spekefiskvarianten - med rå løk, rødbeter og alskens svineri :) Vi som kommer fra Hønefoss skal ha fisken passe feit, godt raket, veldig rosa, og ekstremt rund og mild i smaken - og med fjellsmør og ringerikspoteter selvsagt. Da kan det nesten ikke bli for mye av det gode 8)

    Nei - nå fikk jeg lyst på lutefisk. Tror det må bli planen for søndagen...
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Den Nøgne Ø

    Honkey-Chateau skrev:
    Parelius skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Mitt nye og soleklare favorittøl:
    http://www.innisandgunn.com/thebeer_newproducts.htm

    Sjokkartet deilig. Mey godt øl har jeg smakt, men dette er i en egen klasse for min gane. Skål!

    Honkey
    Er det en hemmelighet hvor du fikk hentet det ølet, Honkey? Jeg har litt malting å gjøre.
    Så absolutt ingen hemmelighet, nei! SYSTEMBOLAGET! :) http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=11447&Butik=0&SokStrangar=

    Honkey
    De har det på polet i Norge også nå! LINK

    mvh
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Den Nøgne Ø

    Innis & Gunn har nå også kommet med en øl som er lagret på Islay Malt Whiskyfat, og det smaker da også deretter.
    http://www.systembolaget.se/SokDryc...:Alla+storlekar:::Beska:Fyllighet:S%u00f6tma:
    Jeg må innrømme at det er litt vel forvirrende for meg å drikke øl som smaker Laphroaig, men jeg er sikker på at noen finner sin favoritt her. Har i hvert fall aldri i mine levedager smakt et så karakteristisk øl.
    Så jeg har fortsatt den mer "normale" Oak aged Beer som min favoritt i overskuelig fremtid.

    Honkey
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    Var i kjelleren i går og hentet opp en flaske Imperial Stout. Meeeget kraftig på smak og med betydelig bitterhet. Ble litt i mektigste laget som ren drikke. Prøvde med litt 70% sjokolade til, det passet bra. Imperial Stout lar seg vel nødig drikke med mindre man samtidig spiser en dessert. Da er det bare en nøgen flaske igjen i min uformelle testrunde; Porter. Den går på lørdag.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Den Nøgne Ø

    Pedal.

    Er det din første kraftige stout?

    N Ø Imperial Stout ble for mye for meg første gangen også. Den krever litt tilvenning. Ikke glem den helt.

    Selv synes jeg Porteren til Haandbryggeriet er mer balansert og harmonisk enn NØ sin.
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    500
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    Honkey-Chateau skrev:
    Innis & Gunn har nå også kommet med en øl som er lagret på Islay Malt Whiskyfat, og det smaker da også deretter.
    http://www.systembolaget.se/SokDryc...:Alla+storlekar:::Beska:Fyllighet:S%u00f6tma:
    Jeg må innrømme at det er litt vel forvirrende for meg å drikke øl som smaker Laphroaig, men jeg er sikker på at noen finner sin favoritt her. Har i hvert fall aldri i mine levedager smakt et så karakteristisk øl.
    Så jeg har fortsatt den mer "normale" Oak aged Beer som min favoritt i overskuelig fremtid.

    Honkey
    Denne har riktig nok vert lagret på fat, men der har aldrig vert whisky på de fatene. Innis & gunn ble lagret på fat som senere skulle lagres whisky på, som et forsøk. Øllet skulle egentlig kastes men etter å ha smakt på det, ble det bestemt å selge det som spesial øl. En av mine favoritt øl.

    Da dette er en Nøgne Ø tråd, kan jeg nevne at jeg kjøpte en flaske nøgne ø "underlig jul", g dette er vel noe av det underligste øllet jeg har smakt :-[, smaker som en blanding av øl og gammel dansk. Skal aldrig smakes igjen !

    Mvh Tom-Erik
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Den Nøgne Ø

    juster skrev:
    Da dette er en Nøgne Ø tråd, kan jeg nevne at jeg kjøpte en flaske nøgne ø "underlig jul", g dette er vel noe av det underligste øllet jeg har smakt :-[, smaker som en blanding av øl og gammel dansk. Skal aldrig smakes igjen !
    Tror jeg er den eneste jeg kjenner (?) som faktisk liker denne julevarianten fra Nøgne Ø. Utfordrende og håpløs alene, men til karamellpudding og søte julekaker var den strålende. Problemet er at de bare har disse halvlitersflaskene som er litt for mye for en person når det er så krevende øl som dette. Perfekt å dele, men mye alene. Ja ja, Underlig Jul er såvisst underlig, og det er visst jeg også. :-\
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    juster skrev:
    Da dette er en Nøgne Ø tråd, kan jeg nevne at jeg kjøpte en flaske nøgne ø "underlig jul", g dette er vel noe av det underligste øllet jeg har smakt :-[, smaker som en blanding av øl og gammel dansk. Skal aldrig smakes igjen !
    He-he. Dette er et nisjebryggeri som ikke går av veien for å eksperimentere. Og så er det vel slik at noen eksperimenter er mer vellykket enn andre...

    Jeg er åpen for "det meste" mht til øl, men jeg synes generelt at ølet må kunne drikkes alene. Hvis forutsetningen er at jeg må tilberede et helt måltid for å nyte en spesiell type øl, så blir tilværelsen litt for komplisert. Eller sagt på en annen; Jeg er mer glad i øldrikking enn matlaging!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Den Nøgne Ø

    Slik er det vel med vin også? Mange gode (og dyre) viner smaker surt og metallisk uten følge av (rett) mat. Og nei, det trenger ikke være et helt måtid og masse kokkelering...karamellpudding fra Ek Gård er nesten like god som mor sin...hehe. Bokkøl og bløtekake er jo en klassiker....mmm
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    Jepp, øl skal kunne nytes aleine.

    Cafe Det Lindvedske Hus i Arendal serverer Nøgne Ø, også på fat (tappetårn!). Ellers meiner eg Cardinal også har kran-Ø.

    Har ikkje egen erfaring med Cardinal, førstnevnte er iallefall verdt et besøk.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Den Nøgne Ø

    Bar & Cigar har også fat-Ø (hadde jaffal i høst).
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    ...Så var det dags for Den Nøgne Ø sin Porter.

    Denne gangen hadde jeg gjort hjemmeleksa mi, etter oppskrift fra HFSens øl-hunder. Akkompagnert av 'Trane plays Cole Porter' satte jeg til livs en honninglasert kylling, karamellpudding og bløtekake. Ingen skal si at ikke ølet denne gangen fikk et mykt leie i min buk.

    -Absolutt smakelig øl dette! Meeeget mektig og mettende på smak, passe bittert og en smule søtt. (Beklager den korte, ukyndige beskrivelsen).

    Jeg har en Porter flaske til i kjellern som skal spares til en passende anledning. Ja, denne halvliteren kan gjerne deles på to, mektig som den er.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    C. Alshus skrev:
    Pedal.

    Er det din første kraftige stout?

    N Ø Imperial Stout ble for mye for meg første gangen også. Den krever litt tilvenning. Ikke glem den helt.

    Selv synes jeg Porteren til Haandbryggeriet er mer balansert og harmonisk enn NØ sin.
    Ja, dette var min første Imperial Stout. Vart litt skremt, ja.

    Etter denne lille Ø-testen min, så sitter jeg igjen med 2 favoritter:

    India Pale Ale - Meget kompleks og passe bitter. Den skal jeg kjøpe noen flasker av og ha til sigarsesongen starter på min nylagte terrasse. Tror den blir perfekt utover sommerkveldene sammen med en robustos etter middagen.

    Amber Ale - Frisk og mektig på en gang. Tilnærmet skjenkeøl, hvor man kan drikke noen flasker. Alkoholstyrken på 6% står i stil. Fine saker. Det er noe høytidelig med dette kostbare ølet som er modnet på flaske. Kjøper noen flasker til "representasjon" når jeg skal gjøre ære på langveisfarende kamerater.

    Skal sjekke ut Porteren til Haandbryggeriet. Takk for tipset. Porteren kan gjøre nytte som dessert-øl ved spesielle anledninger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn