OV&VK til Flandern 1/7 2016 - 100 år siden First day on the Somme

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Håper jeg får pedalene mine før avreise, forresten. De gamle skrangler fælt..
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.629
    Antall liker
    15.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    I Amiens: Få med dere en båttur og restaurantbesøk langs kanalen. Gå heller ikke glipp av lasershowet på/ved katedralen. Magisk!

    Det blir ikke noe sykling på dere vettu :)

    God tur!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.240
    Torget vurderinger
    23
    It's a bøøømb...
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.863
    Antall liker
    26.592
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Fra dagens aktiviteter vi la ut på en 8h økt i fantastiskt fint landskap, turen gikk fra Amiens til Saint Valery sur somme vid kysten, og retur til Amiens via Abbeville.
    20160627_143618_Richtone(HDR).jpg


    20160627_154631.jpg


    20160627_155607.jpg


    Lokala super'n har bra utvalg av Belgisk/Fransk drykk til brus priser:D
    20160627_111524.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.240
    Torget vurderinger
    23

    STOP PRESS!!!

    Dere har jo tatt med helt feil sykler!!

    Her er riktig type i.h.h.t. bildet i forrige post;


    TB-Yellow-2-450.jpg



     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    ^ Jeg viser til Slukets innlegg om beste sykkelvalg der dere er.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.240
    Torget vurderinger
    23
    Det er noe gribb-aktig kjent over personen nederst i høyre hjørne der..:rolleyes: Ha en fin tur videre!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    This piece first appeared in the Spectator in July 1916:
    'There were no stragglers': The Spectator reports from the Somme, July 1916 | Coffee House

    Our men have advanced with an elan and a spirit to which the history of war affords no parallel. It is a commonplace of esoteric military history that there is a very seamy side to those glories of the assault upon which the ordinary describer of battles loves to dwell. We hear of the rush of the charge, of the cheers, of the officers pressing forward to lead their men and of the men following them to the death. What we seldom hear about is what Milton called the ‘raw edge of war’, of the ten or fifteen per cent. Or more of stragglers who fail to go on—men who do not show anything which can be reasonably called ‘cowardice in face of the enemy,’ but who seize with great alacrity various forms of excuse, legitimate or semi-legitimate, for not advancing. One man shows himself too eager to assist a wounded comrade to the rear, another man sets his face in the wrong direction because of a comparatively trivial wound, or at any rate a wound which would not stop the advance of a man of hardihood and enterprise. Yet another man, or section of men, takes the excuse of some exceptional difficulties of the ground not to push forward.


    Finally, there are those who too easily give way to physical exhaustion, who let themselves be overcome by the weariness which attacks all soldiers before such weariness is strictly due. In a word, even the most gallant, well-pressed, and successful of advances has, as a rule, an appreciable stream of stragglers behind it. General Sherman—or was it General Sheridan — who had the happiness to command exceedingly brave and determined soldiers, records somewhere that it was to him always a very trying experience to come from behind upon a body of infantry advancing to the attack. You require, he suggests, all your moral courage not to be depressed by the sight of stragglers facing the wrong way, by men speaking of the impossibilities of keeping on, and of the awful carnage that is going on ‘up there’. Slightly wounded men readily represent this or that company or battalion or brigade as having been ‘utterly wiped out,’ and paint in lurid colours the awful obstacles met by the advancing troops. It is only, says the American commander, when you get close up and see the eighty per cent. of stalwarts who are busy driving the enemy before them that you get rid of the disagreeable impression of disaster formed by going through the inevitable line of stragglers.

    Forts
    etter i linken ...
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.863
    Antall liker
    26.592
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Vi drog ut tidl imorres rettere bestemt 05..30 for og være på plass 100år etter slagets utbrudd, dessverre var det idag stort sett avsperret, men vi var rundt i samme området Tisdag fra Albert og opp till Arras der vi fikk se mange memoriel plasser bla.
    Katedralens lys show var som Grumpy nevnte meget fin:)
    20160630_232211_LLS.jpg

    jeg låg ikke ner og tok bildet!
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.240
    Torget vurderinger
    23
    Perverse greier dere liker - menn i skjørt OG sekkepiper! Sykere blir det vel ikke. Tror jeg sender bekymringsmelding til formannen i OVK.
    Ehh... vent litt, det er jo..hmm... en av de perverse :mad: Da er vi like langt. Prøver Norges Sykkelforbund.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    DSCN1164.jpg
    DSCN1162.jpg
    DSCN1154.jpg
    DSCN1153.jpg


    Jeg tror dette tross alt er mine beste bilder fra turen. Rogers punktering på sportsgrusen langs Sommekanalen. Været var aldeles strålende, mesteparten av tåka og nesten alt regnvannet var inni kameraet mitt på disse bildene. Vi fant en sykkelbutikk i Abbeville, kjøpte ny slange til Roger, og fortsatte mot havet.

    Vi ble enige om å være uenige om kvaliteten på underlaget på det fotograferte strekket. Noen likte det veldig godt, andre ikke fullt så mye.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.863
    Antall liker
    26.592
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Skikkelig go vei med en litt klumpete komfort raser i st 59 dette??? men for all del fikk i det minste min første punka og noen fine sår i nye dekkene:rolleyes:
    Veien var så humpete att jeg hade gått ner 1.5 kg når jeg kom hem:D Nei jeg trivdes nog best i de öppna landskap som bølget opp og ned:)
    Skall fremkalle noen flere bilder senere.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.629
    Antall liker
    15.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fantastiske stemningsbilder! Finner neppe en lignende aktiv sykkelklubb på verdensbasis. På brorparten av bildene ligger syklene enten i grøfta eller lent opp mot en benk. Halvtømte ølglass og feite smørgåstårter er også en gjenganger på bildene. Jeg begynner å tro at dette kanskje kan være noe for både meg og en som jeg kjenner litt lenger oppi veien her ...som nå er mest opptatt av nyinnkjøpte plastikkhøyttalere.

    Ser frem til flere toppidrettsbilder og gode, reelle historier fra virkeligheten.

    Meget BRA!
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.863
    Antall liker
    26.592
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Vi tuslet rundt ca 70 mil fra søn-Lør fikk sett mye intrs fra slagmark til memorial places og en tur ut til kysten, så ett stor del Amiens/Arras/Abbeville i distriktet Picardie
    blev dekket.
    Kirken i Albert med jumfru Maria statuen
    P6281168.JPG


    Hoved kvarteret til Haig og Rowlinson
    P6281165.jpg


    Bombe kratret i La Boisselle 90x25m
    P6281176.jpg


    P6281177.jpg


    En av mange gravplasser
    P6281182.jpg


    P6281184.jpg


    Från museet i Albert
    P6281171.jpg


    P6281172.jpg


    Thiepval
    P6281186.jpg


    Dette er fra grav/minnes plassen i Arras
    P6281188.jpg


    P6281192.jpg


    Her bland tusental navn på veggen finnes William bill Hubbards navn gravert, før er som kjenner Roger Waters Amused to death "The ballad of Bill Hubbard"
    totte fant navnet på veggen en rar følelse tok en for stunden der.
    P6281187.jpg


    P6281190.jpg


    A Tribute to RAZ and Bill
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sist redigert av en moderator:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Skikkelig go vei med en litt klumpete komfort raser i st 59 dette??? men for all del fikk i det minste min første punka og noen fine sår i nye dekkene:rolleyes:
    Veien var så humpete att jeg hade gått ner 1.5 kg når jeg kom hem:D Nei jeg trivdes nog best i de öppna landskap som bølget opp og ned:)
    Skall fremkalle noen flere bilder senere.
    Jeg veide ca 78 da vi dro hjemmefra, veide inn på 82.2 mandag morgen etter hjemkomst. Det meste av det er tross alt borte igjen nå.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Kom plutselig over dette igjen. Vi har bodd en uke i fødebyen til en ordentlig sykkelhelt, Robert Marchand, som har timerekorden i aldersklassen over 100.

    Vis vedlegget 389114

    26,927 km. Det er ikke så hakkande gærnt når man er 102...

    https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Marchand_(cyclist)

    102-year-old French cyclist breaks world record - Sportsnet.ca

    Wikiartiklene tyder på at han fortsatt er med oss, og at vi burde vært på besøk.
    Det var som fanden. Jeg forteller ofte om denne fyren. Ikke nok med at han satte record som 100-åring, han knuste den selv etter 2 år med målrettet trening. Aldri for sent å ha en formstigning.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Skikkelig go vei med en litt klumpete komfort raser i st 59 dette??? men for all del fikk i det minste min første punka og noen fine sår i nye dekkene:rolleyes:
    Veien var så humpete att jeg hade gått ner 1.5 kg når jeg kom hem:D Nei jeg trivdes nog best i de öppna landskap som bølget opp og ned:)
    Skall fremkalle noen flere bilder senere.
    Jeg veide ca 78 da vi dro hjemmefra, veide inn på 82.2 mandag morgen etter hjemkomst. Det meste av det er tross alt borte igjen nå.
    Prognosene til totte traff klokkerent på meg. En kilo over da jeg kom hjem, nå en kilo under.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn