Juss og økonomi Overføre penger til utlandet

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.731
Antall liker
4.552
Sted
Nøtterøy
Hei. Skal kanskje handle noe fra en kar i Canada, og han skriver; Payment is in email money transfer only, no paypal.

Noen som har gjort dette før? Kan jeg f.eks bruke western union bank? Hva trenger jeg av info fra selger? Er dette sikkert?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Fare for svindel her.. trå forsiktig. Først finn ut om fyren er ekte, finner du ham på fora.. eller er det bare denne annonsen som frister?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.735
Antall liker
13.222
Det er ikke like rett frem som å overføre innad i Europa da canadiske og amerikanske banker ikke bruker IBAN som vi gjør i vår del av verden. Her er hva DNB sier om saken på sine nettsider:

USA, Canada, Australia og Sør-Afrika har ikke innført IBAN.

Du må derfor oppgi mottakers vanlige bankkontonummer i tillegg til bankens kode.

USD til USA
I tillegg til mottakers konto må det oppgis enten nasjonal bankkode (Fedwire eller ABA-nummer).

Andre valutasorter til USA:
I tillegg til mottakers konto må det oppgis BIC (SWIFT-adresse)

Canada, Australia og Sør-Afrika
I tillegg til mottakers konto må det oppgis både BIC og nasjonal bankkode.

Canada har en 9-sifret bankkode.
Australia har en 6-sifret bankkode (på faktura står dette ofte oppgitt som BSB-nummer).
Sør-Afrika har en 6-sifret bankkode.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.068
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Sikkert?
For deg; nei.
For selger; ja.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.855
Antall liker
8.841
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvis noen foreslår Western Union så hadde jeg slått det fra meg med en gang.

Husk at dersom du overfører penger til en konto i utlandet - så er det helt umulig å få de pengene tilbake hvis du blir lurt.

Hvorfor han ikke ønsker paypal er også litt rart - der er det noe sikkerhet for deg, men ingen risiko for ham - hvorfor skal han motsette seg det? Denne svindelsikringen der er heller ikke speiselt god - og det er ikke sikkert du får tilbake pengene der heller om du blir lurt.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.735
Antall liker
13.222
Det er ganske vanliig å ikke ville bruke Paypal da det er ganske voksne gebyrer for selger der. Jeg har handlet litt med tyskere på e-bukta og de er veldig glade i bankoverføring. Jeg begrenser det imidlertid til beløper det ikke er noen krise om jeg taper, men det har gått fint ved alle tilfeller så langt. Folk flest er jo hederlige men det er selvsagt kjipt om man støter på en av den andre sorten og det er en god del penger involvert i tillegg.

Jeg ville i utgangspunktet vært skeptisk, som andre er inne på.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.068
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Paypal tar en ganske stor andel av kaka, så dersom det er snakk om litt store beløp forsvinner det en del på den måten. Og som vi alle vet, så har kjøper moderat god mulighet til å lage bråk for selger når man betaler med PayPal.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Det er riktig at paypal tar store gebyrer. Men dersom du tar de utgiftene, så har han ingenting å tape på det.
Vet ikke hvordan det er med Canada, men et mellomledd/bank i USA tar som regel et ganske stort gebyr også ved bankoverføring.

Kan forøvrig anbefale transferwise som et alternativ til paypal når man overfører til folk man kjenner og stoler på. Langt lavere gebyrer enn paypal. https://transferwise.com
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.068
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er riktig at paypal tar store gebyrer. Men dersom du tar de utgiftene, så har han ingenting å tape på det.
Joda, en ærlig selger kan tape på det ved at kjøper legger inn falske anklager om skurkestreker når man betaler med PayPal.
Dette vil selger kunne unngå fullstendig med bankoverføring, siden kjøper da står totalt uten rettigheter eller muligheter til å bli hørt, uansett om klagen er reell eller ikke.
 
Topp Bunn