Overføring av lydsignal via USB Audio Klasse 2, via USB-C (Host) til USB-C (Host)

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
552
Antall liker
653
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei alle sammen :)

Jeg har bestilt en CD spiller som har USB-C utgang. Denne CD spilleren fungerer som en USB Hoste/ Kilde, med USB AUDIO Class 2 programmering.

Jeg ønsker å overføre lyden fra CD spilleren via USB til en PC. Men siden PC’en også er USB Hoste, lurer jeg på om det er trygt å bruke USB-C til USB-C imellom dem? tenker da på overføring av strøm via usb kabelen...

Finnes det andre muligheter på å få løst dette?

Tenker å bruke programmet Audacity for opptak.
 

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
552
Antall liker
653
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har tidligere brukt USB-Bridge kabel, som er programert til å overføre filer via mappe, fra en pc til en annen pc, men tror det vil passe dårlig med «live-CD-Lyd».
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Merkelige greier. Hvilken cdspiller har du kjøpt?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Noe uklart hva du mener med å overføre lyden fra cdspilleren til pc. Mener du å overføre lyden fra cdplatene til pc? Kjøp en usb-cd/dvdrom og bruk et av utallige cdripper-program.
 

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
552
Antall liker
653
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Noe uklart hva du mener med å overføre lyden fra cdspilleren til pc. Mener du å overføre lyden fra cdplatene til pc? Kjøp en usb-cd/dvdrom og bruk et av utallige cdripper-program.
Har en CD-ROM ripper med EAC-programm. Men den rippingen låter dårligere enn f.eks CD avspilling på en Pro Ject CD BOX RS2 T Transport. Derfor forsøk med Schiit Urd CD Transport, for å se om den kan låte like bra som Pro Ject CD BOX RS 2 T over.

Ønsker å se om musikk fra Schiit Urd CDT kan lagres digitalt som WAV på f.eks PC.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Det går ikke. Hverken i teori eller praksis. URD kan ikke dette, og hvis den kunne det ville filen vært 100% lik den filen du får ved å bruke EAC.
 

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
552
Antall liker
653
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det går ikke. Hverken i teori eller praksis. URD kan ikke dette, og hvis den kunne det ville filen vært 100% lik den filen du får ved å bruke EAC.
I og med at jeg tidligere har kunnet koblet to PC’er sammen (som begge er USB Hoste), via en USB Bridge kabel, ala dette: https://www.amazon.com/Cable-Matter...words=usb+bridge+cable&qid=1690465209&sr=8-10

Så har det fungert å overføre via USB Host-Host. Men da måtte det lastes ned et program, noe som ikke går på Schiit Urd CD..
 
Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.739
Antall liker
7.883
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Har en CD-ROM ripper med EAC-programm. Men den rippingen låter dårligere enn f.eks CD avspilling på en Pro Ject CD BOX RS2 T Transport. Derfor forsøk med Schiit Urd CD Transport, for å se om den kan låte like bra som Pro Ject CD BOX RS 2 T over.

Ønsker å se om musikk fra Schiit Urd CDT kan lagres digitalt som WAV på f.eks PC.
EAC har vel en sjekk av eksakt kopi, så grunnen til rip’en låter annerledes enn CDen må ligge i at RS2’en er bedre enn streameren du sammenlignet med. Eventuelt at RS2 var koblet med en bedre digital overføringsteknologi til DACen din.
 

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
552
Antall liker
653
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
EAC har vel en sjekk av eksakt kopi, så grunnen til rip’en låter annerledes enn CDen må ligge i at RS2’en er bedre enn streameren du sammenlignet med. Eventuelt at RS2 var koblet med en bedre digital overføringsteknologi til DACen din.
Via EAC så kan mine rippede CD sammenlignes med andre rippede CD’er, for å se om de er like. Men det trengs vell de orginal digital WAV filene, som ble brukt for å lage CD’en, for å se om de er identiske?

Ellers enig i det du skriver.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.531
Antall liker
8.096
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvis du ikke får noen feilmelding eller et abortert rip så kan du uten videre stole på at FLAC-filen er 100% identisk med kildefilen.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.417
Antall liker
1.305
Sted
Horten
Kjenner ikke til URD, men en tanke:
Hva med å ev ripp en CD til disk med EAC, så kopiere denne filen til en portabel disk/minnepinne og sette denne inn i URD-enheten?
Hvis URD kan spille av fra minepinne, så er det jo da lett å sammenligne lyden fra cd direkte og den samme rip fra minnepinnen.:unsure:
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.739
Antall liker
7.883
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Via EAC så kan mine rippede CD sammenlignes med andre rippede CD’er, for å se om de er like. Men det trengs vell de orginal digital WAV filene, som ble brukt for å lage CD’en, for å se om de er identiske?

Ellers enig i det du skriver.
Det går selvfølgelig an å ta syretesten med å kjøpe et album digitalt i WAV/FLAC. Så brenne det på en CD og kjøre en rip av CDen via EAC. Hvis du også på denne CDen får godkjennelse som eksakt kopi, så kan du med sikkerhet slappe av ift at dine egne rip’er holder vann 👍🏻

Edit: Mulig man kan skanne WAV/FLAC-filer for eksakt kopi direkte i EAC uten å gå strafferunden med å brenne de på CD?
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.417
Antall liker
1.305
Sted
Horten
@Proethifi Svarte jo tidligere i tråden på en antagelse at du ønsket å teste lydkvalitet på cd vs rippet ved avspilling via URD inn i DAC. Men dette er kanskje ikke tilfellet siden du nevner rip til pc lengre opp....

Er det slik at du skal bruke URD-enheten til kun ripping av CD, for så å kjøre playback fra Audacity på PC? Hvis ja, så kan det god være at du opplever forskjell mellom rip pg CD. Da er forslaget mitt over et bedre test.:cool:
 

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
552
Antall liker
653
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
@Proethifi Svarte jo tidligere i tråden på en antagelse at du ønsket å teste lydkvalitet på cd vs rippet ved avspilling via URD inn i DAC. Men dette er kanskje ikke tilfellet siden du nevner rip til pc lengre opp....

Er det slik at du skal bruke URD-enheten til kun ripping av CD, for så å kjøre playback fra Audacity på PC? Hvis ja, så kan det god være at du opplever forskjell mellom rip pg CD. Da er forslaget mitt over et bedre test.:cool:
Det er flere ting som har vært planen med CD transport med USB-ut.

1. Jeg har rippet alle mine CD’er, noen via EAC, og andre via Windows Media Player, jeg hører stort sett ikke forskjell på disse rippingene.

2. Har sammenlignet mine rippede CDer via hardisk insatt i Hifi Rose 250A, og Pro Ject CD BOX RS2 T Transport, hvor Pro Ject spiller bedre. Derfor ønsket meg en CD spiller, for å få bedre lyd.

Og se om det er mulig å bruke Schiit Urd og rippe CDer via denne over Audacity, for å se om det blir bedre lyd av dette, da Pro Ject hørtes bedre ut. Problemet her er at min PC og Schiit Urd CD begge er USB-host, så vet derfor ikke om det er mulig å rippe fra Urd til en PC….
Derfor denne tråd.

3. Siden Schiit Urd CD har USB ut, slipper jeg å bry meg om den interne klokka til Urd, og kan la DACen min styre det hele via USB.

4. Kommer til å teste Urd vs Ripping også, men har ikke fått Urd i posten enda. :)
 
Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.417
Antall liker
1.305
Sted
Horten
Ok, litt bedre forståelse her nå.
I punkt 1 så sier du at du alleredet har ripper alle CD'er til disk.
Du hører så forskjell på avspilling av disse rip'er i en Hifi Rose og fysisk CD i Pro-ject enhet.
Og da mistenker du det er rippingen som er feil?

Mener at Urd sier noe om USB-hub innebygget et eller annet sted.
Det betyr som foreslått tidligere at du nok sikkert kan plugge inn en minnepinne med dine cd-rip og spille ivei.
Og om du er heldig så kan det jo være at urd-enheten dukker opp som USB-CD spiller på PC'en din. :cool:
 
Topp Bunn