Overheng - hvor kritisk?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Har montert pick up og alt stemmer godt med protractor. For seint kom jeg til å tenke på overhenget. Hos meg ble det litt langt, et par millimeter for mye. Trenger jeg å bekymre meg? - Er ikke så kjempesugen på å stresse av og på med arm og pick up om jeg ikke er veldig nødt.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Det er nok riktig som AA sier, -da er det mye værre med kritisk hangover ;) ::)
Mvh
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Denne er litt kritisk, men ikkje heilt dødskritisk (har levd med han i mange år, også noko feiljustert til tider...)
Du har litt å hente, men ikkje slik at det er særleg merkbart for julemusikken.

"kritisk, men ikke dødskritisk"? hmmm,ok. Hva slags effekt vil jeg kunne oppleve om jeg stiller overhenget korrekt da?
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
På en plate er det to punkter der pickupen sporer perfekt. Du flytter på disse punktene når overhenget er feil.

Det vil også si at på det punktet der pickupen sporer dårligst vil det være litt dårligere sporing enn hvis overfhenget var perfekt.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
ok. Når man vet den anbefalte lengden på overhenget (i mitt tilfelle 18mm)så er det vel bare å legge headshellet mot akslingen og måle uten noe mer hokuspokus? Er noen streker og grader på protractoren min, men skjønner ikke bæra.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
ok. Når man vet den anbefalte lengden på overhenget (i mitt tilfelle 18mm)så er det vel bare å legge headshellet mot akslingen og måle uten noe mer hokuspokus? Er noen streker og grader på protractoren min, men skjønner ikke bæra.
Det kan virke som om du har misforstått noe. Hvis du har brukt en protractor/mal med to justeringspunkter hvor pickupen ligger parallelt på begge steder, er overhenget (HTA) justert "riktig".

Er justeringen helt på bærtur, f.eks ved at pickupen står veldig skjevt i headshellet, kan det gi økt slitasje på platene eller skade opphenget i pickupen. Står pickupen montert litt for langt frem eller tilbake, risikerer du kun noe redusert lydkvalitet og dårligere fokus under avspilling.

CBA
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Aha! Da ER overhenget justert korrekt da. Bruker jo to punkter på protractoren. Hadde vel en svak mistanke om at det ikke lot seg gjøre å ha feil i overhenget når protractoren stemte. Takk og God Jul.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Har montert pick up og alt stemmer godt med protractor. For seint kom jeg til å tenke på overhenget. Hos meg ble det litt langt, et par millimeter for mye. Trenger jeg å bekymre meg? -  Er ikke så kjempesugen på å stresse av og på med arm og pick up om jeg ikke er veldig nødt.
Tror den er riktig innstilt. Får forskjellig lengde på overhenget alt etter hvordan jeg måler. Vet ikke hva som er korrekt måte, så jeg slapper helt av og spiller musikk istedet.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.722
Antall liker
11.222
Torget vurderinger
2
Dette med overheng er det delte meninger om, faktisk. Har ved en del anledninger sjekket forskjellige protractorer, og de benytter klart forskjellig overheng. For en del år siden, da jeg kjøpte min Cart-a-lign, oppdaget jeg at armen på Voyd "The Valdi" (en Audio Note modifisert Helius Scorpio) var for lang til å kunne oppnå rett overheng. Ringte over til Guy Fletcher (eller hva han het, konstruktøren av Voyd), og forhørte meg om denne utfordringen. Han var helt klar på at dette i grunn ikke var et problem i det hele tatt. -Overhodet ikke kritisk! var hans kategoriske kommentar på dette.
Også i dag benytter jeg en arm som er "for lang", men gjør det med stor ro, den spiller bedre enn originalarmen uansett! :)

Håkon
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Vel, jeg opplever ingen vrenging av lyden på noe sted av plata. Da er vel ting som de skal være.
 
Topp Bunn