.tore. skrev:
Etter at jeg fikk ny riaa (electrocompaniet) viser displayet på forsterkeren "overload" med jevne mellomrom. Dette skjer uavhengig av utvolum, men ser ut til å følge nivået, dvs ingen melding når det ikke er lyd, kommer og går når det er lyd. Forsterkeren er en T+A SR-1510R som blir brukt som forforsterker i stereomodus. Phonoinngangen står i vanlig linjemodus siden det er ekstern riaa. Skjønner ikke hva som blir overloaded... Er det for høyt nivå ut fra ECen, eller har det noe med impedans å gjøre? Finner ikke noe om denne feilmeldingen i manualen til T+Aen. Noen som har en ide?
Uten at jeg kjenner helt dette utstyret, så har jeg et forslag basert på info fra en kollega av meg som lagde RIAA-trinnet NRK har brukt i mange av sine lokalradioer. Han sa at da de testet output fra PU, så fant de at noen hakk i platen kunne gi utsignal på opptil 1-2V. Dette er himmelhøyt over det vanlige signalet fra PU'en. Dersom du har en ett-trinns forsterker i RIAA'en med en forsterkning på 40dB, så vil den sannsynligvis gå i taket og klippe grusomt. Løsningen hans var en flertrinns forsterker med stor overload-kapasitet (slik at den kan forsterke 2V 20dB uten klipping) der filteret først dempet diskant (3180 uS knekken først), slik at diskant (som var der "knepp"-ene på >1 V befant seg) ble dempet 20-30 dB FØR de kom til neste trinn. Slik at dette trinnet ikke klippet.
Effekten av dette designet var for det første at lydbildet ble bedre, men også at kneppene virket kortere. Når de studerte frekvensspekteret, fant de ut at klippingen førte til en hel tirade av umusikalske frekvenser. Og dette fikk kneppene til å virke lenger enn de var. Tror det er noe psykoakustiske greier ute og går her.
Uten å vite om det er dette som skjer her, så kan det hende at noen knepp i platen bringer RIAA-trinnet i klippe-modus, og at inngangen på forforsterkeren din da får godt over de 2-3V den forventer som maks? Du kan jo forsøke å høre etter om det knepper samtidig med at ampen viser overload?