"overload" på phonoinngang

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
3
Etter at jeg fikk ny riaa (electrocompaniet) viser displayet på forsterkeren "overload" med jevne mellomrom. Dette skjer uavhengig av utvolum, men ser ut til å følge nivået, dvs ingen melding når det ikke er lyd, kommer og går når det er lyd. Forsterkeren er en T+A SR-1510R som blir brukt som forforsterker i stereomodus. Phonoinngangen står i vanlig linjemodus siden det er ekstern riaa. Skjønner ikke hva som blir overloaded... Er det for høyt nivå ut fra ECen, eller har det noe med impedans å gjøre? Finner ikke noe om denne feilmeldingen i manualen til T+Aen. Noen som har en ide?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.334
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg tipper at RIAAen overstyrer inngangen på preampen din. Om mulig prøv RIAAen på en annen inngang, det kan være at det er ekstra gain på inngangen du bruker selv om RIAAkretsen er utkoplet.

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
1
.tore. skrev:
Etter at jeg fikk ny riaa (electrocompaniet) viser displayet på forsterkeren "overload" med jevne mellomrom. Dette skjer uavhengig av utvolum, men ser ut til å følge nivået, dvs ingen melding når det ikke er lyd, kommer og går når det er lyd. Forsterkeren er en T+A SR-1510R som blir brukt som forforsterker i stereomodus. Phonoinngangen står i vanlig linjemodus siden det er ekstern riaa. Skjønner ikke hva som blir overloaded... Er det for høyt nivå ut fra ECen, eller har det noe med impedans å gjøre? Finner ikke noe om denne feilmeldingen i manualen til T+Aen. Noen som har en ide?
Uten at jeg kjenner helt dette utstyret, så har jeg et forslag basert på info fra en kollega av meg som lagde RIAA-trinnet NRK har brukt i mange av sine lokalradioer. Han sa at da de testet output fra PU, så fant de at noen hakk i platen kunne gi utsignal på opptil 1-2V. Dette er himmelhøyt over det vanlige signalet fra PU'en. Dersom du har en ett-trinns forsterker i RIAA'en med en forsterkning på 40dB, så vil den sannsynligvis gå i taket og klippe grusomt. Løsningen hans var en flertrinns forsterker med stor overload-kapasitet (slik at den kan forsterke 2V 20dB uten klipping) der filteret først dempet diskant (3180 uS knekken først), slik at diskant (som var der "knepp"-ene på >1 V befant seg) ble dempet 20-30 dB FØR de kom til neste trinn. Slik at dette trinnet ikke klippet.
Effekten av dette designet var for det første at lydbildet ble bedre, men også at kneppene virket kortere. Når de studerte frekvensspekteret, fant de ut at klippingen førte til en hel tirade av umusikalske frekvenser. Og dette fikk kneppene til å virke lenger enn de var. Tror det er noe psykoakustiske greier ute og går her.
Uten å vite om det er dette som skjer her, så kan det hende at noen knepp i platen bringer RIAA-trinnet i klippe-modus, og at inngangen på forforsterkeren din da får godt over de 2-3V den forventer som maks? Du kan jo forsøke å høre etter om det knepper samtidig med at ampen viser overload?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.334
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den 'companiet-RIAAen har en litt besynderlig kobling også mener jeg å huske.
Hvilken pickup bruker du, .tore.?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Denne overloaden, er det noe du bare ser eller hører du det også.
Hvis det bare gir utslag på en indikator, kan det tenkes at det ligger utenfor det hørbare området.

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
3
Takk for informative svar. Jeg har en Lyra Dorian. Hadde en enkel liten Pro-ject riaa før med samme riggen, da fikk jeg ikke noe overload.

Hører ikke knepping, men kanskje tendenser til klipping ja, men det er litt unntakstilstand i anlegget. Venter på nye høyttalere og platevasker, så det er skitne plater gjennom en liten dritthøyttaler i mono på senterutgangen :p Ikke helt lett å høre om det er dritt i rillene eller tendenser til klipping.

Jeg får begynne med å bytte inngang og se om det hjelper.

For øvrig er jeg uten høyttalere fordi de som skulle sende er utslått av svineinfluensa hele gjengen. Er visst umulig å komme utenom svineriet.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
513
Torget vurderinger
2
Googlet den PUen,ser den har 0,6mV og EC-RIIAen har vel hele 73dB,det blir vel i drøyeste laget.Forrige RIIAen min hadde maks 67dB,PU 0,29mV. Med maks forsterkning ble det høyere enn cd-lyden ergo brukte æ ikkje maks forsterkning.Trur nok du burde hatt minst 10dB mindre forsterkning eller PU med halve outputen...

mvh Filip

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
3
Det høres rimelig ut. Nivået er sikkert akkurat i grenseland siden overload-meldingen bare dukker opp på noen plater. Merkelig nok var nivået omtrent helt likt når jeg sammenlignet innspillinger jeg har både på cd og lp, men så ga ikke de overload-melding heller. Jeg får vel bare skaffe meg en mini basis, har uansett hatt lyst på en slik. Da får jeg justerbar gain også, så da skulle det vel ordne seg.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
513
Torget vurderinger
2
Den er ikkje dum den nei,anbefales pga lydkvalitet og fleksibilitet,har en kompis som eier en slik,kjempegod RIIA,løp og kjøp :D

mvh Filip

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Du bruker en Lyra Dorian igjennom en gammel mono sak?! ; D Med skittne plater? :p

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
3
;D som sagt, unntakstilstand. Den gamle monosaken skulle gjøre jobben et par dager, men pga ze zwine flu går den på tredje uka nå. Tror jeg kommer til å bli rimelig fornøyd med nye høyttalere uansett hvordan det låter. Jeg er ikke så redd for PUen når det gjelder skitne plater, det er vel platene som lider mest vil jeg tro. Men jeg spiller jo knapt plater under slike tilstander. Mac+Adam A5 holder meg i live for øyeblikket.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.446
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Electrocompaniets RIAA har litt høyt gain, ja. Hos meg overstyrer den inngangen på DEQX'en, noe som fører til digital klipping i toppene. Not good. Det er med en Ortofon Kontrapunkt A pickup (0,45 mV). Neste RIAA får variabelt gain...

Topp Bunn