Jeg husker for et oppstyr det ble da noen oppdaget en logg-fil på en iPhone som inneholdt siste måneds lokasjonsdata (eller rettere sagt hvilke mobilmaster telefonen hadde kontaktet siste måned). Det var ikke måte på så fæle Apple var fordi de sporet hvor brukeren var. Slikt kan man ikke ha! Fy Apple!!! Bruk Android!
Apple forklarte at dette var en funksjon de hadde brukt under testing og at dette skulle vært slettet før OSet ble distribuert. Jeg tror Apple på det, men mange er sikkert uenig med meg. Uansett inneholdt ikke loggfilen eksakt posisjon, men bare hvilken mobilmast som telefonen hadde vært i kontakt med - altså en veldig omtrentlig posisjonering.
Men med Google Maps er visst nøyaktig GPS-lokasjon helt OK.
PS: Jeg bruker Apple Maps. Der er GPS-posisjon privat. Telefonen kontakter Apple anonymt og kryptert, og det er kun telefonen din som vet posisjonen din Ikke Apple og slett ingen tredjepart. Apple Maps hadde litt oppstartsproblemer (Google hadde stort forsprang på kartdata), men nå fungerer det utmerket. Jeg ser ingen grunn til å bruke Google Maps.