På besøk hos ....gjett da vel :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    12.975
    Å du og du hva som skjer ute i Eiksmarkas dunkle kjellere.
    Gratulerer EiK!
    Da er nødvendig hifi dop for lange kalde vinternetter sikret ser jeg.
    Det er bare å lukke øya, og ikke sjekke kontoen før til Påske i 2015.

    Her ute på landet speller det slettes ikke vondt med fullt nytt BM oppsett, og Audionet ART G2 ;D
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.634
    Antall liker
    15.475
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vi knakk deler av foten .....på lampa til EiK. Derfor ble det dunkelt i ordets rette forstand.
    Grumpy sliter fremdeles med lange lukketider og aldersskjælving:




    Armbordet er en sandwitckonstruksjon i karbonacryl med aluminium; stivt som "fredda'n er lang".




    Vi har allerede sett at drivverket er på plass i "Karet" hvor drivtallerkenen med neodymmagneter er
    firt ned med millimeterpresisjon. -Bare denne alene veier nok etsted mellom 6 - 7 kg og må
    nødvendigvis fremtvinge en godfølelse hos eieren sålenge resten av lagre og drivverk viser seg å
    bestå av enda tyngre deler. Det er ingen overdrivelse at spilleren til EiK er konstruert for å yte
    maksimalt med lang levetid. Detaljene og utføringen virker uhyre godt gjennomtenkt.





    Vi avslutter første økt med en velsignelse etterfulgt av blodsvart kaffe. -Alt bønnhørlig
    bevitnet av Nusse til høyre som forøvrig vælva en kilo med nøtteblanding utover gulvet.
    -Der ble du påminnet på den, ja!




    Imens kan vi ane konturene av neste byggetrinn hvor strøm- og motorstyringen
    etterhvert finner sin plass på topphylla:

     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.634
    Antall liker
    15.475
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Føtter og plint står for tur:



    Plint pusses:



    "Aluminiumsbøtta" er allerede senket ned i hullet på plintet. Dosen med olje er tilført i slissen
    som du ser der spindelen stikker opp. I tillegg legges etpar dråper på toppen av spindelen.
    Årlig vedlikehold dreier seg heretter om ca. én dråpe olje på toppen av spindelen.

    Nå er det lageret som skal senkes ned i "bøtta". Vi ser neodym-magnetene i bunnen på lageret.
    Disse får kontakt med motpol-magnetene i drivverket som står nederst. Tro meg når jeg sier at
    denne også veier litt:




    Deretter senkes lageret ned i "bøtta". Vi kjenner at hunn- og hann-magnetene blir tiltrukket av hverandre.
    Vi kan slippe lageret de siste centimeterne og lytte til svupp-lyden og se at lageret korrigerer seg korrekt i
    forhold til magnetene i drivverket. Perfekt denne gangen også:


     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Bli ferdig med Krokkodille jobbene nå!!!! så vi slipper vente så lenge på resultatet ???
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ikke akkurat noe plug and play dette monsteret av en platespiller ;D. Venter spendt på tilbakemeldinger på denne
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.634
    Antall liker
    15.475
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    cash 63 skrev:
    Bli ferdig med Krokkodille jobbene nå!!!! så vi slipper vente så lenge på resultatet :)
    I dag har jeg vært på hytta og kløyva ved. "Krokodillejobbene" er i morgen. Det er på tide å få inn hagemøbler og skuffe ut
    jord av satans urner og alskens potter :-\

    Du kan bare glemme at jeg får opp hastigheten i denne tråden cash 63, men jeg skal please deg litt da:

    ...hvor var vi, jo; vi hadde vel fått plintet opp på føttene og var i ferd med å hente tallerkenen. Imens kan vi se at
    systemet har berøringsløs drift. I Trans Rotor teminologi kalles det FMD. Det står for Free Magnetic Drive. Om du titter
    (til høyre i bildet) under plintet, ser du kanskje at det er et mellomrom (5 - 7 mm) mellom drivverket og det øverste lageret. -Skjønner?





    EiK klarte ikke å vente med å pakke ut motorstyringen/psu'en. Denne er gedigen og styrer tre ting: "av og på" ved å
    vri én gang til høyre, som gir 33 1/3 rotasjon. Vri ett hakk til, og du får 45 rpm. Forøvrig heter den JR Trans Rotor Konstant M1.




    Der Große tallerken skal på:






    8x12_TOM skrev:
    Ikke akkurat noe plug and play dette monsteret av en platespiller ;D. Venter spendt på tilbakemeldinger på denne
    Enig! Det er et stykke unna såkalte innstegs-spillere dette. Allikevel er Trans Rotor særdeles enkle spillerne å
    montere ettersom delene er både massive og at man unngår alt fra fjærer til småmekaniske utfordringer som
    ofte krever en litt annen arbeidsform under monteringen. Påskjønningen ligger videre i tilnærmet null vedlikehold i
    form av justeringer de kommende årene. Dette kan kjennetegne også andre moderne platespillere. (Grumpy er
    kanskje ikke dummere enn at han allikevel forstår de som elsker den delen av hobbyen med å koseskru, småfikle litt og
    justere platespillern i ny og ne. Det er nok ikke EiK sin store lidenskap - og det slipper han med Trans Rotor'en).
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Fjernet ett innlegg grunnet brudd på regel nr. 1.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.634
    Antall liker
    15.475
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Mbare skrev:
    Fjernet ett innlegg grunnet brudd på regel nr. 1.
    Jeg antar at du har moderert på eget initiativ Mbare. -Igrunn like greit, takk.
    At noen har noe å utsette på måten å behandle bilder på stiller jeg meg veldig pragmatisk til,
    sålenge kritikken ikke er konstruktiv eller løsningsorientert. -Alternativet er "ingen bilder"!
    Foto vil aldri bli noe levebrød for Grumpy allikevel, og det er kanskje like greit. Jeg ber innstendig om
    å få lov til å leke på min måte. Bilder tar jeg kun for at jeg har glede av det. Jeg lærer noe nytt
    hver eneste gang, bl.a. at jeg ikke må glemme blits og stativ.



    Vel, topphylla på racket til EiK synes å være rimelig nypolert. Den siste vatringen av spilleren
    gjør EiK ved å skru på føttene. Det hagler igjen morsomheter når jeg kommer med Biltema-vateret.





    "Pynten" på toppen, eller selve julegrana gjenstår. Nusse og Grumpy har fikla isammen
    Reed-armen og seiler ned trappa i grevens tid. Timingen er perfekt, og vi fullfører oppdraget
    vårt med å feste juvelen på armbordet, grovjusterer, finjusterer inntil nålevekten prikker inn rett
    i underkant av 2g. KW prøver å erte oss opp at vi bruker for lang tid. Vi slår verbalt hardt tilbake
    med glimt i øyet. Stemningen er nervøs og spydigheter slenges 360 grader. Zyx'en til EiK smiler og
    er klar til å yte sitt aller beste, men Grumpy har lagt en lite morsom felle som skal skape frustrasjon.



    Eik skal prøve ut Reed-armer. På armbordet står nå en Reed 2P, 9,5" i Seashell White utførelse. Dette er
    utgaven med fast headshell. Tonearmen i tre går under betegnelsen Western Redcedar. -En tresort man
    kan finne igjen både på utemøbler, kledning på hus i bla. USA og ikke minst som gitarlokk, ettersom Redcedar
    tåler litt juling og samtidig gir en fyldig og varm klangfarge m.m.





    Kan noen se "fella" som Grumpy har laget? :

     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.634
    Antall liker
    15.475
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    cash 63 skrev:
    Ja, er ikke farve blind
    Jeg kan love at det var paniske tendenser når det oppstod brum ;D
    - Tenk deg den jobben EiK hadde med å sjekke kabler ...haha:

     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.634
    Antall liker
    15.475
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    KW og Grumpy cooler'n og lar gutta boys svette litt ...det brummer uansett hva de gjør.
    - Har ikke lenger samvittighet til annet enn å forslå å sjekke kablingen på pickup'en.
    Gleden sprer seg og resten av kvelden ble en lydmessig nytelse. Vi merker knapt at
    vi sitter med nøtteblanding til langt oppetter strømpekanten. -Den som Nusse hadde
    vælva utover gulvet tidligere på kvelden.








    INNTRYKKET før avreise:
    - Grumpy har med den siste skiva til Steven Wilson (Grace for Drowning). Forsman sparker hestemøkk
    på en måte som jeg aldri tidligere har hørt i noe dipol-system. Skiva til forgrunnsfiguren i
    Blackfield og Porcupine Tree er transientvillig. -Systemet til EiK følger skiva til de grader. Det har
    definitivt skjedd noe i bassområdet. Nick Lowe får avslutte en lang ettermiddag/kveld. Vi takker
    hverandre for en hyggelig kveld og setter kurs hjem mot kjevla som venter hjemme.

     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.623
    Sted
    Skien
    Hei EIK
    Gratulerer med en smykke av en spiller, må være noe av det flotteste jeg har sett av en platespiller (etter min smak) nå som du har hatt spilleren litt over tid så hadde det vært gøy om du la ut noen linjer om hvordan du nå opplever lyden kontra mot den forrige spilleren du hadde. Er også litt spent på hvordan du synes det spiller kontra CD spilleren din som jo også er av en virkelig høy klasse.

    Mvh: Espen L
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det, Espen.

    Har blitt noen uker med snurring av vinyl siden jeg fikk spilleren i hus :). Må røpe at CD-riggen har fått hvile mesteparten av denne tiden.

    Den største forskjellen med dette drivverket er at det blir drevet av magneter i stedet for reim. Det er således ikke kontakt mellom motor og platetallerken, noe som bør være en fordel.
    Den har også en bedre PSU enn min gamle (M1 Reference mot Studio). Det er også byttet arm fra Transrotor/SME 5009 til Reed 2P.

    Lydmessig var dette hørbart fra første rille. Det var et lite slør som var tatt bort fra musikken. Et slør man ikke visste var der før man tok det bort. Det gjør at det låter mer naturlig og organisk med mindre betoninger, og mer frigjort.
    Noe som også man også merket seg var at bakgrunnen ble sortere og tystere, og det ble bedre følelse av dybde i lydbildet.
    Med dette som bakteppe, så kommer transienter tydeligere frem og med bedre dynamikk. Diskanten blir også luftigere, med et tydeligere rom rundt seg. Lydbilde henger også bedre sammen med en tightere og mer definert bass.

    Så jeg er som du skjønner veldig fornøyd med disse oppgraderingene. Og som du sier, så synes jeg heller ikke akkurat utseendet er et handikapp. Betjeningsmessig er det også litt Rolls Royce med forkrommet hendel og stillhet når platetallerken settes i bevegelse og med forkrommet hendel.

    Når det gjelder hvordan den er i forhold til CD-spillere, så er det vanskelig å si. Når jeg besluttet meg å satse på vinyl igjen, så hadde jeg anskaffet meg en veldig god CD-spiller. Platespilleren var ikke tilsvarende god, og den ble derfor ikke benyttet så mye. Skjønte derfor at jeg måtte ha noe som klarte å matche hverandre slik at den lydmessige overgangen ikke blir for stor. Dette har jeg nå. Hvem som er beste? Har vel kanskje følt at vinylsnurreren nå er best. Men her på lørdag spilte en del CD, bl.a.Eivor Palsdottir ”live”. Og det låt forrykende med tilhørende gåsehud. Så da ble jeg usikker. Tror kanskje det er kildematerialet som avgjør, dvs.det som er gjort før platen kommer i hus. Det som er fint med fint med vinyl er at det er mye bra spesialutgivelser. Hvis jeg skal bruke et ord som kommer meg i hug er at vinyl låter mer ”fysisk” - med mer kropp og fyllde.

    Mvh
    Eivind
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Mye bra bilder. Hva slags kamera og tilbehør bruker du, Grumpy?- samt post-prosessering?
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.634
    Antall liker
    15.475
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Mye bra bilder. Hva slags kamera og tilbehør bruker du, Grumpy?- samt post-prosessering?
    Den siste serien: Nikon D2Xs -> Sigma 10-20 mm -> RAW -> Adobe Lightroom 3 -> jpg -> Adobe Photoshop CS5 (actions; size & frame).

    Ellers må jeg benytte anledningen til å gratulere EiK med nok et kvantesprang hva angår lydopplevelse det siste året, især de siste månedene. Det beste av alt, er at bassområdet oppleves som tilnærmet perfekt med en nydelig frekvenskurve ned mot 20Hz. Oppover har du vel alltid hatt crisp silkefløyel - ikke for myk og ikke for hard. Alt dette fikk du vel bekreftet ved senere målinger - stemmer ikke det, eller har jeg drømt nå igjen? Jeg opplever at du har en veldig, veldig bra balanse i kildene dine nå EiK. -Det forsvarer alt, gjør det ikke det da ...eller? ::);D
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.279
    Torget vurderinger
    1
    Grumpy skrev:
    At noen har noe å utsette på måten å behandle bilder på stiller jeg meg veldig pragmatisk til, sålenge kritikken ikke er konstruktiv eller løsningsorientert. -Alternativet er "ingen bilder"!
    Grumpy blir ikke grumpy av litt smålig kritikk, nei!
    Jeg setter stor pris på bildene dine. Noen av motivene er rene kunstverk. Litt utfordrende å studere. Navlebeskuende bilder av en navlebeskuende bransje, he-he. Krever litt av betrakteren, men artig og givende. Takk for at du gidder! :)


    PS: Ser ut som om jeg må bestille meg en lyttetime hos EiK...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    EiK skrev:
    Hvem som er best? (....) Tror kanskje det er kildematerialet som avgjør, dvs.det som er gjort før platen kommer i hus.

    Mvh
    Eivind

    dette har du nok helt rett i, eik.
    samsvarer med mine egne erfaringer i alle fall.

    jeg synes vinyl muligens har et større makspotensiale, dvs. at på de ordentlig gode innspillingene/pressingene, så ser digitalmediet bare røyken og støvet etter vinylriggen.

    men jevnt over synes jeg ikke vinyl nødvendigvis er bedre.

    likevel; gøy med vinyl!

    gratulerer med en gedigen platespiller.
    btw, jeg fikk mye diss da jeg kromma treramma på forsterkeren min. :mad:
    det ser ut som om du slipper lettere fra det. ;D
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    pedal skrev:
    Grumpy skrev:
    At noen har noe å utsette
    PS: Ser ut som om jeg må bestille meg en lyttetime hos EiK...
    Du må se å få til en tur.

    Du er jo gammel Forsman Ultima-eier, slik at det skal bli artig å høre din vurdering av etterkommeren VSS5. Kan røpe at de måler veldig bra, også i lytteposisjon - tenkte jeg skulle legge ut målingene her.
    Har forøvrig også VSS4 i hus. Noen har jo antydet at de er bedre enn VSS5.....

    Men skjønner at det ikke er lett å rive seg bort fra dine line-source ;)
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    mesut skrev:
    dette har du nok helt rett i, eik.
    samsvarer med mine egne erfaringer i alle fall.

    jeg synes vinyl muligens har et større makspotensiale, dvs. at på de ordentlig gode innspillingene/pressingene, så ser digitalmediet bare røyken og støvet etter vinylriggen.

    men jevnt over synes jeg ikke vinyl nødvendigvis er bedre.

    likevel; gøy med vinyl!

    gratulerer med en gedigen platespiller.
    btw, jeg fikk mye diss da jeg kromma treramma på forsterkeren min. :mad:
    det ser ut som om du slipper lettere fra det. ;D
    Takk for det !

    Faktisk mindre krom på denne spilleren enn den gamle. Med all furua i rommet så forsvinner den vel litt:)

    Vi er vel enig når det gjelder vinyl. Det er f.eks.remastrede utgaver på vinyl fra f.eks.Supertramp, Nat King Cole o.l. man ikke finner tilsvarende på CD og gjør dette mediet spennende.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.458
    Antall liker
    102.623
    Torget vurderinger
    23
    Kan'ke blame Eik - er nok denne karen her som har hjernevaska'n:



    Grumpy vokter på nybakt krom-eier, for å stupe ned og naske i et ubevoktet øyeblikk:
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Sjura! Flott fugl, det! ;)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.634
    Antall liker
    15.475
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sykdommen Kuzma + DS Audio = SANT!

    Å ja, det er nok bare å erkjenne at DS Audio har gjort mye siden sist vi fikk en demo. Nå har en ny utgave av den optiske pickup-serien til DS Audio mer av de samme kvaliteter som hvilken som helst annen topp-pickup. Medfølgende equalizer er bygget i et solid stykke aluminium som også har fått oppgraderinger. Dessuten har EiK siden sist byttet ut SMEen og forlenget stanga med 2 tommer til en dugelig Kuzma.

    Dessuten må det ha vært forbedringer å høre med plattformen til PAB som hever platespilleren opp fra et mindre gunstig glassunderlag.

    Dette var ikke vanskelig å like - GRATULERER!


    2019_02_03_DSC01356-2.jpg

    2019_03_02_DSC01350.jpg

    2019_02_03_DSC01359.jpg



    PS! Videoen er opptak av samme låt som ble publisert i tråden til Woodrand for litt siden;
    Oscar Peterson Trio - You Look Good To Me, men her har vi funnet fram 1.pressen av en japanutgave fra 1973, MV 2050.

    OPT_MV 2050.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn