På besøk hos hifipuristen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Tjua

    Jeg har faktisk en «Tandberg TD 20A spesial» 2 spors som er ombygget av tidligere Tandberg ansatt på båndopptaker avdelingen. Problemet med tape er at min er trimmet til en spesiell tape.
    Hvis selger av tapen ikke legger ut test toner slik at vi kan justere hodene til den aktuelle tapen,vil vinyl alltid vinne til tross for at det går et ledd lenger.
    Derfor har jeg ikke satset på tape. I tillegg er prisen på «mastertape»ofte veldig høy. Dessuten er ofte «mastertape» ikke mastertape. Mye svindel også her. Tror dog at de svenske plateselskapene er seriøse.😄
    Mitt eks. av Cantate Domino på vinyl fra de første årene,er mint. Aldri vært avspillt før jeg fikk den i present.
    Den er absolutt helt tyst.
    Hvilken digital oppløsning den er kopiert til,tror jeg er underordnet.
    Her tror jeg nok at vinylen(analogt) er helt overlegent?
    MEN,tro kan en gjøre i kirken.😄
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.303
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Bergen
    Helt åpenbart, men vi skal kanskje ikke stjæle denne tråden med den fulle diskusjonen om det tema. Hos meg er det slik:

    - en platespiller, to forskjellige armer og to pick-up; den ene av de er i de fleste sammenhenger helt himmelsk sammenlignet med den andre. På enkelte plater er den andre best, og det er meget stor forskjell på disse når man spiller samme plate ..

    - to DAC, hvorav den ene, med valgfritt rør utgang, er mer "livlig" en den andre; dessverre har den ikke støtte for over 256, og den lager en artig lyd når den bytter sanger (som iht. leverandør skyldes teknologien tilgjengelig da den ble produsert)

    Den største forskjellen er faktisk mellom de to tonearmene vs mellom de to DACene
    Begge DAC spiller fra NAS i lokalt kablet nett (altså lik oppsett inn til DAC)
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.303
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Bergen
    ..
    MEN,tro kan en gjøre i kirken.😄
    Ja, på søndager mellom kl 10-13 eller så.;)
    Forøvrig enig i dine betraktninger om denne vinylen, det er tydelig en god dynamikk på den, ref påskriften nederst til høyre på coverets bakside
    IMG_0285.png

    Tror/håper! min brukte versjon skal ha god mulighet for å bli tilnærmet tyst etter en liten vask
    Har dessverre ikke noen praktisk erfaring med tape og prisene på tape er utenfor min lommebok.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Helt åpenbart, men vi skal kanskje ikke stjæle denne tråden med den fulle diskusjonen om det tema. Hos meg er det slik:

    - en platespiller, to forskjellige armer og to pick-up; den ene av de er i de fleste sammenhenger helt himmelsk sammenlignet med den andre. På enkelte plater er den andre best, og det er meget stor forskjell på disse når man spiller samme plate ..

    - to DAC, hvorav den ene, med valgfritt rør utgang, er mer "livlig" en den andre; dessverre har den ikke støtte for over 256, og den lager en artig lyd når den bytter sanger (som iht. leverandør skyldes teknologien tilgjengelig da den ble produsert)

    Den største forskjellen er faktisk mellom de to tonearmene vs mellom de to DACene
    Begge DAC spiller fra NAS i lokalt kablet nett (altså lik oppsett inn til DAC)
    Du har kanskje lest litt i tråden min?
    Da vet du hva slags avspillingsutstyr jeg innehar både analogt og digitalt.😜
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Ja, på søndager mellom kl 10-13 eller så.;)
    Forøvrig enig i dine betraktninger om denne vinylen, det er tydelig en god dynamikk på den, ref påskriften nederst til høyre på coverets bakside
    Vis vedlegget 971176
    Tror/håper! min brukte versjon skal ha god mulighet for å bli tilnærmet tyst etter en liten vask
    Har dessverre ikke noen praktisk erfaring med tape og prisene på tape er utenfor min lommebok.
    Kan på det varmeste anbefale denne:
    IMG_0103.jpeg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.983
    Hei Tjua

    Jeg har faktisk en «Tandberg TD 20A spesial» 2 spors som er ombygget av tidligere Tandberg ansatt på båndopptaker avdelingen. Problemet med tape er at min er trimmet til en spesiell tape.
    Hvis selger av tapen ikke legger ut test toner slik at vi kan justere hodene til den aktuelle tapen,vil vinyl alltid vinne til tross for at det går et ledd lenger.
    Derfor har jeg ikke satset på tape. I tillegg er prisen på «mastertape»ofte veldig høy. Dessuten er ofte «mastertape» ikke mastertape. Mye svindel også her. Tror dog at de svenske plateselskapene er seriøse.😄
    Mitt eks. av Cantate Domino på vinyl fra de første årene,er mint. Aldri vært avspillt før jeg fikk den i present.
    Den er absolutt helt tyst.
    Hvilken digital oppløsning den er kopiert til,tror jeg er underordnet.
    Her tror jeg nok at vinylen(analogt) er helt overlegent?
    MEN,tro kan en gjøre i kirken.😄
    Skal vi rydde litt opp i dette med spolebånd og MASTERTAPE?
    Under årets Warszawa messe kunne Ken Kessler fortelle oss følgende i et lite kåseri med stinn brakke.

    - MASTERTAPE er den som musikerne tok opp ett. to...til 25-26 opptak av en låt, vokal pålegg, gitarsolo, trommesolo etc. i studio sammen med lydteknikeren på 8 eller 16 spor. Denne er IKKE å få kjøpt.
    - Fra MASTERTAPEN mikset lydtekniker sammen med band/artist ned albumet til tokanals avspilling som ferdig produkt fra de forskjellige delopptakene på MASTERTAPEN. Deretter ble det laget kopier for salg av tape, vinyl, CD, samt laget en sikkerhetskopi av første generasjon TAPEN . Disse førstegenerasjonstapene hender det at legges ut for salg. De koster gjerne mer enn et knippe frognertiere. Dedikerte samlere med grei saldo på kontoen kjøper disse.
    - Fra førstegenerasjonstapen rundt 1958 og frem til et stykke ut på 70-tallet, kunne man som musikk interessert abonnere på 7 tommer tape som kom i posten fra et obskurt eller kjent innspillingsstudio for en liten neve dollar månedlig i den delen av verden som angelsaksisk ble benyttet som språk. Dette er et annet marked, og utgjør 2 generasjonsinnspilling fra original kopi. Dog ofte med forbløffende lydkvalitet.

    Herr Kessler samler på sistnevnte kategori, og gav oss flere eksempler på hoderystende gode opptak av salmer og sanger vi gjerne hiver.
    Han hadde gått helt bananas under pandemien, og handlet 2500 stk. ferdiginnspilte 7 toms spolebånd, hovedsakelig via E-bay, hvorav 200 eller så ikke lot seg redde. De han er mest glad i har han så kopiert over på dagens nye tape for å ha med på messer eller som daglig nytelse hjemme i musikk-, og hifi hulen

    Glansnummeret med avspilling av The Betales - Abbey Road paiet så det sang, og avdekket spolebåndverdens utfordringer med riktig avspillingsmaskin med korrekt azmuth på avspillingshodene osv. Ken har selv 8 spolebåndsmaskiner, så ja da.... Uansett, så var det lett å være enig i HiFi+ redaktørens utsagn om at vi løper bakover i en rasende fart hva lydkvalitet angår med all vår digitalis.

    Takk for oppmerksomheten :cool:
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk! Powern

    Du skriver så mye bedre enn meg.
    Stiller meg 100% bak ditt innlegg.😄
    Dette var også grunnen til at jeg hadde ordet Mastertape i ……………………
    Det finnes dog «Mastertape» i 2 kanaler som igjen rommer musikken på LP plater.
    Av denne lages også digitalkopiene,med midre de lager en ny miks eller EQ’r den.
    Dessverre jukses det mye innen hirez og «mastertapes».
    Jeg brukte ikke ordet azimuth i mitt innlegg pga. forståelsen for leseren.
    Da har vi nevnt de viktigste grunnene om hvorfor jeg ikke har satset på tapes.
    Selvfølgelig også prisen.😄
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.303
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Bergen
    Skal vi rydde litt opp i dette med spolebånd og MASTERTAPE?
    Under årets Warszawa messe kunne Ken Kessler fortelle oss følgende i et lite kåseri med stinn brakke.

    - MASTERTAPE er den som musikerne tok opp ett. to...til 25-26 opptak av en låt, vokal pålegg, gitarsolo, trommesolo etc. i studio sammen med lydteknikeren. Denne er IKKE å få kjøpt.
    - Fra MASTERTAPEN mikset lydtekniker sammen med band/artist ned albumet som ferdig produkt fra de forskjellige delopptakene på MASTERTAPEN. Deretter ble det laget kopier for salg av tape, vinyl, CD, samt laget en sikkerhetskopi av 1ste generasjon TAPEN . Disse førstegenerasjonstapene hender det at legges ut for salg. De koster gjerne mer enn et knippe frognertiere. Dedikerte samlere med grei saldo på kontoen kjøper disse.
    - Fra førstegenerasjonstapen rundt 1958 og frem til 70-tallet, kunne man som musikk interessert abonnere på 7 tommer tape som kom i posten for en liten neve dollar månedlig i den delen av verden som angelsaksisk ble benyttet som språk. Dette er et annet marked, og utgjør 2 generasjonsinnspilling fra original kopi. Dog ofte med forbløffende lydkvalitet.

    Herr Kessler samler på sistnevnte kategori, og gav oss flere eksempler på hoderystende gode opptak av salmer og sanger vi gjerne hiver.
    Han hadde gått helt bananas under pandemien, og handlet 2500 stk. ferdiginnspilte 7 toms spolebånd, hvorav 200 eller så ikke lot seg redde.

    Glansnummeret med avspilling av The Betales - Abbey Road paiet så det sang, og avdekket spolebåndverdens utfordringer med riktig avspillingsmaskin med korrekt azmuth på avspillingshodene osv. Ken har selv 8 spolebåndsmaskiner, så ja da.... Uansett, så var det lett å være enig i HiFi+ redaktørens utsagn om at vi løper bakover i en rasende fart hva lydkvalitet angår med all vår digitalis.

    Takk fro oppmerksomheten :cool:
    Takk så mye for god opplæring.
    Da er man på den ene side glad for at man ikke i ung alder hadde vett, og/eller råd til å anskaffe seg slikt utstyr, og dermed ikke bitt av basillen.
    På den andre siden lei seg for at man antagelig går glipp av mye "god" lyd.

    Tipper også at tapen også krever litt fra avspillingshodene til høyttalerelementene så litt økonomiske utlegg utover selve tapen er kanskje spart..
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei John_Harald

    Jeg anbefaler galvanisk skille mellom kl D forsterkere og preamp eller signalkilde.
    På strømforsyningen anbefaler jeg strømfilter gjerne fra Sveits.
    Switch mode strømforsyninger hører ikke hjemme innen highend.
    Mange av oss har nok misforstått produsenter av dette fæle greiene😢.
    De sier at støy ikke er noe problem. Det er mye lettere å fjerne høyfrekvent støy
    enn 50 eller 60 Hz. Dette er jo helt riktig,men det er ikke det som da er problemet
    for oss musikk elskere. Problemet er at switch mode strømforsyningene støyer så
    voldsomt tilbake til strømnettet at det forstyrrer alt i ett stereoanlegg.
    Effekttrinn,preamp og tilogmed signalkilder blir «forstyrret».
    Dette har jeg opplevd selv.
    Vekk med «fa…………skapet👿
    Jeg hørte støyen gjennom 4 stk forskjellige strømrensing filter fra et kjent svetsisk merke.
    Også gjennom regenerator.
    For oss nuts finnes dessverre bare lineære strømforsyninger til tross for at de bare lades
    50 ggr. pr sek.
    Beklager men dette er min kostbare erfaring med switch mode.
    Ellers vet jeg tilfeldigvis at du spiller på rørforsterkere.
    De har trafo på utgangen som galvanisk skiller mellom forsterkerkjeden og høyttalerne.
    Du låner idag en Isovolt 3K av meg. Glemte i farta og si at den ikke betyr like mye i ett
    stereoanlegg med galvanisk skille mellom forsterkerne og høyttalerne.(trafo på utgangen)
    Lykke til!

    Mvh
    puristen
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    @John_Harald

    Hvis du absolutt må bruke en switch mode strømforsyning bør du bruke
    en Lundahl trafo som galvanisk skille signalveien,og strømfilter på
    strømsiden.😄

    Mvh
    puristen
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

    Jeg har tidligere skrevet at det er kilden,i dette tilfellet LP platen eller sølvplaten
    som kan være CD,DVD,BluRay eller Hirez i flere former bestemmer lydkvaliteten.
    Etter å ha vært på besøk hos en kamerat som har samlet på vinyl i mange år,
    har jeg fått bakoversveis av enkelte LP plater. De aller aller fleste stammer fra
    Japanske super pressinger. Jeg må nok inrømme at jeg fortsatt ikke vet om
    dette er mulig og få til digitalt?
    Det er dessverre tydelig at det er satt begrensninger på dynamikken digitalt.
    Også virker det som det kan være begrensninger på transientene digitalt.
    Vedkommende kamerat har bare «hifiutstyr» i verdensklasse,som også har
    god kontroll på akustikken.
    Dette låter det virkelig «fugl» av.🤗
    Her må vi nok si at det er 1-0 analogt.(vedkommende kompis har ikke digital avspilling)

    Takk for meg for denne gang.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen alle venner

    Jeg vil gjerne ønske dere alle ett riktig godt nytt år!
    Takker for det gamle.

    Ønsker å fortelle dere hvorfor det skjer så lite i tråden.
    Har kommet til en slags konklusjon ifht. bytting av utstyr.
    Har en erkjennelse av at jeg idag har utstyr som står seg godt mot
    »det beste» som kan fremvises pr.idag.
    Finner ikke på noen gode grunner for at jeg skal bytte ut noe av mitt
    hifiutstyr. Bruker heller energi på å oppgradere det jeg har.
    Prøver likevel ut nytt utstyr etterhvert som nye spennende bokser dukker
    opp. Prisene på ultra hiend utstyr er idag på et nivå,som jeg ikke synes
    er komfortabelt grunnet vår ekstremt lave kronekurs.
    Dette kan selvfølgelig ikke produsentene eller importtørene/butikkene noe for.
    Bruktprisene i Norge er dessuten historisk lave.
    Skal vi selge bruktutstyret vårt,må vi selge utenlands.🥲
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt besøk av mvno_subscriver for et par dager siden.
    Han har skrevet om dette i sin egen tråd som jeg ikke var klar over eksisterte.
    Tråden heter Arne koser seg. Innlegg #185. Jeg har svart i innlegg # 186.😄
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja takk for meg! Det var veldig spennende å få oppleve oppsettet ditt, og spesielt enkelte av innspillingene. Skulle gjerne hatt mer tid til å se på elektronikk, akustikk og forstå mer av konseptene du har bygget etter. Men musikken kom først.. og det er jo til syvende og sist det viktigste 🙂 Vi ses!
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

    Da har Oslo Hifi Show gått av stabelen.
    I mine øyne en meget vellykket messe.
    Har ikke tatt noen bilder,fordi det florerer så mange av dem her på hfs.
    Overraskende bra lyd i veldig mange rom.
    Popoli elektrostater fra Ungarn var nok min vinner denne gangen.
    Asker&Bærum Audio’s egen Bjørn- Erik fra Hamram gjorde det også
    meget bra. Til prisen av høyttalersystemet,var vel Hamram »vinneren».
    Ære være Bjørn-Erik for dette.😄
    Det store høyttalersystemet til MBL,låt langt bedre her på Oslo Hifi Show
    enn i Munchen. Noe av skylda har MBL for dette,fordi systemet har kommet
    i en MK 2 versjon.
    Vi har nå fått et fantastisk utvalg av Super Highend i vårt langstrakte land.
    Håper det er kunder nok der ute………………………?
    Gleder oss til neste år.
    Neste hifimesse blir i Munchen,fra 9-12 mai.
    Håper vi ses der?

    Mvh
    puristen
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner

    Da har Oslo Hifi Show gått av stabelen.
    I mine øyne en meget vellykket messe.
    Har ikke tatt noen bilder,fordi det florerer så mange av dem her på hfs.
    Overraskende bra lyd i veldig mange rom.
    Popoli elektrostater fra Ungarn var nok min vinner denne gangen.
    Asker&Bærum Audio’s egen Bjørn- Erik fra Hamram gjorde det også
    meget bra. Til prisen av høyttalersystemet,var vel Hamram »vinneren».
    Ære være Bjørn-Erik for dette.😄
    Det store høyttalersystemet til MBL,låt langt bedre her på Oslo Hifi Show
    enn i Munchen. Noe av skylda har MBL for dette,fordi systemet har kommet
    i en MK 2 versjon.
    Vi har nå fått et fantastisk utvalg av Super Highend i vårt langstrakte land.
    Håper det er kunder nok der ute………………………?
    Gleder oss til neste år.
    Neste hifimesse blir i Munchen,fra 9-12 mai.
    Håper vi ses der?

    Mvh
    puristen
    Tusen takk for hyggelige ord Ole Petter :) Veldig hyggelig å hilse på deg igjen.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei BEF.

    Det skulle bare mangle at ditt arbeid til de grader har lyktes.
    Jeg gratulerer deg så mye med resultatet.
    Ønsker deg lykke til videre Bjørn-Erik.🤗
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn