På dager som denne

JOhan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
112
Antall liker
0
Etter å ha flyttet høyttalerne ut på terrassen i helgen undrer både min sjef og jeg på om det kanskje finnes et bedre alternativ - f.eks. å ha fastmonterte høyttalere på veggen ute. Sjefens krav (som nok er mest for ønsker å regne) er at de ikke skal være større en 25x40cm i bredde x høyde og at det skal være god lyd. Mitt krav er at det skal være så god lyd som mulig og koste godt under 10k.

Er det noen som har erfaring med veggmonterte ute-høyttalere som tåler norsk klima?

mvh
Johan
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Det er også forskjell på ute og ute. For noen høyttalere betyr ute at det tåler å stå åpent i mer sørligere klima, for andre at de står beskyttet under tak. Ikke alle produkter som klarer å stå fritt ute år etter år i en stadig vekslende iskald dynge med snø på vinteren og sterk sol (UV) om sommeren, kun fritatt de gangene det regner nærmest horisontalt.

Spørs jo hva man er ute etter. Kan kanskje lønne seg å ta en liten ringerunde. JBL har vel også noe greier som er beregnet for utebruk.

Etter du har funnet noe som passer bruksområdet, kjøper du en Sonos Zoneplayer 120 og en Ipod Touch. Hele musikksamlingen tilgjengelig under et brukervennlig (kona kommer til å elske det) grensesnitt, for å ikke snakke om tilganger til all verdens nettradioer. Da kan du utvide med flere Zoneplayere eller fjernkontroller etter hvert.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.984
Antall liker
1.057
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
+Det finnes endel "marine" (båt-)høyttalere som tåler vind og vær...

Arne K
 

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
481
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
BOSE har jo gode utendørshøyttalere i forskjellige størrelser, sort eller hvit. Ta de inn om vinteren. Klikkes lett av. Er ikke glade i under 20 minus...
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Jeg har også ønsker om et par mindre utehøyttalere som jeg kan montere i en drager som henger over vår deilige overbygde terasse, lurer faktisk på et større Logitech 2.1 sett som kan trøkke til litt. Suben må jeg ta inn når det kniper som værst men satelittene kan sikkert henge ute. Har et sett av mindre modell på soverommet og det var enkelt å forlenge kablene med rimelige phono-skjøtekabler fra clasern. Plunderet med det jeg har i dag ligger i at delefrekvensen mellom sub/sat ligger ganske høyt og iom suben står i ene siden blir lydbildet ikke helt "rett". Samme problem vil jeg sikkert oppnå på terrassen men mulig det større systemet jeg linker til har en lavere delefrekvens...

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=303910
 
Topp Bunn