Politikk, religion og samfunn På høg tid å kutta samfunnsfag og historisk-filosofiske fag?

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
24.194
Antall liker
18.493
Torget vurderinger
2
Google er dypt uenige. Skogen Lund får ta seg en studietur. Ta gjerne et søk på

Google hires humanists

https://www.timeshighereducation.co...h-for-humanities-phd-graduates/416190.article

Those worried about the value of studying the arts and humanities, particularly at the postgraduate level, take heart: Google wants you.

In a boldly titled talk at a conference at Stanford University last week, Damon Horowitz, director of engineering - and in-house philosopher - at Google, discussed the question of "Why you should quit your technology job and get a humanities PhD".
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.545
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Kansje tid for at droppe den obligatoriske skole gang også.

Vis du er dum og utvidende er du lettere, at manipulere og misbruge, til gavn for storkapitalen.
Mon tro, om hun har inhettet inspirationen fra Trumpeten.

Vi for geninføre slaveriet, Da folk jo er så dumme at de ikke kan læse, OG tenke!
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.571
Antall liker
10.818
Sted
Trondheim
Kanskje feil tråd - det hadde kanskje hørt hjemme i skoletråden, men jeg legger det nå inn her:

Trist lesing (selv om det ikke har noe med samfunnsfag å gjøre):

https://www.aftenposten.no/meninger...knuse-sykepleierdrommen-min--Victoria-Johnsen

Hun er 17 år og kan ikke legge sammen tall. Og så sier hun at det er leit at hun ikke kan bli sykepleier? Ønsker vi sykepleiere som ikke kan summere? Hvordan har hun kunnet få 5 og 6 i matematikk i ungdomsskolen når hun ikke klarer å legge sammen tall når hun er i vgs?

PS: Problemet er jo egentlig at hun ikke skjønner hva ordene betyr, men så klager hun på at det er for mye å gjøre i norskfaget. At hovedhensikten med norskfaget skal være å kunne kommunisere. Hvordan skal hun kunne kommunisere når hun ikke skjønner hva ordene betyr?

PPS: Det er bare å Google kumulative frekvenser og relative kumulative frekvenser så ser dere at det definitivt ikke er høyere matematikk det er snakk om.
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.072
Antall liker
14.635
Det er ganske vanlig at top notch matematikere er ganske svake i arilmetikk siden det er totalt irrelevant i hva de faktisk driver med. Men basale regnearter på papir fikser de nok greit. Ditto med den lille gangetabellen osv.

En venninne av meg skulle bli radiograf. Over en flaske vin og en del godvilje skjønte hun til slutt konseptet halveringstid, men det satt svært langt inne.

Basale kunnskaper i matematikk er en bøyg i mange fag. I min tid var statistikk for samfunnsvitere et av de store angstfagene. Husker jeg hjalp en fyr ganske mye med det i eksamenstiden. Det var ikke viljen eller innsatsen det stod på - fyren hadd bare null anlegg for det.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.571
Antall liker
10.818
Sted
Trondheim
Jeg kan ikke så mye statistikk selv, men her er det tross alt bare snakk om å legge sammen en del tall. Det burde være overkommelig for en som går i vgs. Det kan virke som om hun har problemer med abstraksjoner. Gi et enkelt konsept et litt vanskelig navn, og dermed blir det vanskelig. Be henne legge sammen 10 tall så går det greit. Be henne beregne kumulativ frekvens (legge sammen de samme 10 tallene) så får hun det ikke til.
 
Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Google er dypt uenige. Skogen Lund får ta seg en studietur. Ta gjerne et søk på

Google hires humanists

https://www.timeshighereducation.co...h-for-humanities-phd-graduates/416190.article

Those worried about the value of studying the arts and humanities, particularly at the postgraduate level, take heart: Google wants you.

In a boldly titled talk at a conference at Stanford University last week, Damon Horowitz, director of engineering - and in-house philosopher - at Google, discussed the question of "Why you should quit your technology job and get a humanities PhD".
Følgende så vi sært tydelig da Google sparket ingeniøren James Damore for å ha kritisert den nye turbofeministiske identitetsppolitikken. Slik blir det sikkert mye mer at hvis Google skal ansette for mange som kommer fra de nedsnødde politiske miljøene rundt endel av den type fag. Det vil ført til stor skade på Google.

Google Fires Engineer For Noticing Men And Women Are Different

Google Fires Engineer For Noticing Men And Women Are Different
Google’s reaction, first condemning the memo and then firing its author, confirms in the most unfortunate terms fears about the company’s ideological ‘echo chamber.’

Inez Feltscher Stepman


Female engineers are apparently so analytical and un-neurotic that they demanded—and received—the head of the poor sap who dared to question the gender diversity drumbeat at Google.

James Damore, the Google engineer behind the memo questioning left-wing “diversity” schemes that has been circulating the viral media world, has been fired for “perpetuating gender stereotypes,” Bloomberg confirmed late Monday evening. Damore may take legal action against the company for what he contends is wrongful termination.

Damore’s memo, which reads more like a nerdy, middle-of-the-road collection of factoids than a political screed, points out that the male-female gap in employment at Google may not be entirely the result of discrimination against women, although he explicitly acknowledges that some female engineers may face discriminatory barriers.

The memo includes such crimethink nuggets as “women, on average, have… a stronger interest in people rather than things, relative to men,” and that men have a “higher drive for status.” These observations have been confirmed in numerous social science studies. He even goes on to suggest ways Google could make its culture more appealing to women without forced, affirmative action-style diversity programs, such as trying to make software engineering jobs more collaborative and people-oriented.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
11.976
Antall liker
7.693
Sted
Holmestrand
Kanskje feil tråd - det hadde kanskje hørt hjemme i skoletråden, men jeg legger det nå inn her:

Trist lesing (selv om det ikke har noe med samfunnsfag å gjøre):

https://www.aftenposten.no/meninger...knuse-sykepleierdrommen-min--Victoria-Johnsen

Hun er 17 år og kan ikke legge sammen tall. Og så sier hun at det er leit at hun ikke kan bli sykepleier? Ønsker vi sykepleiere som ikke kan summere? Hvordan har hun kunnet få 5 og 6 i matematikk i ungdomsskolen når hun ikke klarer å legge sammen tall når hun er i vgs?

PS: Problemet er jo egentlig at hun ikke skjønner hva ordene betyr, men så klager hun på at det er for mye å gjøre i norskfaget. At hovedhensikten med norskfaget skal være å kunne kommunisere. Hvordan skal hun kunne kommunisere når hun ikke skjønner hva ordene betyr?

PPS: Det er bare å Google kumulative frekvenser og relative kumulative frekvenser så ser dere at det definitivt ikke er høyere matematikk det er snakk om.
En solid allmennkunnskap er viktig og riktig, samtidig trenger man ikke kompliserer ting unødig.
Ting er jo ofte lette for de som kan og forstår det, i motsetning til de som står nederst i trappa.

At noen finner det som det refereres til i artikkelen vanskelig, har jeg ingen problemer med å forstå.

Hvordan du der i mot oppfatter innlegget til at hun ikke kan legge sammen forundrer meg kanskje litt mer?
:)

Visste du hva kumulativ frekvens var før du googlet?
Det gjorde ikke jeg.¨
:)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.299
Antall liker
7.385
Torget vurderinger
4
Visste du hva kumulativ frekvens var før du googlet?
Det gjorde ikke jeg.¨
:)
Ikke jeg heller, men jeg forventer at en 17-åring kan Google.
Første resultat om man googler kumulativ frekvens er til overmål eleviki. Dersom hun ikke forstår prinsippet i tabellen i artikkelen der bør hun kanskje ikke bli sykepleier.

Jeg tror jeg vet hva de fleste av dere voksne tenker. «Hva er relative og kumulative frekvenser?» Det er poenget mitt, oppegående voksne mennesker med fine jobber og utdannelser vet ikke engang hva det her er. Ikke jeg heller.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.072
Antall liker
14.635
Forslag: Enhver elev på videregående velger selv hva han/hun vil lære og følgelgi hva som skal telle i vurderingen basert på fremtidig ønske om yrke. Det er selvsagt at man automatisk skal komme inn på høyere utdannelse innen den retning man ønsker. Ellers kunne jo Samordna Opptak stå i veien for drømmen om å bli <fyll inn selv>.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.456
Antall liker
6.873
Det er vel snakk om å rette opp en skjevfordeling som har utviklet seg over tid, og ikke å kutte samfunnsfag og historisk-filosofiske fag?
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.571
Antall liker
10.818
Sted
Trondheim
En solid allmennkunnskap er viktig og riktig, samtidig trenger man ikke kompliserer ting unødig.
Ting er jo ofte lette for de som kan og forstår det, i motsetning til de som står nederst i trappa.

At noen finner det som det refereres til i artikkelen vanskelig, har jeg ingen problemer med å forstå.

Hvordan du der i mot oppfatter innlegget til at hun ikke kan legge sammen forundrer meg kanskje litt mer?
:)

Visste du hva kumulativ frekvens var før du googlet?
Det gjorde ikke jeg.¨
:)
Tja. Jeg vet hva kumulativ betyr og jeg vet hva frekvens betyr. Og når jeg søker på nettet og ser at det står "Kumulativ frekvens er summen av alle frekvenser opp til og med den aktuelle frekvensen" skjønner jeg at jeg skal summere opp alle frekvensene.

Enten kan hun ikke summere (tvilsomt, siden hun har fått 5 og 6 i matematikk på ungdomsskolen), eller så er hun ikke i stand til å skjønne hva setningen hun finner på nettet (og som i tillegg er forklart veldig enkelt med et eksempel) betyr, og hun har ikke skjønt lærerens forklaring (og helt sikkert eksemplifisering).
Jeg vet ikke hva som er verst.

At noen skal kunne finne dette vanskelig har jeg problemer med å forstå.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.456
Antall liker
6.873

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
NHO vil kutte i mastergrader. Kanskje NHO bør ta et oppgjør med sine bedrifter som slenger krav om mastergrad inn i sine stillingsutlysninger når utlyste jobb ikke trenger mastergrad, men kun bachelor.
Det de sier er vel at flere studenter må spores inn på realfag og teknologi, ikke at det skal kuttes totalt sett.
Det utdannes nok ingeniører i Norge, men når de velger å ikke gi dem relevant jobb, fordi de ikke har mastergrad så møter NHO seg selv i døra.
Evry sa nylig at studenter med 5-årig utdannelse er utdatert når de er uteksaminert. Og det er mye sant i det.

NHO messer også om at flere folk må velge IT, samtidig som NHOs bedrifter sender masse IT-jobber utenlands. Jeg ville aldri anbefalt en slektning å ta IT-utdanning, og slett ikke IKT-fag på VGS. Der må man vinne i lotto for å få jobb etterpå. Som evry sier, utdannelsen er utdatert på 1-2-3.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.184
Antall liker
1.242
Sted
'
Evry sa nylig at studenter med 5-årig utdannelse er utdatert når de er uteksaminert. Og det er mye sant i det.
Evry eier IT-selskapet Bekk som med sine 380 ansatt har 90 % masterkandidater, så Evry møter seg selv litt i døra ;)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.571
Antall liker
10.818
Sted
Trondheim
Det er et underlig universitet som klarer å ha studentene hos seg i 5 år uten å lære dem hvordan de skal oppdatere seg selv. Gir man dem bare "matnyttige" kurs er de utdaterte før de kommer ut i jobb. Gir man dem en generell utdanning om prinsipper og lar de velge verktøy selv greier de seg fint. 3-årige høyskoleutdanninger med fokus på spesifikke verktøy er bortkastet.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.036
Antall liker
10.560
NHO messer også om at flere folk må velge IT, samtidig som NHOs bedrifter sender masse IT-jobber utenlands. Jeg ville aldri anbefalt en slektning å ta IT-utdanning, og slett ikke IKT-fag på VGS. Der må man vinne i lotto for å få jobb etterpå. Som evry sier, utdannelsen er utdatert på 1-2-3.

Det er helt korrekt. Sønnen min gikk i den fellen og tok fagbrev i IKT. Hvis han tar påbygg og mastergrad har han en liten mulighet til å få jobb, men han er ikke motivert til ytterligere 6 års skolegang.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.571
Antall liker
10.818
Sted
Trondheim
Og like fullt har alle masterkandidatene i IT fra NTNU jobb lenge før de har avlagt graden.

IKT-fag på videregående er nok ikke det beste, nei. De kommer vel ofte ikke inn på et IT-studium på et universitet, og det er de universitetsutdannede IT-folka som får jobb. Rimelig begrenset marked for de med IT fra en høyskole også. Jeg har vært studieveileder ved NTNU med bl.a. ansvar for godkjenning av fag fra høgskoler, og der er det mye rart. Selv et 10 sp fag i databaser ga dengangen omtrent 2-3 sp uttelling i NTNU-systemet, da databasefagene ved høgskoler ofte bestod i å lære seg verktøy og ikke nødvendigvis prinsippene bak en database, med det resultatet at kandidatene fikk godkjent 10 sp som generelle sp, men måtte ta databasefaget på nytt, da det var obligatorisk.
 
Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
At alle masterkandidatene fra NTNU har jobb lenge før de har avlagt graden tror jeg ikke noe på. At folk som tidligere har gått på NTNU ansetter NTNU-folk er hevet over enhver tvil. Så å gå på NTNU er lurt. At alle straks får jobb er sprøyt. Mange ja, men ikke alle. Husk også at antall bachelorstudenter er mange ganger høyere enn masterstudenter. Jeg vil ikke anbefale noen å ta bachelor i IT. Utdanningen din er utdatert før du vet ordet av det. Ta en bachelor i realfag isteden, f.eks. matematikk og så ta enkelemner i IT i tillegg.

NTNU er kun en liten del av de som tar master. UiO, UiB, UiT, UiS, UiN, UiA, OsloMet, USN osv tilbyr også master i IT.

makan til sprøyt om at de med IKT-fag fra VGS ikke er de beste. Disse har 2 års læretid som gir konkret erfaring. Mange svært dyktige folk med solid interesse for IT. Interessen er mye mer viktig enn at du er skoleflink og passer til høyere utdanning. Flere av de beste folka jeg kjenner innen IT har kun begrenset høyere utdanning innenfor faget, kanskje hoppet av en bachelor eller 2-årig høgskolekandidat, eller ingenting overhodet.


For å ta ditt eksempel, å bare lære de generelle prinsippene uten å lære noen verktøy gjør ikke kandidaten ettertraktet. Fyren må da læres opp, for ute i arbeidslivet så driter de egentlig i om du kan alle prinsippene. Forståelse og bruk av verktøyet er mye mer viktig slik at han går rett inn i stillingen. Så da gjelder det å lære opp studenten i verktøy som næringslivet etterspør. Neida, sier ikke at prinsippene er uviktig.
 
Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.571
Antall liker
10.818
Sted
Trondheim
I og med at jeg faktisk jobber på på NTNU og har førstehåndserfaring med disse studentene tror jeg jeg vet litt mer om dette enn deg. Du har nok rett i at det finnes unntak som ikke har jobbtilbud når de er ferdige, men det er svært få. Jeg uttalte meg om NTNU som jeg har førstehåndserfaring med. Hvordan det er på de andre universitetene vet jeg ikke og bryr meg egentlig heller ikke så mye om.

Jeg er helt enig i at å stoppe etter en bachelor er dumt. Når det gjelder IKT-fag fra vgs gir det selvfølgelig en viss bakgrunn i IKT, men i jobbsammenheng konkurrerer du med de med bachelor, og de vil gå foran i nesten alle tilfeller.

PS: Jeg har hatt masterstudenter som har jobbet med disse IKT-studentene på vgs. Der er det mye blandadrops. Veldig mange av dem er gamere som trodde at IT var noe annet enn det det viste seg å være. Jeg har dermed ikke sagt at det ikke finnes flinke folk blant dem.

Å lære basisen og de generelle prinsippene er alfa og omega. Du vet ikke hvilke verktøy du skal bruke når du begynner å jobbe. Det finnes over 3000 forskjellige programmeringsspråk. Det du må lære på et universitet er prinsippene slik at du lett kan sette deg inn i det verktøyet du skal bruke senere. De verktøyene finnes kanskje ikke når du tar din utdanning. Kanskje det er du som skal lage dem.

De bedriftene vi snakker med driter absolutt ikke i om kandidatene kan prinsippene. Det er det de etterspør. Og om kandidatene er selvstendige og i stand til å lære nye ting raskt. Verktøyene må de uansett lære i bedriften, men kan du prinsippene går det veldig fort. Kan du dem ikke, men bare et verktøy, er du utdatert før du er ferdig på universitetet.
 
Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
Nettopp. IKT-fag konkurrerer med de med bachelor. Totalt idiotisk opplegg. For dem begge. IKT-fag er ikke verdt papiret det er skrevet på. og Bachelor får ikke jobber som er relevante, fordi folk tror det tilsvarer VGS IKT-fag.

Å begynne på IT-studier er lite lurt såfremt du vet at du er blant de 1/4 som går videre på master. Først når du har master i IT så er det verdt noe.

Ta heller en bachelor i realfag og velg grunnleggende IT-fag som valgfag. Da har du en utdanning som er verdt noe selv etter 3 år.

Selvsagt må man lære prinsippene. Jeg sa alle prinsipper. Det er mye vissvass i en IT-utdanning man ikke trenger når man kommer ut i arbeidslivet.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.571
Antall liker
10.818
Sted
Trondheim
En bachelor i IT ved NTNU kan inneholde mye realfag. Hvor mye kan du velge selv. Det er noe obligatorisk matematikk. Hvis du bare tar de obligatoriske IT-fagene kan du fylle ut bacheloren med selvvalgte fag etter eget ønske. Fordelen er jo selvfølgelig at du kan ta en master hvis du finner ut at du vil det, men det er begrenset med plasser og det er karakterene som teller.
Med mindre du starter på datateknikk. Da er du garantert å få en master (hvis du fullfører) - da tas du jo opp på et masterløp fra dag 1.
Og jeg er jammen ikke sikker på at det er så mye vissvass i vår IT-utdanning (de andre universitetene skal jeg ikke ha noen formening om). Mange studenter oppdager etter hvert at det de trodde var vissvass faktisk var nyttig kunnskap.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
Du sa nettopp at folk med bachelor konkurrerer med IKT-fag om jobbene (visa versa). Å starte på en bachelorgrad i IT for å så finne ut om man ønsker en mastergrad eller ei er ingen god strategi. For du har i realiteten ikke noe stort valg, for arbeidsgiverne etterspør Mastergradskandidater uansett hvor mye arbeidsoppgavene skriker etter en fyr med kun bachelorgrad.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.571
Antall liker
10.818
Sted
Trondheim
Det er jo litt avhengig hvor man har bacheloren fra. En tradisjonell bachelor med fokus på verktøy fra en høgskole er ikke så veldig mye verdt. En bachelor fra et universitet der man har plukket fag fornuftig kan være det. Bachelorstudentene får seg også stort sett jobb, men de stiller lenger bak i køen, og de får ikke de mest spennende jobbene. Hvis det viser seg at de er flinke kan de jo selvfølgelig stige i gradene de også.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.072
Antall liker
14.635
Fra min tid på gløs fikk «alle» jobb lenge før studiene var over. Helt til .com-boblen sprakk. Da var det veldig brått slutt på det og folk slet en god del. En jeg studerte med fikk tilbud om 50k cash for ikke å begynne i en jobb hun hadde fått. En dårlig deal, men hun tok den (og fikk forsåvidt jobb ikke så lenge etterpå)

Innen IT lærer man «noe» på universitetet. Dette «noe» er litt diffust, men det gir en dypere forståelse av ting og der gjør det MYE lettere å tilegne seg spesifikk kunnskap senere. Har man ikke hatt et kurs i algoritmer og datastrulturer er man rimelig blåst på hva som finst der ute. Jeg har jobbet med folk som er gode å programmere men som ikke aner hva flytmaskisimering i en graf eller en hashtabbell er for noe mystisk. Vet man ikke slikt har man er astronomisk handicap. Eller å vite hva som går fortest av å loope over rader eller kolonner avhengig av hvordan det spesifikke språket lagrer arrays i minnet. Eller hvorfor man skal vektorisere når man kan.

Mye å lære.
 
Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.571
Antall liker
10.818
Sted
Trondheim
Ja det var en periode for noen år siden da det var vanskelig å få jobb, men det er noen år siden nå - rundt 15? Nå får kandidatene stort sett jobb mens de går i 9. semester.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.072
Antall liker
14.635
Ja det var et blaff som gikk over ganske raskt. Men det var fascinerende hvor fort det skjedde.

Det er mye slike diskusjoner på Quora.com - gjennomgangsmelodien er at det er ekstremt mye vanskeligere å få en bra jobb uten formelle kvalifikasjoner. Om man ikke har det bør man ha en ekstremt god GitHub-konto som viser at man faktisk kan noe.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Her fra England men slik rasistisk tankegang og identitetspolitikk kan spre seg i Norge også.

https://www.standard.co.uk/news/edu...r-help-enrolling-black-students-a3854176.html

Hudfarge må aldri få bli et kriterium på universitetsopptak.
Gidder du ikke engang lese, men bare kjører ryggmargsreflekser på visse triggerord - mye likt papepegøyer…

Fra linken:
«The university said: "More needs to be done to prepare high-achieving black students for applications to Cambridge and Oxford, which is why we have significantly increased the funding we contribute to programmes like Target Oxbridge."»

Om Target Oxbridge:
https://targetoxbridge.co.uk/#section-3

(Men dette er uansett feil tråd, Deph)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Her fra England men slik rasistisk tankegang og identitetspolitikk kan spre seg i Norge også.

https://www.standard.co.uk/news/edu...r-help-enrolling-black-students-a3854176.html

Hudfarge må aldri få bli et kriterium på universitetsopptak.
Gidder du ikke engang lese, men bare kjører ryggmargsreflekser på visse triggerord - mye likt papepegøyer…

Fra linken:
«The university said: "More needs to be done to prepare high-achieving black students for applications to Cambridge and Oxford, which is why we have significantly increased the funding we contribute to programmes like Target Oxbridge."»

Om Target Oxbridge:
https://targetoxbridge.co.uk/#section-3

(Men dette er uansett feil tråd, Deph)
Kanskje du har tanker om hvorfor det er ønskelig med rasesortering av studenter eller hvorfor det er ønskelig eller ikke ønskelig med studenter av ymse hudfargenyanser i det hele tatt? Hvorfor det er så viktig at alle de rasemessige identitetsgruppene skal være statistisk representert i stedet for å se på studenter som individer som ikke representerer andre enn seg selv... Slikt ting. Jeg tror mange lar seg forføre over det rasistiske og identitetspolitiske fyndordet "diversity", som om det skulle innebære noe positivt.

Men det har i alle fall relevanse for tråden, for denne nye ideologien, "svenskheten" og identitetspolitikken springer ut fra amerikanske universitetsmiljører der ytterliggående røde professorer innen humaniora har satt dagsorden. Da får vi slik som dette. Kombiner dette men mange tullefag som kvinnesudier, ymse kulturstidier, kursplaner som fokuserer på kjønn og rase og ikke på faget fordi alt skal med og alle "de svake gruppene" skal representeres.

Da får du mange som er dummere når de er ferdig med et studium enn da de startet det. Dette er et fenomen man finner innen disse feltene, og det vil være mye bedre for samfunnet om det ble satset mer på kunnskap og realfag, og ikke på tøysefag, aksjonisme og historisk revisjonisme.

Klart man skal ha klassiske fag som historie, litteratur, språk og filosofi. Det andre steder man bør si at nok er nok og fjerne unødvendige studier der det stort sett handler om å kvotere inn uegnede personer til unødvendige fag som ikke gir dem andre muligheter etterpå til å bli innkvotert til unødvendige jobber finansiert av enten de offentlige eller som pr-stunt for bedrifter som skal fremme "mangfoldet". Bedre da at de satser på psykisk utviklingshemmede eller noen som fortjener å ha en vernet stilling.
 
Sist redigert av en moderator:

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Ethvert individ representere alltid noe annet enn seg selv. Ville ikke ha vært et individ om så ikke var tilfellet.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ethvert individ representere alltid noe annet enn seg selv. Ville ikke ha vært et individ om så ikke var tilfellet.
Orvelliansk nytale. Men om det ble for svevende så la oss koke det ned til at det er ønskelig at folk får en studieplass eller en stilling basert på egne meritter og ikke gruppetilhørighet (den være seg konstruert eller reell). Ingen skal diskrimineres pga kjønn og hudfarge og ingen skal dra fordeler av det på bekostning av andre. Det er to sider av samme sak når vi snakker om begrensede ressurser.

Man kan mer enn gjerne ha programmer for vanskeligstilte for å forberede seg. Ekstra trening til dem som henger etter, eller økonomisk støtte til folk fra vanskelige kår. Men kriteriene kan og skal aldri være hvilken rase eller hudfarge man har. Spesielt ikke med overordnet mål å fylle universitetets rasekvoter eller "kvinneandel".
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.456
Antall liker
6.873
Hvordan er arbeidsmarkedet for folk med master i historisk-filosofiske fag?
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Ethvert individ representere alltid noe annet enn seg selv. Ville ikke ha vært et individ om så ikke var tilfellet.
Orvelliansk nytale. Men om det ble for svevende så la oss koke det ned til at det er ønskelig at folk får en studieplass eller en stilling basert på egne meritter og ikke gruppetilhørighet (den være seg konstruert eller reell). Ingen skal diskrimineres pga kjønn og hudfarge og ingen skal dra fordeler av det på bekostning av andre. Det er to sider av samme sak når vi snakker om begrensede ressurser.

Man kan mer enn gjerne ha programmer for vanskeligstilte for å forberede seg. Ekstra trening til dem som henger etter, eller økonomisk støtte til folk fra vanskelige kår. Men kriteriene kan og skal aldri være hvilken rase eller hudfarge man har. Spesielt ikke med overordnet mål å fylle universitetets rasekvoter eller "kvinneandel".
Det var det linken handlet om. (Og så kan en jo våge den kjetterske tanke om at tydelig skjevfordelinger har årsaker av strukturell art.)

Du reagerer forbløffende likt snøfnuggene som krever triggerwarnings.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ethvert individ representere alltid noe annet enn seg selv. Ville ikke ha vært et individ om så ikke var tilfellet.
Orvelliansk nytale. Men om det ble for svevende så la oss koke det ned til at det er ønskelig at folk får en studieplass eller en stilling basert på egne meritter og ikke gruppetilhørighet (den være seg konstruert eller reell). Ingen skal diskrimineres pga kjønn og hudfarge og ingen skal dra fordeler av det på bekostning av andre. Det er to sider av samme sak når vi snakker om begrensede ressurser.

Man kan mer enn gjerne ha programmer for vanskeligstilte for å forberede seg. Ekstra trening til dem som henger etter, eller økonomisk støtte til folk fra vanskelige kår. Men kriteriene kan og skal aldri være hvilken rase eller hudfarge man har. Spesielt ikke med overordnet mål å fylle universitetets rasekvoter eller "kvinneandel".
Det var det linken handlet om. (Og så kan en jo våge den kjetterske tanke om at tydelig skjevfordelinger har årsaker av strukturell art.)
Artikkelen handler om dette:

"Cambridge University has called for support from schools and parents to attract more black students.

The plea comes after data reportedly showed some of its colleges admitted no British black students - or as low as one a year - over a five-year period.

A Freedom of Information Request by the Financial Times is said to have revealed that six of the prestigious institution's 29 undergraduate colleges had admitted fewer than 10 British black or mixed white and black students between 2012 and 2016."

Og det er slikt tøv jeg reagerer på. Jeg finner det rakende likegyldig hvor mange poteter, negre eller mulatter det er i systemet til en hver tid. Slikt er og skal være uvesentlig. Det eneste som skal telle er om du har kvalifikasjonene og om det er begrensede, om du har gode nok resultater fra tidligere undervisning til å bli foretrukket fremfor de litt mindre begavede og mer bedagelig anlagte.


Du reagerer forbløffende likt snøfnuggene som krever triggerwarnings.
Det var da en merkelig tolkning av mine bekymringer.

Når det kommer til Target Oxbridge så er det en rasistisk organisasjon som har som uttalt mål å gå utenom opptakssystemet for å plassere inn mennesker basert på deres hudfarge, kjønn og rase og ikke deres kvalifikasjoner. Folk de mener skal få plasser på bekostning av normale søkere. Hadde Cambridge og Oxford praktisert en politikk der kvinner eller fargede ikke hadde adgang på lik linje med alle andre så skulle jeg gjerne støttet dem med
hele mitt hjerte. Men der er jo ikke slik. I utgangspunktet kvalifiserer du om du er kvalifisert. Ikke hvordan du ser ut, din rase eller kjønn.

Jeg tror nok begge finner plass til noen rikinger fra rundt om på kloden av rene økonomiske hensyn, men heller ikke her blir noen diskriminert pga kjønn eller hudfarge.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Jeg finner det rakende likegyldig hvor mange poteter, negre eller mulatter det er i systemet til en hver tid. Slikt er og skal være uvesentlig. Det eneste som skal telle er om du har kvalifikasjonene og om det er begrensede, om du har gode nok resultater fra tidligere undervisning til å bli foretrukket fremfor de litt mindre begavede og mer bedagelig anlagte.
Dette må vel være noe av det største babbel du har kommet med for å forsvare en tåpelig tese.

Hvorfor er ikke slike skjevfordelinger tilbakeførbart til annet enn den enkeltes kvalifikasjoner/eventuelt mulighet til å erhverve slike? Hernes skrev engang en artikkel om ulikhetens reproduksjon. Eller som du selv sier:

«Man kan mer enn gjerne ha programmer for vanskeligstilte for å forberede seg. Ekstra trening til dem som henger etter, eller økonomisk støtte til folk fra vanskelige kår. Men kriteriene kan og skal aldri være hvilken rase eller hudfarge man har. Spesielt ikke med overordnet mål å fylle universitetets rasekvoter eller "kvinneandel".»

Du må bare lære deg å se at skjevfordeling ikke bare er mat for identitetspolitiske rasekvoter og kvinneandeler, men uttrykk for strukturelle/kulturelle ting som har denne skjevfordeling som resultat.

Og det du lenket til var altså ikke om det du vil gjøre det til. Det er derfor det burde være utstyrt med en trigger warning: Her brukes ord og uttrykk som får Deph til å gå i spinn.
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.952
Antall liker
10.397
Torget vurderinger
2
Hvordan er arbeidsmarkedet for folk med master i historisk-filosofiske fag?
Taxi og barnehage, om man ikke tar Ped sem og er så heldig å få lov til å underviser andre i det samme.

Min datter har Bachelor i engelsk språk,litteratur og historie. Toppkarakterer, Ingen jobb, begynte å jobbe i barnehage og ble fascinert av det og tok utdanning som førskolelærer(=bachelor nr 2). 6års utdanning og knapt over minstelønn. Men hun er fantastisk med barn, og de elsker henne. Lett å få jobb, blir tilbudt alt hun søker på. Godt hun har en skikkelig nevenyttig mann med grei inntekt, hvis ikke hadde økonomien vært katastrofal.

Har også andre i familien med humanistiske fag, de endte som sakbehandler på NAV og kontorassistenter i offentlig /kommunal sector. De lever dog et lykkelig liv, muligens takket være at de holder seg unna de dyre byene og har en ektefelle med god jobb og inntekt
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.952
Antall liker
10.397
Torget vurderinger
2
Jeg finner det rakende likegyldig hvor mange poteter, negre eller mulatter det er i systemet til en hver tid. Slikt er og skal være uvesentlig. Det eneste som skal telle er om du har kvalifikasjonene og om det er begrensede, om du har gode nok resultater fra tidligere undervisning til å bli foretrukket fremfor de litt mindre begavede og mer bedagelig anlagte.
Dette må vel være noe av det største babbel du har kommet med for å forsvare en tåpelig tese..
Babbel ?"Tåpelig tese"?? At kvalifikasjoner skal være avgjørende ved opptak, for en skrekkelig tanke. La oss heller ha kameraderi, korrupsjon og nepotisme og forfordle politiske korrekte grupper. Norge er antagelig det land i verden med mest like muligheter til høyere utdanning.
PS
Et problemet er at vi lar gud og hvermann fra utlandet også få gratis og subsidiert utdanning, på regning/bekostning av egne innbyggere og ... Hvorfor skal vi subsidiere og betale for iranere og kinesere på norske studieplasser?
 
Topp Bunn