På tur til Audio Note i Brighton

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    En helvetes oppløsning på det kameraet ditt, HC :mad:;)
    Bildene blir, forståelig nok, veldig komprimert når de lastes opp direkte på hifisentralen sine servere.

    Bruk imgur, eller aller best abload.de, som er helt ukomprimert.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    En helvetes oppløsning på det kameraet ditt, HC :mad:;)
    Bildene blir, forståelig nok, veldig komprimert når de lastes opp direkte på hifisentralen sine servere.

    Bruk imgur, eller aller best abload.de, som er helt ukomprimert.
    Tror neppe han mente at de var komprimerte.. Ironi. Og nei, for min del blir slikt for mye styr..
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    I rommet til Peter var det litt musikk.. På ca 30kvm var det opptil 36000 lp plater og et par tusen sølvskiver. Det dekket over vinduskarmen.. Men da fikk Peter beskjed av sjefen, kona Trish, å rydde. Rommet er jo hovedrommet for demonstrasjon av smått eksklusive ting.. Mye Klassisk, Abba, Tool osv.. Så mye forskjellig..

    1537272300661.jpg
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Veldig artig å se bilder og høre om opplevelsene!
    Ser dere har fått det samme inntrykket av Peter som jeg har.Artig med folk som har sterke meninger om det meste:)

    Liker det lytterommet til Peter. Noen av dere som var der som har en formening om ca ca dimensjoner på rommet? Med å se på hvor mange lp'er man ca får mellom høytalerene så tipper jeg på kanskje 4-5 meter i bredden?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Må lære meg å lese ser jeg :rolleyes:
    Ca 30m2 altså.
    Kan det stemme at rommet er ganske likt i bredde og dybde? Ser ivertfall litt slik ut på bilder.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Takk for en flott rapport fra turen.
    Kommentarene vedr. at streaming låter veldig mye dårligere enn CD (hører en ikke det bør en sporenstreks bestille storvask av utvekstene på hue", og kommentaren "forkjempere for målekurver og THD kan bare drite og dra" er dagens høydare ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for en flott rapport fra turen.
    Kommentarene vedr. at streaming låter veldig mye dårligere enn CD (hører en ikke det bør en sporenstreks bestille storvask av utvekstene på hue", og kommentaren "forkjempere for målekurver og THD kan bare drite og dra" er dagens høydare ;)
    Jepp. La oss starte den krangelen i den første hyggetråden på lenge. ;) Virkelig en höjdare.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.217
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Må lære meg å lese ser jeg :rolleyes:
    Ca 30m2 altså.
    Kan det stemme at rommet er ganske likt i bredde og dybde? Ser ivertfall litt slik ut på bilder.
    Tror det er relativt likt i bredde og dybde (uten at jeg tok noe øyemål på det da jeg var der).

    Jeg synes 30 høres litt mye ut. Tror jeg ville gjettet på gulvareal et sted mellom 20 og 25m2. I tillegg kommer da biblioteket av musikk.

    Mener Peter sa at etter ryddingen hadde han mellom 13-16 tusen album i hyllene. Han hadde vel også en uttalelse om at hvis man bare hadde noen hundre album i samlingen, var man totalt inkompetent til å kunne uttale seg om musikk og lyd. I det hele tatt fasinerende hvor mye han klarte å sette på spissen på kort tid ;) Ikke rart mannen har mange fiender i miljøet. Men, at han er utrolig kunnskapsrik kan ingen ta fra ham. Hadde vært gøyalt å høre ham diskutere med den gjengen på HFS som mener at stort sett ingenting utenom høyttalere og rom gjør noen særlig forskjell. For min del kan jeg bare bøye meg i hatten (eller noe sånt) :D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Han hadde vel også en uttalelse om at hvis man bare hadde noen hundre album i samlingen, var man totalt inkompetent til å kunne uttale seg om musikk og lyd.
    Synd ikke streaming er godt nok, da, ellers hadde det vært lett å bli jævlig kompetent! ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Noen mennesker er veldig kompetente og har veldig mye bra å komme med, men man må huske fra å trekke fra momsen innimellom, når de mener noe litt for bastant. ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.217
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Noen mennesker er veldig kompetente og har veldig mye bra å komme med, men man må huske fra å trekke fra momsen innimellom, når de mener noe litt for bastant. ;)
    Det er vel også mitt eget mantra her på HFS. Man tar til seg en del, og avskriver mye, uten at jeg nødvendigvis har behov for å diskutere det. That said; å opponere mot Peter var det vel stort sett kun Håkon R som hadde relasjoner, språk og kunnskap til å gjøre.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Må lære meg å lese ser jeg :rolleyes:
    Ca 30m2 altså.
    Kan det stemme at rommet er ganske likt i bredde og dybde? Ser ivertfall litt slik ut på bilder.
    Tror det er relativt likt i bredde og dybde (uten at jeg tok noe øyemål på det da jeg var der).

    Jeg synes 30 høres litt mye ut. Tror jeg ville gjettet på gulvareal et sted mellom 20 og 25m2. I tillegg kommer da biblioteket av musikk.

    Mener Peter sa at etter ryddingen hadde han mellom 13-16 tusen album i hyllene. Han hadde vel også en uttalelse om at hvis man bare hadde noen hundre album i samlingen, var man totalt inkompetent til å kunne uttale seg om musikk og lyd. I det hele tatt fasinerende hvor mye han klarte å sette på spissen på kort tid ;) Ikke rart mannen har mange fiender i miljøet. Men, at han er utrolig kunnskapsrik kan ingen ta fra ham. Hadde vært gøyalt å høre ham diskutere med den gjengen på HFS som mener at stort sett ingenting utenom høyttalere og rom gjør noen særlig forskjell. For min del kan jeg bare bøye meg i hatten (eller noe sånt) :D
    Med 20-25m2 stemmer det veldig bra med hva jeg selv tenkte basert på bilder jeg har sett av rommet. Og 30m2 blir vel heller ikke feil viss HC tenkte inklusiv dybde på lp reolene :)
    Det er forresten et rom jeg syns ser veldig gunstig ut med tanke på akustikk.Vegg til vegg teppe på gulvet,og lp'er i hyller i ørehøyde,som jeg tipper er fullt på høyde med de mest fancy akustikkremedier.
    Peter syns jeg ofte gir inntrykk av at deres egne høytalere er bortimot imune mot rompåvirkninger,men der er jeg i tilfelle meget uenig.
    Viss de tar sine endelig beslutninger med tanke på sluttvoicing av produkt i det rommet der,så får man produkt som fort kan låte litt for slitsomt i mer moderne hjem der man sjeldent har tepper,og ofte harde flater i vegger og tak.

    Hehe,ja Peter er en fascinerende bastant fyr. Ikke at det er så veldig uvanlig innen hifi kretser :D
    Jeg har prøvt å lokke frem hvem andre han mener har gode ideer å komme med,men han sliter veeeldig med å si noe positivt om andre hifi-produsenter:D
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Tror alle platene, gulvteppene og ikke minst flaskene og glassene på bordet bidro vesentlig til veldig fin spredning, akustikk og godlyd i det rommet:rolleyes: Savner egentlig en redegjørelse for hvordan lyden endret seg etterhvert som flaskene ble tømt:).

    Morsom tråd det har vært veldig trivelig å følge.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Noen mennesker er veldig kompetente og har veldig mye bra å komme med, men man må huske fra å trekke fra momsen innimellom, når de mener noe litt for bastant. ;)
    Det er vel også mitt eget mantra her på HFS. Man tar til seg en del, og avskriver mye, uten at jeg nødvendigvis har behov for å diskutere det. That said; å opponere mot Peter var det vel stort sett kun Håkon R som hadde relasjoner, språk og kunnskap til å gjøre.
    Men det hjalp vel ikke akkurat så innmari.... ;)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Noen mennesker er veldig kompetente og har veldig mye bra å komme med, men man må huske fra å trekke fra momsen innimellom, når de mener noe litt for bastant. ;)
    Det er vel også mitt eget mantra her på HFS. Man tar til seg en del, og avskriver mye, uten at jeg nødvendigvis har behov for å diskutere det. That said; å opponere mot Peter var det vel stort sett kun Håkon R som hadde relasjoner, språk og kunnskap til å gjøre.
    Men det hjalp vel ikke akkurat så innmari.... ;)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Gikk du på kvist? ;)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Tror alle platene, gulvteppene og ikke minst flaskene og glassene på bordet bidro vesentlig til veldig fin spredning, akustikk og godlyd i det rommet:rolleyes: Savner egentlig en redegjørelse for hvordan lyden endret seg etterhvert som flaskene ble tømt:).

    Morsom tråd det har vært veldig trivelig å følge.
    Det var veldig sivilisert i den tiden vi lot det musikalske vanviddet skylle over oss, bortsett fra at det faktisk er litt selsomt med en ca 70 år gammal fyr som banker løs på oss med Tool og det som verre er på lovlig friskt volum.
    Pub-crawl på skikkelig engelsk vis drevet av norsk pågangsmot ble derimot rimelig umusikalsk etter hvert. Til tross for min økende og svært påtrengende strupesang.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.217
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har vel aldri vært på en demo med så mye forskjellig musikk. Fra Slayer, Tool og en eller annen støygreie jeg ikke husker navnet på til cello og sart pianoklimpring fra 20-tallet. Det fasinerende var at oppsettet svelgte unna alle typer musikk med autoritet.

    Dette var langt fra det særeste som ble spilt, men sært nok :)

    2F25AAE3-2C00-484B-8FB8-66D891BDA169.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og der har vi noe av essensen, anlegget spilte alt meget godt. På tidvis avsindig høyt volum. Med dynamikk som var slående... The proof is in the pudding, helt enkelt. To veis med pingle watt rør, vinyl eller non-sampling dac, det spilte bare riktig.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Minner om en Meishu Phono :)
    Synes alltid AN ser kult ut innvendig jeg.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Mitt inntrykk av audio note fra f.eks messer er at det ofte er gøy å gå på deres stand. Rett og slett fordi de som styrer musikken gir litt faen i hva de spiller, og det med rette. Det låter ofte bra!

    Veldig kul tråd dette her. Litt mer rock, litt mindre snobb :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Lot meg imponere av en rekke ting på fabrikken til Audio Note.. Blant annet denne maskinen som lager de kjente og mildt sagt kostbare Audio Note kondensatorer. Det tar to år å lære opp en ansatt til dette presisjonsarbeidet. Peter klaget over stort svinn i produksjonen.. ;)

    DSC_3821.jpg


    Svinn:
    DSC_3822.jpg


    Mvh
    lassemann
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Peter mener at streaming låter dårligere enn cd, uansett. Tildels mye dårligere.
    Han er jo slettes ikke alene om det men sa han noe om hvorfor? Det er jo det som er interessant.

    -BB-
    Server kapasitet ble nevnt. Optimalt om det var få brukere, men neppe tilfelle ved normal bruk. Men skal ikke gå inn i dette på vegne av Peter. Kan heller maile han å spørre.

    Endel av disse folka som kan og vet endel her inne hadde hatt godt av å høre rør-vreng, to små åtte tommere, vinyl sus og null akustiske remedier. Nøytral lyd? Ja, om nøytral lyd er det som er på plata.. Anlegget til Peter spilte alt. Slayer, Tool, Electronica med naturstridig bass som dundret i rommet. Imponert? Ja... Koster det en middels by? Ja... Uten å ha hørt dette kan forkjempere for målekurver og THD drite og dra.. :). Og det mener jeg uten at tiden ble tilbragt i huset under..

    Vis vedlegget 509205
    +1


    Mvh: Espen L
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    En knall fin tråd karer.
    Strålende at det fortsatt av og til kan dukke opp tråder som dette på Sentralen!
    Takk for at dere deler :)


    Mvh: Espen L
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Forsterkere f.eks..med interstage trafo fjerner det meste av motstand i overføringen mellom inngangsrør til effekt triode.. Sammen med høyeffektive utgandstrafoer gir dette et svært lavt effekttap fra kilde til høyttalere.. Når vi også tar med at Peter er en utstrakt fan av å bruke beste tilgjengelig ledermateriale, og driver faktiskt utstrakt forskning her, henleder det meg til å tro at dette påvirker lyden Peter får ut i sine høyttalere til slutt.. Jeg er enig med hva som er sagt her.. Fy f... å det låt i heimen til Peter!!

    DSC_3832.jpg
    DSC_3830.jpg

    DSC_3831.jpg


    Mvh
    lassemann
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Noen av dere som vet vilken modell av AN E høytalere dere hørte på i oppsettet til Peter?
    Regner med det enten er SEC Signature som har kobberkondiser i delefilter,eller Sogon som er toppmodellen med sølvkondiser i filteret.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Noen av dere som vet vilken modell av AN E høytalere dere hørte på i oppsettet til Peter?
    Regner med det enten er SEC Signature som har kobberkondiser i delefilter,eller Sogon som er toppmodellen med sølvkondiser i filteret.
    Kan spørre Peter
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.217
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Noen av dere som vet vilken modell av AN E høytalere dere hørte på i oppsettet til Peter?
    Regner med det enten er SEC Signature som har kobberkondiser i delefilter,eller Sogon som er toppmodellen med sølvkondiser i filteret.
    Kan spørre Peter
    Det var i hvert fall ikke den dyreste modellen. Dem hadde han nylig sendt over til en forhandler som hadde en kunde med hastverk.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ser ikke ut i måneskinn. Koster hinsides mye penger. Må spille noe vanvittig bra dise sakene her.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Mimret meg just gjennom denne tråden, kjempetur, nye venner fikk jeg også, gitt! :)

    Og ellers fikk turen sin spin-off i form av denne artikkelen: https://rognlien.wordpress.com/2019/03/06/the-dreamcatcher/

    Oppsettet står her fortsatt i påvente av Brexit, men det ser vel ut til å trekke ut (?), så jeg må nok få det ut av huset snart. Sukk. På den annen side har den gode Qvortrup mumlet noe om at jeg burde få hørt på "Fifth Element" også. Ikke akkurat meg i mot!
    https://www.audionote.co.uk/fifth-element-force

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Peter ville gjerne ha besøk igjen. Kanskje vi skulle ta en reprise? I am in.. :rolleyes:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Peter ville gjerne ha besøk igjen. Kanskje vi skulle ta en reprise? I am in.. :rolleyes:
    Hehe... Klart det. Brighton er flott, det. Og det er liten tvil om at det er begivenhetsrikt så det holder å være i lag med hr. Qvrotrup. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Peter ville gjerne ha besøk igjen. Kanskje vi skulle ta en reprise? I am in.. :rolleyes:
    Hehe... Klart det. Brighton er flott, det. Og det er liten tvil om at det er begivenhetsrikt så det holder å være i lag med hr. Qvrotrup. :)
    Hehe, du sier noe. Samme gjengen? Vet du om et par til som har sine store drøm om å få se Peters skjegg.. ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Peter ville gjerne ha besøk igjen. Kanskje vi skulle ta en reprise? I am in.. :rolleyes:
    Hehe... Klart det. Brighton er flott, det. Og det er liten tvil om at det er begivenhetsrikt så det holder å være i lag med hr. Qvrotrup. :)
    Hehe, du sier noe. Samme gjengen? Vet du om et par til som har sine store drøm om å få se Peters skjegg.. ;)
    Trenger ikke å reise til Brighton for å se. Her er Peters skjegg.... :)
    _20190407_163412.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn