Påstand: vi vil alle ende opp med 11.2

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.077
Antall liker
3.144
Torget vurderinger
1
Håvard Holmedal påstår i siste Stereo+ at vi alle vil ende opp med 11.2 til slutt, så det er bare gjøre plass for alle høyttalerne og boksene med én gang, vi ender opp der til slutt alikevel.

Jeg forstår at mannen provoserer litt, og jeg kjenner det vrir seg litt inni meg når jeg leser slike påstander som ikke åpner for andre muligheter. Har selv et 5.1 anlegg og har ikke planer i overskuelig framtid å utvide til hverken 7.1 eller mere. Delvis for at flere høyttalere trenger mere plass og jeg velger å tro at jeg gjør et bedre valg med å bruke høyttalere av høyere kvalitet enn å ha mange av potensielt lavere kvalitet. Skal man derimot opprettholde kvaliteten på enda flere høyttalere, vil det etter hvert koste ganske mye penger. Og da dukker tanken opp om hva om man bruker totalsummen til et 11.2 anlegg på et 5.1 anlegg, hvilket vil spille best?

Hva mener du? Er 11.2 fremtiden og vil det i enhver situasjon være overlegent færre kanaler? Pris er også en variabel her....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Hva er 11.2?
Klarer meg godt med stereo.
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Lever godt med mitt 9.4.4 oppsett[emoji4]

Men har mine tvil om påstanden til stereo+. Tror ikke 11.2 osv. er for alle.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hvor mye heavy, thrash, doom, industrial og death metal finnes det foreløpig på vinyl som er gitt ut med 11.2 lyd? Må man ha ny pick-up og RIAA også da?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Håvard Holmedal påstår i siste Stereo+ at vi alle vil ende opp med 11.2 til slutt, så det er bare gjøre plass for alle høyttalerne og boksene med én gang, vi ender opp der til slutt alikevel.

Jeg forstår at mannen provoserer litt, og jeg kjenner det vrir seg litt inni meg når jeg leser slike påstander som ikke åpner for andre muligheter. Har selv et 5.1 anlegg og har ikke planer i overskuelig framtid å utvide til hverken 7.1 eller mere. Delvis for at flere høyttalere trenger mere plass og jeg velger å tro at jeg gjør et bedre valg med å bruke høyttalere av høyere kvalitet enn å ha mange av potensielt lavere kvalitet. Skal man derimot opprettholde kvaliteten på enda flere høyttalere, vil det etter hvert koste ganske mye penger. Og da dukker tanken opp om hva om man bruker totalsummen til et 11.2 anlegg på et 5.1 anlegg, hvilket vil spille best?

Hva mener du? Er 11.2 fremtiden og vil det i enhver situasjon være overlegent færre kanaler? Pris er også en variabel her....
Hva betyr 11.2; 11 gulvhøyttalere og 2 sub'er; eller 7 gulvhøyttalere 4 takhøyttalere og 2 sub'er ? Det siste skrives som 7.2.4 :) Har selv 9 gulvhøyttalere; 2 sub'er og 9 takhøyttalere.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Jeg er så gammal at 2.0 får holde. Jeg har to ører, ikke 11. Og jeg blir så fort forvirret.
Når du sitter i en konsertsal eller i en kirke så kommer en god del av lyden fra absolutt alle retninger. Noe som er umulig å gjenskape med 2 høyttalere. 2 ører er perfekt, de kan høre lyder i 360 grader problemfritt ;)
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Håvard Holmedal påstår i siste Stereo+ at vi alle vil ende opp med 11.2 til slutt, så det er bare gjøre plass for alle høyttalerne og boksene med én gang, vi ender opp der til slutt alikevel.

Jeg forstår at mannen provoserer litt, og jeg kjenner det vrir seg litt inni meg når jeg leser slike påstander som ikke åpner for andre muligheter. Har selv et 5.1 anlegg og har ikke planer i overskuelig framtid å utvide til hverken 7.1 eller mere. Delvis for at flere høyttalere trenger mere plass og jeg velger å tro at jeg gjør et bedre valg med å bruke høyttalere av høyere kvalitet enn å ha mange av potensielt lavere kvalitet. Skal man derimot opprettholde kvaliteten på enda flere høyttalere, vil det etter hvert koste ganske mye penger. Og da dukker tanken opp om hva om man bruker totalsummen til et 11.2 anlegg på et 5.1 anlegg, hvilket vil spille best?

Hva mener du? Er 11.2 fremtiden og vil det i enhver situasjon være overlegent færre kanaler? Pris er også en variabel her....
Det er nok bedre med flere høyttalere men bare hvis det ikke skortes på kvaliteten i forhold til det du har fra før. Og så må alt optimaliseres med frekvensgang og forsinkelse. Vet at disse "monstermaskinene" i hjemmekinosegmentet nå gjør alt automatisk, men det har jeg null tro på at blir optimalt. Så for meg er 5 høyttalere pluss subber mer enn nok.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Denne påstanden kommer jo veldig an på både rom og bruksområde.

I mitt rom, og slik jeg bruker det, endte jeg opp med å velge 5.2.2 faktisk, til tross for muligheten til å ha "hur mycket som helst".

Det ga mest mening i mitt rom, og til mitt bruk.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.077
Antall liker
3.144
Torget vurderinger
1
Jeg er så gammal at 2.0 får holde. Jeg har to ører, ikke 11. Og jeg blir så fort forvirret.
Selv er jeg kommet til den erkjennelsen at (nesten) ethvert stereoanlegg har godt av (minst) én subwoofer, så da blir det 2.1. :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg er så gammal at 2.0 får holde. Jeg har to ører, ikke 11. Og jeg blir så fort forvirret.
Når du sitter i en konsertsal eller i en kirke så kommer en god del av lyden fra absolutt alle retninger. Noe som er umulig å gjenskape med 2 høyttalere. 2 ører er perfekt, de kan høre lyder i 360 grader problemfritt ;)
Du må sjølvsagt ha høgtalarar som spreier lyden 360 grader.
 
Topp Bunn